nedelja, 26. junij 2016
25 let samostojne Slovenije
Dvajseto stoletje nam je postreglo z veliko grozotami, a tudi z zgodbami s srečnim koncem. Ena izmed teh je zgodba o slovenskem narodu, ki si je ob koncu dramatičnega obdobja izbral demokracijo in izboril samostojno državo. Slovencem se je pred 25 leti zgodilo, kar v teologiji imenujemo "kairos" – čas milosti in priložnosti.
Medijski prikaz zdajšnjega stanja je lahko varljiv. Slovensko elito resda precej zaznamujeta korupcija in prepir. A to ni slovenski "default". Velika večina državljanov namreč dela pošteno in se v svoji skromnosti žrtvuje za potomstvo in za sožitje v soseščini. Velika večina je sposobna zjutraj v lokalnem bifeju popiti kavo z ramo ob rami s človekom, ki je nazorsko in politično drugače usmerjen, ter mu voščiti dober dan. Na sploh mislim, da politično in geografsko periferna "nemedijska" Slovenija nosi ključ za sanacijo "medijske" Slovenije.
Povest o dobrih ljudeh se še ni izpela. Zato "sursum corda" – kvišku srca!
* To moje mnenje je bilo objavljeno 25.6.2016 na SiolNet.
torek, 21. junij 2016
Posiljene v imenu svobode
Prizor iz filma La ciociara (imdb.com) |
I.
„Deklica spremenjena v žensko, ženska spremenjena v truplo.“
Detabuizacija največjega množičnega
posilstva
Ko je nemška režiserka in feministka
Helke Sander konec osemdesetih začela zbirati material o
posilstvih, ki so jih zagrešili vojaki Rdeče armade na nemških
tleh l. 1945, je naletela na dvojno težavo: kot prvo, njenega
projekta ni hotel nihče financirati; kot drugo, pojavil se je
politični pritisk, češ da bo ta tema skvarila komaj otopljene
odnose med Kohlovo Nemčijo in Gorbačovovo Sovjetsko zvezo. Helke je
vztrajala in l. 1992 se je na Berlinskem festivalu zavrtel njen
dokumentarec BeFreier und BeFreite (lahko prevedemo kot
Osvoboditelji in osvobojene). Drug tovrstni preboj se je
zgodil l. 2008 z igranim filmom Anonyma - Eine Frau in Berlin,
ki ga je režiral Max Färberböck. Film govori o ženski, ki se „ponudi“ ruskemu oficirju, da je na ta način zaščitena pred soldatesko.
Danes je splošno osvojeno, da je v
primeru sovjetskih posilstev v Nemčiji šlo za največje množično
posilstvo v zgodovini človeštva. Nekateri govorijo o 2.000.000
posiljenih Nemk. Helke Sander navaja dokaze o ženi, ki so jo sovjeti
vpričo njenih domačih v eni noči posilili kar 128-krat.
Eden pričevalcev je pisatelj,
disident, nobelovec Aleksander Solženicin. L. 1945 je kot
mlad sovjetski vojak stopal po nemških tleh v smeri Berlina. Kar so
počenjali njegovi tovariši z nemškimi ženami, ga je bolelo. V
pesnitvi Pruske noči je zapisal:
Hoeringstrasse 22.
Ni bila zažgana, malo izropana, označena.
Vzdihovanje med zidovi, napol zadušeno:
mati je ranjena in napol mrtva.
Mala hči je na žimnici,
mrtva. Koliko jih je bilo na njej?
Cel vod, mogoče cela četa?
Deklica je bila spremenjena v žensko,
ženska spremenjena v truplo.*
Osvoboditelj in
posiljevalec tudi zahodni zaveznik
Da
tudi ameriški zavezniki niso bili imuni na skušnjavo posiljevanja
„sovražnikovih žensk“, razkrije igrani film Fury
iz l. 2014 z Bradom Pittom
v vlogi poveljnika ameriške tankovske enote, ki prodira v Nemčijo.
Mit o
„dobrih Američanih“ dokončno razgradi mlada nemška
zgodovinarka Miriam
Gebhardt v bestsellerskem
delu Als die Soldaten kamen. Die Vergewaltigung deutscher
Frauen am Ende des Zweiten Weltkriegs
(Ko so prišli vojaki. Posilstva nemških žena ob koncu druge
svetovne vojne, izšlo l. 2015).
Gebhardtova „si drzne“ operirati s številom 900.000 posiljenih
Nemk s strani zahodnih zaveznikov. Posilstva in druga spolna
nadlegovanja (katerih žrtve so bili tudi moški in dečki) so
pojenjala šele, ko nastane Zvezna republika Nemčija. Nemci so jih
prenašali molče, ker so so počutili krive za gorje druge svetovne
vojne in za holokavst nad Judi. Zanimivo, Gebhardtovi so pri
raziskavi bile v pomoč župnijske kronike, v katerih se je na
diskreten način vendarle sproti pisalo o tegobah nemških deklet in
žena.
