DUHOVNIK ZA JUTRI
Razmišljanje
ob Dies santificationis* za duhovnike mariborske nadškofije
7. junij
2017, Sv. Trojica v Slovenskih goricah
Spoštovani gospoda
nadškofa, spoštovani sobratje duhovniki! Najprej moja zahvala
odgovornim za izkazano mi zaupanje, da vas danes, v tem lepem svetišču Sv. Trojice, za dobre tri četrt ure nagovorim. Bilo mi je rečeno, naj
bo moje razmišljanje bolj pričevanje kot predavanje. Pričevati -
to je po eni strani lažje kot predavati. Vsaj v izhodišču govoriš
o nečem, kar naj bi poznal; govoriš o sebi, o svoji duhovniški
izkušnji; lahko se brezmejno razgovoriš. A po drugi strani je lažje
predavati. Če predavaš, si v „varni“ vlogi
predavatelja; če pričuješ, se osebno izpostaviš.
Duhovnik za jutri. Kdo je
duhovnik in kakšne ideale naj zasleduje, ti je več ali manj
poznano. Toda kaj prinaša jutrišnji dan? Kaj lahko sploh danes
storiš za jutri, ko pa ne veš, kakšen bo? Veliko prerokov je bilo,
ki so napačno napovedali cerkveno in posledično duhovniško prihodnost. Eni so na primer napovedovali
100 % smrt Boga, arhiviranje religije, skorajšnji konec Cerkve.
Spomnim se nekega partijca z naše vasi, s katerim smo tu in tam
združili moči pri kmečkih opravilih. Konec sedemdesetih je bilo,
ko smo spravljali silažo, vmes je napovedal takole: „Še teh par
starih mam umre in v naši vasi bo konec z vero.“ Spodletela
prerokba št. 1. Ali pa nekega bogoslovca s konca osemdesetih se
spomnim, ki je bil prepričan, kako bo Slovenija po padcu komunizma
ter odcepljena od Jugoslavije hitro in docela nazaj katoliška. Spodletela prerokba št. 2.
V šestih točkah bom
nanizal razmišljanje, ki je obenem pričevanje.
1.
Duhovnik za jutri v času, ko se zdi, da si obroben in odveč
Prihodnost je Božja in
edina zanesljiva pot, da si duhovnik za jutri, je, da si božji
duhovnik. Toda kako božji? Vprašanje se zdi neumestno, morda je
znak moje šibke vere, vendar tu je in večkrat se zalotim, da mu
dovolim vstopiti v mojo glavo.
Smo namreč generacija
duhovnikov, ki živi – če povem s papežem Frančiškom -
„ne čase sprememb, temveč spremembo časa“. Smo v prelomu epohe
in nekakšna dezorientiranost je zato normalna. Kako biti božji mož,
ko je Bog po dekretu filozofov in zahodne politične elite uradno
mrtev, v bistvu pa na tisoč načinov – seveda necerkvenih in
neklerikalnih načinov - spet živ?
Biti božji duhovnik v
družbi, ki je bila cela, bodisi po naravni bodisi po uradni poti,
naslonjena na Boga, je bilo lažje. Protokol tvoje „božjosti“ je
bil spisan vnaprej in več sto let v veljavi. Sledil si protokolu
(celibat, brevir, obleka, pozdrav „hvaljen Jezus“, duhovniške
naloge v cerkvi in župnišču, prvi sedeži na civilnih
dogodkih,...) in zdelo se je, da si dobro zastopal Boga. Biti božji
duhovnik v družbi, ki Boga ne potrebuje ali se mu celo upira, je
drugo. Še vedno se najdejo taki, ki jim je všeč stari protokol in
te bi radi videli kot lepo obritega gospoda v dolgi črnini s
pridihom odmaknjenosti in nezemeljske oblasti. Toda vse več je
tistih, za katere si obrobna figura in jim je vseeno, če si v
talarju ali v kavbojkah. Ne stari ne moderni protokoli ti ne
pomagajo, da bi jim bil pomenljiv, ker jim tudi Bog ni pomenljiv.
Če nadaljujem z obleko.
„Sprememba časa“ se pozna tudi po tem, da duhovniki več ne
vemo, kako naj se oblačimo. Sam zase priznam, da sem po dobrih
dvajsetih letih duhovništva še vedno zmeden in neodločen, kakšen
slog naj imam. Opazil sem, da niham med dvema dobama: pride doba črne
srajce in kolarja, potem pride doba kariraste srajce. Nihanje v
srajcah, ki na nek način izraža nihanje in stisko duhovnika, ki
vedno znova išče svoje mesto med ljudmi. Vedno znova v želji po
potrditvi in vedno znova v strahu, da bi doživel zavrnitev. Pa ne
zaradi sebe! K iskanju potrditve te žene višji zakon, po katerem
predstavljaš Boga, in če si ti potrjen, je potrjen tudi Bog. Če v
svojem okolju te osnovne družbene potrditve ne dosegaš, se ti zdi,
da si slab duhovnik in da si ti kriv, da je „manj“ Boga. Ukleščen
si med dvoje pritiskov: s strani ljudi in s strani – če mi je
dovoljeno tako reči – transcendentalnega Nad-jaza.
