Querido amigo de
lengua española, es difícil, pero no imposible. Con mis pobres
conocimientos de la lengua de Cervantes y de san Juan de la Cruz, te
voy a explicar cómo funciona la política eslovena. En breve, en dos
páginas y con una caricatura.
Cómo interpreta la
izquierda a sus rivales de derecha
Los eslovenos somos entre los pueblos europeos ex-comunistas los más polarizados, según una encuesta internacional (Aufbruch 2007). La polarización es cultural (cristianismo-secularismo), política (derecha-izquierda) y agresiva, ya que en 22 años de democracia no permitió el desarrollo de una alternativa. Para no ser parcial, vamos a ver cómo la izquierda eslovena ve y interpreta a sus antagonistas de derechas. Luego a revés, cómo la derecha ve y interpreta a sus rivales de izquierdas.
La
izquierda eslovena ve a sus antagonistas de derechas en siguiente
modo:
El principal enemigo es
Janez Janša, en años de la lucha para la independencia un héroe,
ahora el jefe del mayor partido de derecha. Es un hombre tenaz e
inteligente, un adversario muy duro. Desde hace 20 años resiste a
los ataques de la prensa y a muchas tentativas con las cuales se
quiso demostrar que es un corrupto, ex-traficante de armas y
fascistoide.
La derecha tiene apoyo
en algunos grupos de intelectuales neoliberales y en algunos títulos
de prensa claramente parciales, poco profesionales e intolerantes.
Tenemos que añadir también el mundo católico, que con todo su
aparato apoya a los partidos de derecha y al mismo Janša.
Los votantes de la
derecha son en gran parte gente del campo, los agricultores, gente
con poca cultura y formación y con los gustos más bien
oscurantistas y autoritarios. Esta población es fácil para ser
manipulada y fanatizada.
El verdadero capitán,
la verdadera fuerza, que mantiene en pie el edificio derechista es la
Iglesia católica. Es un enemigo secular y estratégico. Tiene poder
de guiar las conciencias de los débiles y interés de aumentar y
conservar sus riquezas materiales.
La Iglesia es la
guardiana de la mitología teológico-nacionalista, según la cual
somos los eslovenos por definición una nación cristiana. Quien no
es católico es como excluido de la comunidad nacional. Lugar
mítico-fundacional de la Iglesia eslovena es el santuario mariano de
Brezje, donde el arzobispo de Ljubljana cada 15 de agosto pronuncia
su "profecía" sobre el estado de la nación.
La Iglesia con su
política de exclusión y con sus tendencias filo fascistas es la
principal culpable del conflicto armado entre los eslovenos durante
la segunda guerra mundial. No solo no reconoce esta su culpa, sino se
atreve a considerar y llamar "mártires" a los
colaboradores de los nazis, ajusticiados por los comunistas en 1945.
Cómo
interpreta la derecha a sus rivales de izquierda
La
derecha eslovena ve a sus antagonistas de izquierdas en siguiente
modo:
El enemigo de turno es
Zoran Janković, de origen serbio, en años precedentes director de
una cadena de tiendas, ahora alcalde de la capital y jefe del mayor
partido de izquierda. Es algo débil en ideología política, pero
fuerte en soluciones prácticas. Es un corrupto y su puesto en la
política le sirve a él y a su familia para salvarse de las
persecuciones legales.
La izquierda tiene
apoyo en grupos de intelectuales socialistas y en la mayoría de los
mass media. Su poder mediático es enorme. Tenemos que añadir
también el mundo de las universidades del estado, que es un
verdadero almacén de activistas izquierdistas.
Los que votan a
izquierda son en gran parte la burguesía, empleados en sector
público, inmigrantes de la ex-Yugoslavia. Es decir el sector de
población que recibe sus entradas del estado. Esta gente no está
acostumbrada a moverse en el mundo moderno de la competitividad.
Tiene miedo de perder sus puestos de trabajo y sus ingresos. Por ese
miedo es un sector fácil de ser manipulado y radicalizado.
Pero el verdadero
capitán, la verdadera fuerza, que mantiene en pie el edificio
izquierdista es el grupo de las eminencias grises del antiguo partido
comunista. Se trata de ex-políticos, ex-hombres de servicios
secretos y de los viejos veteranos de la lucha comunista
antifascista. Este grupo
es informal pero tiene poder de guiar las conciencias y perseguir su
interés principal, el de aumentar y conservar riquezas materiales
acumuladas durante el período comunista. Jefe indiscutible de este
grupo y con ello
de toda la izquierda eslovena es Milan Kučan, último secretario del
partido comunista y luego dos veces elegido como presidente de la
república.
