Na splet "obešam" svoje predavanje o novi evangelizaciji pod vidikom pastoralnega spreobrnjenja, ki sem ga imel na Pastoralnem tečaju septembra 2012. Če bi tako predavanje delal danes, bi gotovo ne mogel iti mimo kasnejšega dogajanja na sinodi o novi evangelizaciji (oktober 2012) in spodbude Veselje evangelija papeža Frančiška (november 2013).
Branko Cestnik
------------
|
Nowa Huta 1959 (newsweek.pl). Nowa Huta je predel Krakova, ki so ga poljski komunisti zasnovali kot mesto "brez Boga". Danes Nowo Huto zaradi tamkaj izrečenega govora papeža Janeza Pavla II. l. 1979 lahko razumemo kot rojstni kraj pojma in vsebine "nova evangelizacija". |
Nova evangelizacija in pastoralno
spreobrnjenje
O novi evangelizaciji začne govoriti
Bl. Janez Pavel II. v prvi polovico 80' prejšnjega stoletja. V '90
se pojem udomači, vendar še ni neke "teologije nove
evangelizacije". To dopušča različnost interpretacij, kar je
za razvoj ideje dobro. Benedikt XVI. se ne potegne nazaj, pač pa
naredi pomemben korak naprej. L. 2010 ustanovi Dikasterij za novo
evangelizacijo, ki ga vodi ugledni profesor in škof Rino Fisichella.
Za jesen l. 2012 pa papež skliče v Rimu škofovsko sinodo o novi
evangelizaciji. Pričakujemo, da bo po sinodi nova evangelizacija
teološko in pastoralno bolj celostno utemeljena. S sinodo nova
evangelizacija pravzaprav postaja uradni pastoralni program Katoliške
Cerkve, pa ne samo za Evropo.
Lineamenta za škofovsko sinodo 2012 v
členu 9 govorijo o novih načinih, kako biti Cerkev. V členu 10 pa
zapišejo (prevod B.C.): "Nova evangelizacija je nasprotna od
samozadostnosti in ukvarjanja s samim seboj, od "status quo"
miselnosti in od pastoralnega koncepta, za katerega je dovolj
nadaljevati delati tako, kot se je vedno delalo. Danes "business
as usual" ni dovolj. Kot so nekatere delne Cerkve že dejale,
prišel je čas, da Cerkev pozove svoje krščanske skupnosti k
pastoralnemu spreobrnjenju v misijonarskem smislu, tako v dejanjih
kot v strukturah."
Pojavi se torej izraz "pastoralno
spreobrnjenje" in takojšnja obrazložitev, kakšno naj bo to
spreobrnjenje: spreobrnjenje miselnosti in struktur "v
misijonarskem smislu". Ne more biti nove evangelizacije, če ne
pride do globljih premikov v srcih, glavah in strukturah. Redna
pastorala mora biti postavljena pod vprašaj. Konkretne novosti so
nujne. Zdaj vsi delujemo v pogojih misijona. Misijona, kakopak, ki
vsaj v Evropi, nima primerjave z dozdajšnjimi misijoni in
katoliškimi prenovami. Sekularizacija nas postavlja v situacijo, v
kateri še nismo bili.
Plenarni zbor in "nov način
biti kristjan in Cerkev"
Plenarni zbor Cerkve na Slovenskem
(1999-2001) visoko postavlja odločitev za novo evangelizacijo (PZ 56
- 65). Pravzaprav med tri strateške odločitve: človek,
solidarnost, nova evangelizacija. Morda je bilo res še prezgodaj, da
bi to odločitev razdelal in prevedel v pastoralno prakso. Izraza
"pastoralno spreobrnjenje" PZ seveda ni uporabil. Imamo pa
kar nekaj mest, ki imajo podobno vsebino.
O nezadostnosti klasične pastorale (PZ
35): "Ker pa se je nekdanje kulturno poenoteno kmečko in
tradicionalno verno okolje močno spremenilo, tradicionalna vernost
ne more biti edino merilo in izhodišče za pastoralno delo." O
nujnih novostih (PZ 64): "Vse kliče po novem načinu, kako
biti kristjan in biti Cerkev. To je mogoče ustvarjati le skozi
spreminjanje sedanjih življenjskih, miselnih, vedenjskih in
institucionalnih vzorcev, za kar je potreben čas, predvsem pa
sodelovanje vseh."
