V zadnji št. revije Jana (13.8.2013) je v intervjuju z menoj omenjeno, da sem že l. 2002 javno spregovoril o duhovniških pedofilskih škandalih in njihovem pomenu za prihodnost Cerkve. Marsikoga zanima, kaj točno sem pisal. Pisal sem, kar podajam v tem blogu v nadaljevanju.
L. 2002 sem namreč na Nikodemovih večerih predaval na temo "Duhovnik med skušnjavo oblasti in radostjo služenja", v katerem sem razmišljal o stanju in o prihodnosti duhovništva. Eno poglavje, katerega sem naslovil "Kaj povedo razvpite duhovniške afere?", pa sem namenil dvema takrat najbolj znanima duhovniškima škandalom: razkrita mreža pedofilskih duhovnikov v ZDA ter v spolne zlorabe redovnic v Afriki. O prvem se je v naslednjih letih veliko govorilo, pisalo, demonstriralo, ukrepalo,... o drugem (stanje duhovniškega celibata v Afriki) pa ne (no, slednje morda še pride na vrsto). Celotno besedilo predavanja je izšlo v zborniku Nikodemovih večerov l. 2003.
1.
"Mysterium iniquitatis" tudi v duhovniških vrstah
V
velikočetrtkovem pismu duhovnikom v l. 2002 je papež med drugim
zapisal: "...globoko smo
pretreseni zaradi grehov
nekaterih naših bratov, ki so izdali pri Posvetitvi prejeto milost,
ko so padli v najhujše oblike ‘skrivnosti zla’, ki deluje v
svetu. Na dan prihajajo zelo hudi škandali, ki posledično mečejo
senco suma na vse ostale dobre in zaslužne duhovnike."
Te
"najhujše oblike skrivnosti zla"
so primeri pedofilije in drugih afer seksualnega značaja, ki so v
zadnjih letih pretresli svetovno javnost. V obzir bomo vzeli dve:
poročilo
o spolnem nasilju duhovnikov nad redovnicami v 23 državah – v
glavnem afriških, ki ga je po naročilu iz Vatikana pripravila
redovnica Maria O'Donohue, spomladi 2001 pa objavila ameriška
revija National Catholic
Reporter.
razkritje
70 članske bostonske mreže duhovnikov pedofilov (bolj natančno:
efebofilov) ter vse bolj perečega problema pedofilije in
homoseksualnosti med duhovniki. Če pogledamo dejstvo, da duhovniki
niso zapadali v greh posamično, ampak da so se organizirali v
mrežo, razumemo, zakaj papež uporablja izraz "mysterium
iniquitatis", ki ga
običajno uporabimo za označevanje Satanovega delovanja;
Ko
razmišljamo o tovrstnih deviacijah pri duhovnikih vsekakor pazimo,
da ne zaidemo v rumenotiskovno in žgečkljivo brskanje po
nespodobnih dejanjih klerikov in se ves čas držimo dejstva, da pri
hujših aferah gre za statistično obrobna dejanja. Nek slovenski
duhovnik je na internetnih forumih izračunal, koliko pedofilov bi
moralo biti med slovenskimi duhovniki, če bi veljalo statistično
razmerje iz ZDA, kjer je pedofilstva obtoženih 0,2% duhovnikov:
morda le eden!
In
kako se s tem soočamo na
Slovenskem?
Klasično
zadržani katoliški mediji na eni strani in barbarsko proticerkveni
na drugi stani, so pri nas žal preprečili bolj mirno in dostojno
razpravo. PZ
se v problematiko klera z vidika spolno moralnih deviacij ne spušča,
kar je za tak dokument
razumljivo. Le v enem stavku, pa še to v kontekstu družbenih
pritiskov na duhovnika, omenja: "Duhovniki
so pogosto preobremenjeni in se čutijo osamljene, kar jih prizadene
v njihovi duhovniški identiteti ter jih lahko zapelje v različne
oblike zasvojenosti"
(PZ 402). Kot težave ali negativne lastnosti slovenskih duhovnikov
so omenjeni še avtoritarnost, osamljenost, brezbrižnost,
minimalizem, malodušje, razočaranja – ne pa alkoholizem,
konkubinat, homoseksualnost.
