|
Bičani Jezus, Sagrada Familia / Barcelona
Foto: B.C. |
UVOD
Naslov današnjega razmišljanja je Kako
naj oznanjam veselje, ko pa je toliko škandalov? V
naslovu torej povem, da bi rad kaj veselega povedal svetu, rad bi
podal veselo oznanilo o Bogu. Za to sem tu, to je moja naloga, hočem
širiti veselje. Istočasno pa vidim veliko temno gmoto pred seboj.
Rad bi povedal nekaj veselega o Bogu, pa ne morem, ker ta temna gmota
duši moj krščanski glas. Zdi se mi, da, četudi bi zelo na glas
izrazil veselje, bi se zaradi tolike teme in zmede ta glas ne slišal.
Kaj je ta dušeča stvar, to temno
razpoloženje? To je greh, to je pohujšanje – škandal.
Pa ne pohujšanje iz obrobja sveta,
temveč pohujšanje iz srca Cerkve. Pa ne pohujšanje, ki nam ga
umetno vsiljujejo zunanji mediji ali vedno isti sovražniki Cerkve,
temveč pohujšanje, ki je resnično in zaradi katerega je papež
pred dvema mesecema sklical poseben posvet s predsedniki škofovskih
konferenc. Pohujšanje je tako veliko, da se vrh Cerkve in vse božje
ljudstvo, ki vendarle imata tisočletno izkustvo in modrost, z njim s
težavo spopadata.
Škandal, o katerem je govora, so
spolne zlorabe otrok s strani duhovnikov. In - kot da že to ni
dovolj grozno - se v zadnjem času pojavljajo še informacije o prav
tako s strani duhovnikov spolno zlorabljenih redovnicah. Pozor!
Govorimo o duhovnikih, ki so v sijaju svoje liturgične službe nič
manj kot alter Christus – drugi Kristus! O duhovniki, katerih
imenitni znak posvečenosti je celibat.
Beseda škandal prihaja iz grške
besede skàndalon, kar pomeni past, spotika, zalezovanje,
zaseda. Škandal je torej nekaj, kar te ustavi na poti; nekaj, kar ti
preprečuje, da bi šel naprej. Škandal je ovira, ki ti jo je na pot
postavil nekdo drug, zanjo ti osebno nisi kriv, ima pa ta ovira
vseeno moč, da te ustavi. Povedano drugače: škandal, četudi nimaš
krivde zanj, lahko zelo škodi tvojemu duhovnemu življenju. Zaradi
škandala lahko obstaneš v duhovni rasti, lahko zaideš s prave
poti, lahko celo izgubiš vero. Skratka, škandal je za našo vero
bolj nevaren, kot mislimo. Zlasti seveda tisti škandal, ki je
porojen v osrčju Cerkve zaradi grešnosti duhovnikov.
Zato je prav, da se v okviru radijskega
misijona soočimo s škandalom na najbolj radikalen način, ki je
tudi najbolj pravilen način. To je, da škandal spremenimo v
priložnost za dobro; se pravi, da škandal z molitvijo in pokoro
odpravimo ter da veselo zaživimo svojo vero.
Razmišljali bomo po korakih.
Najprej se bomo soočili z najbolj
temno platjo škandala duhovniških zlorab; s platjo, ki je nič
manj kot demonska.
Obudili bomo preroški pogum, ki
ga je v zadnjih letih vsekakor bilo premalo.
Opozorili bomo na farizejsko
skušnjavo in vzdušje »lova na čarovnice«; oboje, namesto da bi
jo ozdravila, lahko Cerkev dodatno poškoduje.
Zavezali se bomo za očiščenje
in ohranitev celibata ter za boj zoper duha nečistosti, saj so se
duhovniške zlorabe zgodile v širšem okolju spolne razpuščenosti.
Spomnili se bomo zmagovitega
upanja, saj po vsakem dežju posije sonce.
Spomnili se bomo božjega
ljudstva, ki je kljub grešnosti njenih članov izvoljeno in sveto
ljudstvo.
Zavezali se bomo k molitvi, prvemu
izmed sredstev ozdravljenja.
Na koncu bomo spodbudili k
veselemu oznanjevanju, ter tudi povedali, kakšne vrste oznanjevanje
ima vedno uspeh – tudi v časih, »ko je toliko škandalov«.
1. SATANOV DIM V BOŽJEM TEMPLJU
Blaženi papež Pavel VI. je
svoj čas dejal: »Skozi neko špranjo je satanov dim vstopil v
Božji tempelj.« Ob vsem tem, kar odkrivamo v zadnjem obdobju,
se sprašujemo, če je Pavel VI. s prispodobo »satanovega dima« v
Cerkvi, prerokoval predvsem to, pred čemer smo se znašli danes.