V Italiji je tabu o vojaških
posilstvih, ki so se zgodila v imenu osvoboditve oz. v trenutku
nastopa svobode, padel prej. Tu je odlični film La ciociara
iz l. 1960. Literarno izhodišče: Alberto Moravia; režiser:
Vittorio De Sica;
glavna in z Oskarjem nagrajena vloga: Sofia Loren. Tragični
vrhunec filma predstavlja prizor skupinskega posilstva matere in
hčere v opustošeni cerkvi s strani maroških vojakov, imenovanih
goumiers, delujočih pod
francoskim poveljstvom. Maročani, ki so se borili v okviru
zavezniških enot, so po preboju linije Gustav
pri Montecassinu na področjih južno od Rima posilili več tisoč
Italijank, pa tudi več sto moških, enega duhovnika do smrti.
Najhuje je bilo v mestecu Esperia. Goumiers
so se kot posiljevalci kasneje „izkazali“ še na Nemškem, zlasti
v Baden-Wüttenbergu.
Španija:
posiljevalec in žrtev pripadata istemu narodu
Grozljiva španska državljanska vojna
nas pouči, da je posilstvo lahko „bojno sredstvo“ tudi v primeru
krvavega ideološkega spopada znotraj enega naroda. Posilstva so se v
Španiji dogajala tako na „republikanski“ (levi) kot na
„nacionalni“ (desni) strani. Vendar je bilo posilstvo
„uporabljeno“ občutno bolj masovno in sistematično s strani
desničarskih formacij - v smislu srhljivega napisa „posilimo
levičarke“, ki ga je bilo videti v naši Ljubljani. V Andaluziji
se je l. 1936 dogajalo, da so falangisti odvedli levičarke (ali
zgolj žene, katerih možje so se borili na nasprotni strani) na
pokopališče, jih tam posilili, ustrelili, nato pa se z njihovim
spodnjim perilom na puškah vrnili v mesto. Vse to v imenu „obrambe
krščanske civilizacije pred brezbožnim komunizmom“.
Španci so, za razliko od Slovencev,
naredili ogromno filmov o svoji državljanski vojni. Za teologa je
morda vsebinsko najbolj tehten film režiserja Joséja Luisa
Cuerde Los girasoles ciegos
iz l. 2008, ki govori o vpletenosti španske Cerkve v
frankistično diktaturo ter o njeni obsesiji nadzora nad žensko.
Španski vzor razkrinkavanja
posiljevanj v imenu zmagovite ideologije kliče po slovenskem
posnemanju. Kdaj se bo v slovenski filmski „industriji“ našel
junak, ki bo posnel igrani film o delovanju partizanske
posiljevalnice oz. Ozninega orgijskega središča Pri Mlinarjevem
Janezu na Teharjah?
Zgodbe iz vseh koncev in brez konca
Na azijskem vzhodu imamo primere
množičnih posilstev Kitajk in Korejk s strani japonskih osvajalcev.
Najhujši tamkajšnji vojno-spolni zločin se je zgodil l. 1937 v
mestu Nanking, kjer je bilo načrtno posiljenih preko 20.000
kitajskih žena, deklet in deklic. Košček te tragedije si lahko
ogledate v izvrstnem, žalostnem in napetem kitajskem filmu City
of Life and Death (kitajski naslov: Nanjing! Nanjing!) iz
l. 2009, ki ga je režiral Chuan Lu. Ali pa v nemškem
biografskem filmu Floriana Gallenbergerja John Rabe,
prav tako iz l. 2009, ki govori o nemškem poslovnežu, ki je po
svojih zvezah v nacistični stranki pred smrtjo, nasiljem in
ponižanjem rešil 200.000 Kitajcev in Kitajk.
Ker se vojne ne končajo, se ne konča
tudi nasilje oboroženega uniformiranega moškega nad nemočno
žensko. Tako je bilo na Hrvaškem in v Bosni v času zadnje vojne. O
posilstvih v Bosni govori več filmov. Med manj znanimi je angleška
srhljivka The Seasoning House iz l. 2012 režiserja Paula
Hyetta, bolj znani je In the Land of Blood and Honey iz
l. 2011, ki ga je režirala Angelina Jolie. Predlagam
še pretresljiv hrvaški dokumentarec Sunčica
od Nikole Kneza
(ves film na YouTube).
Zakaj navajam filme, ko hočem povedati
o posilstvih? Ker je film je mogočen ustvarjalec kolektivnega
mišljenja. Ker gre računati tudi nanj pri zaščiti ženske v
prihodnje. Ker vas je preko filma lažje motivirati za to mučno
temo. Ker nimamo nobene garancije, da bo ženska v naslednji vojni
spoštovana in nedotaknjena.
Prva svetovna vojna; obešanje srbskih žensk in starcev s strani avstrijskih vojakov (kurir.rs) |
II. „Bit će klanja, bit će i silovanja!“
Orožje posilstva je spet na delu
Tudi sodobne vojne, namreč, ki so se
zgodile po Fukuyaminem „koncu zgodovine“ (se pravi, po l.
1989, ko naj bi vsled padca Berlinskega zidu ves svet zaobjelo
liberalno in demokratsko mišljenje), so spet „uporabile“ orožje
spolne sle. Pomenljiv je video posnetek o krajinskih Srbih, ki si ga
lahko ogledate na YouTube. Smo v l. 1991 v prvih dneh vojne na Hrvaškem. Srbske paravojaške
enote ob podpori JLA že beležijo zmage. Skupina „bojevnikov“ se
veseli v neki gostilni in prepeva:
Krajišnici, gde ćemo na
klanje?