Zavrnitve so tu in so
redne. Bolijo zlasti, ko se te mladi, ki so še lani bili pri birmi
ali so celo ministrirali, zdaj, ko so v srednji šoli, izogibajo, kot
da si kužen. Ko si zaznamovan kot „čudak iz farvoža“, se kaj
hitro lahko zgodi, da se tako tudi začneš obnašati. Se vam je že
zgodilo, da ste se sami umaknili na drugo stran ulice, da ne bi
srečali mladih iz lastne župnije, ker jih niste hoteli spraviti v
zadrego pred njihovimi sošolci iz srednje šole? Meni se je že.
Ponosen na to nisem. Cankarjanska situacija je bila. S tem, da ne
vem, če sem bil Cankar, ki se sramuje svoje matere – svojega
ljudstva, ali sem bil mati, ki noče svojega Ivana spraviti v škripce
pred sošolci. Ostane mi upanje, da so mladi ob mojem umiku na drugo
stran ulice zaznali uvidevnost in da bodo nekoč to uvidevnost
cenili. Moj Bog je nenazadnje nenasilni in nevsiljivi Bog, utelešena
Uvidevnost.
2. Demon žalosti
preži na duhovnika
Na Nemškem o vsaki stvari
naredijo raziskavo in so jo kakšno leto nazaj naredili tudi o
psihološkem stanju duhovnikov. Nemški duhovniški zbor je postaran,
sekularizacija napreduje in v zadnjih letih so škofije združevale
župnije, združevale duhovniške moči, jih učile timskega dela,...
Rezultat, ki ga je pokazala raziskava? „Pomanjkanje prestiža,“
so rekli raziskovalci. Duhovnik je bil vzgojen za voditelja skupnosti
in za enega najbolj markantnih osebnosti na določenem teritoriju.
Zdaj gre družba mimo njega, on sam pa se „gnete“ skupaj z
drugimi duhovniki v nekem večjem župnišču; ne ve, kaj točno so
njegove kompetence; ljudje na vratih iščejo nekoga drugega,
mlajšega, bolj komunikativnega. Njegov ponosni spomin je prizadet:
„Nekoč sem nekaj veljal, danes ne več ne veljam nič.“ … Že
vidimo demona žalosti, ki bo planil iz zasede.
Demon žalosti oz. „demon
duhovne naveličanosti“ - kot podobni zli sili pravi Evagrij
Pontski – rad dobi krila predvsem zaradi slabe pastoralne
statistike. Če si bil dolgo na eni župniji, je lahko zadeva precej boleča. Župnijo si sprejel, ko je bila v cvetu pokoncilske moči in
prenove, cerkev pa vsako nedeljo nabita do zadnjega kotička, zdaj
naj bi to polprazno in utrujeno strukturo oddal nasledniku, če bi ga
sploh imel. Si bil slab gospodar? Slab duhovnik? Se bo ob vesoljni
sodbi, ko se bosta tresla nebo in zemlja, reklo, da ti, mali
štajerski duhovnik, nisi opravil od samega Boga zaupane ti naloge?
Bodimo pozorni in
spreglejmo nakano. Hudič pastirja udari dvakrat. Prvič, ko mu
spelje ovčice iz staje; drugič, ko mu pošlje demona žalosti in
obupa, da se počuti krivega, ker v staji ni ovčic. Drugi udarec je
lahko usodnejši.
Nepomemben, zavrnjen in
posledično žalosten. Bo to tvoja usoda, spoštovani duhovnik? Bo to
dediščina, ki jo boš predal jutrišnjemu dnevu? Nikakor.
3. Kjer nevarnost je,
raste rešilno tudi
Znani so verzi
bogoiščočega pesnika Friedricha Hölderlina: „Wo aber
Gefahr ist, wächst das Rettende auch.“ Slovensko: „Kjer nevarnost je, raste
rešilno tudi.“ Po pavlinsko: kjer je stiska, tam se
množi tudi milost. Da sta si „nevarnost“ in „rešilno“
blizu, se je več kot enkrat potrdilo. Sam sem – tako kot še kdo
izmed nas - malo ljubiteljskega zgodovinarja. Zgodovina mi pomaga, da
vidim, kako krize porodijo nove in boljše čase, z drugimi besedami,
skozi zgodovino Cerkve vidim, da je velikokrat bil
cerkveno-religiozni sistem v krizi, Svetu Duh pa ni bil v krizi.
