Dodatna „velikonočna“ praznovanja
Uh, kakor naporno je biti Slovenec med
27. aprilom in 25. junijem! To ni samo čas, ki si ga dovolim s pomočjo
tvita Vanesse Čokl označiti kot čas „popoldanskih
zgodovinarjev“, temveč je to čas podvojenega oz. potrojenega
velikonočnega praznovanja. K prvemu in prastaremu velikonočnemu
judovsko-krščanskem ciklusu ob prvi pomladni polni luni, se v drugi
polovici pomladi pridružita še dve politični „veliki noči“:
leva in desna.
Leva velika noč se začne s „slovesnim
vhodom v Jeruzalem“, s 27. aprilom, menda dnevom vseslovenskega upora proti nacističnemu okupatorju. Nadaljuje se s 1. majem,
praznikom delavcev in kmetov, ki ga sicer najbolj glasno praznujejo
birokrati in intelektualci. Kakor koli, 1. maj ima čast, da je edini
slovenski civilni praznik, ki ga naš človek, levi in desni,
spoštuje na dosledno sakralen način, se pravi do mere, da na ta dan
ne zaganja mešalcev ali motokultivatorjev. Vmes seveda ves čas,
zlasti s pohodom ob ljubljanski žici, leva velika noč predvideva
obhajanje spomina na „veliki petek“, na narodovo trpljenje in
smrt pod fašističnim škornjem. Levi velikonočni čas se izteče
25. maja z „vnebohodom“, z apoteozo Rešenika, s ponovno
poživljenim čaščenjem Njega, katerega kultno ime je – kot
oznanja slovenski zeliščni liker – Marshal.
Desna velika noč steče sočasno in je
v polemiki z levo veliko nočjo. Upravičeno pove, da je „veliki
petek slovenskega naroda“ poboj nasprotnikov komunizma, vključno z
ženskami in otroci, ki se je začel že l. 1941, kulminiral pa v
„krvavi rihti“ l. 1945. V desni naraciji ima vlogo egiptovske
vojske, demona, Judeža,... domači levičar. Ta je l. 1941 bil zgolj
izvajalec Stalinovih direktiv, l. 1991 pa nasprotnik osamosvajanja.
Desni „dan upora“, t. j. začetek narodovega „vstajenja“ je
postavljen na 23. maj, ko se spominjamo pekrskih dogodkov, „izhod
iz groba“ na 25. junij. O apoteozi osamosvojitvenega
Mojzesa ne bi zdaj…
Naporno je to! Slovenec si, vse žrtve
bi rad enako počastil, vsako zlo bi rad enako zavrnil, praznoval bi
svetlo svobodo svojega naroda – teogoniji, pripovedi o fundacijskem
mitu, simboliki in praznovanji pa sta dve. In kot stekli lisici se
grizeta med seboj. Komaj čakaš, da pride vroče poletje in da mrzlo
pivo odplakne ta nori psihično-simbolni vrtiljak.
„Naši partizančki“
Rad hodim v hribe. Če tam gori grem
mimo križa, zmolim Očenašek, spomin na rajne obudim ob spominskih
tablah gorskih nesreč, ni se mi težko zresniti in izročiti
pokojnih Bogu tudi ob partizanskih spomenikih. Enkrat sem se
bližal enemu od teh. Pri njem sta stali dve ženski mojih let, po
butični planinski opravi sodeč fini gospe, gotovo ne na minimalcu.
Bili sta tiho in svečanih drž. Upočasnil sem korak, da ne bi
zmotil svetega trenutka. Odšli sta. Ko sem ju kasneje dohitel, sem nehote
slišal, da sta si rekli, kako prav in lepo je bilo „pozdraviti
naše partizančke“.
„Partizančki“? Od kod zdaj ta
diminuitiv? Zakaj ta ljubkovalna „oblikica“? Ali tam padlim ne bi bolj pasalo po srbsko reči „naše partizančine“? Res je,
da imamo doma „rožice“, „muceke“, „otrokece“, da pa na
nekaterih točkah po naših gozdovih ležijo pokojni „partizančki“!?
Odgovor je preprost: čustva. Čustva
partizane spreminjajo v „partizančke“, v dobre duhove naših
gozdov in planin; čustva spravljajo v krizo še
včeraj modni postmodernistični ludizem Slavoja Žižka ter
namesto „krhkega absoluta“ spet ustoličujejo „jeklenega absoluta“
- bajeslovnega Maršala in Očeta; čustva narekujejo dvojno
politično-mitološko (in ne berite „mitološko“ nujno v
negativnem smislu) „velikonočno“ praznovanje ter njuno logiko
medsebojnega izključevanja; čustva teh nekaj beguncev na naših
tleh rišejo v glavah patriotov kot apokaliptičnega zmaja, ki bo v brezno pahnil
tretjino zvezd, če mu ne bo prej sv. Jurij sunil kopja skozi lobanjo.