Na Hrvate il na Muslimane?
Bit će klanja, bit će klanja,
bit će i silovanja!
V
pijanosti je napovedano bistvo vojaške strategije: osvojitev
muslimanskega in hrvaškega teritorija skozi pobijanje in
posiljevanje. Šokira nas, s kakšno neverjetno lahkoto in
samoumevnostjo se pri balkanski soldateski že v malodane prvih urah
nove vojne pojavi želja po posilstvih. Želja, ki je že načrt. Kdo
pravi, da na Balkanu ne bo tako tudi v naslednji vojni?
Začeli smo na Balkanu, a tu so še
Iračani, ki takoj po „koncu zgodovine“ množično
posiljujejo Kuvajtčanke; Hutujci, ki kakšno leto zatem v Ruandi
posiljujejo in pobijajo žene plemena Tutsi; ISISosovci, ki danes
posiljujejo vse, ki niso v skladu z njihovo versko ideologijo. S
posameznimi spolnimi zločini so se dandanašnji omadeževali tudi
zahodni vojaki na misijah v Afganistanu in v Iraku, kakor tudi modre
čelade (o čemer članek na Domovina.je, ki me je spodbudil, da sem si pričujoče pisanje sploh zastavil).
Oboroženi uniformiranec in nemočna ženska ...
Načrtna manipulacija moškega
libida
Poleg moškega spolnega nagona, ki v
vojnih razmerah hočeš ali nočeš živi v posebni mešanici
frustracije in vzburjenosti, je v igri hudičev um politikov, ki
moški spolni libido spodbuja, organizira in usmerja k točno
določenim vojaškim in političnim ciljem. Poglejmo eklatanten
primer.
L. 1917 so avstrijski in bolgarski
okupatorji zadušili znamenito srbsko topliško vstajo. Da bi
zmaga nad Srbi bila popolna, so bolgarske vojaške oblasti še
posebej udarile po srbskih ženah. Kar se je dogajalo ženam in
dekletom z juga Srbije na jesen l. 1917, presega bolno domišljijo
spolnih iztirjencev in sadistov. Ampak spolno nasilje „na terenu“
je bilo zastrašujočih, občasno že kar ritualnih razsežnosti, ker
so ga „v palačah“ ves čas vojne legitimirale politične in
vojaške oblasti. Poleg tega se tovrstni zločini nad ženskami radi
skrijejo tudi pod verski dežnik. „Če zanosite od Bolgarov, je
to dobro, (...) kajti Bog je določil Bolgare, da vladajo Balkanu,“
je l. 1916 dejal bolgarski škof Melentier v nekem nagovoru
srbskim ženam. V tajni bolgarski okrožnici za moravsko področje iz
maja 1918 pa beremo:
Nesporno
je, da so ravno ženske najbolj fanatične in agresivne šovinistke.
One so živo srce srbskega duha in najbolj dejavne agentke tajne
srbske organizacije. (…) Ženske so nevarne v vsaki starosti.
Pokončati srbizem pomeni pokončati srbske ženske, prav zato ker so
najmočnejši dejavnik srbizma.**
Maja 1944 je francoski general Alphonse
Juin več kot 10.000-im maroškim vojakom na italijanskih tleh
obljubil „vino, ženske in zlatnino“ ter nekaznovanost onstran
linije Gustav, če bodo le to linijo predrli. Obljubil jim je
posiljevanje Italijank, da bi jih motiviral za boj. Polovico
Maročanov je padlo pod nemškimi kroglami, a preživelim je general
obljubo držal. Zgodilo se je na tisoče la ciociar. Tu je
ženska predstavljena kot plen. Njena krivda ni, da je sodelovala z
Nemci (ker tudi ni), njena krivda je, da je, kar je: ženska in lahek
plen nenasitnega libida. Takih obljub bomo v vojaški zgodovini še
našli.
Toda v primeru bolgarske obravnave srbskih žena smo še korak bližje peklu: gre za do konca demonizirano žensko, ki jo je treba do konca ponižati in izničiti. Analiza takratnih grozodejstev nad srbskimi ženami nam govori o posebni pozornosti, ki jo tovrstni hudodelec posveča ženskim rodilom. Gre za nekaj temno transcendentnega - za demonski napad na materinstvo.
Toda v primeru bolgarske obravnave srbskih žena smo še korak bližje peklu: gre za do konca demonizirano žensko, ki jo je treba do konca ponižati in izničiti. Analiza takratnih grozodejstev nad srbskimi ženami nam govori o posebni pozornosti, ki jo tovrstni hudodelec posveča ženskim rodilom. Gre za nekaj temno transcendentnega - za demonski napad na materinstvo.
„Ja sam čestit čovek“
Mislim, da se je pisalo se je l. 1994,
ko sem se peljal na vlaku od Benetk proti Bologni. Bral sem Mladino,
na katere naslovnici so bili upodobljeni takratni jugoslovanski
politiki. Nasproti mene je sedel mladenič mojih let, ki je naenkrat
dejal: „Oni su svega krivi.“ Mislil je seveda na like na
naslovnici. Začela sva pogovor. Bil je Srb, boril se je v Bosni.
