Preveč mesa
ali Zakaj je vegeterijanstvo dobro
Po stoletnih pogojih in tradicijah
Slovenci nismo mesojedi narod. Še pred 40-imi leti smo na štajerskem
podeželju jedli meso v nedeljo in za praznik ter le tu in tam med
tednom - odvisno od težavnosti dela. Kot otrok si najčešče rasel
ob krompirjevih juhah in podobnih jedeh. Mesa si se seveda veselil
bolj kot krompirja, toda vedel si, da ga pač ni vsak dan na mizi. Iz
tega nisi delal problemov.
Ker meso ni bila vsakodnevna jed, je
bila tudi njegova praznično obredna vrednost zelo visoka. Cel postni
čas si na primer po glavi sukal podobe klobas in šunke, v katere
boš zagrizel na velikonočno jutro. Kakor si se učil čakati mesa,
tako si se tudi vzgajal v potrpežljivosti in nekako sam po sebi
rasel v okvirih krščanske duhovnosti hrepenenja po nebesih.
Nakar nastopita tehnični napredek in
potrošniška družba. V borih desetih letih smo na vas dobili
asfalt, traktorje, televizorje in hladilnike. Podirali smo stare koče
in na njihovih mestih zgradili “ogromnjače iz slovenskega
arhitekturnega zverinjaka”, kot je svoj čas te velike kockaste
hiše, ki so uničile slovensko krajino, poimenoval nek arhitekt.
Pikro povedano: razvpiti kompleks kranjskih hlapcev smo šele ob
koncu 70-ih prejšnjega stoletja začeli prav zdraviti. Končno smo
prebivali v velikih hišah in vsak dan jedli meso! Meso se je začelo
pojavljati v novih in novih oblikah. Nekoč praznične koline je
zamenjala produkcija mesnih izdelkov.
A kmalu se zgodi zasuk. Lačni več
nismo, a zdaj nas tepe holesterol. Za mnoge meso postane nezdravo
oziroma skupni imenovalec nezdrave prehrane. Vegeterijanstvo, ki se
razmahne nekako s prihodom demokracije, opozarja na izgubo ravnotežja
v prehrani, ki hočeš ali nočeš pomeni tudi izgubo duhovnega
ravnotežja. S tega vidika je dobrodošlo, saj zna biti preroško
kritično do sodobnega vulgarnega materializma, katerega simbol je
ravno mesno obilje.
Vegeterijanstvo kot askeza
ali Ko vegeterijanec pravi, da je
središče vsega Bog
Vendar vegeterijanstvo kot del
krščanske askeze obstaja vse, odkar so se začeli nekateri ljudje
posvečati kontemplativnemu življenju. Od puščavskih očetov do
modernih molitvenih skupnosti srečujemo nauke in prakse, ki
izključujejo meso.
Zlasti danes je nujno poudariti, da je
krščansko vegeterijanstvo asketsko. Ni ideološko (boj za sožitje
človeka in živali), ni ezoterično (boj za nove dimenzije duha in
telesa), ni narcisoidno (boj za vitko postavo), temveč je asketsko.
Se pravi, je v skladu s tisto starodavno duhovno prakso, ki ji
pravimo post.
Post ni sam sebi namen. Je tehnika in
dinamika, ki pomaga v duhovni rasti. S postom krotimo primarno
biološko potrebo po prehrani. S tem ustvarjamo nadzor nad nagonskim
človekom in ukinjamo motnjo v pogovoru z Bogom. Post nas uči, da je
Bog prvi. Uči nas zaupanja in zbrane molitve.
Post je lahko različnih tipov in
različnih intenzivnosti. Lahko se odpovemo močni hrani za nekaj
časa (mesu ob petkih), lahko se odpovemo določeni prehrani za dalj
časa, lahko se odpovemo določeni prehrani za vse življenje
(meniško vegeterijanstvo). Pomembno je, da vse to delamo Bogu na
čast.
Edino v okviru posta vegeterijanstvo
razumemo kot duhovno vegeterijanstvo.