Skratka, nova evangelizacija se začne
v samem jedru Cerkve. Njeni člani najprej odkrijejo novo gorečnost.
Pripravljeni so najprej spremeniti sebe in svoje ustaljene načine
delovanja.
Slovenski pastoralni načrt "Pridite
in poglejte"
Slovenski pastoralni načrt je naslov
vzel iz odlomka o srečanju Jezusa s Samarijanko ob vodnjaku:
Tedaj je žena odložila vrč, odšla
v mesto in pripovedovala ljudem: »Pridite in poglejte človeka, ki
mi je povedal vse, kar sem storila. Kaj, če je on Mesija?«Odšli so
iz mesta in se napotili k njemu.
(Jn 4,29–30)
Ne samo ta odlomek, pač pa celotno
srečanje Jezusa in Samarijanke, od prve besede do dogajanja na vasi,
navdihuje Cerkev na Slovenskem za novo evangelizacijo. Temeljno
vodilo (t.i. namen) načrta je zapisano v PIP 60: "Živa
občestva Cerkve in njihovi posamezni člani bodo z novo apostolsko
gorečnostjo vabili in spremljali brate in sestre k osebni veri, k
osebnemu srečanju s Kristusom kot Odrešenikom človeka, da bi se
drug drugemu lahko darovali v ljubezni." Na kratko in
preprosto: z novo gorečnostjo spremljati h Kristusu. Namen je
izrazito kristocentričen. Poudarek je na osebni veri, na pastorali
spremljanja in na novi apostolski gorečnosti.
Pastoralno spreobrnjenje v
Slovenskem pastoralnem načrtu
Besedilo PIP (51) je glede pastoralnega
spreobrnjenja nazorno: "Pastoralno spreobrnjenje bo mogoče,
če bomo upoštevali naslednja temeljna načela:
1. od množičnega krščanstva k
občestveni in osebni veri;
2. od delne v celovito vero;
3. od poučevalne v dialoško in
pričevalno govorico."
Spreobrnjenje nima smisla, če ni
spreobrnjenje misli. Meta-noia, drugačna-misel, pravimo v
grščini. Če bomo hlastali zgolj po spremembah v strukturi in
pastoralni metodi, bomo hitro ostali brez sape. To se nam je doslej
večkrat dogajalo. Od pastoralistov se je zahtevalo: "Povejte
nam, kaj nam je storiti, da bodo ljudje spet hodili v cerkev, da ne
bo mladina ušla." Kot da obstaja nek trik, nek samodejen
recept. Potem smo kakšno novo metodo sicer uvedli, rezultati pa so
bili kmalu isti.
Trije dinamizmi, trije premiki, ki jih
podaja PIP v drugem delu dokumenta, pa ciljajo predvsem na našo
miselnost, na spremembe v naši ekleziologiji in v naši morda
nezavedni teologiji. So srčika tega, kar imenujemo pastoralno
spreobrnjenje. Pojdimo po vrsti.
Od množičnega krščanstva k
občestveni in osebni veri
Lahko ugovarjamo: Je množica vedno
nekaj slabega? Se bomo zdaj šli elitizma? Bomo 2/3 Slovencev kar
pozabili? Jezus je deloval v malem občestvu, pa tudi v množici.
Naročil je: „Pojdite torej in naredite vse narode za moje učence.“
(Mt 28,16)
Množici se ne odrekamo in dejstvo, da
2/3 Slovencev in Slovenk v anketah in drugače izraža svojo
pripadnost Cerkvi, štejemo za dar in priložnost. Vendar masovna
religija s seboj prinaša dvoje nevarnosti:
- pasivizacijo in
rutinizacijo pastorale: pastoralni delavci vse manj vidijo potrebo po
novem, vse manj so kompetentni za soočenje z novimi družbenimi in
kulturnimi situacijami;
- pozunanjenost in ritualizem: ljudje
se oddaljijo o živega jedra in od svoje matične religije
pričakujejo zgolj določene obrede ali humanitarno dejavnost,
pastoralni delavci pa na to igro pristajajo.