Verjel je, da so Srbi poseben narod. Uporabil je sintagmo „nebeski
narod“. In ko sem že mislil, da imam pred seboj še enega „norca“
iz Balkana, mi reče: „U Bosni se je ubijalo žene i decu. I
silovalo. Ja nikad nešto takvo. Ja sam čestit čovek.“
Takšni možje so upanje! Božji žarek
na hudičevo dvorišče! V hordi, ki s peno na ustih zasleduje svoje
žrtve, je nekdo, ki se ustavi. Med zadrogiranimi libidalci je nekdo,
ki je luciden. Albert Camus bi mu rekel „uporni človek“,
Stara zaveza zanj uporablja preprosto besedo „pravičen“, na
Balkanu je imenovan „čestit čovek“.
Naslednje upanje je klasični
feminizem. Besede „feminizem“ se mnogi izogibamo, saj je danes
povezana s kulturnim marksizmom, s teorijo spola, z LGBT-jevskim
enosmernim in enoumnim aktivizmom. Iz Kölna
(moj blog Iz Kelmorajna poleg grozne novice grozni molk) je v začetku tega leta prišlo opozorilo, da bo ideološke modne
muhe treba dati na stran in se spet posvetiti „klasični“ zaščiti
ženske. S tem da noben feminizem ne bo verodostojen, če se ne bo
sposoben poistovetiti ne samo z ženskimi žrtvami nacizma, fašizma
in kolaboracije, temveč tudi z ženskimi žrtvami komunizma in
„osvoboditeljev“.
Za konec še nasvet. Za varnost deklet
in žena lahko storimo nekaj takoj zdaj. Pod nujno odpravimo kletvice
kot „marš v p. materinu“, „j. ti mater“, „j.
ti seku“ in ostale, ki omenjajo materinstvo in rodila. Tovrstne
kletvice so tvorile „dogmatični“ besednjak bolgarskih načrtnih
posiljevalcev srbskih žena med prvo svetovno vojno. Na Balkanu so se
zažrle v jezik in s tem v nezavedne vedenjske vzorce do mere, da so
množična posilstva vedno znova mogoča. Bodimo „čestiti“ v
jeziku, da bomo tudi v dejanjih.
Prizor iz filma Anonyma - Eine Frau in Berlin (imdb.com) |
** Prevedeno iz italijanščine iz
knjige Stupri di guerra. La violenza di massa contro le donne nel
Novecento (Vojna posiljevanja. Množično nasilje nad ženskami v
dvajsetem stoletju, izšlo v Milanu l. 2010), ki jo je uredil
Marcello Flores. Iz te knjige so vzeti tudi ostali podatki o
bolgarskih zločinih v Srbiji.
torek, 14. junij 2016
Čas je več kot prostor
Ribič na Galilejskem jezeru (foto B.C.) |
V vseh štirih učiteljskih dokumentih, ki jih je do zdaj napisal, papež Frančišek omenja in razlaga načelo, da je »čas pomembnejši kakor prostor«. Ne, papež ne poskuša posegati v znanstvena dognanja o času in prostoru, ki so v domeni naravoslovja. Ostaja v polju duha, kulture, pastorale. Hoče nas le poučiti, da »dajati prednost času pomeni ukvarjati se s tem, da zaženemo procese, namesto da bi posedovali prostore« (Veselje evangelija 223).
»Posedovati prostore« je značilno za tiste ljudi in organizacije, ki hočejo takojšen uspeh. In za tiste, ki jih zanima oblast nad drugimi. »Zagnati procese« je značilno za tiste, ki hočejo iskreno in učinkovito izboljšati človeka in družbo, kar pa se ne more zgoditi čez noč. Če bi recimo Slovenci v začetku osemdesetih zahtevali samostojnost zase, bi pogoreli, morda bi tudi povzročili veliko gorja. Zahtevali bi prostor, ki še ni bil pripravljen. V sedemdesetih in osemdesetih smo zato morali zagnati takorekoč nevidne procese v našem mišljenju in čutenju ter v naših medosebnih odnosih, da smo v začetku devetdesetih v enem samem napetem letu dosegli vse, kar smo si želeli: demokracijo in samostojnost.
Nekateri kritizirajo papeža Frančiška, da je preblag v odnosu do islama. Kakšni vročeglavci bi ga radi videli v vlogi nekakšnega križarskega papeža, ki brani Evropo pred »islamsko nevarnostjo«. Vendar se tudi v teh dramatičnih časih v odnosu do islama papež drži načela, da je čas več kot prostor. Če obstaja napetost med dvema religijama, je treba zagnati procese dialoga, sprave, solidarnosti. Prvi sadovi papeževe stave na čas se že kažejo. Po petih letih pretrganih vezi se Vatikan in mošeja Al Azhar v Kairu, ki je najbolj vplivna mošeja med sunitskimi muslimani, spet pogovarjata. Papež se je namreč v Rimu srečal s šejkom Ahmedom Al Tajebom, prvo duhovno avtoriteto sunitskega islama, in bil povabljen, da obišče Kairo.
