Vse
bolj spoznavam, da je prihodnost krščanstva v Sloveniji in v Evropi
tesno povezana z vprašanji trpljenja in zla. Bodisi da gre za zlo,
ki smo ga podedovali iz preteklosti (t.i. „krvavo XX. stoletje“),
bodisi da gre za našo vpetost v zle strukture, ki nam jih je kot
past nastavila porabniška družba. Opažam tudi, da kristjani kakor da nimamo orodij ali moči, da bi se teh vprašanj temeljiteje lotili.
|
Foto: B.C. |
Nanizal bom tri medsebojno povezana vprašanja, ki kličejo k
premisleku in ukrepanju, da bi vsaj prihodnje generacije kristjanov
ta vozel mogle razvezati:
vprašanje
pojmovanja Božje vsemogočnosti in previdnosti v povezavi z
dejstvom zla (teodiceja);
vprašanje
ateizma (ali blokade odnosa z Bogom, četudi ostanemo formalno
kristjani), ki vznikne iz našega trpljenja;
vprašanje
ateizma (ali blokade odnosa z Bogom, četudi ostanemo formalno
kristjani), ki vznikne iz našega nanašanja bolečine drugim in iz
nadaljnje pozabe žrtve.
Previdno z govorom o
Previdnosti
Okolje intenzivne in k čudežem
nagnjene duhovnosti rado poudarja „živega“, „tukaj navzočega“
in „vsemogočnega“ Boga, ki je kakor v startu, da bo vsakemu, ki
bo dovolj močno, čustveno, iskreno ter skesano prosil, takoj
pomagal. Razlage o dobrem Bogu, ki vedno in povsod 100 % poskrbi za
svoje varovance, je danes moč slišati tudi z nekaterih prižnic po
Sloveniji. A kaj se zgodi, če Bog ne pomaga takoj? Kaj, če Bog
sploh ne pomaga?
Koncept Božje previdnosti je lahko
dvorezen. Kakor potrjuje vero pri enih, tako lahko potrjuje ateizem
pri drugih. Eden največjih španskih teologov Andrés
Torres Queiruga pravi, da s „preforsirano“ podobo Božje
previdnosti pridemo do „privida vsemogočnosti“. Takole piše teolog iz Galicije:
|
Andrés Torres Queiruga je profesor v Santiagu de Compostela
(elpais.com) |
„Govoriti o prividu /o fantazmi/
ni kaprica. Pojmovanje vsemogočnega Boga, ki bi lahko, brez
nadaljnjega, v svetu naredil, kar bi hotel, in s tem tudi odstranil
vso zlo, prihaja k nam kot imaginarni konstrukt, ki korenini tako v
mitičnem humusu kot v globinah infantilne psihe. Zagotovo jo poganja
simbolna resnica, od koder črpa svojo moč in svoj čar. Vendar če
je nekritično preneseno v konceptualno polje, postane privid,
domišljijski hibrid in pojem, ki ne zdrži kritike.“*
Kritika, ki je „privid vsemogočnosti“
ne zdrži, je stara, kot je staro razmišljanje o Bogu. Pater Karel
Gržan je to vprašanje - verjetno najbolj kočljivo teološko
vprašanje vseh časov; vprašanje, s katerim se je ubadal že Epikur
– vzel za naslov svoje knjige Le
kaj počne Bog v nebesih, ko je na zemlji toliko trpečih?**
Ali: Če je Bog vsemogočen in previdno skrbi za nas, zakaj je danes
v Siriji in Iraku zaradi človeške hudobije kruto mučenih in ubitih
na stotine nedolžnih? Če je Bog vsemogočen in previdno skrbi za
nas, zakaj je cunami, ki ni bil delo človeške hudobije, l. 2004 v
nekaj urah pobil četrt milijona Azijcev? Če ima Bog neskončno rad
vsakega človeka posebej, zakaj ima moja znanka pri svojih
dvaindvajsetih, v cvetu mladosti in lepote, diagnozo raka?
Bolečina,
fideizem in ateizem
Ko se verske sredine, katoliške in
druge, ki delujejo v zanki „privida vsemogočnosti“, znajdejo
pred takšnimi vprašanji, se rade izgovorijo na „Božja pota niso
naša pota“ ali pa se povrnejo h klasični doktrini o Božji kazni.
