Ljudje so razdeljeni v tri skupine: v tiste, ki se ne premikajo; v
tiste, ki jih premikajo; v tiste, ki se premikajo.
Arabski pregovor
Bog – v nekaj desetletjih od
statista do glavnega igralca
Pred kratkim sem v Kančevcih na
Goričkem vodil duhovne vaje za duhovnike. Kratka poizvedba na koncu
vaj o tem, katera tema jim je bila – bilo ji je 24 – najbolj
všeč, je izpostavila, da se jim je najbolj vtisnila v spomin tema o
„necerkvenem“ Bogu*. Se pravi, o tem, kako se Bog v naših
družbah vrača in pojavlja tudi mimo cerkvene pastorale in
pridiganja. Osrednje poudarke o vračajočem se Bogu sem naslonil na
tozadevno študijo, ki jo je opravil perspektivni salamanški teolog
Ángel Cordovilla (link).
Da se duhovniki ne bi prehitro
vzradostili, sem temo zaključil z opozorilom, da povratek Boga v
evropsko družbo ni nujno dober. Ne vrača se namreč vedno tisti
Bog, ki ga je razodel Jezus iz Nazareta. Cordovilla govori, da
se je na sceno vrnil „skriti“, „nemi“, „nezgodovinski“
Bog. Sam sem v Kančevcih dodal še „jeznega“ in „obrambnega“.
Zadeva o povratku Boga ni čisto sveža.
Že pred dobrima dvema desetletjema so nekatere filozofske eminence
(Vattimo, Derrida,
Trías, Habermas)
zastavile vrnitev Boga v evropske filozofske salone in s tem najavile
njegovo vrnitev na širšo družbeno sceno. Pred tremi leti sem v
uvodniku na naslovnici Družine (link)
o tem pisal:
Religija je spet postala, kot je hudomušno zapisal kardinal W.
Kasper, „salonfähig“, t j. primerna za debato v čislanih
filozofskih salonih. Ali bo filozofija zdaj postala „katedralfähig“,
t j. primerna za v katedralo, pa je drugo vprašanje.
Skratka, Bog se vrača. Od statista,
skoraj mrliča, izpred pol stoletja, ko so domala vsi razglašali
„Bog je mrtev“, se vnovič vrača na pozicijo glavnega igralca.
Na primer, trenutna debata o burkinijih ni nič drugega kot šifrirana debata o takšnem ali drugačnem Bogu med nami.
Bog se vrača, jaz, „profesionalni
vernik“, pa nisem preveč vesel. Najprej je tu „jezni“ Bog
islamskega terorizma in - zdi se - nezmožnost samega islama, da to deviacijo in
nadlogo znotraj sebe odpravi. Nakar je tu pred kratkim vzniklo
zanimanje za Boga in krščanstvo s strani evropskega nacionalizma. O
„jeznem“ Bogu (islamski terorizem) bom razpredal tokrat, o
„obrambnem“ (evropski nacionalizem) pa kdaj drugič.
Kako je Bog postal ubijalec
Lani preminuli francoski filozof André
Glucksmann je že konec devetdesetih veliko razmišljal in pisal
o islamskem terorizmu in sploh o „ubijanju v imenu Boga“. V svoji
knjigi Tretja smrt Boga (La troisième mort de Dieu,
2000) ugotavlja, da se samo v Evropi živi, kot da ni Boga, „povsod
drugod pa se v imenu vere veselo ubija“. Najbolj so ga presunile
zgodbe iz Alžirije iz časov skupine GIA. Kak njen popolnoma
sfanatizirani član je napadel lastno rojstno vas ter posiljeval in
pobijal lastne sorodnike. Kako je kaj takega mogoče? Glucksmann išče
odgovore v procesih absolutizacije verskega jaza, katerih končni
rezultat je, da se sfanatizirani posameznik počuti eno z Bogom.
Postane „Človek-Bog“, je nosilec absolutno dobrega in njegova
naloga je uničiti absolutno zlo. Bog je zdaj tisti, ki dovoljuje in
spodbuja pobijanje brez razlik. Tarča je lahko vsakdo, ki ima tudi
minimalno povezavo z „absolutnim zlom“ (t.i. „nevernik“):
otrok, ženska, starček, bolnik, lastna sestra.
Podobno je politolog in sociolog Primož
Šterbenc za Večer (link) o pripadnikih Islamske države zapisal:
Zaradi tega so začeli vojno kozmizirati oziroma prenašati v roke
Boga, na ta način pa so celotne družbe napadalcev postale
percipirane kot kolektivni brezoblični sovražnik. Zato neselektivna
uničevalnost v Parizu, Bruslju, Nici ter tudi proti šiitskim in
kurdskim ciljem.