»Tiha voda bregove dere,« pravi stara slovenska modrost. Nevidni čas počasi vendarle oblikuje vidni prostor.
* Objavljeno 5. 6. 2016 kot uvodnik v tedniku Družina.
četrtek, 9. junij 2016
Izvorna zmota progresistov
Gioacchino da Fiore, razlaga zgodovine s pomočjo risbe (calabriaonweb.it) |
Hočeš zgraditi stavbo, ki bo segla do neba? Utrdi najprej
temelje ponižnosti.
Sv. Avguštin
Rog je, tako
kot je bila Metelkova, socialni in umetniški laboratorij novih oblik
ustvarjanja in novih oblik odnosov, novih idej, je zatočišče
odrinjenih in onih, ki nas zanimajo te nove oblike ...
Tanja Lesničar
- Pučko, 7. 6. 2016 v Dnevniku o rušenju bivše tovarne Rog
So ljudje, za katere po večini ne vemo, da so obstajali, so pa imeli izreden vpliv na mišljenje človeškega kolektiva in zato še danes prebivajo v kakšnem kotičku naših možganov. Eden takih je Gioacchino da Fiore (Joahim iz Fiore, 1130-1202). Ta menih in opat je zgodovino razlagal kot napredovanje iz slabšega na boljše. Nič posebnega, boste rekli. To je storil že sv. Avguštin. Toda Gioacchino je – če uporabimo vsem razumljiv izraz – oče progresizma, ker je to storil na posebej sugestiven način ter z osebno karizmo preroka.
Če ste kdaj obenem futuristično, mistično in utopično
razpoloženi; če se vam zdi, da bo jutri nujno boljše, saj da je novo nujno boljše od starega; če ste prepričani, da je edino
prav biti napreden, četudi ne veste točno, kaj to pomeni; če so
vam nagonsko všeč „odštekane“ karizmatične molitvene skupine
ali pa „odštekani“ skvoterji, ki te dni rogovilijo po Rogu; če
menite, da se je prava Cerkev rodila šele z 2. vatikanskim koncilom;
.... potem je velika verjetnost, da vam iz tistega kotička možganov
govori Gioacchino da Fiore.
Slednji je – avguštinsko navdahnjen,
a na meji herezije - zgodovino razdelil na dobo Očeta (Stara
zaveza), dobo Sina (Nova zaveza) in dobo Svetega Duha (ki naj bi
nastopila v XIII. stoletju). Prva je doba pod postavo (sub lege),
druga je doba pod evangelijem (sub evangelio), tretja je doba
duhovnega razsvetljenja (sub spiritali intellecto). Duhovno
razsvetljeni posamezniki in vsa družba bodo omogočili tisočletno
kraljestvo miru, svobode in moralne čistosti, je napovedoval
Gioacchino da Fiore.
Krščansko ljudstvo se je na
Gioacchinove nauke odzvalo na dva načina. Uradna Cerkev se je od
njega ogradila ter zablokirala poskuse njegove beatifikacije, med
intelektualci – zgovorno je, da Dante Alighieri v svoji
Božanski komediji Gioacchina postavlja v raj med blažene -
in živahnimi poznosrednjeveškimi duhovnimi gibanji pa so njegove
ideje pognale korenine, iz katerih je zraslo precej trdoživo drevo.
Drevo pričakovanja „dobe duha“, t.j. notranje svobode in
svetlega jutri, ni ovenelo tudi, ko je ovenelo srednjeveško
krščanstvo in so se zgodili humanizem, protestantizem,
racionalizem, marksizem, fašizem, spolna revolucija, rock'n'roll, newagersko gibanje, .... Tisoč let (lat. millenium) miru,
blagostanja in popolnoma svobodnega posameznika v „brezrazredni“
družbi je pred nas še vedno postavljeno kot sanja in naloga, ki jo
moramo prej ali slej uresničiti. Nerodno je, da je v družbi
hrepenečih po novi dobi tudi Adolf Hitler, ki je redno rohnel
o „tausendjähriges Reich“, toda dajmo ga na stran in priznajmo, da
smo vsi vsaj malo milenaristi. Najhujša herezija je, če ne verjameš
v napredek.
A senca dvoma ob progresističnem
maliku ni majhna. Turinski postmoderni filozof Gianni Vattimo
(rojen 1936) razmišlja o krizi razsvetljenske paradigme in moči
krščanstva ter ugotavlja, da krščanstvo ostaja v veljavi tudi
zato, ker so „napredne sile“ padle na izpitu pri dveh vprašanjih:
pri vprašanju nasilja in pri vprašanju pravičnosti.
Razsvetljenstvo, francoska revolucija, tehnična revolucija, socialna
revolucija, komunistična revolucija in ostali iz te tovarišije niso
rešili problema nasilja in niso vzpostavili optimalno pravične
družbe. Čeprav so to obljubljali.
Če se povrnemo k naši temi, vprašanje se glasi: Kaj je narobe z idejo napredka, če tisočletnega
kraljestva miru ni in ni zmožna ustvariti? Kaj je narobe z idejo
napredka, če se ji zgodijo takšni „zdrsi“ kot so Katin,
Auschwitz, Huda jama in Hirošima? Zmoto je treba poiskati pri enem
izmed izvorov – pri Gioacchinu in pri njegovi aplikaciji Svete
Trojice k zgodovini.
