Papeži in kritika kapitalizma
Pred tremi leti smo se nekateri cel večer družili z Andrea Torniellijem,
takrat zelo vplivnim novinarjem vatikanistom, danes voditeljem
vatikanskih medijev. V Slovenijo je prišel kot Družinin osrednji
gost na Knjižnem sejmu (link).
Med večerjo na ljubljanskem gradu nam je povedal nekaj, kar nam je sprva skoraj vzelo sapo. Dejal je, da naj bi Janez Pavel II. po
padcu Berlinskega zidu in vzhodnoevropskega socializma imel namen v
svoji doktrini ostreje obračunati tudi s kapitalizmom. Zakaj do tega ni
prišlo? Tornielli je rekel, da so poljskega papeža nekako
pretentali svetovalci, zlasti oni iz severnoameriškega bazena.
Leto zatem, ob smrti severnoameriškega
filozofa Michaela Novaka
(+2017), je Tornielli o vplivu teh »svetovalcev« pisal v članku Umrl
je Novak, teolog kapitalizma
(link).
Kakor
koli, v vrhu katolištva kritika kapitalizma ni izostala. Najdemo jo
pri Benediktu XVI. v okrožnici Ljubezen v resnici
(2009), najdemo jo pri papežu Frančišku v apostolski spodbudi
Veselje evangelija (2013). Tu v 54. točki beremo kar hude besede:
V tej povezavi nekateri zagovarjajo tudi teorije »pronicanja« (teorije trickle-down), ki predpostavljajo, da vsaka gospodarska rast, ki jo pospešuje svobodni trg, zmore sama po sebi povzročiti večjo enakost in družbeno vključitev v svet. Ta nazor, ki ga dejstva nikdar niso potrdila, izraža nespametno, lahkoverno zaupanje v dobroto tistih, ki imajo v rokah gospodarsko moč, kakor tudi zaupanje v oboževane mehanizme prevladujočega gospodarskega sistema. Medtem izključeni še naprej čakajo.
Kot imamo dandanašnji na eni strani dediščino Michaela Novaka, se pravi, nazor o »demokratičnem kapitalizmu«, po katerem sta
krščanstvo in kapitalizem kot brat in sestra, imamo na drugi strani
papeže in teologe, ki se ukvarjajo z ostrejšo kritiko kapitalizma in prostega
trga. Slednje je nadvse pomembno. Iz več razlogov. Prvi je
praktičen: kapitalizem nima sebi doraslega tekmeca.
Socializem se vrača, a je preplitev, da bi zrušil kapitalizem
Pred leti sem skupini
srednješolcev med vožnjo v hribe razlagal razliko med kapitalizmom
in socializmom. Bil sem nekoliko zgrožen. V slogu piščancev, ki
gledajo v računalnik, so bili popolnoma nepoučeni o najbolj
osnovnih postavkah enega in drugega ekonomsko-političnega modela.
Danes opažam, da se je slika nekoliko spremenila. Razprava o
kapitalizmu in socializmu se je vrnila in ljudje se čutijo bolj
kompetentne, da kaj rečejo. Tudi najavljeno diskusijo Jordan Peterson vs. Slavoj Žižek kdo poskuša zožiti na nekak kiklopski boks med kapitalizmom
in marksizmom (link).
Zagovorniki socializma se te situacije
veselijo, saj se jim zdi, da smejo iz kloake zgodovinskih luzerjev,
kamor jih je konec prejšnjega stoletja sunil padec Berlinskega zidu
oz. nepozabni trojček Ronald Reagan
(ki mu je teološko asistiral prav Michael Novak), Margaret
Thatcher in Janez Pavel
II..
Drugi se povratka socializma na sceno
ne veselimo. Pa ne le zaradi socializma kot socializma,
temveč zaradi izkušnje, da socializem ni sposoben premagati
kapitalizma, oz. ga zmore premagati le, če vzpostavi nedemokratično
družbeno ureditev.
Povratek socializma v obči diskurz dela uslugo kapitalizmu, saj slednjemu ponuja priložnost za vnovično dokazovanje svoje superiornosti. Naj razložim.
Povratek socializma v obči diskurz dela uslugo kapitalizmu, saj slednjemu ponuja priložnost za vnovično dokazovanje svoje superiornosti. Naj razložim.