Kučan y compañía
son guardianes de la mitología comunista-nacionalista, según la
cual Eslovenia moderna nació con la lucha antifascista y la
revolución comunista en 1945. Quien
no está en esta
linea de interpretación es
considerado fascista. Lugar mítico-fundacional es un pueblo alpino
llamado Dražgoše (aquí tuvo
lugar una batalla entre los alemanes y los partisanos), donde el
grupo de Kučan y Stanovnik (jefe de los veteranos partisanos
comunistas) cada año, en un domingo de enero, pronuncia su
"profecía" sobre el estado de la nación.
Los comunistas,
por haber empezado
la revolución violenta, son los principales culpables del conflicto
armado entre los eslovenos durante la segunda guerra mundial. No solo
no reconocen su culpa, sino aún hoy adoran la figura del dictador
Tito y se atreven llamar "héroes nacionales" a sus
caudillos, responsables de las matanzas de miles y miles civiles ya
desde 1942.
Una democracia bipolar
y emocional
¿Qué pasa si
juntamos las dos imágenes (dos
caricaturas): la de la derecha, hecha por
la izquierda, y la de la izquierda, hecha por la derecha?
Como ves, querido
amigo, una vez juntadas las dos interpretaciones, llegamos a una
imagen simétrica, a un bipolarismo perfecto. Todo lo que tiene la
derecha, lo tiene también la izquierda, y
al revés, la
estructura de la izquierda es la de la derecha: desde los
protagonistas en
primera linea, hasta el papel del capital, el
de los martires y la mitología
fundacional.
Dirás, estimado
observador, que el bipolarismo es normal. También Estados Unidos son
políticamente bipolares. Yo digo, que tienes razón. Pero Estados
Unidos obtienen de su bipolarismo una
síntesis de dinámica social y un provecho
económico. Mientras el bipolarismo esloveno no es provechoso:
asfixia el espíritu social, creando el odio; la economía,
encerrándola en una lucha política omnicomprensiva. Muy particular,
muy esloveno, es también el papel “activo” de las víctimas de
los conflictos violentos (guerra y revolución) de hace 70 años. Son
los muertos nunca de verdad enterrados, y por eso condicionan a los
vivos de ambos polos.
Quizás
lo único útil
de nuestro bipolarismo es, que nos permite con cierta facilidad ver y
analizar como estamos
hechos. Es que cuando uno interpreta a su rival político, a decir
verdad, habla más de si mismo que del otro. Los problemas y traumas
que tiene consigo mismo los
proyecta en el adversario. La inseguridad personal (la duda) en
relación a su mitología se
resuelve atacando la mitología de la parte opuesta. La vergüenza
íntima de estar
sometido a los
jefes ideológicos como un servidor a su dueño, la mimetiza
burlándose de la sumisión
que ve en otro lado.
Me voy a ayudar de
Adela Cortina, famosa filósofa española, que distingue tres tipos
de democracia: agregativa, emocional y deliberativa. Pues bien: la
democracia eslovena es una democracia emocional. No solo porque se
trata de un apasionante choque de dos posturas ideológicas, dos
visiones históricas (choque, que sucita vibrantes emociones, no
siempre negativas), sino porque los electores, los intelectuales
ideólogos y los políticos mismos son como poseídos por dos estados
emotivos, ambiguos y peligrosos: el rencor y el miedo. Los
eslovenos vivimos las
elecciones parlamentarias como una continuación de la guerra civil.
Movidos por el rencor
estas elecciones
nos sirven como una occasión para herir al otro, humillarlo,
vengarse. Al mismo tiempo tenemos miedo que la victoria del
adversario signifique para nosotros una amenaza existencial.
Según los teóricos,
de los tres
tipos, es
justamente la democracia emocional la más peligrosa. Juega con los
sentimientos de la gente, crea los populismos ( = la política cerca
de la gente y lejos de la democracia), nos lleva fuera de la
realidad, cierra los espacios para el dialogo y el raciocinio. En
Eslovenia la situación es todavía más grave por el hecho que casi
no hay periodistas, artistas o intelectuales independientes, libres
de la fluctuación política emotiva. Gran parte de ellos, que
deberían estar
llamados a vigilar y estar por encima de
las partes, en el
caso esloveno están
fomentando esta perniciosa democracia emocional.