Ko je
Tomáš
Halík
(rojen 1948 v Pragi) postal katoliški duhovnik, tega ni
vedela niti njegova mama. Za časa komunizma je ilegalno deloval v
„podzemni“ češki Cerkvi, danes ga štejemo za enega najbolj
prodornih mislecev iz območja Srednje Evrope. Halík
se v svojih delih rad ukvarja z vprašanjem odnosa med krščanstvom
in modernim svetom. Tudi on na zgodovino in Cerkev gleda „trojiško“
oz. „tri-oblično“. Nenazadnje je Janez Pavel II.
pogosto govoril, da je Cerkev (dodajmo: v širšem smislu tudi
človeštvo) „ikona sv. Trojice“. Medtem ko Gioacchino da Fiore
„oblike“ Očeta, Sina in Svetega Duha postavlja na zgodovinsko
časovnico na način, da ena sledi drugi, Tomáš
Halík
v predavanju Je Cerkev
zvesta modernemu človeku?
(link) razlaga, da so tri „oblike“ Cerkve sočasne.
Povedano
drugače, a še vedno v jeziku Gioacchina da Fiore: zgodovina je
istočasno od Očeta (postava, disciplina, izročilo, tempelj), od
Sina (ljubezen do bližnjega, darovanje samega sebe) in od Svetega
Duha (svoboda, navdih, iskanje novih obzorij).
Izvorna
zmota progresizma je, da zadnja doba „tlači“ prejšnji dve. Kot
da Duh ne potrebuje Očeta in Sina. Ko se „doba svobodnega duha“
odtrga od dobe moralnega zakona in dobe brezpogojne ljubezni do
bližnjega, pride do nekakšne praznine, v katero – čeprav se to
sliši neverjetno - lahko „v imenu napredka“ vstopita tako
nasilje kot nepravičnost. Pride lahko do absurdnega položaja, ko v
imenu „novodobnih“ pravic do zločinskih razsežnosti kršimo najbolj osnovne
človekove pravice, kot sta pravica do življenja in lastnine. Na
Slovenskem smo tovrstno železno pest napredka še kako okusili. In
to s strani vseh treh političnih milenarizmov prejšnjega stoletja:
s strani fašizma, nacizma in komunizma.
Napredek
je zapisan v našo genetiko in ne smemo ga brezumno ter prestrašeno
ovirati. Ne smemo pa mu dovoliti, da se prevzame. Malikovanje
napredka je že njegova regresija. Nadutost naprednih je že maligni
tumor napredka. Kaj nam je torej storiti, da se napredek ne izjalovi?
Tomáš
Halík,
pišoč sicer o Cerkvi, pravi, da harmonična drža sočasno
ustvarja:
- prostor za „dediščino očetov“, se pravi, vedno se moramo znati nasloniti na tradicijo; tudi tisočletja nazaj lahko gremo po nauk in smer za prihodnost;
- prostor za „novo zapoved“, za Kristusovo postavo ljubezni do bližnjega; brez nje ne smemo narediti niti milimetra naprej;
- prostor za „vladavino odprtosti“, za prestop mej do zdaj znanega.
torek, 7. junij 2016
Katastrofalni novinarji (2003)
Decembra 2003 je v Cankarjevemu domu potekala okrogla miza o novinarstvu. Vsled nje sem v Družini objavil to - nekoliko šaljivo - poročilce. Se je po trinajstih letih kaj bistvenega spremenilo?
(Spodaj objavljena verzija je nelektorirana.)
(Spodaj objavljena verzija je nelektorirana.)
------------
Katastrofalni novinarji
Branko Cestnik
Ali veste, da prav ta hip in prav vi,
dragi bralec in bralka, držite v rokah verjetno najsvobodnejšega
med svobodnimi mediji v deželi tej. Da, prav vi, prav ta
hip in točno zato, ker prebirate Družino, slovenski
katoliški tednik. Družina kot najbolj free žurnal? Pa to je vsaj
vratolomna trditev, boste
dahnili. Če že ne katolicistična propaganda vredna
časov kraljevine SHS in zakristijsko spuliranih možganov
nekega župnika, katerega pastirski delokrog stoji po višini vsaj
500 m nad morjem, torej tam, kjer ni nobenih kioskov razen onega v
cerkvi pod korom.
Ampak dotično
spoznanje me je fulminiralo vsled okrogle mize »Slovensko
novinarstvo – katastrofa?«, ki se je zgodila 9. decembra letos (l. 2003) nekje v drobovini Cankarjevega doma. Tribuno je vodila, kdo drug kot
trajnogoreča Manca
Košir, ki je nedavno o surovosti medijev že podiagnosticirala, zdaj
pa naj bi s svojimi gosti razkrinkala še virus, ki surovost
povzroča, se pravi, vsakovrstnim oblastnim elitam vdano
novinarsko srenjo. Uvodna citata: »Postali smo trobilo bolj ali manj
uspešnih podjetij, glasniki politikov in poceni zabavljači«
(Marjetka Raušl), ter: »Če
ne bi bilo novinarskih konferenc, bi 90 odstotkov slovenskih
novinarjev ne vedelo, kaj
početi« (Vesna
Marinčič), sta napovedovala prepričljivo
izpovedovanje cehovskih grehov.