Znameniti stavek je Pavel VI. izrekel v
pridigi na Petrovo leta 1972. Izrekel ga je in ga tudi obrazložil.
Ni govoril o spolnih zlorabah in škandalih, pač pa je govoril o
dvomu v verske in moralne resnice, ki ga spremlja nekakšna nerazumna
želja po uničenju naravnega in duhovnega reda. Tega dvoma je
kakopak veliko v sodobni družbi in miselnosti. To nas ne preseneča.
Toda papež Pavel VI. je zaznal, da se je dvom skupaj s prikritim
nihilizmom - kot dim skozi špranjo - zavlekel v notranjost Cerkve.
To je ta »satanov dim v Božjem templju«.
Spolne zlorabe s strani duhovnikov
imajo več vzrokov, toda eden izmed poglavitnih je gotovo dogmatična
in moralna razpuščenost, ki se je ugnezdila v dno nekaterih duš.
Kot da Bog ni Bog in kot da greh ni greh; kot da nič ni res; kot da
je vse privid; kot da nam je vse dovoljeno; kot da je edini komandant
naše duše poželenje, pa če je slednje še tako zlohotno in
sprevrženo; kot da je v imenu poželenja in volje po moči treba
razbiti podobo tega sveta, začenši s skrunitvijo najbolj nedolžnega
bitja, ki ga ta svet ima – s skrunitvijo otroka.
Na to demonsko dno duhovniške
pedofilije je svoj čas opozoril že sveti papež Janez Pavel II.,
enako nanj opozarja sedanji papež Frančišek. Slednji v
Sklepnem govoru za zaščito mladoletnih oseb v Cerkvi, ki ga
je imel letošnjega februarja, takole pravi: »V teh bolečih
primerih vidim roko zla, ki ne prizanaša niti nedolžnosti malih. In
pri tem mi prihaja na misel Herod, ki je v strahu, da bo izgubil
oblast, ukazal pomoriti vse betlehemske otroke. Tu zadaj je satan.«*
Znanstvene in kriminalistične razlage
o pojavu duhovniških zlorab so potrebne, niso pa dovolj. Skupaj s
papeži moramo tudi mi spregovoriti o satanu. Le tako se bomo zares
ovedli, kako globok in strašen je škandal, s katerim imamo opravka.
Kajti poleg disciplinske bitke ter kazensko-pravnih in terapevtskih
vidikov je potrebna tudi pravcata duhovna bitka, da odpravimo
škandal, premagamo zlo, rešimo duše nedolžnih in nemočnih.
Tozadevno disciplinsko bitko, kazensko-pravne postopke in terapijo
izvajajo za to pristojni in usposobljeni ljudje, v duhovno bitko pa
vstopamo vsi. S svojo molitvijo, pokoro in oznanjevanjem lahko vsi
prispevamo, da satanova nakana pade.
2. PREROŠKI POGUM
Zdaj je ura za preroški pogum. To je
tisti pogum, ki so ga imeli starozavezni preroki v odnosu do
malikovalskega ljudstva, Janez Krstnik v odnosu do Heroda in Jezus v
odnosu do dvoličnih duhovnih elit njegovega časa, pa tudi apostol
Pavel v odnosu do zmot v prvi Cerkvi. Preroški pogum bo zagotovil,
da ne bomo bežali od trde stvarnosti. To je pogum priznati si
resnico in jo povedati na glas. Po domače: treba je reči bobu bob.
Kako se nam je lahko kaj takega
zgodilo? Kako so nekateri duhovniki lahko tako zelo zašli? Odgovori
na ta vprašanje še niso vsi dani, v prihodnjem času bomo vedeli
več. Za zdaj bodimo pripravljeni, da jih slišimo in da se z njimi
soočimo. Ne bo nam lahko. Zlasti ko bomo ugotovili, da smo lahko s
svojim napačnim razumevanjem duhovništva tudi sami prispevali k
okolju, ki je omogočilo te duhovniške deviacije.
Preroški pogum bo potreben vsej
Cerkvi. Četudi o epidemiji spolnih zlorab mladoletnikov ne moremo
govoriti, so tudi tiste zlorabe, ki so se zgodile, dovolj, da
sprožimo alarm.
Temeljno moramo premisliti o naši
podobi Cerkve. Odreči se bo potrebno negovanju lepe fasade ter več
postorili za notranjo snago. Ravno potreba, da kot Cerkev lepo
izgledamo navzven oziroma da ne izgubimo moralnega prestiža v
družbi, je botrovala prikrivanju spolnih zlorab.
