Ivan Štuhec je še pred njenim
znamenitim „begom“ o Hildi Tovšak
v Družini (12.5.) zapisal, da „predstavlja nekakšen objekt
naslade, ki jo slovensko pravosodje ponuja raji, da bi jo prepričalo
o svoji pravičnosti in verodostojnosti." Jože Možina
pa na portalu Časnik.si (25.5.) o tej isti gospe izpod pohorskega
Turjaka meni: "Ob vsem, kar je storila, je izbrana še za
obredno žrtvovanje, da bi čim prej pozabili na zidarje, mermale,
zemljariče, jankoviče in ostale..." Podobne izraze in misli
bomo našli še pri drugih komentatorjih. Sintagme „objekt
naslade“, „obredno žrtvovanje“, „žrtvovana baronica“,
„spektakel za ljudstvo“, „strelovod“,... nas vpeljejo v
pojmovno okolje mehanizma grešnega kozla.
Ker na različnih portalih nisem opazil
zapisa, ki bi se temu mehanizmu izrecno posvetil, ga poskušam
nekoliko osvetliti na tem mestu. Ta mehanizem ves čas čutimo, kako
nekje pod našimi nogami melje in melje, nimamo pa natančnejšega vpogleda v njegovo kolesje. Po eni strani, ker gre za nezavedni
mehanizem, po drugi pa tudi, ker si ga največkrat predstavljamo
zgolj pod vidikom politične manipulacije. Politična in
spin-dohtarska manipulacija mehanizma seveda obstaja, a je sam
mehanizem več kot le-ta. Med Hildinim nekajdnevnim skrivanjem v
objemu domačega kraja smo imeli redko srečo. Ker je ta mehanizem
prišel do svojega histeričnega vrhunca (zdelo se je, da bomo poleg
FBIja in Interpola za iskanje ubežnice aktivirali še lovce, skavte,
gasilce in civilno zaščito), je bil bolj razviden. Kolesje
mehanizma grešnega kozla je skorajda pokukalo na površje.
René Girard foto: Michael Sugrue |
Zaslužna, da se v družbeni teoriji
več govori o mehanizmu grešnega kozla, sta francoski antropolog in
filozof René Girard* ter
le-tega povzemajoči italijanski filozof Gianni Vattimo**
(pred njima pa je o tem razglabljal tudi Karl Popper).
Zanju ta mehanizem ni zgolj nekaj občasnega, temveč nekaj, kar
pomaga vzpostavljati religijo in družbo kot takšno. A pustimo
filozofsko abstrahiranje za drugič in se držimo konkretnega
primera. Zakaj je Hilda Tovšak „idealna“ za grešnega kozla? Vemo (in
Girard potrjuje), da množica za grešnega kozla izbere nekoga, ki je
že poprej nekaj „posebnega“: ki nekoliko izstopa (Jud v okolju
krščanske civilizacije, uspešnež med povprečneži), ki je že
fizično nekoliko drugačen (črnec med belci, rdečelaska, grbavec),
ki je sploh bolj iz obrobja centrov moči kot iz njihovega središča,
bolj out- kot in-sider.
Hilda je ženska. Širom Slovenije na
šankih visečo moško populacijo veseli, da je za očiščujoči
obred v tem za narod dramatičnem času kljub veliko večjemu številu
moških kandidatov izbrana oseba ženskega spola. Tako so še
enkrat potrjeni, da „ni takega dohtarja, da bi babi v glavo videl“
in da je žensko pač „treba zatirati, če hočeš imeti red v
hiši“. Ter da je sploh bilo sramotno, da je bataljon kosmatoprsih
mišičnjakov po gradbiščih komandirala kikla. Podobno
„samo-čiščenje“ je slovenski moški svet deloma že opravil v
odnosu do Katarine Kresal (afera „bulmastifi“). Lahko
pričakujemo, da bo v primeru neuspešnosti njene vlade
moško-šovinistični tribunal kruto „kozlovsko“ usodo namenil
tudi Alenki Bratušek. Norčevanje iz njenega kratkega krila
že kaže na tak scenarij.
Tudi metropolitanska hohštaplerija se
ob pogledu na Hildo „očiščuje“. Ve se, da iz kmečke
province ne more priti bogvekaj. Kaj šele nova gospodarska in
upravna elita, ki bi zamenjala to, ki zdaj kraljuje v lepih
ljubljanskih palačah. Ni zaman, da Hildo vztrajno kličejo
„baronica“. S tem dodatno povejo, da je „punca s kmetov“
hotela tja, kamor ji po sedanjem rdečeboržuaznem sistemu kast ni
dovoljeno. Ob Hildinem poskusu „pobaronjenja“ in splošnem
veselju, da poskus ni uspel, ne spreglejmo vloge zavisti. Po nekem
katalonskem sociologu (ime sem žal pozabil in ga niti z Googlom več
ne „izkopljem“) je zavist „tihi protagonist mnogih družbenih
dogodkov“.