Ko smo v 80-ih v sklopu nekega
predavanja vprašali slovitega misleca Antona Trstenjaka, kaj
je osnovna idejna napaka marksizma, je odgovoril: »Zmotna
antropologija.« Marksizem ves čas izhaja iz napačne vizije
človeškega bitja. (Mimogrede: sodobni socialisti s teorijo spola, s pravicami za živali in ideološkim veganstvom, z evtanazatorskim
usmiljenjem,... zgolj potrjujejo Trstenjakovo misel o »zmotni
antropologiji«.) Hočem reči, marksizem v kombinaciji z ateizmom človeka splošči in poplitvi. Nakar se s to svojo »plitvo«
antropologijo gre boja proti kapitalizmu, ki pa vendarle samo na
zunaj deluje »plitvo«. Kapitalizem pač ni zgolj »pohlep kapitalistov«,
kot pridigajo socialisti, temveč je že od vsega začetka nekaj
»globljega«; nekaj, kar je podobno religiji. Socializem se tako na koncu izkaže preprosto za preplitvega, da bi premagal kapitalizem, ki se
obnaša kot univerzalno božanstvo in se je sposoben ugnezditi v
najbolj skrite kotičke človeške duše.
Kapitalizem ima »versko strukturo«
Da ima kapitalizem »versko strukturo«,
vemo že 100 let, če ne več. Walter Benjamin je l. 1921
zapisal: »Kapitalizem
je čisti kult, brez dogem«, ki operira s »krivdo, brez pokore«
(link).
Kapitalizem in prosti trg s svojo famozno »nevidno roko« (ki je kar
preveč nazoren para-teološki pojem) urejata svet v blagor vsega
človeštva. Kapitalizem uspešno in v globino odgovarja na človekovo iskanje sreče – taka in nič drugačna je kapitalistična vera. Paul
F. Knitter, sodobni ameriški teolog progresističnega nadiha, v zvezi s tem pravi:
Kjer je srednjeveška Cerkev učila »extra ecclesiam nulla salus«, sodobna veroizpoved pravi »extra mercatum nulla sallus«; to je »zunaj trga ni rešitve!«
Ker se kapitalizem obnaša kot
religija, ker se gre zavezništva z religijo in ker tudi tekmuje z
njo, je nujno, da se religija kritično sooči z njim.
Kar pravim, ni teoretična vadba. Naj
spomnim, da so se cerkve v Sloveniji začele pospešeno prazniti z
vzponom kapitalističnega porabništva. Danes je pri nedeljskih mašah
manj ljudi, kot jih je bilo v času diktature ateističnega
socializma. Kapitalizem zna narediti mnogo dobrega. Toda s
svojo »nevidno roko« zna krasti tudi duše in na svoj način širiti praktični
ateizem oz. sebično tuzemsko uživaštvo, ki nas zapre pred drugim
in Drugim.
Religije sveta v spopadu s
kapitalizmom
Če se kapitalizem obnaša kot
religija, je to priložnost, da se mu religija zoperstavi, nanj
vpliva, ga moralno očiščuje. Možnosti za uspeh so. Kajti za
razliko od ploskega socializma religija vendarle gradi v globino.
Paul F. Knitter, drugače tudi strokovnjak za
medverski dialog, v članku Kapitalizem in religije (2012)
predlaga tri religijam inherentna načela, po katerih se lahko svetovne religije soočajo s kapitalizmom ter ga pozitivno
spreminjajo:
1. družbeno bodi nad ekonomskim
2. prosti trg bodi moralni trg
3. ekonomija bodi demokratična
Ad 1. Svetovne religije vzpostavljajo socialnega človeka nad ekonomskega človeka. Religije ves čas
brzdajo človeka, da se popolnoma ne potopi v svoje materialne
potrebe in ekonomijo. To delajo v imenu dušne dobrobiti in v imenu
ohranjanja pravičnosti v občestvu.
Ad 2. Religije v svojih starodavnih svetih
spisih seveda ne obravnavajo teme prostega trga kot prostega trga.
Obravnavajo pa pravičnost v trgovini, spoštujejo delo, zavračajo
krajo, zavračajo pohlep, svarijo pred zanko bogatenja. Iz tega lahko
črpajo svojo kritiko prostega trga in zahtevo, da v ekonomiji
svoboda in etika hodita z roko v roki.
Ad 3. Religije tudi ne vzpostavljajo nekih
posebnih nazorov o demokraciji, čeprav navajajo primere ljudskega soodločanja. Ker pa od davnine učijo, da
je homo socialis več kot homo oeconomicus, zmorejo
podpreti sodobno zahtevo po demokratičnosti oz. zahtevo,da je
ljudstvo soudeleženo v političnih in ekonomskih odločitvah.
* Foto na vrhu članka (s spleta): papež Janez Pavel II. in ameriški predsednik Ronald Reagan; foto pod člankom: Andrea Tornielli in moja malenkost novembra 2016 na ljubljanskem gradu.