Zavedamo se, da je nova evangelizacija
klic k "duhu in resnici", kot se je izrazil Jezus
Samarijanki (Jn 4,23), se pravi po živih občestvih in osebni veri.
Kardinal Ratzinger je 2000 na nekem katehetskem simpoziju dejal:
„Nova evangelizacija se mora podvreči skrivnosti gorčičnega zrna
in ne pričakovati, da bo takoj zraslo veliko drevo.“ Opcija za
gorčično zrno je tudi opcija za majhnost, ne-masovnost.
Seveda, vajeni „imperialnega“
vzorca velike in uspešne religije ter zgodovinsko zaslužne Cerkve
težko preklopimo na „ostanek Jakobov“ in „malo čredo“. Na
nek način se z novo evangelizacijo odpovedujemo "tekovinam",
ki jih 28. oktobra 312 v bitki pri Milvijskem mostu priboril cesar
Konstantin. Oziroma, vsaj priznavamo, da so se na Zahodu te
"pridobitve" skupaj z imperialnim vzorcem Cerkve izčrple.
PIP 52 piše: „V pastorali bo (prvo)
načelo zaživelo, ko bomo oznanjevalno in zakramentalno prakso
prenovili v duhu kerigme in mistagogije ter večjo pozornost namenili
osebni rasti in življenju majhnih skupin.“
Od delne v celovito vero
Spet ugovor: Ampak, nekje je treba
začeti? Postopoma po delčkih. Vera je na začetku vedno delna. Se
bomo zdaj ukvarjali samo s 100%-nimi kristjani? Kdo od nas sploh je
takšen? Jezus se je naslonil na delčke dobrega (npr. na Zahejevo
pozitivno radovednost) preden je zahteval celovito vero.
Nismo proti načelu postopnosti, saj
brez njega ni evangelizacije. Naša težava je religijski šoping:
iščem popust ter od zakramentov, obredov, nasvetov, zapovedi,...
vzamem, kar mi ugaja.
Slovenec je „izbirni vernik“ že
glede dogmatičnih resnic (povzeto po Aufbruch 2007, procenti so
retorično zaokroženi):
30% - jih verjame v večno življenje
40 % - v Kristusa Odrešenika
50 % - v Boga
70 % - jih pripada RKC
Enako glede obredno zakramentalnega
prakse in moralnega življenja.
Težava je naša pastorala, ki nekako
sobiva s to "šoping religijo". Še večja težava pa je,
ko ustvarjamo religijsko okolje brez fokusa na središče, ki je
Kristus. Kakor, če v monštranci ni Kristusovega telesa, njeni žarki
postanejo sami sebi namen, tako tudi delčki religioznega brez
Kristusa postanejo neka simbolna in estetska dejanja, ki jih ljudje
imajo sicer radi, v njih pa ni odrešenjskega in osvobajajočega
naboja.
Če ni srečanja s Kristusom, je težko
skupaj držati religijsko celoto. Zahteva po celostnosti je
pravzaprav kristocentrična zahteva. PIP zato v skladu z napotki iz
Lineament vztraja na vrnitvi k dvojcu kerigma + mistagogija. Kot
enega izmed pripomočkov pa v skladu z letom vere priporoča celoto
nauka, kot ga podaja KKC.
Iz delne v celovito vero mora najprej
stopiti pastoralni delavec osebno. Nato pa upoštevajoč stanje
človeka bolj naravnost oznanjati Kristusa, za nas umrlega in od
mrtvih vstalega. Vse preveč oznanjevanje je trenutno oznanjevanje o
religijskih dolžnostih (Hodite k maši? Berete verski tisk? Date kaj
za cerkev? Spoštujete krščanske navade?), se pravi, oznanjevanje o
delčkih, premalo pa je izvorne kerigme (Kristus je vstal in živi!).
Od poučevalne v dialoško in
pričevalno govorico
Ugovor: Ampak učenje, vodenje,
zapovedovanje, prepovedovanje so normalne dejavnosti vzgoje, šolstva,
tudi religije. Nenazadnje, Jezus se je imenoval Učenik in je rad
poučeval množice. In kako se naj gremo dialoga v okolju, ki brije
norce iz nas? Dialog in slovenski človek sta dva različna pojma!
