V
začetku maja 2020, ko je koronavirus v Evropi že začel popuščati,
se je v kolumni za javni radio France Inter (link) oglasil razvpiti
francoski pisatelj Michel Houellebecq (izgovorimo uelbek), znan po ostrih in tudi politično
nekorektnih spisih. Njegovo razmišljanje o situaciji ob koronavirusu
so povzeli številni evropski mediji, pri nas je članek na njegov tekst objavil portal MMC (link).
Po karanteni se bomo zbudili v nekoliko slabšem svetu
Zame najbolj
tehten in zanimiv je zadnji del kolumne, ravno tisti, ki ga slovenski
portal MMC, ki se ukvarja bolj z literarnimi vidiki, ne povzema veliko. Tu se Houellebecq spopade z med
karanteno pogosto izrečeno frazo, češ »po koroni nič več ne bo, kot je
bilo«. Obratno, meni pisatelj, vse bo tako, kot je bilo. Oziroma,
slabše: določene zdajšnje negativne tendence se bodo okrepile in poglobile.
Houellebecq predoči nekaj tendenc, ki so že dolgo med nami:
-
zaradi tehnologij se zdi, da materialni človeški odnos postaja
odveč (une certaine obsolescence qui semble frapper les relations
humaines)
- prikrivanje umiranja (dissimuler la mort)
- umiranje brez prič (morts sans qu’on en ait le moindre témoignage)
- človek kot številka (les victimes se résument à une unité dans la statistique)
Kriza
zaradi koronavirusna je te tendence okrepila, oziroma, nas
uvedla, da smo jih začeli bolj sprejemati kot normalne, celo nujne. Poglejmo in pokomentirajmo.
Odprava človeškega
stika
Houellebecq
opozarja, da je moč komunikacijskih tehnologij tolikšna, da
človeški fizični stik, ki je v primeru epidemije tako ali tako
omejen in kriminaliziran, postaja drugoten, odveč. V distopičnem
oziru, bo človeški stik relativiziran tudi na področju spolnosti
in prokreacije. Na tej točki Houellebecq citira neko skupino
aktivistov, ki pravi (naslanjam se na italijanski prevod v Corriere della Sera):
Skoraj se bo to, da spočenjamo otoke sami, zastonj, dopuščajoč določeno naključje, zdelo neprimerno, enako kot da bi se šli avtoštopa brez internetne platforme.
Prikrivanje šibkosti in smrti
Houellebecq
o času karantene piše:
Enako bi bilo lažno trditi, da smo ponovno odkrili tragično, smrt, minevanje itd.. Tendenca, ki je stara več kot pol stoletja in jo je dobro opisal Philippe Airès, je, da, kolikor je mogoče, prikrivamo smrt. In glejte, nikoli ni bila smrt tako diskretna kot v teh tednih. Ljudje umirajo v samoti v bolniških sobah ali v domovih za ostarele. Pokopani (ali upepeljeni – upepelitev je bolj v duhu časa) so takoj, brez, da bi bil kdo povabljen, na tajno.
Pandemija
je Evropejce prisilila, da smo v nekaterih deželah in regijah
(Belgija, Laombardija, Madrid) istočasno doživeli zelo veliko smrti
v kratkem času, samo umiranje umirajočih pa nam je bilo skrito. Tako v Italiji kot v Španiji je v določenem delu javnosti celo prišlo
do odpora do prikazovanja velikega števila krst. Lahko rečemo, da
je tendenca, ki smrt skriva, prikriva, malo tabuizira malo
banalizira, tokrat triumfirala s pomočjo epidemoloških ukrepov.
Umiranje brez prič,
umrli kot statistična enota
Smo
že pri tretji tendenci, ki s prejšnjo tvori nekakšno smiselno
poglavje: ker že dolgo težimo k temu, da skrivamo umiranje, nam ob
koronavirusu pride še kako prav, da umiranje poteka brez prič in da
je smrt človeka zabeležena zgolj kot statistični dogodek.
Michel
Houellebecq zapiše:
Smrt – ne da bi o njej imeli najmanjše pričevanje. Žrtve se skrčijo na statistično enoto vsakodnevnih smrti. Tesnoba, ki se širi med ljudmi, ko skupno število žrtev narašča, nosi v sebi nekaj abstraktnega.
Ples
številk in statistike je dobil še srhljivejše poteze. Ko so
ponekod razpravljali, pri katerem letu starosti nekega bolnika s
covid-19 ne priklopiti na respirator, se je zgodilo nekaj novega.
Houellebecq:
Nikoli doslej nismo s tako mirno nesramnostjo /tranquille impudeur/ povedali, da življenja vseh niso enako vredna; da od nekega leta starosti naprej (od 70., 75. od 80. leta?) velja, da si nekoliko že mrtev.
Kakor koli, na
koncu sestavka Houellebecq ponovi svoj strogi in pesimistični stav,
ko zapiše:
Po tej karanteni se ne bomo zbudili v novem svetu. Isti bo, nekoliko slabši.
Michel Houellebecq, Wikipedia
* Ta zapis bo v daljši obliki (t.j. pospremljen s krščanskim odgovorom) izšel v junijski številki revije Cerkev danes)