1700 letnico Milanskega edikta in
verske svobode sem počastil z branjem. Že lani sem prebral razpravo: Paul Veyne, „Kako je naš svet postal
krščanski (312–394)“ (Modrijan 2010). Francoski zgodovinar Veyne je marksistično
usmerjeni znanstvenik in ravno zato dober, da ga bere kristjan.
Veynove teze o Konstantinovem duhovnem izkustvu stojijo bolje, ker
jih postavlja ateist. Tudi njegova teza o socialni moči krščanstva pred Konstantinom, bolje stoji. Če bi jo izrekel kristjan, bi ga na Slovenskem imeli za pristranskega. Te dni pa sem dal skozi špehasti
zgodovinski roman „Invictus“, ki ga je za priložnost 1700
letnice edikta spisal italijanski pisatelj Simone Sarasso. Sarasso
piše tako, kot pišejo mnogi današnji pisatelji, katerih dela se
prodajajo v kioskih na letališčih: kot scenarij za film. Ne preveč
zahtevno, tekoči jezik, ravno prav akcije in romantike. Kljub temu
je roman pomemben, saj je prvič, da se je nekdo na ta način lotil
Konstantinovega življenje od rojstva do smrti.
Kaj bi bilo, če bi bilo? Neumno
vprašanje. Vendar: kaj bi bilo, če bi „prvi krščanski cesar“
bil drugačen od Konstantina? Vsaj kaj se osebne in politične morale
tiče. Poglejmo nekaj protislovij. Konstantin je sicer res
povzdignili krščanstvo, toda sam se je dal krstiti šele na smrtni
postelji. Konstantin je sicer res sklical Nicejski koncil in mu
predsedoval (in še danes pri nedeljskih maši molimo veroizpoved, ki
so jo zasnovali na tem koncilu), vendar v istih letih je dal ubiti
svojega nezakonskega sina, svojega svaka, svojo ženo, ki jo je menda
skuhal v kropu,... Konstantin je res imel osebne duhovne nagibe in v
svoji simpatiji do krščanstva bil iskren, a istočasno mu je s
strašno hitrostjo v glavi delala politični računalnik. Njegov
učitelj Dioklecijan ga je dobro poučil o družbeni vlogi religije.
Če je Dioklecijan krščanstvo preganjal, da bi ohranil cesarstvo
enotno, je Konstantin krščanstvo povzdignil iz istega razloga.
Cesarstvo čez vse!
Mnogi kritični duhovi v konstantinskem
obratu vidijo pohabo izvornega krščanstva. Maloprej preganjani
Kristusovi simboli so zdaj končali na vojaških ščitih in
praporjih. Krščanstvo kot da je postalo zaveznik zemeljskih
oblasti, religija templjev, močnega cesarsko-uradniškega klera
in vodljivih množic. Koroški krščanski filozof Vinko Ošlak je ta
obrat imenoval „Konstantinov izvirni greh“, v smislu, da je
katolištvo vse do danes vpeto v izvirnogrešni vzorec imperialne
religije iz IV. stoletja.
Mislim, da Konstantinovega obrata ne
gre razlagati zgolj negativno. Kot padca pristnega krščanstva,
kot soli, ki se je skvarila (prim. Mt 5,13). Mislim, da je Kristus
neodvisno od političnega stanja tudi takrat izžareval samo njemu
lastno privlačnost in vabil ljudstvo k sebi. Eden največji teologov
moderne dobe, jezuit Henri De Lubac, je bil prepričan, da je Kristus privlačil
predvsem, ker je osvobajal od strahu pred demoni. Ni bilo namreč
mogoče, da bi tolika množica poganov prešla v krščanstvo le iz
politične preračunljivosti ali ker je cesar tako zapovedal. Zadaj
je moralo biti nekaj več.
Zraven tega verjamem, da Bog piše
ravno tudi po krivih črtah in da velike zgodovinske dogodke
„uporabi“ na nam nedoumljiv način. Škof Pavel Orozij (učenec
sv. Avguština) je razlagal, da je sorazmerno mirno in stabilno
zgodovinsko-politično obdobje imenovano „pax romana“ („rimski
mir“), ki se je raztezalo med l. 26 pred K. in l. 180 po K.,
nastalo zato, da je pripravilo pot Kristusovemu rojstvu in širjenju
prvotnega krščanstva. Lahko rečemo, da se je Konstantinov
politično-verski obrat zgodil zato, da je krščansko Sredozemlje
doživelo in preživelo kasnejši vpad barbarov, barbare „okužilo“
s Kristusom, ustvarilo na milijone novih Jezusovih učencev in
pripravilo v zgodovini človeštva doslej največji civilizacijski
projekt, ki mu pravimo „krščanska Evropa“?
Prebivalci rimskega cesarstva v IV.
stol, prva germanska plemena v VI. stol., Slovenci v VIII.
stol. smo se spreobrnili „v množini“. Tudi to je Konstantinova
dediščina (čeprav so prvo „množinsko“ spreobrnjenje doživeli
Armenci še pred Konstatinom.). Vsi smo po malem „Konstantinovi kristjani“.
Množičnega spreobrnjenja seveda ne gre razumeti kot nekaj
zavrženega. Tudi to je veljavna oblika spreobrnjenja že zato, ker
je krščanstvo občestvena vera, se pravi, „množinska“. Pod
pogojem, da se ne izgubi ednina. Pod pogojem, da ne preskočimo
osebnega spreobrnjenja. S Konstantinom je osebno spreobrnjene šlo v
drugi plan. Proti takemu stanju se je hitro dvignil „protest“ Svetega
Duha. Slednji je začel klicati k samoti in molitvi. Rodi se
meništvo. Kmalu dobi zametke Evropa samostanov in gregorijanskega
petja.
Kaj bi bilo, če bi bilo? Kakorkoli
obračaš, brez Konstantina se velikih črt naše zgodovine ne da premišljevati.