In res. Od štirih Mancinih soomizjakov
smo slišali precej hudega. Še najmanj seveda od velikega varuha
branže Grege Repovža, za katerega je bila »katastrofa« najprej in
predvsem sama zasnova okrogle mize in podtikanje, da je slovensko
novinarstvo zanič.
Zaradi tega mnenja, in še nekaj drugih izrečenih
naivnosti (npr. kako dobri da so uredniki glede pisem bralcev
in kako pregledno da je vodstvo RTV sveta), je ubogi Grega koj v
drugem delu dogajanja doživel silovit napad tako Janševega
topništva, ki je v liku starejših gospa tolklo s položajev v
tretji vrsti, kot ob šefu
policije sedečega poslanca Drobniča, katerega »krohot« je
predsedniku Društva slovenskih novinarjev v nekem momentu silovito
dvignil pritisk. Rosvita Pesek, gospa s TV ekranov, je zaskrbljeno
gubančila čelo, ko je dopovedovala, kako nenavadno in simbolično
pomenljivo je, da je bivši vodja neke politične stranke že dolgo
šef sveta RTV. In to, da je na tem položaju v imenu civilne
družbe, je prej zloraba civilne
družbe kot opravičilo. Politika torej drži dežnik nad RTV
hišo, smo ugotavljali z Rosvito - in že davno pred to okroglo mizo
z vsemi ščinkavci in vrabci
od Pomurja do Posočja.
Svoje je tudi rekel Miro Petek,
naznamenitejši med večerovci.
Katastrofa slovenskega novinarstva se po njegovem mnenju odraža v
tem, da je raziskovalno novinarstvo umrlo še preden se je rodilo,
oziroma, kot on še najbolj ve, brž ko je postalo raziskovalno, je
že bilo »pretepeno novinarstvo«. Pa vendar vsako novinarstvo je
tudi raziskava. Vsaj tako
pravijo učbeniki s FDV-ja. A kaj, ko so – kot nam je
povedala Špela Šipek s
častnega razsodišča Društva novinarjev – nemarni
oblastniki, hudobni kapitalisti, korupcijski lisjaki in ostali
aferotvorci že kdaj pogruntali, kako obratujejo naši novinarji: Če
jih ignoriraš, če se
potuhneš pred njimi, bodo nehali drezati in kmalu odfrfotali
drugam, kajti nimajo ne dovolj vztrajnosti, ne korajže ter od
uredništva ne dovolj odmerjenega časa
in denarja, da bi se zares zapičili
v gnilobno tvorbo in njen smrad razširili v vse slovenske domove.
Novinarji prihajajo in odhajajo, početni
smrad afer pa hitro razkadi.
Noben nepridiprav in noben finančni
ali politični režim ne bo sam od sebe vljudno in skesano
razprl svoje temne strani meseca. V to ga morajo v dobro naroda in
demokracije prisiliti tudi mediji. Obenem pa je dandanes nujna
sproščena in tvorna izmenjava karseda različnih mnenj, idej
in interesov. Zato so kot voda v saharsko sušo potrebni neodvisnost
in pluralizem medijev ter visoka stopnja preglednosti medijskega
kozmosa. V igri ni nič manj
kot sama ustava, nas je uglajeno poučila
Barbara Brezigar. Toda bolj ko se je okrogla miza prevešala h koncu,
bolj ko se je spreminjala v
obračun z domnevno najbolj pro-režimskim elementom med
tamkaj navzočimi – z Grego Repovžom kakopak, bolj ko so
gor in dol po dvorani letele kazistične
opazke na račun tega
ali onega novinarja, tega ali onega sestavka,
pa tudi na račun dolžine TV Dnevnika, bolj jasno je
postajalo, da omizje tehtnega odgovora o poraznosti slovenskih
novinarjev več ne more dati. Je pa gotovo pokrampalo po rani,
ki je vse prej kot fiktivna. Nekatera odprta vprašanja in izrečene
trditve, bi mogle navzočim
študentom novinarstva omajati vero v lastno poklicanost, koga
drugega pa so potrdile v sumu, da se pač
tudi slovensko novinarstvo podzavestno in morda zavestno ravna
po tistih starih načelih
pripadnosti oblasti, ki so nam jih skozi malodane gensko
manipulacijo vcepili tako avstrijska monarhija kot klerikalizem,
komunizem in tranzicijsko
kučanstvo. Oblast, zlasti tista realna izza kulise, je namreč
sveta.
Plod kakšne fulminacije je spoznanje,
da je Družina verjetno najbolj
svoboden časopis na Slovenskem? Ravno te: Na Družini to –
da je oblast lastnika in nadrejenega, v njihovem primeru škofov,
sveta – pri sebi točno
vedo, v svet povedo in v svoje delo vračunajo;
pri kakšnem »samostojnem« dnevniku ali »raziskovalnem«
tedniku pa ne. Slednji se najprej pri sebi obnašajo, kot
da ne vedo, čigavi so; nato v fanfarnem slogu širnemu svetu
oznanjajo lastno »neodvisnost«; pri vsem tem pa v svoje delo
jakosti primeža kapitala, lastnikov, politike,
kulturbojniških ideološko-čustvenih mehanizmov in stopnje
odvisnosti od virov informacij ne vračunavajo.