V Zgodovini slovenskega
naroda Josipa Grudna beremo o ljubljanskem škofu, ki je okrog
leta 1530 zapisal, da ne ve, komu naj bo škof, saj nima duhovnikov,
sistem pa je v splošnem disciplinskem razsulu. Zadeve so se takrat s
človeškega zornega kota zdele brezizhodne - tu je bila še kuga, pa
turški vpadi, pa verski razkol – toda na koncu je 16. stoletje
porodilo čudovito dobo Cerkve, katere sad je nenazadnje današnja
razširjenost krščanstva po vsem planetu.
Kardinal Walter Kasper
v nekem svojem delu ugotavlja, da vsakih 500 leto Cerkev zaide v
težek položaj in se celo zdi, da je konec z njo, potem pa se dvigne
prenovljena in močnejša. Tudi današnja duhovna kriza ni drugačna
od drugih petstoletnih kriz. Je hkratno zamiranje starega in rojevanje novega, Bog
pa je isti. Namesto da jamramo, bodimo Bogu hvaležni, da je prav
nas, pokoncilske duhovnike, izbral, da smo priče in protagonisti teh
sprememb. Naša doba je pomembna in v njej smo pomembni mi. Sredi te
krize klijeta Cerkev in duhovništvo jutrišnjega dne. Mi nismo
luzerji... „Rešilno“ raste z nami.
Enkrat bo v nebesih
srečanje vseh generacij lavantinskega klera in na teh področjih
rojenih in delujočih duhovnikov. Eshatološki Dies santificationis,
torej. Vstali bodo tisti iz generacije Antona Martina Slomška.
In rekli bomo: „Ah, kako častitljiva generacija duhovnikov je bila
to!“ Vstali bodo oni iz časa knezoškofa Mihaela Napotnika
in politika Antona Korošca. Polni občudovanja bomo rekli:
„To so bili možje, ki so vodili slovenski narod skozi mnoge
preizkušnje.“ Potem bodo vstali mučeni in preganjani duhovniki iz
časa druge svetovne vojne in komunizma. Čutili bomo sveti srh
spoštovanja do njih. Komaj bomo upali dihati. (Naj spomnim: v zadnjem Reporterju lahko preberete članek Iva Žajdele, kako je povojna psihiatrija nekatere duhovnike mučila in uničila z elektrošoki - o tem doslej nismo vedeli skoraj nič.) No, prišla bo na vrsto
naša generacija. Počasi in obotavljajoče se bomo vstajali, kot oni
dezorientirani nebodigatreba, ki je zadnji smuknil na prizorišče
gostije. Toda o nas se bo reklo: „Vi ste največji. Vztrajali in
delali ste v času odpadništva in zdolgočasenih duš. Vztrajali ste
in ohranili luč vere, ko se je zdelo, da je Bog tiho odšel iz naše zelene dežele. Vaša preizkušnja je bila najhujša, ker je bila najbolj
zahrbtna.“
4. Moja absolutno prva
naloga za danes in za jutri: ohraniti vero in molitev
In že govorim o prvi
in absolutni nalogi, ki jo kot duhovnik v teh časih imam: to je, da
ohranim in krepim svojo vero v troedinega Boga. Nekako se domneva, da
je vera pri duhovniku vedno trdna in jasna. On je vendar
„profesionalni vernik“. Toda kako malo je potrebno, da podvomiš,
zatrepečeš, in namesto Boga začutiš praznino okrog sebe.
Pričujem. To leto sem za
birmo pripravljal 34 birmancev iz dveh razredov. Pred božičem smo
seveda imeli sveto spoved. Dva dni pred spovedjo zvem, da birmancev
ne bo, ker da gredo v Maribor gledati neko predstavo in božične
lučke. Spoved je bila napovedana pri prejšnjem verouku, oznanjena v
nedeljo in zgodila bi se znotraj dogovorjenih urnikov za verouk, ki
so daleč od šolskih urnikov. Da si je šola izmislila popoldanski
izlet, me ni vrglo iz tira, temveč, da nihče od 34 birmancev in
njihovih 70 staršev ni bil voljan ali razsvetljen, da bi v šoli
dvignil roko in rekel: „Ne moremo v Maribor. Imamo božično
spoved.“ Naenkrat se mi je zdelo, da sem sam. Edini, ki pripravlja
sveto birmo, medtem ko oni pripravljajo nekaj drugega. Edini, ki v
našem kraju še „opleta“ s tem Bogom, še spominja na Boga, še
verjame v zakramentalno milost in odpuščanje grehov, medtem ko je
novim generacijam za te „stvari“ vseeno. In že se vprašam, če
nisem jaz malo čuden, vsi drugi pa normalni; jaz kompliciran in
zatežen, vsi drugi pa sproščeni in spontani. Češ: „Kaj je
narobe s tabo, župnik?“
Zgodilo se je, da sem ob zadnjem božiču zaradi žalosti ob „izdaji“ birmancev ne šel na
tradicionalni božično-novoletni koncert, ki ga pripravljajo v našem
kraju. „Jaz nisem figura za v prve vrste na romantičnih koncertih,
jaz sem vendar spovednik,“ mi je rojilo po glavi, ko sem
opravičeval svoj „bojkot“.
