Približno dve tretjini mladih se je uvrstilo med pripadnike
katoliške vere. Toda le približno tretjina teh mladih katoličanov
poroča, da je Bog pomemben v njihovem življenju.
Smisel življenja je ležanje na plaži z možgani na off in
čivavo na straži.
Skupina Zmelkoow v pesmi Bit
Obstopili so trije muslimani
srednješolca M.
Tri leta nazaj, ko še nismo poznali ne
Islamske države in si ne predstavljali rek bližnjevzhodnih beguncev
preko naših poljan, pride na vrata frankolovskega župnišča
srednješolec M.. Vračal se je od pouka v Celju. Zdaj da čaka
očeta, pravi, da ga iz doline popelje gor v hribe, kjer je doma.
Srednješolec M. je rahlo v šoku.
Reče: „Danes so me na šolskem
hodniku obstopili trije muslimani.“
„Kaj so hoteli,“ vprašam.
„Pokazali so na križec na mojem
vratu in zahtevali, da ga odstranim. Ker da jih moti,“ pove M..
„In kaj si ti storil?“
„Nisem ga hotel dati dol. Oni ne bodo
meni ukazovali.“
„Dobro si storil!“ pribijem. „Če
bi ga dal dol, bi oni trije dosegli svoje, tebe pa ne bi spoštovali.“
Srednješolec M. je versko gledano
tipični slovenski srednješolec. Ni pobožen in k maši gre morda za
Božič, morda za Veliko noč. Spada v veliko gmoto slovenske
mladine, ki se v raziskavah še vedno (dodajmo: ter v sramoto
nekaterih podalpskih napovedovalcev hitrega in gladkega konca
religije) deklarira, da je katoliške veroizpovedi.* Čeprav vere ne
prakticira in ima v glavi veliko zmede glede verskih resnic, ta
mladina svoje krščanske identitete vendarle ne opušča za
karsibodi in je ne proda za tri piškave orehe.
|
Betlehem, palestinski kristjan izdeluje nabožne spominke (foto B.C.) |
Pritisk islama ter vznik klica po krščanski identiteti in tradiciji
Troje se kaže:
1.
Srednješolec M. se hočeš ali nočeš sreča z islamom.
Če bo
med nami v prihodnje več muslimanov, kar jih zagotovo bo, bodo ti
tudi „pomisijonarili“ med našo mladino in iskali novih vernikov. A če bodo to delali v okvirih za
svobodno družbo normalne tekme idej in prepričanj, jim nimamo kaj
oporekati.
2. Srednješolec M. nagonsko brani svoje krščansko
poreklo.
Z več islama med nami, bomo izzvani v svoji duhovni
identiteti. Lažje bo pritisk zdržati tistemu, ki nekakšno duhovno
identiteto ima, kot onemu, ki nima nobene. Filozof Fabrice Hadjadj v nekem lanskem rimskem predavanju opozarja, da trši islam lahko pridobi na svojo stran zlasti mlade, ki
jih zaznamuje idejna in vrednostna praznina. Današnji ideal „ležanja
na plaži z možgani na off“ (Zmelkoow) kot priprava za jutrišnjo
zakrivanje v nikab ter odpoved alkoholu?
3. Bo srednješolec
M. zaradi pritiska islama postal bolj samozavesten katoličan?
Pritisk
islama na mlačno krščansko populacijo lahko slednjo spodbudi, da
se bolj zaveda svojih korenin in se celo začne vračati k lastni duhovni tradiciji,
k preverjeni in varni „veri naših očetov“, sčasoma tudi k bolj
resnemu osebnemu življenju po veri. Zanimivo, lanski podatki o
ponovnem vzponu verskega življenja v mestu Rim, ki ga je opaziti med katoličani v
zadnjih letih, med vzroki za ta vzpon razkrivajo tudi večjo
prisotnost islama in latentni strah pred njim (o tem moj blog Roma veduta, fede perduta?)
Stava na versko svobodo
Sveti papež Janez Pavel II. je
veliko potoval po svetu in obiskal tudi nekatere muslimanske države.
Ko je l. 1985 bil v Maroku, je na stadionu v Casablanci imel srečanje
z muslimansko mladino. (Je 30 let kasneje kaj takega še mogoče? Papež in 80.000 mladih muslimanov skupaj?) V casablanškem kratkem nagovoru mladim je desetkrat omenil svobodo. Podajam dvoje odlomkov:
Želimo si, da bi vsi ljudje prišli do polnosti božje resnice.
Toda do tega ni mogoče drugače kot s svobodno privolitvijo njihove
vesti in brez zunanjih prisil, ki niso vredne svobode uma in srca, ki
je značilna za človekovo dostojanstvo. To je resnični smisel
verske svobode, ki spoštuje tako Boga kot ljudi.