Brotes de esperanza
El bipolarismo
emotivo es omnipresente, es una "forma mentis", una
dependencia psicológica
de largos estratos de población. A un individuo le resulta difícil
sustraerse. Los columnistas
de la prensa dominante parece que trabajen duro para que todos
estemos sistematizados en uno u otro de los dos “ejércitos”.
Pero hay algunos brotes de esperanza para el futuro, que prometen la superación de este estado de cosas. Menciono tres:
Pero hay algunos brotes de esperanza para el futuro, que prometen la superación de este estado de cosas. Menciono tres:
- El
periódico Finance:
un diario especializado en economía, parece ser el
único que en sus comentarios sale de la
trampa bipolarista y emocional;
- Pridite
in poglejte (Venid y ved), un documento
pastoral sacado por los obispos eslovenos en 2012; en
él, entre otras cosas, la Iglesia hace una
autocrítica y elabora su contribución a la pacificación
nacional;
- La elección del presidente de la república Borut Pahor (de izquierda) en 2012: casi el 70 % de electores, rechazando a un representante típico del esquema bipolar, ha votado a un candidato que promete la salida de la situación de permanente guerra civil.
- La elección del presidente de la república Borut Pahor (de izquierda) en 2012: casi el 70 % de electores, rechazando a un representante típico del esquema bipolar, ha votado a un candidato que promete la salida de la situación de permanente guerra civil.
Querido amigo de habla hispana, los eslovenos estamos cansados...
------ v slovenščini ----------
Slovenija:
emocionalna demokracija
Dragi špansko govoreči
prijatelj, težko bo, a ne nemogoče. V okviru svojega ubogega znanja
jezika, ki je jezik Cervantesa in sv. Janeza od Križa, ti bomo
razložil, kako deluje slovenska politika. Na kratko, na dveh straneh
in s karikaturo.
Kako razlaga levica
desne tekmece
Slovenci smo med ljudstvi, ki so izšla iz komunizma, najbolj razdeljeni (polarizirani). Tako pravi mednarodna raziskava Aufbruch 2007. Polarizacija je kulturna (krščanstvo-sekularizem), politična (levi-desni) in silovita, saj v 22-ih letih demokracije ni dovolila, da bi bilo moč razviti kakšno alternativo. Da ne bom pristranski, poglejmo najprej, kako slovenska levica vidi in razlaga slovensko desnico. Nato obratno, kako desnica vidi in razlaga svoje leve tekmece.
Slovenska
levica vidi svoje nasprotnike z desne na naslednji način:
Glavni sovražnik je
Janez Janša, junak iz obdobja boja za samostojnost, zdaj vodja
največje desne stranke. Gre za vzdržljivega in bistrega človeka,
za trdega nasprotnika. Že dvajset let kljubuje napadom tiska in
mnogim poskusom, da bi mu dokazali koruptivnost, trgovino z orožjem
in fašistoidnost.
Desnico podpirajo
nekatere skupine neoliberalnih intelektualcev in nekaj tiska, ki je
nazorno pristranski, neprofesionalen in nestrpen. Dodati moramo še
katoliško sfero, ki z vsem svojim aparatom podpira desne stranke in
samega Janšo.
Volivci desnice so v
glavnem s podeželja, kmetje, manj izobraženo in razgledano
ljudstvo, nagnjeno k oskurantizmu in avtoritarnosti. Tega ljudstva ni
težko manipulirati in fanatizirati.
Resnični vodja,
resnična sila, ki drži pokonci desničarsko stavbo pa je katoliška
Cerkev. To je stoletni strateški sovražnik. Ima moč, da vodi
zavest šibkih, in interes, da si poveča in ohrani materialno
bogastvo.
Cerkev je varuhinja
teološko-nacionalistične mitologije, po kateri smo Slovenci po
definiciji krščanski narod. Kdor ni katoličan, je kot izključen
iz občestva. Kraj mitske fundacije je za slovensko Cerkev Marijino
svetišče na Brezjah. Tu 15. avgusta vsako leto ljubljanski nadškof
izreče svojo „prerokbo“ o stanju naroda.