Papež Frančišek pravi: »Obtožiti
samega sebe je razumen začetek povezan s strahom Božjim. Naučiti
se torej obtožiti samega sebe. Kot osebe, kot institucije, kot
družba. Ne smemo se ujeti v past, da bi obsojali druge, kajti to je
korak v smeri alibija, ki nas ločuje od resničnosti.«
Prevečkrat se namreč sliši, da
javnost in mediji hočejo škoditi Cerkvi in zato zlonamerno govorijo
in pišejo o duhovniški pedofiliji. Prevečkrat dobimo občutek, da
je risanje javnosti kot zlonamerne do Cerkve, v službi alibija, da
pri sebi ne storimo prepotrebnih korakov za očiščenje.
Res je, javnost in mediji znajo
vztrajati v zmotah in delati veliko napak, celo krivic. A res je
tudi, da javnost in mediji Cerkvi pomagajo. Papež celo zapiše: »V
upravičeni jezi ljudi vidi Cerkev odsev jeze Boga, ki je izdan in
oklofutan s strani posvečenih oseb.« Lahko rečemo, da nas
papež vabi, da v srdu javnosti in medijev prepoznamo zdravilna
znamenja časa, pomoč za soočenje z resnico, spodbudo za dobro.
Preroški uvid moramo torej obrniti
tudi vase – osebno vase. Vprašati se bomo najprej morali, koliko
smo mi sami s pristajanjem na moralno in spolno razpuščenost
prispevali k občemu slabemu stanju na tem področju. Vprašati se
bomo morali glede našega nezrelega odnosa do duhovnika. Kolikokrat
sem na duhovnika gledal, kot da sem hipnotiziran od njegove pojave in
vloge? Je zame duhovnik nekakšen pol-magičen lik, vse obdan z
sakralnostjo in imuniteto? Si upam duhovnika preveriti, ko je
sumljiv? Kdaj podvomiti v njegovo moralno podobo? Si ga upam bratsko
opomniti?
Kajti duhovnik, ki ima zle namene z
otroci, ponavadi računa na našo zadržanost v odnosu do njega; na
naš stoletni strah, da bi kaj rekli čez duhovništvo; na naše
slepo zaupanje. Duhovnik, ki ima zle namene z otroci, ponavadi
manipulira z nami kot posamezniki in z nami kot občestvom. Vse z
namenom, da bi lažje prišel do svojih žrtev ter da bi njegova
dejanja ostala čim dlje časa nekaznovana. Skratka, ne podcenjujmo
duhovnika, ki ima zle namene z otroci. »Tak duhovnik se ne boji
Boga. Boji se le biti razkrit,« je pred kratkim dejal nek
poznavalec problematike.
Naj torej preroški pogum preseka našo
ukočenost ter nas pripravi do jasnih besed in plemenitih dejanj. Naj
bo ta pogum v znamenju sedmerih darov Svetega Duha, zlasti daru
modrosti in daru moči.
3. NE FARIZEJSTVU IN NE NOVIM
KRIVICAM V IMENU PRAVICE
Preroški pogum imenovati stvari s
pravim imenom ter sprožiti korake k očiščenju pa nas ne smeta
voditi v zaletavost, v jurišno stihijo, v razbijanje oreha z macolo.
Nenazadnje je v tem času na preizkušnji tudi edinost Cerkve. Vsaka
taka situacija je namreč priložnost, da se razdelimo v frakcije in
stranke, v interesne skupine in lobije. Razdeljenost Cerkve ne bo
pripomogla k njenemu ozdravljenju. Duhovnik, ki ima zle namene z
otroci, bo to razdeljenost izkoristil sebi v prid.
Resnično moramo prositi Duha za dar
modrosti. Kajti po eni strani ne bo šlo brez dramatičnih potez,
brez ostrih besed, brez spopada različnih pogledov in pristopov; po
drugi strani moramo varovati edinost Cerkve.
Paziti se moramo trojega: farizejskega
napuha, stihijskega lova na čarovnice, nezdravega mehanizma grešnega
kozla.
Ne farizejskemu napuhu!
Farizejski napuh je tista drža, ko nekdo malodane potrebuje in išče
čim več slabih in grešnih ljudi okrog sebe, samo da bi on sam
zablestel kot najbolj pravičen in najbolj svet. Tudi v primeru
razkrivanja pedofilskih škandalov se v nas lahko zasidra pravičniški
občutek, češ »neskončno boljši smo od onih, ki zlorabljajo
otroke«. No, po svoje je prav, da se veselimo lastne pravičnosti.
