Katoliških duhovnikov v Sloveniji nas
je malo nad 1000, naša povprečna starost je okrog 60 let (vir: katoliska-cerkev.si). Ne lenarimo. Obratno, bolj kot bomo stari, več dela nas bo
čakalo, saj nas je vse manj, župnij pa enako kot prej. Smo sveti in
grešni, kdo izmed nas zelo svet, kdo zelo grešen. Kakšen je storil
tudi kriminalno dejanje spolne zlorabe mladoletne osebe. Sprejmemo,
da se nas kritizira, preverja; sprejmemo, da se kriminalce izmed nas
strogo kaznuje. Ne sprejmemo pa vloge grešnega kozla!
Zakaj ne? Ne toliko zaradi sebe kot zaradi preštevilnih otrok, ki so žrtve spolnih
zlorab - zlorabili pa jih niso duhovniki. V Sloveniji imamo preko 100
spolnih napadov na otroke na leto, k čemur prištejemo skoraj toliko
zlorab otrok na spletu (vir: rtvslo.si). Med temi storilci je komaj kaj duhovnikov, če jih je v zadnjih
letih sploh kaj. Če bomo dovolili, da se po mehanizmu grešnega
kozla na duhovnike obesi breme vseh spolnih zločinov zoper otroke,
bomo dovolili, da velika večina žrtev ostane brez ustreznega glasu,
velika večina storilcev pa brez ustrezne stroge obravnave.
Otrok, ki bo žrtev duhovnika, bo
poslej imel veliko
orodij, s katerimi se bo lahko rešil iz primeža zla. Ta orodja bo
poslej, zlasti po zaslugi papeža Frančiška, bolj kot kadarkoli v zgodovini dala na razpolago tudi sama Cerkev.
Tu so še osveščeni mediji, policija, politika, civilna družba.
Žrtev bo imela odločno boljšo podporo, pedofilskemu duhovniku se bo odločno slabo pisalo.
A vprašajmo se: bo enaka orodja ter enako
podporo javnosti in struktur imela tudi žrtev spolne zlorabe s strani starega očeta,
očeta, strica, soseda, trenerja, učitelja? Ne bo mehanizem grešnega
kozla dosegel, da bomo s ponižanjem duhovniškega stanu v celoti, s
pljuvanjem po Cerkvi v celoti, dosegli to, da bo 99 % pedofilov
ostalo tam, kjer so? Duhovniki torej linčani pod žarometi, 99 %
pedofilov pa na preži v poltemi.
Mehanizem grešnega kozla je po Renéju
Girardu in Gianniju Vattimu eden izmed osnovnih mehanizmov
moralnega očiščevanja v družbi (o tem bloga Mehanizem grešnega kozla na delu in Vsi mi). Mehanizem je ves čas aktiven. Z izbiro nadomestnih tarč (v
našem primeru duhovnikov) sprošča nasilje (zgražanje) vseh nad
enim (ali nad eno skupino), s tem pa nekako preprečuje nasilje vseh
proti vsem.
Da je mehanizem grešnega kozla
uspešen, mora biti dano nekaj pogojev:
- nadomestna tarča mora sprejeti vlogo grešnega kozla;
- konsenz okrog tarče mora biti popoln;
- postopek mora teči na nezavedni ravni.
K prvemu. V dani situaciji v katoliških krogih obstaja
nevarnost, da s prekomernim posipanjem s pepelom sprejmemo vlogo
nadomestne tarče oz. grešnega kozla. Tudi papeževa ostra obravnava
klerikalizma kot sokrivca za pedofilske duhovnike lahko gre v napačno
smer – to je, da se kleriški stan kot tak razume kot nagnjen k pedofiliji. Na tej točki slovenski duhovniki veliki
skupnosti slovenskih grešnikov, zlasti onim, ki so grešili na
področju 6. božje zapovedi, sporočamo: Ne, ne bomo vaš grešni
kozel!
K drugemu. Mediji delajo na
izgradnji popolnega konsenza glede grešnega kozla, katerega vlogo naj bi prevzel malodane ves kler. V Sloveniji je motivacija dodatna.
Poleg političnega antiklerikalizma, ki ga imamo tudi na Zahodu, je
pri nas na delu velika potreba ateističnih elit, ki so svojo
pozicijo moči zgradile na krvavi revoluciji in povojnih pobojih, da
je Cerkev prikazana kot prvi negativec slovenske družbe, skorajda
kot absolutno zlo. Ta potreba udarja vedno znova na dan.
Poglejmo likovno ozadje, ki ga je o poročanju
o duhovniških pedofilskih škandalih večkrat uporabljal TV Dnevnik državne RTV.
Imamo ranjenega plišastega medvedka, ki sedi v cerkveni klopi, na
slednji so v slogu holivudsko-transilvanskih grozljivk nafotošopirani črni
križi. Za primerjavo: ob poročanju o islamističnih atentatih nismo
na ozadju TV Dnevnika nikoli videli notranjosti mošeje z nafotošopiranimi polmesci in s krvavimi
medvedki na molitveni preprogi, čeprav vemo, da so atentatorji pred
atentatom poklekali na molitveno preprogo.
K tretjemu. Ne obsojamo kar s prve naše RTV. Domnevati moramo, da so
bila likovna ozadja TV Dnevnika, s katerim se kriminalizira katoliški
sakralni prostor, se pravi, celotno katolištvo, ustvarjena po
nezavednem vzgibu. Mojster na fotošopu in uredništvo so »enostavno vedeli«, kaj jim je storiti, da bo likovna reč za hrbtom voditeljice »ta prava«. Ostroumne semantične analize niso
bile potrebne.
V mehanizmu grešnega kozla se namreč obnašamo kot v
nekakšnem kolektivnem transu: vsi vemo, kje nam je mesto v
ritualu; vsi enako kanaliziramo našo siceršnjo frustracijo in naš siceršnji gnev; vsi vemo, kdo je kriv in zakaj mora biti od vseh nas
preklet.
Grešni kozel nastrada, mi se počutimo očiščene in
boljše. Toda ali smo s tem rešili naslednjih
100 otrok, ki bodo v tekočem letu žrtve spolnih zlorab?
* Foto: printscreen rtvslo.si