Ko
nam je na neki rekolekciji
eden izmed škofov govoril o tovrstnih duhovniških odklonih v neki
drugi državi, je s pogledom uprtim v nas malodane ironično
zaključil: "Ampak ne pri
nas! Ne v naši dekaniji!"
Tudi
na tem mestu velja poziv: "Nobene panike, prosim!"
Nekoliko
nas namreč lahko tolaži
zgodovinsko dejstvo, da se je Cerkev s problemi težjih moralnih
odklonov duhovnikov spopadala že prej, takorekoč redno in tudi
dokaj odprto. Naj samo navedem p. Antona Marijo Klareta, ki je kot
novi nadškof na Kubi leta 1851 naletel na kler, ki je zapadal vinu
in ženskam. Njegovo prvo pastirsko pismo, v katerem se sooča s
pastoralno krizo v škofiji, ima zato od osmih kar šest poglavij, ki
govorijo o duhovnikih. Pomenljiv je naslov 1. poglavja: "O
duhovniški obleki"!
2.
Psihološki pomislek: celibat kot vir duhovniških nevroz in deviacij
Poleg
že omenjenih afer že samo dejstvo razširjenosti priležništva
(duhovniki, ki imajo ljubice), ki je seveda ne moremo označiti za
spolno deviacijo in je metati v isti koš z aferami, kličejo k
opredelitvi glede krize celibata in zaobljube čistosti. Zaključek,
ki ga delajo mnogi ob teh aferah in ob dejstvu konkubinata, je namreč
preprost: "Celibat
je vir duhovnikove človeške nesreče, celibat je vir nevroz. Ko bo
Cerkev ukinila celibat, tudi več ne bo spolnih
deviacij. Poleg tega pa bo tudi konec krize poklicev."
In
kako globoka je kriza celibata? Poglejmo nekatere številke glede
laizacij duhovnikov v zadnjih desetletjih.
|
Izginula stopnišča (Salamanca), foto: B.C. |
Italijanski
sociolog E. Colagiovanni, je v sedemdesetih analiziral 8.287 od
Vatikana uslišanih prošenj
duhovnikov iz vsega sveta za laizacijo podanih do leta 1969. Razlogi
izstopa duhovnikov iz duhovniškega stanu so bili – in lahko rečemo
"bi bili tudi danes"
- naslednji:
94,4%
zavračanje celibata
16,3%
težave z cerkveno disciplino
11,4%
psihična neuravnovešenost
10%
nezrelost
8,4%
pritiski družine
6%
navezanost na mamo in domače ognjišče (mamizem)
5,5%
pritiski družbe in okolja
5,4%
težave z vero
2%
alkoholizem
Če
špekuliramo o uradnih podatkih duhovniških izstopov v prvih dveh
desetletjih po koncilu, ki naj bi jih bilo 11,5% - 51.000 od 448.000,
in če vemo, da uradna cerkvena statistika šteje le tiste izstope,
ki so podali prošnjo za laizacijo, in da je izstopov "de
facto" še enkrat toliko zraven, pridemo do sklepa, da je
približno 100.000 duhovnikov zapustilo službo zaradi nevztrajanja v
celibatu. Ni pa nobenih podatkov o tem, koliko duhovnikov formalno
vztraja v celibatu, obenem pa ima priležniško razmerje z kakšno
žensko. Da tega ne more biti malo, vemo že iz dejstva, da so se v
Franciji skrite ljubice duhovnikov organizirale v gibanje Claire
voile – Svetla tančica in da je voditeljica gibanja Odette
Desfonds nedavno napisala
uspešno prodajano knjigo z naslovom Tekmice Boga!
Ali
vse to pomeni, da je zakon celibata zgrešen? Ali Cerkev ne vidi
dejstev in se gre demagoške igre?
Demagogije
pri tem ni, ker razprave o celibatu v Cerkvi niso noben tabu. Tudi
gibanja in pobude za odpravo celibata niso nič novega: v 19,
stoletju je npr. eno tako gibanje obstajalo v Nemčiji, v 20 letih
prejšnjega stoletja pa na Češkem in Slovaškem. Sama Cerkev tudi
več ne angelizira celibaterskih figur. Koncil je, lahko rečemo,
celo nekoliko demitiziral celibat, ko je zapisal, da "duhovništvo
po svoji naravi zdržnosti ne zahteva nujno",
pač pa, da je "celibat iz
mnogovrstnih razlogov primeren duhovništvu" (D 16).