Poučevanje je ovira za oznanjevanje,
kadar se izrodi. Kadar ne upošteva naslovljenca, kadar učitelja
povzdiguje nad ostale. Dr. Anton Trstenjak je na nekem predavanju
dejal, da je slovensko krščanstvo globoko zaznamovano z dolgo senco
janzenizma. Janzenizem kot dogmatična zmota je bil l. 1641 doživel
obsodbo Rima in izumrl, živ pa je ostal kot moralna in pastoralna
drža. Človek, zlasti tisti na robu ali zunaj Cerkve, je viden kot
slab. Na podlagi janzenističnega pesimizma glede človeka zraste
pastorala, ki ji je domač pridigarski slog očitanja, pastorala, ki
ji je delitev duhov in izključevanje drugačnega nekaj povsem
normalnega. Slovenski kulturni boj med katolištvom in liberalizmom
je mogoč zaradi dolge sence janzenizma. Ta je tako dolga, da so se
je navzeli bodisi komunisti, bodisi sodobni liberalci. Le da smo
tisti slabi del človeštva za njih kristjani.
PIP (57) na tem mestu ponuja vzorec iz
Janezovega evangelija. Še enkrat Samarijanka: „Odlomek
o Samarijanki je pomemben tudi
z vidika misijonarske metode. Ta se začne s srečanjem v vsakdanjem
življenju, v katerem premagamo predsodke drug o drugem. Ko je
ustvarjeno ozračje zaupanja in simpatije, se rodi dialog, ki
postopoma in brez prisile sogovornika privede do globljih vsebin. Ko
se sogovornik sreča z oznanilom, tudi v svoji ranjeni in hrepeneči
intimi, se rodita iskanje smisla in želja po odrešenju. Človeškemu
klicu po resnici in odrešenju se Jezus odzove z razodetjem samega
sebe.“
Pastoralno spreobrnjenje na ravni
metod
Vprašajmo se: Kje konkretno pa se bo
videlo, da smo se pastoralno spreobrnili? PIP v tretjem in četrtem
delu govori o več konkretnih metodah, kjer so ta tri načela
pastoralnih sprememb dokaj razvidna. Gremo po vrsti:
1. od množičnega krščanstva k
občestveni in osebni veri
Prva strategija nagovarja k ponovnemu
odkritju molitve. Pravi celo, da smo “vsi skupaj povabljeni v šolo
molitve” (PIP 71). Molitev je primarni pokazatelj osebne vere. Celo
bolj kot udeležba pri sveti maši. Malo drzno rečeno: za prvih pet
let uresničevanja PIP bi bilo dovolj to, da se naučimo spet moliti.
Vzpostaviti molitvene skupine, moliti skupaj, moliti drugače, kot
smo vajeni doslej,... to so konkretne spremembe, ki jih lahko začnemo
danes. Nova evangelizacija s takim začetkom ne more zgrišiti.
Opcija za majhne skupine (PIP 81). V
njih ima posameznik ime, priimek in zgodbo. Vse prvine občestva so
že prisotne v majhni skupini. Majhne skupine vzgajajo ljudi, ki so
potem sol, luč in kvas v množici. Spomnimo se mladinskih skupin,
kako so zaznamovale polpreteklost Cerkve in naroda. Zdaj isto moč
majhnega vidimo pri zakonskih skupinah, pri skupina za dobrodelnost,
pri animatorskih skupinah.
Celotno področje dobrodelnosti se
lahko premakne k bolj občestvenemu in osebnemu. Zato PIP ne govori o
solidarnosti, pač pa o sočutju (prim. PIP 86) v deobrodelnih
dejavnostih. O nečem intimnem in močnem. Neka sodelavka Karitas je
to pomlad ob branju osnutka PIP dejala: “Sočutje! Kako dolgo sem
čakala na to besedo.“ Sočutje je Kristusovo čustvo.
2. od delne v celovito vero
Prenova verouka in podeljevanja
zakramentov (PIP 118) bo gotovo še burila duhove. Pomnimo, da so
bila vprašanja okrog birme najbolj dramatična vprašanja Plenarnega
zbora. PIP predlaga dva stebra: 1. vzgojno-oznanjevalni - za vse
otroke;
2. mistagogični - za
otroke (in njih družine), ki zorijo za srečanje s Kristusom v
zakramentih in iz zakramentov živijo.