To ne pomeni, da je lahko kristjan
vegeterijanec le iz asketskih razlogov. Mesu se lahko odpove tudi iz
zdravstvenih razlogov, iz razlogov vesti (ne ubijati živali) ali
preprosto zaradi okusa. V tem je svoboden in ne greši. Nikakor pa ne
sme svojemu vegeterijanstvu pristavljati pomenov, ki ga lahko
popeljejo iz okolja krščanskega duhovnega izročilo.
Faunofilo vegeterijanstvo
ali Ko vegeterijanec predvsem
spoštuje živali
Svetopisemsko izročilo ne nagovarja k
vegeterijanstvu iz moralnih razlogov. Ubijati živali in jesti njih
meso je dovoljeno. V Genezi je gospostvo človeka nad živalmi jasno
postavljeno, v kasnejšem razvoju starozavezne religije pa dobi meso
celo visoko obredno vrednost, ki se prenese v Novo zavezo in
krščanstvo preko simbola Božjega jagnjeta. Drugače tudi ni moglo
biti, saj so starozavezni očaki bili živinorejci.
V svetopisemskem izročilu nimamo
religiozno nečistih živali, čeprav biblijski človek ne je vsega
vsepovprek. Vzporedno s tem tudi ni svetih živali. V Novi zavezi je
posebej poudarjeno, da so čiste vse jedi in da je religiozna čistost
stvar človekove vesti ne pa takih ali drugačnih lastnosti neke
snovi (prim. Mr 7,14-23).
Kljub temu se danes tudi med kristjani
pojavlja vegeterijanstvo iz moralnih razlogov. Marsikdo reče, da ne
je mesa, ker noče sodelovati pri ubijanju živih bitij. Oporeka
verigi prehranjevanja, na vrhu katere sedi mesojedi človek. Včasih
to dodatno podkrepi z argumentom, da so mesojeda bitja bolj agresivna
od rastlinojedih. S tem ko ne ješ mesa, pravi, zbijaš agresivnost v
sebi in sploh zmanjšuješ družbeno destruktivnost.
Tako čutenje in mišljenje je odraz
povečane zavesti sodobnega človeka o sožitju človeka in narave,
zavesti o kozmični vsepovezanosti. In je kritičen odgovor na
industrijsko družbo, ki je posegla v kozmos kratkovidno,
koristoljubno in grobo. Četudi nima jasno določljivih
svetopisemskih temeljev, je faunofilo vegeterijanstvo lahko v
svetopisemskem duhu spoštljivega razmerja med človekom in
stvarstvom.
Smo v občutljivem polju vesti, zato
Cerkev tako držo dopušča, podobno kot dopušča držo pacifistov,
ki nočejo prijeti za orožje. Opozoriti pa je treba, da se v
tovrstna razmišljanja z lahkoto pritepejo newagerske ideje o edini
energiji, ki prepreda vse in vsakogar, človeka, kamen in žival. Kar pa je že panteizem.
Narcisoidno vegeterijanstvo
ali Ko je vegeterijanec tiho
prepričan, da je središče vesolja on sam
Ker v porabniški družbi ni meje
požrešnosti po mesu, tu ni meje obsedenosti z zdravo prehrano,
katerega podsistem je vegeterijanstvo za množice.
Povezanost obeh pojavov (obilje mesa /
vegeterijanski trend) dobro razumejo trgovci. Na primer trgovska
veriga Tuš, ki je to poletje vrtela reklamo, kako na pikniku
razsipavajo z mesom (“Če je pa tako pocen!”), nam istočasno
ponuja revijo Nasmeh z množico nasvetov za zdravo prehrano, med
katerimi načelujejo oni o sadju in zelenjavi. Zakaj lahko trgovci
tako uspešno zagrabijo oba ekstrema – prenažiranje z mesom in
odklon od mesa? Zato ker sta tako požrešnost kot hujšanje lahko
izraz iste človekove usmerjenosti nase. Požrešnež se baše s
čevapčiči, gospa na hujšanju pa z idealizirano samopodobo. Oba
sta premočno usmerjena v lastno blagostanje. Zato sta oba duhovno
vse bolj slepa, kar ju med drugim naredi ranljiva pred trgovskim
propagandnim strojem.