Iz
teološkega, zgodovinskega, duhovnega pa tudi iz psihološkega
zornega kota aktualna kriza celibata, kot domnevnega vira duhovnikove
čustvene neosrečenosti, torej ni dovolj močan argument, da bi
celibat kot tak ukinili. Naj navedemo le kratko in lakonično mnenje
italijanskega psihiatra Ermanna Pavesija, publicista, ki je v svojem
delu Nespamet križa ali
nevroza? ostro zavrnil tudi
znamenite Drewermannove teze o celibatu in pokorščini, kot virih
duhovniških nevroz in
deviacij. Takole odgovarja Pavesi: "Celibat
in pokorščina, da ustvarjata nevroze? Pravzaprav so poročeni
protestantski pastorji bolj pod stressom kot duhovniki."
In če bi veljalo freudistično mnenje, da je religija sploh vir
nevroz, "potem bi s
procesom sekularizacije
duševno zdravje moralo naraščati,
toda, ko opazujemo konzum psihofarmakoloških izdelkov in porast
psihosomatskih motenj, moramo misliti ravno obratno," pravi
Pavesi.
Če
torej gremo na področje spolnih deviacij in preletimo mnoštvo
podatkov o razširjenosti pedofilije, zakonolomstva, pornografije
pridemo do zaključka: biti samski nikakor ne pomeni, biti tudi bolj
kot drugi nagnjen k spolni deviaciji – saj biti poročen tudi ne
pomeni biti tudi čustveno in spolno umirjen in potešen.
Poljudno
psihološki in deloma ideološki pomislek, da je "moj črni
plašč" (spomnite se,
kako so to Gregorčičevo
pesem razlagali v komunističnih šolah), t.j. celibat
kot "nenaravna samota" (Ranke-Heinemann) vir
duhovnikove čustvene nesreče, torej ne zdrži.
3.
Ekleziološki pomislek: "strukturna pedofilija"
Kljub
strogim besedam, ki jih je papež in izrekel vsled razkritja
bostonske mreže duhovnikov pedofilov, so svetovni mediji neusmiljeno
udarili po Cerkvi. Vendar eno najbolj pretanjenih in ostrih
razmišljanj je podal znan italijanski duhovnik, teolog, socialni
delavec in voditelj komune don Enzo Mazzi.
Mazzi
se najprej huduje nad reakcijo Vatikana, ki je sicer ostro obsodil
pedofile – uporabil je izraz "toleranca
nič", ni pa se vprašal o
vzrokih, nato pa postavi tezo: "Pedofilski
duhovniki so predvsem sad določene vzgoje in določenega načina
življenja, ki je represiven in avtoritaren in ki je onemogočil
neuravnovešen razvoj njihove osebnosti ter jih potiska v raznovrstne
nevroze."
To se ni slučajno zgodila tam nekje v Bostonu, temveč odgovornost
zanjo nosi celotna Cerkev s svojo popačeno ekleziologijo in duhovno
teologijo, ki jo morda še najbolj povzema Drewermannov stavek: "V
Cerkvi najdemo strah, krivdo in žrtev; potrebovali pa bi zaupanje,
samouresničitev in
osvoboditev!"
Konec
koncev je Boston – meni don Mazzi - samo razkril problem pedofilije
in homoseksualnosti, ki je bil vedno navzoč, le sodna oblast ni
mogla prodreti v cerkveno zakulisje.