Toda hitro je tu naslednji korak: ta je, češ »zdaj pa prav mi
lahko izrekamo sodbe o hudih grešnikih«. In potihoma še zadnji
korak: češ »saj ni potrebno Božjih sodb, ko smo že mi dovolj
sveti, da lahko sodimo druge«. In že smo se postavili na mesto
Boga.
Sv. Avguštin uči, da napuh
angele spremeni v demone, aforist Žarko Petan pa je
bistroumno zapisal, da je nadutost prva ovira do uspeha. Z drugimi
besedami, lahko imamo dobre namene in se trudimo biti pravični, a
ker smo naduti, se bo naše delovanje spridilo. Še več: namesto da
bi Cerkvi koristilo, ji bo škodilo.
Kdor se torej z veliko vnemo ukvarja z
velikimi grešniki, naj se s še večjo vnemo uri v ponižnosti!
Ne »lovu na čarovnice«! Izraz
»lov na čarovnice« nam prikliče tiste čase izpred 300 let, ko je
bilo dovolj, da je na robu vasi živela kakšna samska ženska, po
možnosti z rdečimi lasmi, po možnosti s kakšno psihološko ali
vedenjsko težavo, in že se je med ljudstvom sprožilo sumničenje o
njenem »čarovništvu«. Hitro se je sprožila obtožba: »Glejte,
čarovnica je!« In že se je sprožil uradni pregon in proces zoper
to žensko. Če je tovrstno sumničenje spodbujala sodna in cerkvena
oblast, je bila stihija toliko večja. Vemo, več tisoč nedolžnih
žensk in tudi moških je zaradi tovrstne protičarovniške stihije
šlo smrt; na Slovenskem v dveh stoletjih nekaj sto.
Podobno se nam more primeriti v teh
dneh, ko v družbi vlogo »rdečelasih čarovnic« dobivajo – kot
kdo reče - »duhovniki, ki so vsi isti«. Na Slovenskem imamo
določene mnenjske voditelje in antiklerikalne politične tokove, ki
v primeru duhovniških zlorab usmerjajo javno mnenje v smeri stihije
oz. »lova na čarovnice«. Radi bi ustvarili vzdušje, ko je
potrebno zalezovati duhovnike, jih nadzirati in ovajati, jih
kolektivno kriviti. Takšna drža lahko privede do težko popravljive
škode v družbi in v Cerkvi. Zelo lahko prizadene to, čemur pravimo
pravna država.
Ni potrebno poudarjati, da v vzdušju
»lova na čarovnice« hitro pride do krivih obtožb in ovadb.
Duhovnike, ki zlorabljajo otroke, moramo razkrinkati in kaznovati, ne
smemo pa v imenu vzpostavljanje ene pravice, ustvariti dveh ali treh
novih krivic.
Ne mehanizmu grešnega kozla!
Zakaj ne? Zato, ker je v naši družbi veliko greha, ki ga niso
zakrivili duhovniki. Naštejmo: takšnih ali drugačnih spolnih
napadov na mladoletne zna biti v Sloveniji po policijskih statistikah
več kot sto na leto; med nami poteka trgovina z ljudmi, tudi z
namenom prisilne mladoletne prostitucije; so Slovenci, ki hodijo na
seksualni turizem v eksotične dežele; ne vemo, koliko tega turizma
je pedofilske narave; ... Skratka, zla povezanega s spolno zlorabo
otrok je ogromno.
Če bomo pristali, da so duhovniki
»grešni kozli« za vse grehe ljudstva, ne bomo rešili naših
problemov in ne bomo zaščitili mladoletnih, ki so žrtve po
družinah, v soseščinah, v institucijah, v bordelih. Ne dopustiti,
da je duhovščina tepena tudi za 99% grehov, ki jih ni storila –
tudi to je preroški pogum.
4. CELIBAT IN BOJ ZOPER DUHA
NEČISTOSTI
Mnogi so danes mnenja, da je duhovniški
celibat nenaraven oz. da je spolna zdržnost nemogoča. V zvezi z
duhovniškimi spolnimi zlorabami so nekateri prepričani, da bi z
ukinitvijo celibata v duhovniku padel tudi nekak nevrotični center,
zaradi katerega se zlorabe dogajajo. Ni redko slišati, kako bi
necelibatni duhovniki živeli normalno spolnost s svojimi ženami,
pedofilske skušnjave pa ne bi bilo.
Podatki o vseh spolnih zlorabah otrok
govorijo drugače. Mnogi zločinci so poročeni ali v stalnem
partnerskem razmerju. Celibat ni odločilen.
Kakor koli, mnenje o celibatu in spolni
vzdržnosti, kot nečem nemogočem, ni novo. Celo sv. Avguštin ga je
imel v svojih mladih letih, kot razberemo iz njegovih Izpovedi.
