sreda, 28. oktober 2015

Temni bog s severa (2011)

Spomin na 69 mladih žrtev Breivikovega terorističnega napada na otoku Utøya (s spleta)

Že pred leti - tudi na straneh Družine - smo pokazali na nekatere poteze skandinavske mladinske kulture, v katerih se pojavljajo religiozne tematike in krščanski simboli. Zanimivo in paradoksno se nam je zdelo, da je ravno v najbolj sekulariziranih evropskih družbah (tam, kjer še komaj kdo v nedeljo zaide v cerkev) med mladimi zelo razširjena glasbena zvrst heavy metala, ki redno posega v krščanski spomin. Pa ne zato, da bi iz pozabe izkopala Kristusa, kot to počenja C.S. Lewis v pravljični Narniji, temveč da bi se naslajala v teoloških provokacijah in dražila temne sloje podzavesti. Od tod že na naslovnicah metalarskih zgoščenk pokopališča, tako ali drugače obrnjeni križi, srhljive silhuete menihov, mračni vitezi, kakor tudi četa Kristusovih nasprotnikov od hudiča do temotnih predkrščanskih bogov, med katerim se rad razkazuje severni bog groma Thor.

Od 22. julija 2011 bomo sekularizirane skandinavske dežele pomnili še po eni izpeljanki krščanstva oz. predelavi slednjega v mračno ideologijo. Ko je tega dne na lepem otoku Utøya dobrih dvajset kilometrov zahodno od Osla Anders Behring Breivik ubijal mlade Norvežane, naj bi to delal v imenu obrambe judovsko-krščanske civilizacije. Ubijal naj bi zanj domače izdajalce - levičarje in multikulturaliste, ki da razprodajajo evropsko kulturno in duhovno dediščino tisočletnemu tekmecu z vzhodne strani – islamu.

Svetovno javno mnenje je v klavcu iz Osla prepoznalo krščanskega fundamentalista. Poimenovanje je lahko sporno, saj so izvirni ameriški krščanski fundamentalisti izpred sto let bili pobožna in miroljubna skupina, čeprav do moderne države zelo kritična. Drugi naziv za Breivika je krščanski terorist. Naziv je nekaj novega, četudi ne povsem novega. Pomnimo nasilne napade nekaterih ameriških kristjanov na klinike, ki izvajajo splav, pa tudi na bojevnike zloglasne LRA (Gospodova uporniška vojska) iz Ugande.

Če se bo izkazalo, da bolna glava norveškega črnosrajčnika ni edina, pač pa da v Evropi nastaja teroristično gibanje religioznega navdiha, bomo znova doživeli potrditev starega pravila: Kadar religijo brcaš iz hiše skozi vrata, ti skozi okno v hišo že leze njen nadomestek – največkrat ideološka spaka, ki po nemarnem izgovarja božje ime. Bodo nordijske družbe, ki so na mehak način skorajda odpravile Boga iz svoje srede, zdaj prve, ki bodo v srce stare Evrope pripeljale nekega drugega boga - maščevalnega in žejnega človeške krvi? Se je na Norveškem že rodil brat dvojček onemu bogu, h kateremu kličejo islamski napadalci sekundo pred sprožitvijo na njih navešenega razstreliva?

Kristjani, ki srčno verujemo v Jezusa Kristusa, smo pozvani k sočutju in revoltu. Najprej sočutje do žrtev in njihovih svojcev, nato revolt proti zlorabi vere. Krščanstvo v fašistoidnih predelavah je kakor zasmrajen ribnik na robu našega polisa. V ribniku so potopljene nevarne pošasti, nevarni mikrobi, ki so skupek neizrekljivih vprašanj in strahov, groze in misterija, sovraštva in volje po moči. To ni krščanstvo govora na gori, prilik o žitu in izgubljenih sinovih, krščanstvo zadnje večerje, umivanja nog, nenasilja in darovanja na križu. Tu ni Kristusove luči. Tu je kvečjemu temni bog severa Thor, ki je - to moramo povedati - nekoč že navdihoval v črno odete ter z mrtvaško glavo in thorovimi puščicami okičanjene esesovce. Zato revolt! Nobene kripto-simpatije, nobenega taktiziranja in nobenega spoštovanja do takega krščanstva – pošastnega, popačenega na zunaj in zlovešče votlega od znotraj!