Z to doktrino oz. bližnjico iz zagate, ki jo porojeva problem zla,
posebej obračuna Gržan v omenjeni knjigi. (Zanimivo in pomenljivo, da
je njegova knjiga večji odmev kot v cerkvenih doživela v nekatoliških vodah.)
|
Karel Gržan; pogumno odprl prastaro vprašanje zla
(ognjisce.si) |
Z doktrino o Božji kazni svojega Boga
sicer kakor da „zavarujemo“ pred nevšečnimi vprašanji, a ga
obenem povrnemo v območje dvoreznega. Bog, ki kaznuje, je strašljiv.
Enako „privid vsemogočnosti“ kakšnega vernika vodi v fideizem
(slepa in iracionalna vera), a nekoga drugega napeljuje v ateizem
(zanikanje Božjega obstoja). Ni namreč res, da trpljenje samo po sebi človeka „zmehča“ za Boga. „Ko stopim v bolniško sobo, me
dva sprejmeta, štirje pogledajo vstran,“ je nekoč povedal Miro
Šlibar, dolgoletni bolniški duhovnik, in potrdil, da trpljenje
nekatere bolnike in umirajoče zbliža z Bogom, druge pa od Boga
oddalji.
Bolečina rojeva ateizem. Tisti
ateizem, ki se porodi iz protesta proti mnogim zmagam zla v svetu.
Učitelj takega ateizma je med drugimi tudi Albert Camus z romanom Kuga.
Po Johannu Baptistu Metzu, enem izmed velikanov nemške pokoncilske teologije, je problem
zla (vprašanje teodiceje) osrednji problem teologije in tista točka,
ki je največ pripomogla k rojstvu sodobne „krize Boga“ oz.
ateizma.*** Vira tovrstnega ateizma sta dva: eden je, kot smo videli,
popačeno krščanska razlaga vprašanja Boga in zla, privid
vsemogočnosti, infantilni koncept Previdnosti; drugi je zlo, ki ga
ljudje sami ustvarjamo.
Glede prvega vira Metz zaznava težave
zelo daleč nazaj, t.j. v pozno antiko, ko je teologija pod vplivom grške filozofije Boga nekako
izvzela iz problema zla, da bi ga lažje meditirala kot vsemogočnega. Bog, ki je s
tovrstnim teološkim manevrom „zavarovan“ pred vprašanji
človeka, ki trpi, prej ali slej postane za trpečega človeka
nepomemben Bog, meni Metz. (Podobno, a bolj prizanesljivo do grškega vpliva in nadaljnjega razvoja ideje razmišlja Walter Kasper v knjigi Usmiljenje****.)
Auschwitz, Huda jama in kultura
pozabe
Drugi vir tovrstnega ateizma je zlo, ki
ga storimo ljudje sami. Metzove analize so na tem mestu izjemno pronicljive.
Tudi tisti, ki njegove teologije ne marajo (je oče t.i. „politične
teologije“, evropske sorodnice teologije osvoboditve), mu priznajo, da je eden najboljših diagnostikov
našega časa. Metz zmore tudi sodobno potrošniško in pop kulturo razlagati kot
odgovor na nerešeni problem zla. Tistega konkretnega in velikega
zla, ki ima simbolno in še kako realno ime: Auschwitz (pri nas bi to
ime bilo Huda jama). Ljudje smo v XX. stoletju generirali toliko zla,
da smo „morali“ ustvariti zabavno-ležerno potrošniško kulturo,
da se imamo pred to temno dediščino kam „zateči“, kam pred
samim seboj skriti. Metz to kulturo definira kot kulturo „pozabe
žrtve“.*****
|
Nemški teolog Johann Baptist Metz
(theologhia.com) |
Pozaba žrtve in pozaba Boga sta sestri, ki izhajata iz istega duševnega in moralnega vzgiba.