Po spreobrnjenju pa je isti Avguštin spisal lepe in globoke misli o
spolni zdržnosti. Med drugim: »Potrebujemo /spolno/ zdržnost in
v njej prepoznamo Božji dar, po katerem naše srce ne dopušča
hudobnih besed, ki bi opravičile grehe.«
Celibat kot gola oblika spolne
zdržnosti je lahko komu mučilnica. Toda posvečeni celibat, kar
duhovniški celibat je, ni mučilnica, temveč je Božji dar. To
pomeni, da je duhovniški celibat točka, na kateri Bog pokaže svojo
milost in bližino. Če bomo podlegli glasovom sveta, ki pravijo, da
je duhovniški celibat krivec za spolne zlorabe, se bomo vedli kot
neverniki, ki ne priznavajo Božjega delovanja v človeški duši.
Pri celibatu je v igri več kot zgolj
spolna zdržnost, več kot nekakšna aseksualna atletika. V igri je
vera v Božjo milost.
Je pa pri celibatu vendarle treba
paziti. Ni vsak, ki se mu zahoče duhovniškega celibata, poklican
vanj in zrel zanj. Že Pavel VI. je leta 1967 v okrožnici O
duhovniškem celibatu opozoril: »Življenje, ki je tako
popolnoma in delikatno angažirano (...), kakor je to duhovniški
celibat, izključuje nezadostno fizično, psihično in moralno
uravnovešene osebe. Prav tako se ne sme domišljati, da bo milost v
tem dopolnila naravo.«
Skratka, celibat ni za vsakega, posebno
pa ne za tistega, ki bi v celibatu iskal zatočišče pred svetom,
zasilni odgovor na svojo psihično krizo, odgovor na strah pred
življenjem z žensko in na strah pred ustanovitvijo družine,
parkirišče za svoje homoseksualno nagnjenje.
Včasih je slišati mnenje: »Ta je res
čuden in nezrel za celibat, a saj ga bo milost Božja urihtala.«
Ker ni duhovniških poklicev, začnemo namreč popuščati pri
zahtevah za duhovniške kandidate. Tolažimo se, češ, »saj nihče
ni popoln« in »z njim bo že kako«. Toda če je v zvezi s
celibatom naše zaupanje v Božjo milost drzno ali manipulativno, smo
tlakovali pot prihodnji duhovniški nesreči, morda hudemu škandalu.
Gonja proti celibatu, ki jo zasledimo v
posvetnih okoljih pa tudi med nekaterimi verujočimi, ima lahko nek
prikrit namen, ki se ga kritiki celibata morda niti ne zavedajo.
Kajti v krizi je kaj več kot le celibat. V krizi je obča spolna
morala. Čas je, da se vsa družba vpraša, kaj je zares prinesla in
povzročila spolna revolucija. Spomnimo samo, da se je otroška
pornografija še do sredine osemdesetih v kakšni evropski deželi
legalno prodajala v kioskih; spomnimo, da so še v sredini
osemdesetih v Evropi obstajale leve politične frakcije, ki so hotele
legalizirati pedofilijo; spomnimo, da spolna revolucija pomeni tudi
neverjeten razcvet pornografije v zadnjega pol stoletja, pa
prostitucijo, pa trgovino z ljudmi, pa množico razpadlih družin, pa
kulturo smrti in splav.
Pred nami ni zgolj bitka za odpravo
spolnih zlorab v duhovniških vrstah, pred nami je velika bitka zoper
duha nečistosti, za katerega se zdi, da je zapopadel vso zahodno
civilizacijo. To je duhovna bitka, v katero smo poklicani vsi.
Bojišče le delno poteka na ulicah (npr. manifestacija v prid
družine) ali v parlamentih (zavzemanje za ustrezno zakonodajo),
bojišče zoper duha nečistosti prvenstveno poteka po sredini naših
duš.
5. DA UPANJU
Sprašujemo o obnovitvi veselja kljub
škandalom, zato povejmo, da je osnova za veselje teologalna krepost
upanja.
Upanje je notranji motor, ki ga nas
žene naprej in ki ne dopusti, da bi se ujeli v zanko sprotnih
žalosti. Francoski mislec in pesnik Charles Péguy je v
zapisal: »Bog pravi: vera, ki jo imam najrajši, je upanje.«
Nekaterim je vera zatočišče, drugim
mistični vzgib, tretjim je vera povod za aktivizem. Vse to je na
mestu. Toda po Péguyu je Bogu najbolj všeč tista vera, ki je polna
upanja.