Cerkev je zaradi svoje
politike izključevanja in zaradi svojih filofašističnih nagnjenj
glavna krivka za oboroženi spopad med Slovenci za časa druge
svetovne vojne. Ne samo da ne prizna svoje krivde, temveč si celo
drzne nacistične kolaborante, ki so jih komunisti likvidirali l.
1945, obravnavati in imenovati „mučenci“.
Kako
razlaga desnica leve tekmece
Slovenska
desnica vidi svoje nasprotnike z leve na naslednji način:
Trenutni sovražnik je
Zoran Janković, srbskega porekla, v prejšnjih letih direktor
trgovske verige, zdaj župan glavnega mesta in voditelj največje
leve stranke. Je nekoliko šibak v politični ideologiji, ampak dokaj
močan v praktičnih rešitvah. Je koruptiven in mesto v politiki
služi njemu in njegovi družini, da se izmikajo roki pravice.
Levico podpirajo
socialistično usmerjene skupine intelektualcev in večina medijev.
Njena medijska moč je ogromna. K temu moramo dodati še sfero
državnih univerz, ki so pravo skladišče levičarskih aktivistov.
Volivci levice so
večinoma meščanstvo, uslužbenci javnega sektorja, priseljenci iz
bivše Jugoslavije. Se pravi, ljudstvo, ki je svoje prihodke sprejema
s strani države. Ti ljudje se niso vajeni gibati v modernem svetu
konkurence. Strah jih je, da bodo izgubili delovno mesto in prihodke.
Zaradi tega strahu jih je moč zlahka manipulirati in radikalizirati.
Resnični vodja,
resnična sila, ki drži pokonci levičarsko stavbo pa je skupina
sivih eminenc, ki izhajajo iz bivše komunistične partije. To so
bivši politiki, bivši pripadniki tajnih služb in ostareli veterani
komunističnega antifašističnega boja. Ta skupina ima moč, da
usmerja mišljenje, in interes, da si poveča in ohrani v času
komunizma nagrmadeno materialno bogastvo. Nesporni šef te skupine in
s tem celotne slovenske levice je Milan Kučan, zadnji partijski
voditelj, kasneje pa dvakrat izvoljen za predsednika republike.
Kučan in tovariši so
varuhi komunistično-nacionalistične mitologije, po kateri se je
sodobna Slovenija porodila iz antifašističnega boja in komunistične
revolucije l. 1945. Kdor se s tako razlago ne strinja, je označen za
fašista. Kraj mitske fundacije je alpska vasica po imenu Dražgoše
(tu je potekala ena izmed bitk med Nemci in partizani), kjer Kučanova
in Stanovnikova skupina vsako leto, na kakšno januarsko nedeljo,
izreče svojo „prerokbo“ o stanju naroda.
Ker so začeli nasilno
revolucijo, so komunisti glavni krivci za oboroženi spopad med
Slovenci za časa druge svetovne vojne. Ne samo da ne priznajo svoje
krivde, temveč še dandanašnji častijo diktatorja Tita in si
drznejo imenovati za „narodne heroje“ vojskovodje, ki so
odgovorni za umore na tisoče civilistov že od l. 1942 naprej.
Bipolarna
in emocionalna demokracija
Kaj se
zgodi, če damo skupaj dve podobi (karikaturi): podobo desnice, kot
jo ustvarja levica, in podobo levice, kot jo ustvarja desnica?
/karikatura/
Kot vidiš, dragi
prijatelj, ko združimo dvoje razlag, pridemo do simetrične podobe,
do popolne dvopolnosti. Vse kar ima desnica, ima tudi levica, in
obratno, struktura levice je struktura desnice: od junakov v prvih
črtah, do vloge kapitala, mučencev in mitske fundacije.
Boš rekel, spoštovani
opazovalec, da je dvopolnost pač normalna. Tudi Združene države
Amerike so politično dvopolne. Rekel bom, da imaš prav. Toda
Združene države Amerike s svojo dvopolnostjo pridobijo sintezo
družbenih dinamik in gospodarsko korist. Medtem ko naša dvopolnost
nima takega učinka. Pač pa duši družbenega duha, ko ustvarja
sovraštvo, in ekonomijo, ko jo podredi vseobsegajočemu političnemu
spopadu. Čisto posebna, zelo slovenska, je tudi „dejavna“ vloga
žrtev nasilnih spopadov (vojna in revolucija) izpred 70 let. Ti
mrtvi niso bili nikoli zares pokopani in zato še vedno pogojujejo
žive z obeh polov.