Votlega? Na strani 1309 svojega manifesta („2083 – Evropska deklaracija neodvisnosti“) Breivik zapiše: 

Jaz in še veliko drugih, kot sem jaz, nimamo nujno osebnega odnosa z Jezusom Kristusom in Bogom. Mi namreč verjamemo v krščanstvo kot kulturno, družbeno, identitetno in moralno platformo. To nas dela kristjane.

Krščanstvo, ki izžene Kristusa, da ostane od njega le uporabni politično socialni model, moralno vezivo družbe, šop častitljivih tradicij ali pa, v primeru heavy metala, peskovnik za morbidno igračkanje s simboli, je votlo krščanstvo.

Ampak spake že vedo, zakaj ne sme biti osebnega odnosa z Jezusom Kristusom. Ob Kristusovem obličju bi se spake stopile kakor tiste meduze, ki jih kopalci te dni vržejo na pomol pod sonce.


* Pričujoči zapis je bil napisan konec julija 2011 in objavljen v tedniku Družina.

3 komentarji:

  1. Breivik je menil, da bo storil, v kar smo ljudje pogosto prisiljeni, da storimo: poslužimo se zla, da bi s tem preprečili še hujše zlo. Vsaka obrambna vojna je takšno dejanje. Vojna proti nacizmu npr. je bila gotovo tudi zlo, kot to velja za sleherno vojno, a je bil nacizem še večje zlo itd.

    Multikulturalizem, ki se na Zahodu širi v levičarskih krogih, ni odraz ničesar drugega, kot odsotnosti kulture, izraz praznine, zmedenosti, niča torej. Spremlja ga moralna dekadenca, ki je v svojem bistvu kultura smrti, kultura nespoštovanja človeškega življenja v vsej njegovi bivanjski razsežnosti, kultura, ki to ni.

    Ko je Breivik takšno kulturo med levičarskimi vrstniki doživljal kot zlo, so ga pri tem nedvomno vodili moralni vzgibi, kot jih je v stoletjih civilizacijske rasti na Zahodu zaznamovala predvsem krščanska etika in je tako hvala bogu našla svoje mesto tudi pri njegovi vzgoji. Seveda je imel prav, ko je smatral, da je zlo, ki ga je s svojim zločinom povzročil, zanemarljivo v primerjavi z zlom, proti kateremu je bilo njegovo dejanje naperjeno. Ne, ker bi bilo prvo tako neznatno, pač pa ker je slednje tako apokaliptično. V tem je imel povsem prav - gre pravzaprav za samoumeven uvid.

    Motil pa se je, ko je mislil, da bo zločin, ki ga je storil, res kaj prispeval k odpravi zla, v njegovem primeru multi-kulti levičarskega nasilja nad svetom, ki ga je doživljal kot vrednoto. Ne mislim v tehničnem smislu, gre za napačno razmišljanje v svojem bistvu.

    Ne samo krščanstvo, tudi zgodovina nas uči, da se fundamentalnega zla - kot ga danes predstavlja plehka multi-kulti mentaliteta nasilja, preprosto ne da ukrotiti z nasiljem. Nasilje porodi samo še novo nasilje in se zato obrne proti samemu sebi.

    Boj z zlom je delikatna zadeva, poenostavitve, kakršno si je umislil Breivik, niso samo naivne, pogosto so prav pogubne. Strategijo tega boja najbolje pooseblja prav krščanstvo samo skozi ves svoj obstoj.

    V rang naivnih klišejskih poenostavitev na žalost sodi tudi demonizacija s strani avtorja gornjega prispevka, ki razkriva predvsem njegovo v krščanskem leporečenju sublimirano sovraštvo z drugimi naslovniki, prav iste vrste, kakršnemu je podlegel nesrečni Breivik.

    OdgovoriIzbriši
  2. Pater Branko čestitke za lep govor na zboru kristjanov, bi vas pa prosil še za komentar spodnjega posnetka, seciranja Evrope s strani G. Friedmana. Meni se zdi da on najbolje opiše, čeprav tega izrecno ne reče zakaj bi krščanstvo moglo biti skupni gradnik Evrope

    OdgovoriIzbriši
  3. https://www.youtube.com/watch?v=r-8KV_GurLY

    OdgovoriIzbriši