Je možno upati na sonce, ko se zdi, da
so povsod razvlečeni nevihtni oblaki? Je možno upati na
ozdravljenje cerkvenega občestva, potem ko smo razkrili zločine
nekaterih duhovnikov zoper mladoletne? Če rečemo, da ni možno
upati na sonce oziroma na ozdravitev, nismo resnično verni, nismo
Kristusovi.
Poglejmo konkreten primer, kako deluje
upanje.
Bostonska nadškofija je na prelomu
tisočletja doživela verjetno najhujši udarec v svoji zgodovini.
Policija je razkrila številne duhovnike pedofile ter dolgoletno
spolno zlorabljanje otrok znotraj cerkvenih inštitucij; mediji so
razkrili sistem prikrivanja zlorab. Pozor! Tu ni šlo za zdrs zdaj
tega zdaj onega duhovnika v spolni zločin. Tu je šlo malodane za
nekakšno mrežo, ki je štela 70 članov. Pozor! Mreža je mogla
delovati, ker je cerkvena oblast prikrivala zločine duhovnikov.
Kazni so bile mile, ponavadi le premestitev v drugo župnijo. Vse v
imenu ugleda sakralne institucije.
Papež Janez Pavel II. je na Veliki
četrtek leta 2002 v pismu duhovnikom v zvezi z bostonskim škandalom
spregovoril o duhovnikih, »ki so izdali pri posvečenju prejeto
milost, ko so padli v najhujše oblike ‘skrivnosti zla’, ki
deluje v svetu«. Pomnimo, da izraz »skrivnost zla - mysterium
iniquitatis« uporabljamo tudi za označevanje satanovega
delovanja.
Kaj se je zgodilo z bostonsko
nadškofijo potem? Po pravilih sociologije, socialne psihologije in
politike, pa tudi ekonomije, saj so sledile milijonske odškodninske
tožbe, bi nadškofija morala zapreti svoje duri. Bostonska
nadškofija bi se po logiki tega sveta morala sesuti sama vase.
Slabih 15 let po tistih dogodkih pa je
slika v Bostonu naslednja: ljudje hodijo normalno k maši; župnije
živijo; bostonsko semenišče je dokaj polno bogoslovcev. Bostonski
nadškof je od leta 2003 kapucin Sean Patrick O'Malley. Njegov
ugled je tolikšen, da so ga na zadnjem konklavu mediji šteli med
papabile.
Imamo premalo novic, da bi natančno
poizvedeli, kako je potekalo bostonsko okrevanje po škandalu. Vemo
pa, da je ena izmed temeljnih postavk bila nadškofov »neusmiljen«
protokol ničelne tolerance do spolnih prestopnikov med klerom. To je
bil njegov in njegove ekipe preroški pogum.
Boston je torej sorazmerno hitro
okreval. Kajti upanje ne umre. Ne umre pa zato, ker se Cerkev le
delno da primerjati s posvetnimi ustanovami. Cerkev je zakladnica
upanja, ki je velikonočno, vstajenjsko, Kristusovo. Cerkev nenehno
vstaja od mrtvih.
Slovenska Cerkev, hvala Bogu, nima
minule bostonske bolezni. Pri nas imamo primere spolnih zlorab
mladoletnih s strani duhovnikov, nimamo pa epidemije. Kljub tem nas
tudi ti primeri s svojo šokantnostjo, zapletenostjo, izjemno zmedejo
in ujezijo. Kar nekam vase bi se potegnili in ne več dvigovali glave
k svetlejšim obzorjem. Ta odziv je razumljiv, a napačen.
Ljudje upanja ne klonejo, ko škandal
počrni nebo. Ljudje upanja so vedno sposobni korak naprej. Bodimo
ljudje upanja! Zadnje besede ne bo imel greh, temveč zmaga nad
grehom.
6. VIDNA NEVIDNA MOČ BOŽJEGA
LJUDSTVA
Bostonski primer okrevanja po škandalu
je pokazal na še eno veliko dejstvo, na katerega v svojih
razmišljanjih in komentarji kar pozabljamo. To pozitivno dejstvo, ta
rešilna danost, je moč božjega ljudstva. Bostonski kardinal
O'Malley je ob neki priložnosti dejal: »Reforma Cerkve brez
laikov ni mogoča.« To je dejal, ker je okusil, koliko moči so
zmogli laiki, potem ko se je bostonska škofijska vrhnja struktura
moralno in finančno podrla.
Tudi programski dokument slovenske
Cerkve Pridite in poglejte iz leta 2012 opozarja na – kot piše -
»najpomembnejšo silo, ki vedno deluje in veže celotno cerkveno
zgradbo. To je skrita vsakdanja molitev mnogih mož in žena, njihovo
trdno zaupanje v Boga ter njihova zvesta medsebojna ljubezen. Živo
jedro Cerkve na Slovenskem sestavljajo Kristusu predana srca
preprostih ljudi« (PIP 30).