Šterbenc sicer neposredno krivdo za
„kozmizacijo“ vojne vali na zahodno letalsko premoč, ki
pripadnike ISIS-a „v zadnjem času z lahkoto pobija kot glinene
golobe“. Gotovo bombe in „družbe napadalcev“ naredijo svoje. Toda tovrstni fanatizem se je
zakotil še pred novejšimi zahodnim posredovanji na Bližnjem vzhodu. Znotraj
sunizma največ odgovornosti nosi z nafto zalivana vahabistična
teološka linija, znotraj šiizma pa teološki obrat, ki se je zgodil
v iraškem šiitskem svetem mestu Nadžaf l. 1963. Španski biblicist in religiolog Julio
Trebolle o obratu piše (link):
L. 1963 je ajatola Teleqani na novo interpretiral enega izmed
temeljnih pojmov sufizma – pojem „fana“. „Izničenje jaza v
Bogu“ je pretvoril v dejanje mučeništva v boju proti iranskemu
šahovemu režimu. Islamska mistika je bila tako postavljena v službo
boja za islamski družbeni red.
Trebolle opozarja, da so usodni
teološki procesi - zlasti takšni, ki osmišljajo mučeništvo in smrt - dolgoročni in večinoma v razsvetljenstvu
vzgojenim strokovnjakom za družbena vprašanja nevidni. Španski
religiolog pravi:
Zato se zgodi, da so včasih tajne službe, novinarji pa tudi
zgodovinarji med tistimi, ki zadnji sprevidijo. To danes na žalosten
način dokazuje nenaden nastop Islamske države, ki pa je le vrh
ledene gore.
|
Šiitsko sveto mesto Nadžaf l. 1914 (Wikipedia) |
Vrača se Moloh, jedec otrok
Upam reči, da je islamski terorizem,
preden je začel pobijati po naših plažah, ulicah in vlakih,
najprej „ubil“ samega Alaha. „Ubil“ ga je, ko ga je spremenil
v nekakšnega Moloha. Vemo, Moloh (Wikipedia)
je bilo eno izmed predantičnih bližnjevzhodnih božanstev, ki je
zahtevalo človeške žrtve. Zgodilo se je torej duhovno in teološko
popačenje religije in zategadelj k nam v jeku strelov in eksplozij
prihaja shizofreni Bog-Sovraštvo Osame bin Ladna, Mohameda
Atte, bratov Kouachi, Islamske države. To ni Alah, to ni
Alahov „starejši brat“ Jahve, to je skok iz monoteistične
dogmatike v temno religiozno psiho.
Kot da smo priča regresiji v nek
prastari temotni vzgib še iz časov nastanka strukturirane religije.
Denimo, v mestu Mari – eno prvih mest iz mezopotamske
civilizacijske zore - so pod prag mestnih vrat vzidali kraljevega
prvorojenca. Torej lokalnemu božanstvu na čast so ubili kraljevega prvega sina in ga postavili v temelje mesta (civilizacije),
da bi slednje čim bolj prosperiralo. Perverzna logika: kosti
nedolžnih za razcvet življenja. Kot tisti „kostanj posebne
sorte“ iz Podob iz sanj Ivana Cankarja.
Moloh se krmi iz človeškega strahu,
frustracij, magije, sovraštva, krivic. Moloh ne išče rešitve, on
hlasta za prelito krvjo nedolžnih ljudi in je v svaštvu s Kronosom,
ki žre svoje otroke. Stari Kananejci, Feničani, pa tudi Kartažani
so Molohu darovali svoje otoke in jih zažgali. Še Judje so kdaj
„počenjali to gnusobo“ (prim. Jer 32,35) in bili zato kaznovani
z babilonskim suženjstvom. Danes je ISIS tista sekta, ki vzdržuje
molohistično mentaliteto; je apokaliptični kult smrti in pohote; je
republika ponorelega seksusa v znamenju Ašere - še ene čudne
bližnjevzhodne boginje iz časov bibličnih očakov; je pogubni
fašizem našega časa.
Zares pomagalo bo le zdravilo islamske pravovernosti
Tovrstnega verskega fanatizma ter njegove lažne mistične sredice (mistika „Božjega“ morilca in samomorilca) ne bodo
ozdravile bombe, zlasti ne ameriške in ruske. Ozdravi ga lahko le
islamska teologija, islamska pravovernost. Zahodni kristjani in
ateisti moramo pri tem islamu stati ob strani in se kot kači izogibati skušnjavi, da bi krivdo za terorizem razgrnili preko vsega
islama.
Vprašanje, ki nas pri tem zelo muči a
si ga zaradi s „politično korektnostjo“ zaplombiranih možganov
ne upamo vsi povedati na glas, se glasi: Je islam kos tej nalogi?
* Ves čas pisanja sem v
škripcih, naj b(B)og pišem z veliko ali z malo začetnico. Pisal bi
z malo, da slučajno ne kršim 2. zapovedi sinajskega dekaloga,
zlasti kadar pišem o b(B)ogu fanatičnih ubijalcev. A odločil sem
se, da jo pišem z veliko, saj so praktični vsi obravnavani, tudi
najhujši fanatiki, iz abrahamskega veroizpovednega območja, v
katerem je bog pač Bog.