"Kamni za mir". Avtor: Manolo Paz (2003). Spomenik žrtvam frankizma, A Coruña (Španija). Foto: B.C. |
„Prodajala
sem se moškim. Je kaj upanja zame?“
Nekoč, nekje v
širnem svetu, 5 minut pred mašo v spovednico vstopi neka gospa, ki
brez uvertur in ovinkov a plašno pove, da ni bila pri spovedi 30
let, da se je ta čas prodajala moškim, da ji je zelo žal, da je
tako zavozila življenje, da ne ve, če je kaj upanja zanjo, da pa bi
se rada spravila z Bogom. Spovednik ji zagotovi, da sprava z Bogom že
teče ter da bo dobila odvezo za svoje grehe. Še je življenje zanjo
in naj bo pogumna. Gospa ne razume povsem. Ne more biti, da ji bo
tako hitro odpuščeno. V petih minutah za trideset let. Njena preteklost je namreč grozna. Duhovnik reče, da jo
bodo demoni preteklosti gotovo še lovili, da bo kdaj pa kdaj zaradi
njih zapadla v tesnobo, ker se preteklosti pač ne da spreminjati. A
naj bo močna v veri, da jo je Bog objel in sprejel v svojo bližino.
Sveče na oltarju so že gorele, ljudstvo je čakalo na mašnika, ko
gospa hoče še zagotovilo, če sme k obhajilu. On pravi, da sme. Ona
kot da ne verjame. On še enkrat zagotovi, da sme k obhajilo, zdaj,
pri tej maši, samo spoved morata zaključiti, pa bo stopil za oltar,
daroval sv. mašo in ona bo lahko prejela Jezusa.
Na to spoved sem se
spomnil prejšnji teden med predavanjem španskega filozofa García
Barója. Pravzaprav na zmotno svetovanje pri tej in pri drugih t.i.
„težkih“ spovedih. Na splošno zmoto, namreč, da se grešne
preteklosti ne da spreminjati. Človek je seveda ne more spreminjati,
ker je človek in ne more potovati v čas nazaj. Toda kaj če sta
resnično kesanje in odpuščanje delo Boga? Kaj če z Bogom lahko
potujemo nazaj in zlo tistih dni obrnemo v dobro?
„Odpuščanje
spreminja preteklost!“
Miguel
García Baró je mož, oče osmih otrok, dedek, filozof, specialist
za judovsko religiozno filozofijo in njen prevajalec v španščino.
Prejšnji teden sem v Madridu na študijskih dnevih posvečenega življenja poslušal njegovo predavanje o čaščenju Boga
(Dios para adorar). Eno najlepših predavanj, kar sem jih kdaj
slišal. Tudi formalno gledano. Mož je govoril naravnost v
petstoglavo slušateljstvo, nič bral, besede se bile izbrane,
podajanje je imelo ritem in dramatično nit. O rojstvu čaščenja
Boga je govoril kot filozof, kot Husserlov učenec, se pravi, fenomenološko, iz človekovega
izkustva in jezika, vključujoč tudi
intuicijo. Govoril je o otroštvu, v katerem vznikneta čudenje nad
svetom in zavest minljivosti, o iskanju ljubezni v mladi in zreli
dobi ter o odpuščanju, kot o vrhuncu človekove izkušnje,
da Bog je.
Med
drugim je dejal: „Odpuščanje spreminja preteklost! Bog je, ki
odpušča, in Bog more spreminjati preteklost.“ Odpuščanje ni
zgolj prelom s preteklostjo in začetek novega, kot si ga
najpogosteje predstavljamo. Odpuščanje je nova prihodnost pa tudi
nova preteklost. Nova preteklost? Naše odpuščanje prelije z lučjo
in dobrim hudodelčevo zlo, ki nam ga je storil v preteklosti.
Odpuščanje osvetli križ in ga iz orodja zla spremeni v orodje
odrešenja. Noč postane dan.
