Včeraj v Celju pri Mohorjevi knjigarni srečam gospo, pomeniva se o branju knjig. Pravi, da poezijo kupuje, prozo pa si izposoja. Ima krog prijateljev, med katerimi je lep pretok knjig. Rada je v knjigah. Pod vtisom povedanega pridem domov, postavim na kup vse knjige, ki sem jih prebral zadnje mesece in jih fotografiram (fotka spodaj).
Mislim, da je bilo leta 1992 ali 1993,
ko sem skozi poletje nazadnje prebral več kot 10 knjig – in sicer
12. Letos je bila bera podobna. Od karantenskega aprila do konca
avgusta sem prebral 15 knjig, večinoma romanov, večinoma iz ambienta nagrade kresnik. Na prvega septembra dan me daje malo ponos,
malo žalost. Ne vem, če bodo kdaj še nastopili branju tako zelo naklonjeni pogoji kot letos ... K vsaki od petnajstih prebranih knjig dodajam stavčič ali dva. Lahko bi jih po abecedi, a razvrščam jih po formatu strani.
***
Feri Lainšček: Ki jo je
megla prinesla (Mladinska knjiga, 2017, prva izdaja:
Prešernova, 1993)
Še zdaj hranim Lainščkovo knjigo Peronarji (1982) – njegov in »moj« prvi roman. »Moj«,
ker je bil med slovenskimi romani prvi, ki sem si ga kot
sedemnajstletnik kupil za lasten denar. Ki jo je megla prinesla
bi tudi lahko bil »moj«; ker govori o duhovniku, ki je poslan na podeželje; ker vnaša metafiziko.
Maja Haderlap: Angel
pozabe (Litera, 2018, izvirnik: Engel des Vergessens,
2011)
Ta roman bi morali ob stoletnici
koroškega plebiscita prebrati vsi slovenski srednješolci ali vsaj gimnazijci. Zgovorno nam bodi, da je to vrhunsko
(avtobiografsko) delo o slovenski družini iz okolice Železne Kaple
bilo napisano v nemščini.
Franc Ksaver Lukman: Kristusovi
pričevalci (Celjska Mohorjeva, 1983)
Zbirka izvirnih dokumentov in dodelanih
zapisov o mučeništvih antičnih kristjanov od Palestine do Siska,
od podonavskega Durostora do severne Afrike. Hkrati vir mnogih
informacij o zgodnji Cerkvi. In teološko-moralnih dilem. Denimo: se sme krščanska devica, ki so ji preganjalci-posiljevalci za
petami, vreči sama v prepad?
Miha
Mazzini: Pohlep (Goga, 2018)
Spomin mi je poletel do nekoga drugega
z zz v priimku – do italijanskega mojstra kratkih zgodb Dina
Buzzatija, ki sem ga svoj čas rad bral. Vendar Mazzini v svojih kratkih zgodbah ne gre v
fantastiko kot Buzzati. Ni potrebe. Pohlep njegove junake spreminja v
groteskne like, ki so, kot da bi bili fantastični, in se ti taki
zdijo – dokler se ne spomniš koga konkretnega iz svoje okolice.
Veronika Simoniti: Ivana
pred morjem (Cankarjeva, 2019)
Imam priče. Ko sem Ivano prebral do konca, sem prijateljem napovedal, da bo Simonitijeva za ta roman dobila nagrado kresnik 2020. In jo je. Upravičeno. Smo v sferi
literarne popolnosti. Bilo mi je v čast, da sem bil njen sofinalist za letošnjega kresnika.
Sebastijan Pregelj: V
Elvisovi sobi (Goga, 2019)
Poseben užitek je brati »zgodovinski«
roman o lastni generaciji. Rojeni okrog 1970, vzgajani v poznem
socializmu s primesmi zgodnjega konzumizma, dotiki usihajočega baročnega katolištva, vedno bolj nora JLA naj
bi nas predelala v može, osamosvojitvena vojna brez supermenovstva,
sočutje do južnjaških prijateljev, ki so se zapletli v krvavo
vojno. Pregelj – enako sofinalist za letošnjega kresnika – uči, da ni potrebno verbalnega ognjemeta, nekih special effects,
da poveš lepo, napeto in prepričljivo zgodbo.
John Steinbeck, Mesec je
zašel (Celjska Mohorjeva, 2011, izvirnik: The Moon is
Down, 1942)
Uspešnica iz druge svetovne vojne.
Ameriški propagandni roman, ki pa negativce (očitno Nemce) opisuje
precej človeško. Bralec bi rad simpatiziral z odporniki, mora pa kar naprej gledati v dušo okupatorskih oficirjev. Toda genij nobelovca Steinbecka je prav v tem: ker je okupator človeški, je premagljiv.
Suzana Tratnik: Norhavs na
vrhu hriba (Cankarjeva, 2019)
Pri Cankarju imamo Križ na
gori, pri Tratnikovi pa
Norhavs na vrhu hriba – finalist za letošnjega kresnika. Norišnica, ki dominira lokacijo, je za razliko od Cankarjevega križa kronski simbol družbe, ki te bo
ali naredila zmešanega ali zadušila. Rešitev je dvostopenjska: v
takem svetu moraš imeti nekoga res rad; če to ni dovolj, odidi!