Teh preprostih katoličanov in
katoličank često nimamo v vizirju, ker smo zazrti le v škandal,
zazrti le v duhovniški stan, ki ga viharji premetavajo sem ter tja.
Toda škandali in druge duhovniške šibkosti so le del slike. Na
celi sliki niso samo duhovniki, na celi sliki niso samo grešniki.
Cela slika nam kaže božje ljudstvo, ki veruje; ljudstvo, v katerem
so kakor biseri posuti sveti možje in žene. Na vsakega gnusnega
grešnika imamo deset ljudi, ki verujejo, delajo prav in pravično,
molijo, zadoščajo.
S tem v zvezi papež Frančišek v
svojem Sklepnem govoru na srečanju za zaščito mladoletnih v
Cerkvi citira sv. Edith Stein, mučenko iz Auschwitza, ki
je zapisala: »V najbolj temni noči se pojavijo največji preroki
in svetniki.« In dodala: »Kljub temu pa poživljajoči tok
mističnega življenja ostane neviden. Prav gotovo so na odločilne
dogodke svetovne zgodovine vplivale osebe, katerih zgodovinske knjige
niti ne omenjajo. In kdo so te duše, ki se jim moramo zahvaliti za
odločilne trenutke našega osebnega življenja, je nekaj, kar bomo
zvedeli na dan, ko bo vse, kar je skrito, razkrito.«
Zavedajmo se torej vere našega
ljudstva, krenimo na pot okrevanja od učiteljev vere in upanja, ki
jih v preprostem ljudstvu ni tako malo, kot se zdi. Četudi so
nevidni, so vidni po blagodejnem učinku njihove zvestobe, molitve in
žrtve.
7. NAŠ ODGOVOR: MOLITEV IN POKORA
Temna gmota je velika in gosta - drži.
Škandal, ki je ovira, prepreka, sovražna zaseda na naši poti, ni
majhen. Drži pa tudi, da Jezusova zapoved, da ponesemo veselo
oznanilo do konca sveta, ni preklicana.
Kako naj oznanjam veselje, »ko pa je
toliko škandalov?« To je vprašanje, ki nas muči; vprašanje, v
katerem je zaznati tako skušnjavo malodušja kot željo po novem
zagonu.
Naš prvi odgovor na škandal bodi
vztrajanje v molitvi in osvežena volja po oznanjevanju. Pravzaprav
bosta ravno naša molitev in oznanjevanje ozdravila Cerkev teh hudih
ran.
Prva molitev nam bodi molitev za
očiščenje in spravo. Ta molitev bodi tudi eksorcizem, izgon
»satanovega dima« iz Božje hiše.
Potem spokornost. Četudi nismo
sodelovali pri takih grehih, četudi ne poznam nobenega duhovnika, ki
je take grehe delal, naj bo naša molitev spokorna. Vsak izmed nas,
naj si reče: »Prišel je dan, ko se jaz, moje občestvo in vsa
Cerkev moramo okopati v solzni kopeli.«
V času preizkušenj in škandalov, je
za vsakega izmed nas napočil čas Psalma 50. V njem prosimo
za odpuščanje grehov, ko pravimo:
Usmili se me, Bog, po svoji
milosrčnosti,
v svojem velikem usmiljenju izbriši
mojo pregreho.
Popolnoma izmij mojo krivdo,
mojega greha me očisti.
V Psalmu 50 ne bežimo pred
odgovornostjo za greh. Soočamo se z grehom in ga priznavamo:
Svojo pregreho priznavam,
moj greh mi je živo v spominu.
Grešil sem zoper tebe samega,
kar je zlo v tvojih očeh, sem
storil.
Obenem pa istem Psalmu 50 prosimo za
veselje, ko molimo:
Odpusti mi grehe, da bom očiščen,
bolj kot sneg bom bel, ko me umiješ.
Naj spet občutim radost in veselje,
moje potrto srce naj se vzraduje.
8. IN METODA OZNANJEVANJA?
Radi bi se izvili iz zanke škandalov
in veselo oznanjali. Videli smo, česa se moramo paziti, kje moramo
biti pogumni, kje smo šibki in kje močni. Ostane še vprašanje
metode. Ostane še ta »kako?«, ki je postavljen na začetek naslova
našega razmišljanja. »Kako« oznanjati v času škandalov? »Kako«
oznanjati, da bo veselo oznanilo res veselo in da bo imelo učinek?
Nam lahko kdo pove za metodo?