Prvi steber je odprt, deloma
pred-evangelizicijski, upošteva stanje človeka in postopnost. Drugi
je odločno v Kristusu. Kako konkretno bo to izgledalo v prihodnjih
letih bo povedal Slovenski katehetski urad, kateremu bo naloženo, da
pripravi prenovo verouka.
Druga metoda, kjer pride do izraza
načelo celovite vere, je kateheza odraslih - večni pokoncilski
izziv Cerkve na Slovenskem (PIP 120-121). Povsod, kjer kakšna delna
Cerkev govori o novi evangelizaciji, izpostavi potrebo po kateheze
odraslih. Ta kateheza v zametkih v naši Cerkvi že obstaja, na nas
pa je, da v prihodnjih letih postane sistemsko včlenjena v redno
pastoralo.
3. od poučevalne v dialoško in
pričevalno govorico
Peta strategija PIP nosi naslov
Odpuščanje in sprava. Ni drugih razen kristjanov, da naredijo prvi
korak, v razmerah, ki kličejo po spravi. Pisatelji, intelektualci in
pesniki so razdeljeni, umetniki preveč egocentrinčni, politiki
preponosni in preveč preračunljivi, mladi pasivni... Kristjani, ki
bodo znali odpustiti in prositi za odpuščanje, tudi na obredni
način, bodo slovensko družbo premaknili naprej. “Krščansko
odpuščanje je vodilna sila na poti sprave,” pravi PIP (100), ki
daje tudi nekaj konkretnih napotkov za spravo.
“Dvorišče poganov” (PIP 126-127 )
je stara in mlada sintagma. Stara, ker je iz starozaveznega okolja,
mlada, ker jo je papež začel uporabljati šele pred kratkim. Govori
o ekumenski in kulturni odprtosti Cerkve. O prostoru za dialog z
vsemi dobromislečimi. En tak prostor je umetnost (koncert v cerkvi),
drug ljudski običaji (blagoslov konj (motorjev)), tretji akademska
razprava.
Majhne skupine (PIP 81). Poleg ostalega
sta v majhnih skupinah samoumevna dialog in pričevanje. Tudi
duhovnik, čeprav bo v majhni skupini začel pri svojih zrelih letih,
v taki skupini lahko le raste in se oblikuje v širokega in zrelega
voditelja.
Ovire za pastoralno spreobrnjenje
Denar, ki je - denar, ki ga ni
Premalo govorimo o denarju. Premalo o
tem, kakšne je realna vloga denarja pri pastoralnih odločitvah.
Stara redna pastorala ima utečen sistem nagrajevanja in obdarovanja
duhovnika (štolnina), nova evangelizacija pa nima štolnin. Tipične
pristopi nove evangelizacije (oratorij, kateheza odraslih, zakonska
skupina, delo z obrobnimi) za duhovnika prej predstavljajo odhodek,
strošek. Grobo rečeno: Kar ni plačano, ni vredno! Če ne prinaša
za preživetje, čemu bi se s tem ukvarjal? Zamislite si, koliko več
zakonskih skupin v Sloveniji bi bilo, če bi mesečna štolnina za
duhovno asistenco take skupine znašala 100 evrov. Koliko več
skavtov, če bi vsak dan udeležbe na skavtskem taboru duhovniku
prinesel 30 evrov.
Pozor! Hrbtenica ekonomije duhovnika so
mašni nameni - najvišji v Evropi. Tak ekonomski sistem nujno
vzdržuje klerocentrično strukturo, saj drugi razen duhovnika, od
darov vernikov ne more živeti. Poleg tega žvenket denarja takorekoč
na oltarju lahko usodno zaznamuje dojemanje in spoštovanje
evharistije. Najprej pri duhovniku samem.
Eden izmed kriterijev, ali resno
mislimo s pastoralnim spreobrnjenjem za novo evangelizacijo, bo, kam
in zakaj gre denar.