Hanca, junakinja Ivana Cankarja, in Ariana, junakinja Suzane Tratnik, naredita podoben korak upanja. Nauk: slovenska družba se v stoletju med Cankarjem in Tratnikovo ni veliko spremenila.
Jiři Kočica: Izvirnik
(Mladinska knjiga, 2019)
Avantgardne umetniške smeri niso
avantgardne zato, ker jih je neki polbožji heglijanski Zeitgeist
določil za take, temveč ker odgovarjajo določenim prebrisanim
interesom, prekucniškim ideologijam in centrom moči. Ko prebereš
Kočico – finalista za letošnjega kresnika –, se na primer vprašaš: je skupina
Laibach v resnici slovenski avantgardni oh-in-sploh, ali pa je v
devetdesetih preračunljivcem iz obnebja mogočne stranke
LDS enostavno odgovarjalo, da so v liturgično oprodo mlade države
povzdignili Laibach in ne koga drugega?
Samo M. Strelec: 69
(Novi Zato, 2019)
Celoten naslov romana, v katerem Madžarka
Ildikó
s pomočjo domačina Tomaža leta 2069 raziskuje Ptuj, je 69:
ne prav kratka zgodovina prihodnosti najstarejšega slovenskega
mesta. V Ildikó
lahko ugledamo idealnega popotnika Danteja, v Tomažu idealno vodnico
Beatrice. Pot skozi futurološki Ptuj ni pot skozi pekel, niti skozi
vice, temveč kar skozi nebesa – zemeljska nebesa, v katerih se do
konca razvijejo in uresničijo umetnost, kultura in izročilo starih.
Andreas Knapp: Poslednji
kristjani (Celjska Mohorjeva, 2018, izvirnik: Die letzten
Christen, 2016)
Vzhodnonemški duhovnik Knapp je imel veliko
stikov z bližnjevzhodnimi begunci, tudi s kristjani. Odločil se
je, da odpotuje v Irak in od blizu vidi, kaj se dogaja. Nastane ta
reportažno-fejtonski zapis. Smo v času, ko je teroristična
Islamska država na višku moči. Nasilje islamistov in molk
»politično korektnega« Zahoda sta v nekaj letih storila, da
kristjanov tam, kjer so živeli skoraj 2000 let, skoraj ni več.
Asia Bibi / Anne-Isabelle Tollet:
Končno svobodna! (Celjska Mohorjeva, 2020,
izvirnik: Enfine libre!, 2020)
Resnična zgodba minulega desetletja.
Asia Bibi, na smrt obsojena pakistanska kristjanka, je ob vsem svojem
križevem potu imela srečo, da je k njej – kot Veronika s prtom –
pristopila novinarka Anne-Isabelle
Tollet, ki je poskrbela za internacionalizacijo njenega primera.
Pomisliš, koliko je pakistanskih kristjanov, ki take sreče niso
imeli, in jih je islamski fanatizem tiho in na hitro zdrobil.
Drago Jančar: In ljubezen
tudi (Beletrina, 2018)
Kresnik 2018 ... Maribor, Pohorje, tudi Ptuj. Zgodba
druge svetovne vojne s poudarkom na partizanih. Ko vključi povojno dogajanje v taborišču Šterntal, kot domačin iz kakšne navedene
podrobnosti vidiš, da se je avtor res dobro informiral. Jančarjeva
umetnost ne zaobide raziskovanja in garanja s podatki. Kdaj bo ta veseli dan, ko bomo Jančarja gledali kot nobelovca?
Bronja Žakelj: Belo se
pere na devetdeset (Beletrina, 2019)
Upravičeno kresnik 2019.
Predvidevam, da je to delo letos moralo biti med resnimi kandidati za
kresnika desetletja, ki ga je potem dobil Jančar za To noč
sem jo videl. Iskrena in iskriva avtoričina pripoved zamaje tako
tabu o raku (ker ti spregovori) kot floskularno razpravo o raku (ker
te utiša, ko si »pameten« glede raka, v bistvu pa nisi »pameten«,
temveč le in zgolj (še) zdrav).
Daniela Dvořáková: Barbara
Celjska. Črna kraljica (Celjska Mohorjeva, 2019, izvirnik:
Čierna kráľovná. Barbora Celjská, 2014)
V Trnuljčici jo imamo, v Sneguljčici, v Alici v čudežni deželi, v Čarovniku iz Oza in še kje – črno kraljico,
zavistno čarovnico, zlohotnico.
Zgodovinski navdih za te pravljične like pa bi lahko bila prav
Barbara Celjska, oziroma, črna legenda o njej, kot jo je podpihovalo
habsburško zgodovinopisje. Skoraj 600 let mine in slovaška zgodovinarka Barbarino črno
legendo razgradi. Še to: nekateri Melanijo Trump primerjajo z
Barbaro Celjsko. Primerjava delno drži – lepa Štajerka, poročena z najmočnejšim politikom svojega časa. S tem da Dvořáková
z analizo kraljičinega poslovanja pokaže, da je srednjeveška Barbara
Celjska dosegla visoko stopnjo gospodarsko-poslovne emancipacije od
moža, kar pa za moderno Melanijo ne moremo trditi.