Nenadzor nad samim seboj nas dela
nesvobodne. »Spoznaj samega sebe,«
so nas učili že stari Grki.
Berite Družino! Tu ne
verjetno, pač pa gotovo veste, kaj berete. V
času močnih zameglevanj družbenih tem, v
času strateške nepreglednosti in sploh
močvirnatega gaženja naše mlade demokracije, je namreč
nekdo, ki pove, kje stoji in kam gre, redek in nadvse dragocen
sopotnik.
(karikatura: Sergei Tunin) |
nedelja, 5. junij 2016
Je Bog za Olimpijo ali za Maribor?
(Wikipedia) |
Karl
Rahner,
eden najvplivnejših teologov moderne dobe, je zapisal: „Ko
molim, je kakor da bi vse moje besede dosegle temni vrh, s katerega
ni nobenega odmeva, ki bi mi dal vedeti, da so moje molitve pristale
v globini tvojega srca.“
Molitev
je pogovor z Bogom – so nas učili pri verouku. Toda molitev ni
take vrste pogovor, kot je denimo telefonski pogovor, da bi molivec
razločno slišal glas z druge strani. Pravzaprav fizikalno gledano
ne sliši ničesar. Molitev je mistično dejanje, ki ga ni mogoče
dojeti znotraj časovnih in fizičnih zakonitosti. Sadovi molitve se
kar tako ne materializirajo.
Marcos
Tavares,
mili krščanski obraz znotraj borbenega nogometa ter mož odločitve
na zadnjem „El Slovenicu“ med Olimpijo in Mariborom, nima
dvoma: „Dolgo časa nisem dosegel zadetka. Prav potreboval sem
ga. Jezus mi je pomagal, da sem ga dosegel v zadnji sekundi in je
Maribor zmagal.“
Marcos
Tavares – avgusta 2014 so tudi svetovni mediji zabeležili njegovo
klečanje ob robu igrišča v Glasgowu, ko je molil, da bi se Maribor
v spopadu s slovitim Celticom uvrstil v Ligo prvakov. Molitev je bila
uslišana in NK Maribor je smel med elito! Hipna materializacija
nemogočega.
Karl
Rahner vs. Marcos Tavares. Bog, ki mistično molči vs. Bog, ki takoj
in konkretno pomaga. Na kateri strani ste?
Rahner
spada med tiste mislece, ki so poskušali odgovoriti na moderno krizo
vere na način, da so s tenkočutnostjo postavljali mostove do
ateistov in vseh „prizadetih“ zaradi v XX. stoletju „odsotnega“
Boga.
Tavares
spada med tiste sodobne kristjane binkoštno-karizmatične usmeritve,
ki se ne ukvarjajo z zapletenimi teološkimi rebusi, pač pa
verjamejo in okušajo, da je Bog tu, da deluje, da se na srčno in
vztrajno molitev vernika tudi konkretno odziva.
Jezus
po svojem vnebohodu namreč ni rekel, da se bo zaprl v nebesa, temveč
da bo iz nebes poslal še kako aktivnega Svetega Duha.
Še
ta problem. Če Jezus pomaga NK Mariboru proti NK Olimpiji, a to
pomeni, da NK Olimpije nima rad? Ali nima tudi Olimpija kakšnega
vernega moža v svojih vrstah? Ali se ni morda tudi Blessing
Eleke zaupal
Jezusu, da bi na tekmi zmagali zeleno-beli namesto vijoličastih?
Če
s temi vprašanji nadaljujemo, lahko pridemo do nore ideje o
razdvojenem Jezusu, ki se mora odločati, katerega prosečega vernika
bo nagradil in katerega zavrnil. Toda Jezus ni samovoljni poganski
Zevs. Jezus ni Baal, ki bi ga ekstatično molitveno kričanje
vernikov takorekoč primoralo, da jih usliši (prim. 1 Kr 18).
Problem je treba rešiti drugače.
Ugledni
španski teolog Juan
Martin Velasco je
l. 2010 napisal esej z naslovom „Skromna apologija prosilne
molitve“. V njem pravi, da je Bog morda res „tiho, ni pa
nem“. Prosilna molitev ni drugorazredna molitev.
Duhovna
nečimrnost bi bila, če bi zviška gledali na tiste, ki pogosto
prosijo za konkretne stvari – za„naš vsakdanji kruh“ in
za takšne kot so zmaga na nogometni tekmi, prosto parkirno mesto v
nagnetenem mestu, dobro pečen piščanec v pečici.
Bog
se odziva tudi na konkretno prošnjo. Vendar tisti, ki prosi, naj ne
prosi kot v magijo verujoči pogan, temveč naj prosi v okviru širše
duhovne drže predanosti, veselja in hvaležnosti.
In to troje je pri Tavaresu v primeru njegovega gola v zadnji sekundi čutiti bolj kot kaj drugega.
* To besedilo je bilo najprej Objavljeno na domovina.je.
Naročite se na:
Objave (Atom)