Don
Mazzi vidi daljni izvor pedofilije v grobi ločitvi svetega,
sakralnega in spolnosti. Spolnost za katoliško duhovnost ni sveta,
temveč ostaja ne-duhovna, telesna, umazana. Zato duhovnik, ki
predstavlja sveto, nikakor ne sme živeti spolnega življenja. Če bi
duhovnik ne bi sakralno drugačen,
bi sedanji duhovno pastoralni sistem bil ogrožen. Po drugi strani pa
sveti, brez-spolni mož-duhovnik, preko individualne spovedi in preko
porok, ki se morajo zgoditi pred njim, nadzira spolno življenje
vernikov. Za kaj takega ni potrebno nekih posebnih špijunski metod,
ker tako vernike kot duhovnika Cerkev vzgaja v antiseksualnem
pojmovanju izvirnega greha ter v okolju
strahu pred nečistostjo ter globoke in boleče krivde tudi za manjši
prestopek proti 6. Božji
zapovedi. "Vsakič ko
masturbiraš, zabodeš meč v telo Deteta
Jezusa," je npr. napisano na nekem protikatoliškem plakatu, na
katerem kraljuje lik strogega duhovnika. Ravno protispolna
naravnanost porodi psihična
neravnovesja, obsesije, pri
duhovnikih pa fobijo pred žensko: skratka dobro podlago za
pedofilijo.
Verniki
so torej odvisni od duhovnika, pravi don Mazzi, ki jih edini lahko
reši pred težo krivde, odvisni od materinske ljubezni Cerkve, ki
jih ustrahuje, graja, nagrajuje, tolaži. Odvisnost ljudi, ki so pod
okriljem Cerkve kakor večni
otroci, don Mazzi imenuje "strukturna
pedofilija". Esej
zaključi: "Dragi
kardinali, proti tej 'strukturni pedofiliji' Cerkve morate obrniti
svojo 'toleranco nič', proti sakralizaciji vaše oblasti, proti vaši
teologiji in pastorali prezira."
Don
Mazzijevo razmišljanje je zelo podobno znamenitim
tezam polemične teologinje Ute
Ranke-Heinemann, po kateri je katoliška Cerkev, ta "utrdba
moških" protiseksualna in homoseksualna obenem, oz.
deseksualizirano homoseksualna. Zajedljiva je njena definicija
Vatikana v intervjuju za Der Spiegel: "Vatikan – razženščeni
terarij z veliko homoseksualci."
Kako
se ubraniti don Mazzijevega napada? Ali je naša pastorala globinsko
res pastorala prezira za telesno in spolno, za ustvarjalno in igrivo?
Ali so semeniščniki in
duhovniki res prve žrtve teologije prezira in strukturne pedofilije,
ki ustvarja infantilne in zavrte osebnosti?
Osnovna
Mazzijeva teza o ločitvi svetega in spolnosti ne drži. Vladimir
Truhlar, ko v Slovarju duhovnosti pod geslom "celibat
duhovnikov" razpravlja o koncilskih omembah "zelo zaslužnih
poročenih duhovnikov"
(D 16), ugotavlja: "S
tem koncil jasno prizna, da se področje sakralnega in spolnosti
nikakor ne izključujeta."
Enako potrdi tudi drugi koncilski odlomek, ki označi spolnost za
"nekaj
dobrega in častnega" (CS
49). Gotovo pa moramo z don
Mazzijem priznati, da sproščenega in koncilsko prenovljenega
pogleda na spolnost v Cerkvi, med kleriki in laiki, še nismo
dosegli.
Bolj
prepričljiv odgovor don Mazziju najdemo v odprtem pismu ameriškega
Katoliškega združenja zdravnikov (Chatolic Medical Association,
www.cathmed.org) ameriškim škofom. V pismu, datiranem julija 2002,
zdravniki in psihiatri povzemajo svoje ugotovitve glede pedofilskih
duhovnikov, ki so jih do zdaj zdravili.
Takole
pravijo: "Niso bili pripravljeni priznati in rešiti globoke
čustvene bolečine, ki so
jo doživeli v samotarskem otroštvu, največkrat v odnosu do očeta,
v izključitvi iz skupine vrstnikov, ob
tem je še tu pomanjkanje
moškega zaupanja, negativna podoba telesa, žalost in jeza. Ta jeza,
ki največkrat izvira iz razočaranj in ranjenih odnosov z vrstniki
in očetom, je pogosto obrnjena proti Cerkvi, Svetemu očetu in
verski hierarhiji."