Glede zgodovine in praznikov...
Pet pametnih zgodovinarjev in pet pametnih politikov, seveda različnih svetovnih nazorov, bi se dobilo na
nekem kmečkem turizmu in v enem popoldnevu bi lahko prišli do
sklepa, da, recimo, 27. aprila 1941 ni bilo nobenega „dneva upora“
ter da l. 1991 levičarji niso bili izdajalci slovenskega naroda.
Toda pet pametnih zgodovinarjev in pet pametnih politikov nima nobene
moči, ko strateško in simbolno smer zapovedujejo čustva in od njih
gnani „popoldanski zgodovinarji“.
Namesto moraliziranja krepiti
kulturo srečanja in zaupanje
Čustva? Kakšna čustva? Pred kratkim
se je pri nas mudil veliki avstrijski sociolog religije in
pastoralist Paul Zulehner. Predaval je dvoje zadev: „Cerkev
in migracije“ ter „Prihodnost krščanstva v Srednji Evropi“.
Med drugim je poudaril vse močnejšo, če že ne kar primarno vlogo
čustev v trenutni verski in politični situaciji. Za razjasnitev
idej nam je toplo priporočal knjige trojih ženskih imen: Monika
Renz, Dominique Moisi, Ruth Wodak.* Renzovo, ker
zna povedati, kako deluje prastrah in kakšno eksistenco (politiko)
izoblikuje v nas in naših družbah; Moisijevo, ker je izdelala
čustveni geopolitični zemljevid sveta in pokazala, da Evropo
obvladuje čustvo strahu (medtem ko je npr. v Indiji in na Kitajskem
vodilno čustveno stanje upanje, v arabskem svetu pa ponižanje);
Wodakovo, ker ob postavljenih diagnozah predpisuje tudi zdravilo, ki
je v tem, da neracionalni strah pretvorimo v racionalnega, se pravi,
v razumno anksiozno stanje, ki nas požene k spremembam, nato pa
načrtno na vseh ravneh krepimo zaupanje.
Iracionalni strah - tu nekje smo mi,
dvojni ali trojni Slovenci. Iracionalni strah in zatekanje v
mitologije. Mitologije, ki že dobivajo srhljive obrise manihejskih
ceremonij. Desničarsko protibegunsko zborovanje ter titoistična
bakljada na Sabotinu sta samo na zunaj dva različna dogodka. Spodaj
je isti strah, isto zavračanje argumentiranega, isti mehanizem
radikalizacije, ista manipulacija podatkov, ista potreba po močnem simbolu in
identiteti, ista manihejska delitev na dobro (mi) in zlo (vi). Ob
tem, da je t.i. „demokratična sredina“ vedno bolj topa; t.i.
„glas razuma“ vedno bolj tih; klasični mediji, kot „prostor
dialoga“ in „organizatorji mišljena“, vedno bolj v harakiri poziciji; nekateri
odlični intelektualci, ki bi v kolikor intelektualci morali ostati
super partes, pa se veselo mastijo s čevapčiči na kašnem
od mitingov iz nabora dvojne „velikonočne“ ponudbe.
„Najslabša opcija je moraliziranje,“
nas je oni dan poučil Zulehner. Ljudem, ki jih je strah, nič ne
pomaga, če se nanje deremo in jih kvalificiramo kot ksenofobe,
fašiste, titoiste, komuniste,... Moralistično pridiganje, češ
kakšni packi da so, češ kakšni na bajeslovne fore padli neumneži da so, jih ne bo premaknilo. Pot ozdravljenja je ena in poleg od
Zulehnerja omenjenih avtoric je veliki učitelj te poti papež
Frančišek. Pot iz našega mučnega položaja je v kulturi
srečanja in v krepitvi zaupanja.
I have a dream,... o dveh
milijonih prebivalcev Slovenije na skupnem pikniku, na ogromnem zelenem travniku, pod mlaji in
zastavami.
* Monika Renz: Erlösung aus Prägung,
Paderborn 2009; Dominique Moïsi: La géopolitique de l’émotion,
Paris 2008; Ruth Wodak: Politik mit der Angst. Zur Wirkung
rechtspopulistischer Diskurse, Wien 2016.