Vprašanje je na mestu in upam, da ne bo nikogar žalilo: Če danes
živimo v pozabi Boga, je to zaradi tega, ker smo nenadoma bolj
„razsvetljeni“, ali pa zato ker smo doživeli (ali aktivno
povzročili) hudo trpljenje, ponižanje in smrt? V socialističnih
šolah so nas učili, da smo bolj ateisti, ker da smo bolj „razsvetljeni“ (racionalni, izobraženi, svobodni,...). Dvomim. Bolj
smo ateisti (oz. blokirani v osebnem odnosu do Boga, četudi formalno še kristjani), tudi ker nosimo v nahrbtnikih velike količine podedovanega
zla, ki ga nismo znali ali hoteli očiščujoče predelati, predati
Križanemu, sanirati z odpuščanjem. Kje je ostalo trpljenje
slovenskih fantov na Doberdobu in Škabrijelu v času soške fronte?
Kje so bratomorno pobiti med in po drugi svetovni vojni? Kje bolečine
tistih, ki so jih tujemu ali domačemu krvniku ovajali sosedje in
prijatelji? Kje so solze tistih, ki so preživeli ali pa ne Dachau in Goli otok?
Kje so tisoči in tisoči nerojeni, ki so po umetnem splavu kot
„biološki material“ končali med odpadki naših porodnišnic.
Odgovor je: vsi ti so v nas - ampak mi tega nočemo vedeti.
Nasproti kulturi pozabe - ki jo, kot smo si skusili Slovenci, totalitarni režimi načrtno gradijo - stoji kultura
spomina. Ko bomo hoteli in znali živeti s preteklimi in sedanjimi
žrtvami, bo tudi pot k Bogu bolj prosta. Poudarjam sedanje žrtve,
da ne bi po aktualni navadi tudi vprašanje Boga in zla skrčili
zgolj na vprašanje povojnih pobojev (ki zaradi svoje razsežnosti in
posledic vsekakor ostaja na prvem mestu). Sedanje, se pravi, nam
sočasne žrtve - ki jih, pa tega najraje ne bi vedeli, ustvarja naš porabniški režim - so lahko daleč od nas in nevidne.
Bodimo konkretni. Čevlje, ki jih
imamo obute, majica, v katero smo odeti,... kdo jih je naredil? Če
so jih naredile delavke, zaklenjene tam nekje na Tajskem v tovarniško
halo, skoraj nič plačane, na več načinov zlorabljene, potem smo s
temi čevlji in s to majico vstopili v verigo zla. Podpiramo zlorabo,
od trpljenja žrtve imamo korist, skratka, smo v strukturnem grehu (o katerem je prvi med papeži učil Janez Pavel II.). Ker nas spomin oz. povezava z žrtvijo oz. s tisto tajsko delavko „lovi“, ker
nekje spodaj vendarle čutimo njeno trpljenje na drugi strani
trgovsko-porabniške verige, hlastamo po novih in novih metodah
razvedrila=pozabe. Znamo pa se zateči tudi za legalistične barikade, češ za čevlje in majico sem pošteno plačal in lahko pokažem račun.
Žrtev izročimo pozabi in se precej potrudimo, da
tam ostane. Pot do Boga nam je posledično zaprta, pa ne vemo zakaj
ter se v skladu z uzancami kulture pozabe o tem niti ne vprašamo.
* Andrés Torres Queiruga, Mal y
omnipotencia: del fantasma abstracto al compromiso del amor /Zlo in
vsemogočnost: od abstraktne fantazme do dejavne ljubezni/, v
reviji Razón y fe, št. 236 (1997). Avtor je o problemu zla izdal še knjigo: Repensar el mal: de la ponerología a la teodicea /Premisliti zlo: od ponerologije do teodiceje/, Trotta (2011)).
** Karel
Gržan, Le
kaj počne Bog v nebesih, ko je na zemlji toliko trpečih?,
Sanje (2013).
*** Prim. Johann Baptist Metz,
Landschaft aus Schreien: Zur Dramatik der Theodizeefrage
/Pokrajina
krikov: prispevek k dramatiki teodicejskega vprašanja/,
Matthias-Grünewald (1995). Prevedeno v hrvaščino.
**** Slovenski prevod: Walter Kasper, Usmiljenje: temeljni pojem evangelija - ključ krščanskega življenja, Marijina kongregacija slovenskih bogoslovcev in duhovnikov (2012).
***** Prim.
Johann Baptist Metz, Memoria
passionis: Ein
provozierendes Gedächtnis in pluralistischer Gesellschaft /Memoria
passionis: provokativni spomin v pluralni družbi/,
Herder (2006).