Cerkev na Uršlji gori (foto B.C.) |
Mislim,
da ne razkrivam nobene posebne skrivnosti, če povem, da smo minulo
jesen v tajništvu Slovenskega pastoralnega sveta za potrebe
Slovenske škofovske konference opravili nekakšno „analizo stanja
v narodu in Cerkvi“. V razdelek „plusov“, se pravi, pod
poglavje dobrega in spodbudnega, smo med drugim dali tudi „relativno
stabilnost katoliškega občestva“. To pomeni, da je jedro
katoličanov kljub nemirnim časom (mariborska afera, odstop
nadškofov, medijska propagandna obravnava), nekaj pa tudi zaradi priljubljenosti papeža Frančiška, ostalo dokaj trdno.
Seveda ne mižimo pred napredovanjem sekularizacijskih procesov in
upadanjem števila vernikov (zlasti mladih) pri nedeljski
evharistiji. Tudi ne mižimo pred dejstvom, da so ti procesi v samem
mestu Maribor v zadnjih letih dobili pospešek, kar gre pripisati
prav finančni aferi. Toda „katoliški korpus“ se ni razsul.
Nismo na pogorišču. Iz nemalo župnij in drugih sredin dobivamo zanimive
signale: res je manj ljudi pri mašah, a več je dejavnih skupin,
odgovornih laikov, kompetentnih pastoralnih sodelavcev. Zunanja
lupina na čebuli odpada, jedro ostaja zdravo.
***
Ta
„relativna stabilnost“ katoliškega korpusa ni mogla ostati
neopažena v analitičnih oddelkih političnih strank. S tem v
zvezi - tako domnevamo - in tudi pod vtisom velike zmage Angele Merkel na Nemškem je v jeseni prišlo do poudarjenega zanimanja dela slovenske politike
za krščansko-demokratsko idejo, oz., za krščansko civilizacijsko
platformo. Prevedeno v volilni jezik to pomeni zanimanje za
katoliškega volivca. Prevedeno v jezik političnega antagonizma pa
spopad dveh ali treh strank za politični primat v slovenskem
katolištvu. Spopad, ki je v tekočem letu postal odkrit, oster, celo
neusmiljen.
Na
eni strani je Slovenska demokratska stranka, na drugi Nova Slovenija
v zavezništvu s Slovensko ljudsko stranko. SDS ima seveda, če se
izrazim po vojaško, prednost pred NSi in SLS, kar se tiče težkega topništva in specialnih bojnih veščin. Prednosti ima toliko, da
lahko določa bojno polje. SDS je določila: to bo polje narodne
travme, povojih pobojev, trpljenja kristjanov pod diktaturo, polje dandanašnjega podaljševanja krivic preko postkomunistične
paradigme in nanjo vezane državne-poslovne-medijske mreže.
Skratka,
spopad se bo odvijal po visokovoltažnih simbolnih, moralnih in
čustvenih kanalih. Dotikal se bo globokih, tako rekoč srčnih
vsebin slovenskega katoličana. Katoličan
ne bo toliko izzvan, da se racionalno opredeli med tem ali onim
političnim programom, sprva tudi ne med Janšo in Novakovo, kot bo
izzvan, da se opredeli do svojih nad-racionalnih korenin, do nečesa
svetega. Zadeva je torej zastavljena tako, da bo na volitvah
katoliški korpus pritegnil in okrog sebe strnil tisti politik, ki bo
nastopil kot varuh svetega spomina ter granitni
branik pred skrunitelji spomina.
Povejmo
naravnost: polje je zakoličeno po meri Janeza Janše in mehanizem,
po katerem Janša dobiva katoliške glasove, že teče. Ker je
katoliški spomin ranjen, je mehanizem toliko bolj močan. Novakova,
ki se je takšni rabi mehanizma uprla ter ga poskušala nadomestiti z
nič manj evangelijsko alternativo dialog-odpuščanje-sprava, zdaj
tvega izrinjenost na rob. Slično bo katoličan, ki bo do tovrstnega mehanizma zadržan ali sumničav, zlahka označen za „rdečega podtaknjenca“, „grmičevca“ in podobno.
***
Cerkvena
hierarhija seveda ne bo odrejala, kolikšne naj bodo porcije volilnih
glasov za posamezne stranke, ki se potegujejo za katoliškega
volivca. Politična tekma znotraj katoliškega korpusa je nekaj
normalnega, legitimnega. Pomembno je, da je fer. Da ni nesramnih
podtikanj, laži, manipulacij. Bodo pa hierarhija (škofje) in drugi
udeleženi pri vodstveni službi Cerkve (župniki, teologi,
katehistinje, člani ŽPS,...) pozorni:
-
ko bo politična tekma med krščansko usmerjenimi strankami posegla
v temeljno cerkveno doktrino in etiko;
- ko bo politična tekma
načela občestveno strukturo Cerkve.
Oboje
se lahko kaj hitro zgodi. Poskušajmo za vzorec odgovoriti na
naslednja vprašanja. Kakšna bo podoba Cerkve, ki „veselo
oznanjuje“, če bomo katoličani po politični strani kar naprej
ujeti v grenak spopad z „onimi“? Kaj bo s Kristusom, če ga bomo
kontemplirali zgolj kot mučenca, ki trpi, ne pa tudi kot
zveličarja, ki odpušča? Kaj bo z bratstvom in sestrinstvom, če bo
politika - kot nekoč - izvajala „diferenciacijo“ in določala, kdo je pravi
kristjan in kdo „odpadnik“? Kaj bo s sinodalno naravo Cerkve, če
bomo zaradi potreb konsolidacije in bojne discipline morali biti tiho
glede teh ali onih kočljivih zadev?
Ne trdim, da zdajšnja politika naravnost in usodno ogroža doktrino in občestvo Cerkve. Le opozarjam, da bodimo pozorni, kaj vse lahko sproži desant kakšne od strank na cerkveno dvorišče. Sproži lahko premike v pastoralni
naravnanosti ter posredno v sami ekleziologiji.
***
Ljubljanska
nadškofovska mitra še nima glave, ki bi jo pokrila. Mitra čaka. Je
lepa in vanjo so, kot se spodobi, na notranji strani všiti trni. Že
to, da jo bo nekdo dobil na glavo, bo velika stvar. V trenutku
kronanja se bodo trni zarili v njegovo glavo, da bo rekel „auč“. Ostali pa si bomo oddahnili. Tistega, ki bo imel mitro na glavi, bomo namreč
videli. Minila bo nevarnost, da bi si jo potihoma natikal nekdo, ki ga ne vidimo.