Ugledni nemški teolog Medard Kehl
je pred 20 leti v okviru svoje razprave o hrepenenju sodobnega
človeka po Bogu podal tri makro-metode, če hočete, tri »zanesljive
recepte« za uspešno oznanjevanje Boga. Po Kehlu bo željo po Bogu
vzbujal oznanjevalni slog, ki ga lahko povzamemo v geslo: zastonj - z
ubogimi - praznujoč.
Zastonj. Najprej zastonjskost
našega oznanila in dela. Sodobni človek bo kljub škandalom bolj
verjel nam in naši Cerkvi, če bomo oznanjevali in delali brez
prikritih namenov, brez računice, brez želje po obvladovanju ljudi,
brez hlastanja po dobičku, brez šopirjenja s številkami,...
popolnoma gratis.
Sodobni človek nas ravno zaradi
škandalov in naše minule politike prikrivanja zločinskih
duhovnikov toliko bolj sumi, da z oznanjevanjem nimamo čistih
namenov. V zameno poudarimo in pokažimo, da oznanjamo evangelij iz
spoštovanja do njega in iz ljubezni. To je to. Nobenih vzporednih
ciljev ne zasledujemo, ničesar ne pričakujemo v zameno.
Z ubogimi. Nadalje z našim
oznanilom ne bomo zgrešili, če bo naša Cerkev uboga in za uboge.
Sodobni človek bo verjel Cerkvi, če jo bo začutil ob sebi, ko mu
bo najtežje. Sporočilo Božjega sočutja vstopi v vsakega človeka
in omehča najbolj trda srca.
Papež Frančišek v spodbudi Veselje
evangelija (VE 48) uči: »Danes in vedno velja: 'ubogi so
prvi naslovljenci evangelija'. Brezplačno oznanjevanje evangelija
ubogim je znamenje Božjega kraljestva, ki ga je prinesel Jezus.
Naravnost je treba povedati, da obstaja neločljiva povezanost med
našo vero in ubogimi. Ubogih nikdar ne pustimo samih.«
Ta zadnji vzklik je v okolju greha in
pohujšanja, o katerem premišljujemo, potrebno prevesti: »S
strani duhovnikov zlorabljenih žrtev nikoli ne pustimo samih!«
Te so v dani situaciji naši prvi ubogi. Resničnost veselega
oznanila se bo preverjala, kako jim bomo pomagali in kako jih bomo v
bodoče zaščitili.
Še enkrat: »S strani duhovnikov
zlorabljenih žrtev nikoli ne pustimo samih!«
Praznovanje. Tretji nasvet
Medarda Kehla je nasvet o praznovanju. Sodobnega človeka bo Cerkev
tudi po vsem tem nagovorila z lepimi prazniki in običaji, z
druženjem in sproščenim praznovanjem človeškega in božjega, z
lepim in pristnim bogoslužjem,... Praznik je vabljiva in vesela
govorica presežnega in resničnega.
Kardinalu O'Malleyu je ljub ameriški
rek: »Zgradi stadion in ljudje bodo prišli.« V smislu,
veselo in pristno praznuj ter pripravi prostor za praznovanje, ta
prostor se bo prej ali slej napolnil.
Ne zapadimo torej v malodušje! Ne
dopustimo, da nas hudi duh zaradi škandala udari dvakrat: najprej s
hudobijo samega greha in škandala, nato s strupenim obupom in jalovo
žalostjo. Ne odrekajmo se praznovanju! Ne pustimo satanu, da nam
odvzame prazničnega duha!
Zaključimo z vizijo praznovanja in
veselja, h kateri nas razpre isti Psalm 50, ki nas sprva kliče k
pokori:
Gospod, odpri moje ustnice,
da bom oznanjal tvojo hvalo.
Nad zunanjimi daritvami nimaš
veselja,
klavnih in žgalnih daritev ne
maraš.
Skesan duh, o Bog, naj bo moja
daritev,
skesanega in ponižnega srca ne
zametuješ.
Gospod, usmili se grešnika kakor
nekdaj Siona;
Kar je greh porušil, pozidaj kot
svoje sveto mesto.
Tedaj ti bomo spet opravljali prave
daritve
in na tvoj oltar bomo prinašali
žrtve.
* Ti in drugi citati papeža Frančiška,
razen posebej navedenih, so vzeti iz dokumenta Sklepni govor na
srečanju za zaščito mladoletnih v Cerkvi. Ta govor je bil
izrečen 24. februarja 2019. Slovenski prevod je bil predstavljen 8.
aprila 2019, izšel pa je pri založbi Družina v zbirki Cerkveni
dokumenti – nova serija.