Ob pojavu in uspehu stranke Levica se navrže kar nekaj vprašanj o delovanju naše rodovno-plemenske skupnosti. Ampak prvo je, kako je Levici s svojo zategnjeno ideologijo, ki v praksi deluje le v pogojih odvzema svobode posameznikom, na volitvah uspelo nabrati reci piši 9,29 % glasov? Ter, kako ji je to najbolj uspelo tam, kjer domnevamo, da živijo najbolj izobraženi Slovenci (Ljubljana), ki naj bi ravno zaradi svoje izobraženosti kritično preverjali mite in utopije?
Odgovorov, ki jih ponujajo politični
analitiki, je več. V tem blogu bom opozoril na nekaj, kar je morda
bolj značilno za religijo kot za celotno družbo – na »trik
čistosti«. Mislim, da je uspeh Levice povezan tudi s tem trikom.
Jezusovo zavračanje »trika čistosti«
Poglejmo najprej v začetke krščanstva. V
Jezusovem času imamo bolj znane farizeje in manj znane esene. Pri
obojih opazimo stavo na versko »čistost«. Eseni jo v kombinaciji z
apokaliptiko živijo tako, da se umaknejo v »komuno« v Kumran k Mrtvemu
morju, so zase, skriti do mere, da jih Nova zaveza sploh ne omenja.
Farizeji so na ulicah in trgih, v jedilnicah in prostorih odločanja. Jezus se z njimi druži in prepira.
Poleg tega, da farizeji v Jezusu ne
vidijo Mesije, je osnovni razkorak med njimi in njim glede
izpolnjevanja postave. Farizeji postavo izpolnjujejo do pikice
natančno. S tem pa radi zapadejo v formalizem, ritualizem, in se v odnosu do drugih vernikov zlahka počutijo za »boljše«
vernike, za bolj »čiste«. Na tem mestu se sproži socialna
interakcija, ko v okolju pridobijo na ugledu, na vplivu, saj so drugi
verniki v odnosu do njih »slabši« verniki, »polovičarski«,
»nepopolni«. Drugi verniki jim često sledijo, jih spoštujejo, čeprav se
zavedajo, da stopnje »verske popolnosti« farizejev ne dosegajo.
Tej socialni interakciji pravim »trik
čistosti«. »Čisti« pridobiva zaradi negotovosti in občutkov
krivde »nečistega«. Izrednost in radikalnost »čistega« nadkrili sivkasto vsakdanjost »polovičarja«.
Krščanstvo in »farizejski kvas«
Krščanstvo je po morju stoletij
jadralo v iskanju čiste ljubezni do Boga in bližnjega, hkrati pa se
izogibalo čerem »farizejskega kvasa« (Mt 16,6), t.j. čistunstva. Tu imamo
zavrnitev gnoze, montanizma, donatizma, katarstva, spiritualstva, skakaštva, zavrnitev verskih republik à
al Savonarola in končno zavrnitev janzenizma.
Kdaj pa kdaj je na te čeri tudi
nasedlo. Denimo janzenizem slovenskega postbaročnega katolištva.
Janzenistična senca se še danes čuti tako rekoč pri vsaki
nedeljski maši (ker sem »nevreden«, ne sedim spredaj) in v
določenih socialnih odnosih katoličanov do drugačnih (ker sem
»pravi katolik«, sodim druge). Tudi v trenutni konstelaciji
slovenskega katolištva imamo skupine, ki s svojo »čistostjo«
poskušajo hipnotizirati povprečnega vernika, ustvarjajoč v njem
nekak občutek krivde, da je slab vernik, recimo, že zato, ker
sv. obhajilo prejema na roke in ne na jezik.
Desni in levi
V slovenski družbeni in politični
situaciji lahko opazujemo »trik čistosti« tako na desni kot na
levi.
