Ta komentar je (brez opombe o ekumenizmu) bil objavljen 13. marca 2017 v časopisu Večer.
***
Ne pomnimo, da bi bil kakšen papež že
v prvih minutah svojega nastopa razodel svoj pontifikalni program na
način, kot ga je sedanji papež tistega 13. marca 2013 zvečer na
balkonu bazilike sv. Petra v Vatikanu. Ponovimo. Na balkon pride brez
duhovniške štole, znamenja zakramentalne moči. Križec okrog vratu
je iz navadne kovine, ni zlat. Množico pozdravi s civilnim "dober
večer" in ne s cerkvenim "hvaljen Jezus". Ne
nagovarja sveta, v smislu "svet, dobil si novega papeža",
pač pa nagovarja Rimljane, v smislu "Rimljani, dobili ste
novega škofa". In papeško ime … Ime je takšno, da v
katoličanih takoj zbudi željo po cvetju in modrem nebu ter majhni
preprosti kamniti cerkvici sredi umbrijskih poljan, ki nezadržno
vleče v svojo notranjost. Papežu bo namreč ime Frančišek.
Frančišek - mišljen seveda Frančišek Asiški - pa je kodno ime
za Reformator.
Prva točka reformnega programa, kot je
bil najavljen tisti večer z balkona, je papeški sestop iz papeške
glorije. Sestop, ki se je začel z Janezom XXIII., odločno
nadaljeval s Pavlom VI. (odprava tiare) in Janezom Pavlom I. (zadnji
papež, ki so ga s tronom vred nosili na ramenih), se uresničil v
ljudskosti in dostopnosti pri Janezu Pavlu II., doživel teološko
kronanje s šokantnim odstopom Benedikta XVI.; papeštvo ni več
takšno, kot je bilo. Že Janez Pavel II. je v okviru ekumenskih
razprav govoril o "spreobrnjenju papeštva", Frančiškova
drža to spreobrnjenje nadaljuje in širi v nove sfere. Nekateri se
bojijo, da bomo "izgubili" papeža, drugi govorijo, da je
Frančišek populist, velika večina ima takega papeža, se pravi
demonarhiziranega, rada in mu rada prisluhne.
Druga točka je stava na uboštvo. Ker
papež ne nosi zlatega križa in zlatih manšet, so v krizi kakšni
rimski zlatarji, vedo povedati poznavalci razmer v vatikanskih
palačah in okrog njih. Ampak kaj je kriza nekaj rimskih zlatarjev v
primerjavi z obeti po občem duhovnem in moralnem poboljšanju?
Resnica je namreč ta, da sta uboštvo in skromnost zanesljiva pot za
prečiščenje duha, skupnosti, verske institucije. Smešno bi bilo,
ko bi kak cerkveni mož razmišljal, češ, dajte nam denarja, in
Cerkev bo spet bolj sveta in bolj v skladu s svojim poslanstvom!
Obratno. Velike reforme Cerkve v preteklosti so bile povezane z
odkrivanjem preprostosti in uboštva. Denar je seveda za obratovanje
verskih ustanov potreben, ampak njegova bližina ni nikoli povsem
neškodljiva. Denar se rad obnaša kot božanstvo in ne vpeljuje samo
v kršenje sedme zapovedi (Ne kradi!), temveč nas ogroža že v prvi
zapovedi (Veruj v enega Boga!).
Tisto noč pred štirimi leti smo na
balkonu videli v belo oblečenega Argentinca, ki se je bolj kot na
svet obračal na Rimljane. Kakšni vatikanisti so opazili, da
Bergoglio besede papež zase ni uporabil še skoraj cel teden dni po
izvolitvi na Petrovo stolico. Kaj to pomeni? Smo sploh dobili papeža?
Seveda smo dobili papeža, poglavarja globalnega katolištva. Toda
poglavar globalnega katolištva je poglavar globalnega katolištva,
ker je rimski škof. To je njegova korenina, ki seže do Petra,
prvega med apostoli in rimskega praškofa.
Ko papež Frančišek poudari, da je
rimski škof, se premakne dvoje. Najprej se v vseh katoliških škofih
sveta zbudi zavest, da so tudi oni nasledniki apostolov za svoje
škofije. Včasih se namreč zdi, da je krajevni škof zgolj rimski
nameščenec, zgolj guverner in upravitelj naročil, ki prihajajo iz
imperialnega središča. To je napačno videnje, to je daleč od
teologije škofovske službe. Čeprav je lokalni škof tesno, po
bratski ljubezni in pravnih normah, povezan z rimskim škofom, ni
zgolj rimski nameščenec. Tudi on ima čast in odgovornost
nasledstva apostolov. S papežem Frančiškom se obeta večja moč
krajevnih škofov. Tistim, ki vam je "cerkvenščina" tuja,
naj povem na kratko: govorimo o decentralizaciji. Drugo, kar se
premakne, ko Frančišek poudari, da je rimski škof, se premakne v
Carigradu, Moskvi in Londonu. Ekumenizem.*
Pred štirimi leti so bile na balkonu
že s samo pojavo novega papeža objavljene reformne smernice. Kaj je
danes z njimi? Papeštvo je po štirih letih vsekakor drugačno.
Ljudje in mediji ga odobravajo, določene katoliške sredine pa so
zaskrbljene. Kritiki govorijo o pop papežu. Skrbi jih, da bo najprej
relativiziran lik papeža, nato še njegov nauk. V dramatični uri
migracij in drugih družbenih sprememb bi nekateri hoteli bolj
obrambnega duhovnega voditelja, skoraj križarja, v Frančišku pa
vidijo nekoga, ki gradi mostove tudi do tistih, ki hočejo naši
civilizaciji škoditi. Kritiki so glasni, niso pa večinski.
Če potegnemo črto, sedanji papež
navdihuje in vzbuja upanje onkraj cerkvenih mej. Včasih ga res kdo
od zunaj opisuje preveč enostransko in navijaško, kot da je papež
hud socialist in pristaš postmodernih agend o posameznikovem
svobodnjaštvu. Papež to ni. Ima pa karizmo, da tudi doslej zelo
oddaljenim prisluhne in jih pozitivno nagovori. Karizmo, da tudi
svetovnonazorsko precej drugačni začutijo, da s takim papežem ob
sebi zmoremo verni in neverni skupaj veslati na isti barki življenja.
Znotraj cerkvenih mej pa omenimo podatek, da se v samem mestu Rim
ljudje več spovedujejo in udeležujejo nedeljskih maš, odkar je
njih škof in papež Bergoglio. Nezanemarljivo znamenje, da smo na
pravi poti. Da torej skromna kamnita cerkvica sredi poljan še vedno
govori o Bogu.
* Poudarek na nazivu "rimski škof"
godi pravoslavcem in anglikancem. Že Pavel VI. je dejal, da se
zaveda, da je ravno on, papež, največja ovira za večji ekumenski
dialog. Pravoslavje in anglikanstvo bo veliko bolj pripravljeno za
dialog in – Bog daj! - za združitev s katolištvom, če bo rimski
škof bolj rimski škof in manj imperialni poglavar krščanstva. Če
bo njegova vloga bolj videna kot vloga prvega med brati in manj kot
vloga brezprizivnega absoluta. Ekumenski rebus ni lahek, še se bomo
mučili, a signali iz Rima so gotovo ključni za njegovo rešitev.