Spoštovanje in dialog zahtevata recipročnost na vseh področjih,
zlasti v tem kar se dotika temeljnih svoboščin, posebej verske
svobode. Svoboščine spodbujajo mir in razumevanje med
ljudstvi.
Poljski papež je pogosto poudarjal
versko svobodo. Po eni strani je to delal zaradi zaščite kristjanov
v komunističnem bloku ter v deželah, kjer so verska manjšina. Po
drugi zaradi misijonarske statistike iz Azije in Afrike. Ta pravi:
kjer je verska svoboda, tam krščanstvo raste. In raste tudi v
islamskem okolju, če je tam garantirana visoka stopnja verske
svobode. Ker v pogojih svobode krščanstvo dobiva krila, so nekatere
islamske države (Afganistan, Pakistan, Sudan, Maldivi,...) v zadnjih
desetletjih uvedle zakone, ki udarjajo po verski svobodi ali jo celo
ukinjajo. Podobne politične in pravne poskuse omejevanja verske
svobode na račun kristjanov dandanašnji beležimo tudi v hindujski
Indiji.
Povedal bom na grobo in brez ovinkov. V
pogojih pristne verske svobode druge religije, vključno islam, na
dolgi rok tekme s krščanstvom, če za tekmo gre, ne dobijo.
|
Maroški kralj Hasan sprejme Janeza Pavla II. (AFP) |
Islam in krščanstvo iz oči v oči
v pogojih svobodne družbe
Svoboda je zaveznica krščanstva. To
je bila globoka intuicija papeža Janeza Pavla II.. Zato se kristjani svobodne
družbe in tudi „svobodnega trga“ religij ne smemo bati.
Prišlekom recimo: Dragi muslimani, dobrodošli v Evropi, a sprejmite
izziv svobode in svoboščin! Stehtajmo se pošteno in odkrito. Boste
v pogojih svobodne družbe in po nje pravilih res tako kmalu
ustvarili Evrabijo? Bo v vladavini verskega fair playa srednješolec
M. res tako kmalu snel križec z vratu?
Narobe je, da se v strahu pred
radikalnim islamom radikaliziramo tudi kristjani. Krščanstvo, ki bi se džihadiziralo, bi zanikalo samo sebe. Spet mamljiva križarska mentaliteta je mentaliteta sile in ne mentaliteta svobode.
Casablanški odlomki o moči svobode ter o sami verski svobodi
veljajo tudi nam, čeprav izrečeni muslimanom.
Tudi nima
smisla, da v soočenju z islamom evropski kristjani od svoji držav
zahtevamo ukrepe, ki bi nam bili v pomoč, da „tekmo religij“
dobimo. Od svojih držav tudi tokrat pričakujmo predvsem dosledno
spoštovanje načel pravne države in verske svobode. Vprašanje
seveda je, koliko se lahko verniki pri stavi na svobodo zanesemo na
naše laicistične države. Zlasti če jih vodijo kakšni še iz
časov Leonida Brežnjeva filoarabsko usmerjeni politiki,
nimaš občutka, da kaj dosti. Vprašanje je še, kako naj nekdo, ki
se je včeraj naslajal ob gorečem strunjanskem križu in ob podobi
Marije s podgano v naročju, danes sploh še kaj pisne. Tak človek
je na področju trka religij neverodostojen in odveč. Ter:
koliko so evropski politiki in uradniki, ki so doslej bili vajeni
ošabno gledati mimo svoje avtohtone religije, zdaj pa se klecavih
kolen srečujejo z vse bolj močnim islamom, sploh sposobni
medreligijskega menedžmenta?
„Tudi mi, kristjani, smo ponosni na
našo versko tradicijo,“** je v francoščini vzkliknil Janez Pavel
II. tistega vročega 19. avgusta 1985 na casablanškem stadionu. 80.000 mladih muslimanov mu je na koncu govora zaploskalo.
Zaploskalo, ker je cenilo ponos, identiteto, izročilo, trdnost,
preroškost.
* Po popisu prebivalstva l.
2002 je v Sloveniji le še 57,8 % ljudi, ki se imajo za katoličane.
Toda glej, po raziskavah Mladina 2010 in Mladina 2013 je med mladimi
Slovenci in Slovenkami za dve tretjini katoličanov, se pravi skoraj
za 10% več kot ob popisu. So danes mladi bolj verni kot l. 2002? Ne.
Do razlike je prišlo najverjetneje zato, ker je vprašanje verske
opredelitve v popisu prebivalstva bilo ideologizirano in
polemizirano. Posledica je bila, da se tudi kakšne zelo verne osebe
(vem za primere starih mam na Pohorju) niso deklarirale za
katoličane.
** „Nous aussi, chrétiens, nous
sommes fiers de notre tradition religieuse.“