Za določene desne domoljube in
zaljubljence v slovensko pomlad, je »nečisto« vse, kar diši po
rajnki Jugoslaviji in tujerodnosti. Četudi si sam domoljub in
izobešaš slovensko zastavo, si zanje polovičar, če nisi »popoln
domoljub«, v smislu nekakšne hude čustvene vznesenosti in
borbenosti ter odklanjanja »nečistih« jugo-vsebin. Če na primer
»čistim« rečeš, da ti je v Jugi bilo kaj všeč (in nemogoče je,
da ti v deželi, v kateri si živel, ne bi bilo kaj všeč), si lahko že »izdajalec«.
Z Levico je levi politični pol dobil
svojo razvidno »sekto čistih«. Ob pristaših Levice so vsi drugi
levičarji zlahka »slabši« levičarji, »polovičarski«,
»nepopolni«. Skoraj smešno je bilo, kako so se zmerni levičarji
pred volitvami »ta čistih« levičarjev bali in kako se se poskušali z njimi
vzporejati. Najbolj očitno je to bilo v stranki SD, v kateri so spet
začeli citirati Kardelja in obujati kult diktatorja Tita; najbolj grdo pa je zaradi hipnotiziranosti
s strani »čistih« in poskusa približevanja njihovemu
radikalnemu revolucionarnemu čaru nastradala stranka Desus.
»Trik čistosti« je uspel. Levica je kljub svojemu ideološkemu čudaštvu in retrogardnosti spodžrla zmerne stranke na levi in sedaj kot lovski nadzornik nadzoruje celotno vladno lovišče, ne da bi si – in tu je »trik čistosti« pripeljala na next level – mazala rok s samim streljanjem divjadi oz. vladanjem.
»Trik čistosti« je uspel. Levica je kljub svojemu ideološkemu čudaštvu in retrogardnosti spodžrla zmerne stranke na levi in sedaj kot lovski nadzornik nadzoruje celotno vladno lovišče, ne da bi si – in tu je »trik čistosti« pripeljala na next level – mazala rok s samim streljanjem divjadi oz. vladanjem.
»Čisti« nas narazen trgajo
Ni moj namen toliko razglabljati o
političnih strankah kot opozoriti, da slovensko družbo narazen
trgajo predvsem oni, ki zase mislijo, da so boljši od drugih;
sokrivda pa je pri teh, ki se vpričo »boljših« počutijo negotove
zaradi svoje vsakdanjosti in ideološke »neromantičnosti«. So
verni ali neverni, so levi ali so desni, so izobraženi ali manj
izobraženi,... na koncu je delovanje »čistih« in od njih
hipnotiziranih približkov destruktivno. »Trik čistosti« ni
nedolžen, temveč deluje sprva kot moralna fascinacija, ki kmalu
postane duhovna paranoja, v srednji fazi je že sovražni govor, v
zadnji fazi lahko sproži fizično »čiščenje«, pekel na zemlji.
Prav danes (bogoslužno smo ponedeljek, 21. teden med letom) pri mašah beremo Jezusove
ostre besede o farizejih (Mt 23,13.15-22). Med drugim omembo pekla:
Gorje vam, pismouki in farizeji, hinavci, ker prepotujete morje in celino, da koga spreobrnete k svoji veri; in ko se to zgodi, ga napravite, da je sin pekla, dvakrat bolj ko vi.
Zdravljenje družbe iz sredine
Skrajni čas je, da se v našem
prostoru opolnomoči moralna sredina, ki bo zmogla kočijaževo klop
skupnega voza obvarovati pred sektaško in čistunsko zagrizenimi
kočijaži. Ta humanistična sredina obstaja, je večinska. Kričači seveda kričijo v njeno levo in desno uho, ji zbijajo samozavest, je ne
dopuščajo k za njeno realno težo ustreznemu medijskemu in političnemu izrazu.
Če
se ne bomo najprej moralno, pri sebi, nato pa občestveno in
politično uprli sektam »čistih«, nas bodo te pozobale, kot te dni
kje škorci zobajo sladko grozdje – naše grozdje.
* Foto B.C.: Kumran ob Mrtvem morju, muzej, rekonstrukcija bazena za obredno očiščevanje.