Morda je edina korist naše
dvopolnosti ta, da nam dovoli, da z določeno lahkoto vidimo in
analiziramo, kako smo pravzaprav narejeni. Resnici na ljubo, kadar
nekdo razlaga svojega političnega tekmeca, bolj govori o sebi kot o
drugem. Težave in travme, ki jih ima sam s seboj, projicira na
svojega nasprotnika. Osebno negotovost (dvom) glede lastne mitologije
rešuje tako, da napada mitologijo nasprotne strani. Tihi sram, ker
je svojim ideološkim vodjem pokoren kot služabnik gospodarju,
prikrije tako, da se norčuje iz pokorščine, ki jo vidi na drugi
strani.
Pomagal si bom z znano
špansko filozofinjo Adelo Cortina, ki loči
tri vrste demokracija: agregativno, emocionalno
in deliberativno. Torej, slovenska
demokracija je emocionalna (čustvena). Pa ne le zato, ker smo priča
strastnemu trku dve ideoloških drž, dveh zgodovinskih vizij (trk
sprošča vznemirljiva čustva, ki niso nujno negativna), temveč
zato, ker so volilci, ideologi intelektualci in politiki kot obsedeni
z dvema čustvenima stanjima, dvoumnima in nevarnima: z zamero in s
strahom. Slovenci doživljamo parlamentarne volitve kot nadaljevanje
državljanske vojne. Poganja nas zamera in volitve nam služijo kot
priložnost, da ranimo drugega, da ga ponižamo, da se maščujemo.
Istočasno pa nas je strah, da se bo zmaga nasprotnika za nas
sprevrgla v bivanjsko grožnjo.
Teoretiki pravijo, da je
od treh vrst najbolj nevarna ravno emocionalna demokracija. Poigrava
se s čustvi ljudi, ustvarja populizme ( = politika, ki je blizu
ljudem a daleč od demokracije), povzroča izgubo stika s
stvarnostjo, zapira prostor za dialog in razmišljanje. Na Slovenskem
je položaj toliko resnejši, v kolikor skorajda ni neodvisnih
novinarjev, umetnikov ali intelektualcev; ljudi, ki bi bili
osvobojeni politično-čustvenega valovanja. Večina teh, ki naj bi
bila poklicana k budnosti in nepristranskosti, v slovenskem primeru
to pogubno emocionalno demokracijo boljkone spodbuja.
Poganjki
upanja
Čustvena dvopolnost je
vsenavzoča, je „forma mentis“, je neke vrste psihična odvisnost
širokih ljudskih slojev. Posamezniku se je težko izmakniti. Zdi se,
da kolumnisti vodilnih časopisov trdo delajo na tem, da smo vsi
porazdeljeni v to ali ono od obeh „armad“.
Kljub temu je nekaj poganjkov upanja za prihodnost, ki nakazujejo na izhod iz sedanjega stanja. Navajam tri;
- časopis Finance: dnevnik namenjen gospodarstvu; zgleda, da je edini, ki s svojimi komentarji uide iz zanke emocionalne dvopolnosti;
- Pridite in poglejte: pastoralni dokument, ki so ga izdali slovenski škofje l. 2012; med drugim je Cerkev kritična do sebe in zastavlja svoj prispevek k narodni pomiritvi;
- izvolitev Boruta Pahorja (levičarja) za predsednika države l. 2012: skoraj 70 % volivcev je odklonilo tipičnega predstavnika dvopolnega vzorca in volilo kandidata, ki je obljubil izhod iz položaja stalne državljanske vojne.
Kljub temu je nekaj poganjkov upanja za prihodnost, ki nakazujejo na izhod iz sedanjega stanja. Navajam tri;
- časopis Finance: dnevnik namenjen gospodarstvu; zgleda, da je edini, ki s svojimi komentarji uide iz zanke emocionalne dvopolnosti;
- Pridite in poglejte: pastoralni dokument, ki so ga izdali slovenski škofje l. 2012; med drugim je Cerkev kritična do sebe in zastavlja svoj prispevek k narodni pomiritvi;
- izvolitev Boruta Pahorja (levičarja) za predsednika države l. 2012: skoraj 70 % volivcev je odklonilo tipičnega predstavnika dvopolnega vzorca in volilo kandidata, ki je obljubil izhod iz položaja stalne državljanske vojne.
Dragi
prijatelj, ki govoriš po špansko, Slovenci smo utrujeni...