Gospa,
ki se je trideset let prodajala moškim, ima po svoji solzni kopeli,
po kesanju in po odpuščanju spremenjenih teh trideset let. To niso
več zavožena leta. To so odrešena leta, to so leta na njo čakajoče
in njej vedno zveste Milosti. „Odpuščeni so njeni mnogi grehi,
ker je močno ljubila; komur pa se malo odpusti, malo ljubi“ (Lk
7,47). Odslej lahko v miru in radosti živi vse svoje življenje. Ne
samo življenja od spovedi naprej, temveč tudi življenje od spovedi
nazaj. Če tega ne razume, naj se ne sekira. Ljudje s svojim umom ne
segamo v osrčje Boga. Ljudje smo „nespametni in počasni v srcu za
verovanje vsega, kar so povedali preroki“ (prim. Lk 24,25). Ljudje nimamo
celotne zgodovine na dlani, kot jo ima Bog.
Beseda žrtev - upanje za Slovenijo
Kako ob filozofovem predavanju ne bi pomislil na Slovenijo? Demoni
preteklosti lovijo našo deželo in zapopadajo že mlado generacijo,
ki je bila rojena po mitskem in (vsaj zdelo se je tako) očiščujočem
letu 1991. Da se bomo demonov rešili na način, da bomo enostavno
nehali misliti na preteklost in se ukvarjati z zločini naših dedov,
ta ideja se je več kot enkrat izkazala kot primerna za v antologijo
(političnih) neumnosti. Hujša napaka (čeprav medijsko manj
prepotentna kot prejšnja) je izkopavanje kosti ubogih žrtev
komunizma, da jih potem pomolimo pred levičarje, češ, poglejte,
kakšne barabe ste bili in ste še. Levičarsko posiljevanje s pozabo
in desničarsko mahanje s kostmi sta dva načina, da demonom
preteklosti povečujemo moč. Da
še enkrat utišamo žrtve.
Verjamem,
da Slovenija more do ozdravljenja in spremenjene preteklosti. Ampak
nova preteklost bo možna, če bodo govorile žrtve: pobiti in
njihovi svojci. Tisti, ki sočutno odkopavamo kosti pobitih, nikakor
ne smemo žrtvam prevzeti njihovega prvenstva. Varujmo se tudi lažnih
Antigon (tiste lažne sestre pobitih, ki jočejo nad mrtvimi zato, da
bi pravih sester ne videli in ne slišali), ki nam jih že dvajset
let podtikajo ideologija in mediji. Vse to so manevri proti žrtvam,
manevri za uporabo žrtev v druge namene in zato manevri proti
spravi.
Žrtve bratomorne vojne so naša nesreča in paradoksno naše upanje. Naj govorijo!
Odpuščanje - vrhunec bivanja
María
Dolores López
Gúzman,
žena,
mati in profesorica teologije specializirana za vprašanja odpuščanja
in sprave, je na predavanjih, ki sem jim na madridskem Višjem
pastoralnem inštitutu sledil v jeseni, zatrdila: „Človek zares
odpušča zelo redko. Enkrat ali dvakrat v življenju.“ Z drugimi
besedami, odpuščanje velikih krivic je eden izmed redkih vrhuncev
naše eksistence. K temu vrhuncu smo Slovenci poklicani kot narod.
Naša generacija naj ne razume izziva odpuščanja in sprave, kot da
gre za neznosno breme, temveč tudi kot posebno čast, ki je mnoge
generacije niso in je ne bodo imele.
V
prvi vrsti v prošnji za odpuščanje in v odpuščanju pa smo
kristjani. Drugače ne more biti. Mi verjamemo v odpuščanje in (pri vsaki spovedi) okušamo, da sprave ni mogoče „doseči“,
temveč nam je „podarjena“. Mi vemo, da Bog govori najprej skozi
žrtev, ker je tudi sam žrtev. Ubiti Bog, ki odpušča s križa in
iz kočevskih brezen, je naša nova preteklost.
Kako težka je včasih ta vera!
"Kamni za mir" in Atlantski ocean. Foto: B.C. |
Ni komentarjev:
Objavite komentar