Najbolj ključen moment za slovenskega
ateista: Hilda hodi k maši, menda je včasih celo brala
berilo, delala je v „klerikalni“ stranki... Skratka, v množici
tajkunov liberal-ateističnega svetovnega nazora je žreb „moral“
zadeti ravno njo, „erkacejevko“, menda občasno liturgično
sodelavko pri Sv. Ilju pod Turjakom. Tako je spet aktiviran
levičarski grešni nad-kozel: Cerkev. A na način, da imajo tudi
bojeviti desničarji kaj od tega. Hildo je glas internetnih forumašev
namreč “povišal“ na rang sodelavke Udbe. Kurikulum žrtve
je zdaj idealen. Za grešnega kozla skrbno izbrana žrtev poveže
levega in desnega, Heroda in Pilata. „Tisti dan sta se Herod in
Pilat spoprijateljila; prej sta se namreč sovražila,“ poroča
Luka (prim. 23,1-12).
Skoraj nič ne bi veljali ostali
parametri (ženska, kmetica, kristjanka), če ne bi bilo posredi
denarja. Eden najbolj blaženih trenutkov za Slovenca je, ko gleda
padec bogataša. To je ekstaza malega človeka. Če meni moja
edina kravica ne da dovolj mleka, naj bogatemu sosedu crkne cela
čreda! Če bogataš spada v razred „tajkunov in lopovov“, je
ekstaza dvakratna, saj njegov padec toliko bolj pomeni vzpostavitev
pravičnosti in enakosti.
Logično: ko je Hilda onega usodnega
petka enostavno „odšla“, je nastopila histerija. Hilda je
prekršila tabu. Izbrana žrtev ne sme zapustiti žrtveniškega
oltarja in pika! To je enako hudo, kot da bi se v klasičnih
judovskih časih grešni kozel meni nič tebi nič vrnil v naselje in
se spet napajal pri vaškem studencu ali kot da bi za žrtvovanje
določeno jagnje skočilo s tempeljskega oltarja in odskakljalo k
mamici na pašnik. Preveč energije bi zdaj šlo za ponovni izbor
žrtve in nov zagon tega visokonapetostnega rituala.
René
Girard uči, da je bistveni pogoj za uspešno izvedbo
mehanizma grešnega kozla zelo preprost: ne smemo se ga zavedati.
Histerizem državnih organov, medijev in ljudstva v primeru Hildinega
„pobega“ govori, da bistveni pogoj imamo. Grešnokozlovskega
mehanizma, ki se nam dogaja, se ne zavedamo. Po Girardu, kdor je na
nezavedni ravni izbran za grešnega kozla, mora na zavedni ravni, se
pravi, v naših očeh nujno in do konca ostati pošast, zlobec,
čarovnica. Če se žrtev vloge grešnega kozla brani, jo je potrebno
dodatno negativizirati. Vsak drobec, ki pomaga k demonizaciji žrtve,
je dobrodošel. Tudi ta, ki so ga v teh dneh k Hildinemu kurikulumu
mediji posebej skrbno priložili: kot mlada mati menda ni nikoli
pobožala svojih otrok.
----- opombi
* „V mitih izpričana
večna zveza med zelo krivo žrtvijo ter obenem nasilnim in
osvobajajočim zaključkom se more razložiti edinole preko izjemne
moči mehanizma grešnega kozla,“ povzema René
Girard. Zanj ta mehanizem ni nekak obrobni
para-religiozni moment, niti zgolj ena izmed politično-propagandnih
manipulacij javnosti (vsi vemo, kako so nacisti za grešni kozle
„naredili“ Jude, kako komunisti podjetnike in kristjane), temveč
gre pri iskanju „nadomestnih tarč“ naše jeze za enega temeljnih
družbenih mehanizmov, ki je na simbolno čustveni ravni ves čas
aktiven. Tudi kadar ni izjemno dramatičnih situacij ali potrebe po
politični manipulaciji. Prvotni namen mehanizma je zmanjšanje
nasilja. Povedano grobo: nekdo je na nezavedni ravni za grešnega
kozla razglašen in iz naše sredine izgnan (oz. kot žrtev na
oltarju darovan) zato, da se mi ostali ne pobijemo med seboj. Nasilje
vseh proti vsem se preko grešnega kozla predela v nasilje vseh proti
enemu.
** Zanimivo je, kako
italijanski filozof Gianni Vattimo
(oče t.i. „šibke misli“) povzema Girardovo teorijo, ko
opravičuje svoj filozofski in bivanjski povratek h katoliški
religiji. Po Vattimu je katolištvo do popolnosti izpililo
grešnokozlovski mehanizem. Dokaz je evharistija, kjer je Kristus
„duhovnik, žrtev in oltar“ obenem. Se pravi, osrednji katoliški
obred je katalizator nasilja, saj pri njem b(B)og (po Girardu pravir
nasilja) nasilje obrne vase, ga predela, človeka pa zavaruje in
očiščuje. Kako torej izboljšati družbo in zmanjšati nasilje?
Vattimo ne dvomi in z nekoliko avto-ironije pravi: Če hočete manj
nasilja, je treba večkrat k sv. maši.