Nemalo dandanašnjega vegeterijanstva
je tovrstnega, se pravi narcisoidnega tipa. Upamo si celo reči, da
ideološka ali religiozna razlaga velikokrat pride potem, ko smo se
na tiho odločili, da bomo za vsako ceno lepši.
Diktat, kakšna naj bo idealna postava,
prihaja iz sveta visoke mode in posvetnega filmsko-glasbenega
glamurja. Diktat je tako močan in dobro organiziran, da bi lahko
govorili o diktaturi, ki zasužnjuje. Cela mnoštva najstnic (in
najstnicam podobnih odraslih žensk) se na ukaz te tihe diktature
poganjajo za prividom postavnosti in lepote. Vegeterijanstvo kot
oblika hujšanja v tem okolju velikokrat postane oblika samozatiranja
in končni rezultat takega početja so depresivne suhice.
S tem v zvezi lahko pohvalimo akcijo
kozmetičnega koncerna Dove, ki je v zadnjem letu v nasprotju z
trendi ostale lepotne industrije na svoje plakate postavil ženske
normalnih oblin in barv.
Ezoterično vegeterijanstvo
ali Ko vegeterijanec pravi, da
prehaja na višjo stopnjo zavedanja
Kakor razmah porabniškega mesožertsva
pomeni zmago materije nad duhom, tako tudi vrnitev mnogih k nemesni
in rastlinski prehrani pomeni premik k duhovnosti. To vidimo pri
mnogih oblikah sodobnega vegeterijanstva. Večina jih je že uvodoma
(ali pa naknadno) duhovno motiviranih. Toda pozor! Tu ni krščanske
askeze. Tu ni klasičnega posta. Tu ni tehnike, ki pomaga v pogovoru
z Bogom. Duhovna motivacija za vegeterijanstvo v večini primerih
prihaja iz velikega in raznolikega polja, ki mu pravimo New Age –
nova doba.
Nova doba je pravzaprav stara doba. V
antiki smo poznali gnozo, ki jo danes novodobci le obnavljajo in
nadgrajujejo. Gnoza pomeni znanje, zavedanje o višjih in skrivnih
resnicah. K odrešilnemu znanju so pripuščeni le nekateri. Skozi
skrivno znanje in skrivno prakso postajajo vedno manj materialni in
vedno bolj duhovni. Gre za mehanizem reševanja duše iz spon mesa.
Znanje o odrešitvi vsebuje tudi
raznovrstne nauke o pravilni prehrani. Ker se odrešitev za razliko
od stare elitne gnoze v popularnem newage-u vse bolj krči na dobro
počutje, je vloga prehrane toliko večja. Na ezoteričnih sejmih nam
danes prodajajo skrajne vegeterijanske recepte, naletimo pa tudi na
fantastične nauke, češ da je mogoče živeti samo od vode ali celo
samo od svetlobe.
Škodljivost ezoteričnega
vegeterijanstva je na dlani. Po eni strani se v tovrstnih ponudbah
tihotapijo znanstveno nepreverjeni načini prehranjevanja, ki lahko
škodijo organizmu, po drugi pa je duhovnost še enkrat krinka za
poveličevanje lastnega ega. Končni cilj naprezanja namreč ni nič
drugega kot človek sam. Višja stopnja zavedanja na koncu ni nič
drugega kot njegova “čudovita” samota, njegova samozagledanost.
Kot pri porabniškem narcisoidnem
vegeterijanstvu, smo tudi v ezoteriki največkrat v službi ega.
Svetopisemsko povedano so takšne prakse “mesenost”. Paradoks je ta:
duhovno vegeterijanstvo, ki na oltar postavlja človeka, pozablja pa
na Boga, je mesenost, je meseno vegeterijanstvo.
* Tekst je v lektorirani obliki bil objavljen l. 2009 v reviji za duhovnost Božje okolje. Po desetih letih bi dodal še poglavje o političnem vegeterijanstvu (vege-socializem kot podzvrst eko-socializma), drugače smo l. 2019 več ali manj tam, kjer smo bili l. 2009. Foto B.C..