Pastoralni individualizem
PZ
govori o novih načinih biti Cerkev. Pravi (64): "To
je mogoče ustvarjati le skozi spreminjanje sedanjih življenjskih,
miselnih, vedenjskih in institucionalnih vzorcev, za kar je potreben
čas, predvsem pa sodelovanje vseh.". V
stavku je napovedano, da gre za dolgotrajne procese in da brez
sodelovanja vseh ne bo šlo. Če bodo posamezniki in skupine proces
načrtovanja gledale z "varne razdalje" ter čakale, kako
se bo tam nekomu izšlo, je projekt nasedel že na začetku. Govorimo
o pastoralnem individualizmu.
Pastoralni individualizem je eden
zadnjih branikov fevdalne miselnosti: „Tu sem jaz gospodar
(župnik). To je meni dan kos zemlje (župnija) in zanj odgovarjam
samo fevdalnemu gospodu (škofu).“ Ima svojo logiko in zgodovinske
korenine. Določa odgovornost in postavlja meje. Vendar je strašna
cokla, ko gre za reformo Cerkve ali vsaj za poživitev pastorale. Če
je pomešan s čustvi tekmovalnosti in zavisti, ni samo cokla, je
strup.
Pastoralno malodušje
Največji krivec za malodušje je
izkušnja nemoči pred napredujočo sekularizacijo. Tudi Plenarni
zbor zapiše (403): "Težko
obvladljive razmere v večjih mestnih središčih so za duhovnike
lahko vzrok za beg v minimalizem ali malodušje."
Nadalje
moramo upoštevati nezaupanje duhovnikov in pastoralnih delavcev do
pastoralnih novosti in reform. Vodilni so vedno znali duhovniku reči,
kaj naj še zraven stori, manj pa so bili zgovorni o tem, kaj naj
opusti. Vsaka dobra reforma zna odvzeti delo, ne samo zraven dati.
Nato je tu izkušnja, da smo veliko napisali, malo pa storili.
Množica sestankov, gora papirjev, učinkov skoraj nič.
Malodušje se rodi tudi iz
občutka, da nismo dovolj sposobni za nove pastoralne pristope.
Kakšne so torej kompetence duhovnika za novo evangelizacijo? V letu
2010 je na področju mariborske metropolije med duhovniki stekla
anketa o stalnem izobraževanju. Med drugim so duhovniki ocenili
lastne kompetence na različnih področjih. Povzemamo iz internega
gradiva Strateškega sveta za pastoralni načrt:
Najbolj
se duhovniki počutijo usposobljene za:
|
Najmanj
se počutijo usposobljene za:
|
1.
bogoslužje; 2. obiske bolnih in ostarelih; 3. delo v
pisarni; 4. obiske družin.
|
1.
novo evangelizacijo; 2. duhovno vodstvo: 3. kulturno
udejstvovanje; 4. katehezo odraslih.
|
Samoocena
že na prvi pogled potrjuje tezo, da slovenski duhovnik stežka
dohaja spremembe in izzive sodobne slovenske družbe. Za najmanj
kompetentnega se izreka ravno na področjih, ki jih mnogi
pastoralisti vidijo kot ključne za življenje Cerkve v prihodnjem
(npr. nova evangelizacija in kateheza odraslih). Za najbolj
kompetentnega pa na področjih, ki so tradicionalno duhovniška
(bogoslužje) in kjer ni potrebno veliko inovativnih pristopov
(pisarna in bolniki).
Taka nizka
samoocena je lahko velika ovira za pastoralno prenovo. Mislimo pa, da
se bo samoocena bistveno popravila, ko bo nova evangelizacija kot
pojem bolj osvojena. Nova evangelizacija ni namreč toliko nova v
polju novih prijemov in kompetenc zanje, kot nova v gorečnosti, se
pravi, v obnovljeni ljubezni do Boga in bližnjega ter v poživljeni
volji za pastoralno delo. In vse to, za kar se danes duhovnik čuti
najbolj kompetentnega, so že vstopne točke za novo evangelizacijo.
Bogoslužje je steber prenove Cerkve in nove evangelizacije (prim.
PIP 72), obiski bolnih so veliko evangeljsko znamenje s prvinami
duhovnega vodstva, dobro opravljeno delo v pisarni ima lahko dober
učinek na družbeno okolico, obiski družin so že nekakšna oblika
dela v manjših skupinah in kateheze odraslih. Gorčična zrna nove
evangelizacije so že v tem, kar dobrega v naši pastorali že
delamo.