Izvir pedofilije torej ni neka mračna krščanska morala, "pastorala
prezira" in "ekleziološka pedofilija", ki jih
zdravniški dokument niti ne omenja,
temveč "...
podzavesten poskus, da bi bili sprejeti, in da bi zmanjšali bolečino
žalosti, samote in pomanjkanje zaupanja. Obravnava te čustvene
bolečine je bistvena, da obvarujemo Cerkev in njene otroke pred
nadaljnjo stisko in pohujšanji."
Dokument
ameriških zdravnikov govori
o tipičnih primerih posameznikov, ne
pojasnjuje pa pojava v mrežo organiziranih pedofilskih duhovnikov.
4.
Religiološki pomislek: duhovnik kot poganski vrač
Ob
prebiranju poročila o primerih
spolnega nasilja duhovnikov nad redovnicami, se nam pojavi dodaten
pomislek, ki ga po primerjanju z nekaterimi poganskimi in šamanskimi
vzorci duhovništva imenujmo religiološki.
Poročilo
namreč omenja
več vzrokov, da prihaja do
pojava spolnega nasilja nad redovnicami:
kultura
plodnosti in velike težave za sprejem celibata v nekaterih delih
Afrike;
kultura,
ki prepoveduje ženski zavrnitev moškega, zlasti če je ta nosilec
oblasti;
ekonomska
odvisnost majhnih redovnih skupnosti od lokalnega duhovnika;
AIDS
primora duhovnike, ki so vajeni rednega
spolnega občevanja, k iskanju varnega seksa.
Na
tem mestu nas ne zanimajo takšne ali drugačne perverznosti, ki jih
omenja poročilo, temveč samo ozadje obnašanja duhovnikov. Očitno
je evangelizacija afriškega kontinenta bila v zadnjih sto letih tako
bliskovita in masovna, da so različne predkrščanske, animistične,
poganske religiozne in kulturne
prvine ostale še nedotaknjene.
Ko
prebiramo zajetno antropološko študijo James G. Frazerja Zlata veja
– raziskave magije in religije, pogosto naletimo na opise
vračev, svetih mož in duhovnikov, katerih božanski izvor oblasti
se kaže tudi v posebnih pravicah nad dušami in telesi običajnih
vernikov. V nekem afriškem plemenu npr. je vaški duhovnik imel
pravico razdevičiti vsa mlada dekleta, v drugem je lahko jemal
hrano in lastnino drugih po mili volji, le v stanju transa je moral
biti. Če smo pri don
Mazziju razmišljali o vplivu ločitve svetega in spolnosti, na tem
mestu vidimo, kaj se zgodi, ko je sveto in spolno združeno v eno:
občevanje z duhovnikom postane stik
z božanstvom.
Tudi
razkazovanje spolne moči je v določenih kulturah nujna, da je moški
moški, vrač vrač, da je oblast oblast. Frazer omenja, da so
ponekod vrače-duhovnike ubili in zamenjali, takoj ko so ti kazali
znake pešanja življenjske moči.
Pri
tem naj omenim kako
slaboumne so razmišljanja, da ti vzorci prizadevajo samo neko
zaostalo versko okolje. Poznamo primere tudi jugoslovanskih politikov
na potovanjih, ki so jim gostitelji morali pripraviti deklico za
tisto noč; da ne govorimo o nekaterih sodobnih
rock zvezdnikih in kaj je v obveznem repertoarju po njihovem
koncertu: použivanje lokalnega dekliškega mesa.
Afera
spolnega nasilja nad sestrami torej ne govori o krizi celibata niti
ne o neki katastrofalni moralni dekadenci katoliškega klera. Pač pa
nam na zelo grob način pove, kako močne so lahko kulturološke
pogojenosti pri pojmovanju duhovništva, in kako potuhnjeno se v
krščanstvo tihotapijo poganske vrednote. Vpliv poganskih
religioloških vzorcev na katoliško duhovništvo pa ni samo izoliran
na neko afriško področje, pač pa je malodane dinamika, ki jo
moremo zaslediti povsod in v vseh časih. Čiste, idealne, skorajda
nadčasovne podobe prezbitera ne najdemo niti v Svetem pismu in kljub
močni dogmatični in pravni kontroli, ki jo izvaja Cerkev, je lik
duhovnika na terenu predmet različnih psihosocialnih projekcij in
arhetipskih potreb današnjih ljudi.