Prvi korak sta negotovost
in žalost. Naslednji korak je, da se ob splošni brezbrižnosti
duhovne ležernosti in vseenosti nalezeš še sam. Zlohotni črv rije
po duši naprej. Sčasoma podvomiš v delovanje Boga v teh časih in
med tvojimi ljudmi, podtalno pa lahko že dvomiš v Boga samega. To
ni hec. V Angliji imajo pastorji, ki so izgubili vero v Boga, svoj
internetni forum. V pastorski službi vztrajajo zaradi plače, ker
morajo preživeti svoje družine, osebno pa ne verjamejo več. Še
dobro, da je pri roki internet. V anonimnosti spleta lahko izrazijo
svojo razklanost.
Kako boš veroval, če ne
moliš? Ko smo l. 2011 delali dokument Pridite in poglejte, smo iz
številk, ki so jih dale raziskave, zlasti tista od Paula Zulehnerja, z osuplostjo ugotavljali, kako
Slovenci ne molimo več. V dokument smo zato zapisali, da bi na
Slovenskem vsi morali v veliko šolo molitve. Vsi! Z nami duhovniki
na čelu.
Ves čas si pravimo, da
premalo molimo, tega se duhovniki tudi spovedujemo, komaj pa si upamo
odpreti vprašanje, čemu je tako. Če se mož in žena pogovarjata
malo ali nič, razlog ni površen. Enako je pri duhovniški molitvi.
Razlog ni površen, recimo, tisti vedno pripravljeni izgovor: „Imam
premalo časa.“ Razlog za duhovniško ne-molitev bo globlji. Če mi
molitev ni privlačna, je to lahko, denimo, zato:
- ker je lahko
molitev v bogoslovju služila za nadzor nad menoj;
- ker sem se
iz okolja nalezel duhovne vseenosti in je osebna vera vse šibkejša;
- ker ne morem iz svoje grešnosti in sem v stanju zapacanosti ter skrivanja pred
Bogom;
- ker nekje v globini
Bogu, temu „trdemu Gospodarju“, zamerim, da sem zaradi dela na
„Njegovi“ župniji utrujen, izčrpan, s prezgodnjo diagnozo nečesa
hudega;
- ker ...
Ohrani vero in poglobi
molitev, pa boš duhovnik za jutri in za vse čase.
5. Sem gradil
prihodnost Cerkve, ko sem obnavljal stavbe? Sem.
Naslednja in enako
pomembna naloga, da boš duhovnik za jutri, je, da preklopiš – kot
nas uči papež Frančišek v Veselju evangelija – iz
administrativnega modusa na misijonarski modus. Ljudi ni k maši, ker
imajo težave z vero. Težave z vero pa imajo, ker so izgubili stik z
oznanilom. Oznanila pa ne slišijo, ker ni oznanjevalcev. Mi smo
vajeni biti vzgojitelji za zakramente, se pravi, spremljevalci ljudi,
ki imajo vero; zdaj bomo morali odločno bolj biti oznanjevalci, se
pravi, tisti ki vabijo in spodbujajo k veri one, ki vere nimajo ali
pa jo imajo v polovičarski in konfuzni obliki.
O preklopu na
misijonarstvo in novo evangelizacijo pravzaprav govorimo že dolgo.
Zdi pa se, da ga nismo zmožni in smo zato dodatno zafrustrirani.
Neredko podajamo mnenje, da smo preveč obnavljali zgradbe.
„Nevarnost“ administracij in obnov je, da ti zmanjka moči za
oznanjevanje. Kot župnik dveh župnij sem v dobrem desetletju dal
dvigniti en zvonik za celih 12 m ter izdelati nove strehe na 3
cerkvah in 3 drugih objektih. Poleg ostalega, povprečno ena nova
streha na vsaki dve leti. A ostane še ena: na župnišču, v katerem
živim. Ko sem jo pred nekaj dnevi opazoval in štel poškodovano
opeko, me je obšlo, da bi poklical škofa in dejal, da se ne grem
več. Sit sem prosjačenja, sit živčkanja, sit menežiranja obnov
objektov. Ko obnavljaš, ti ljudje sicer ploskajo, kot so nekoč
ploskali gladiatorju v areni; ko potem sediš v spovednici, si že
precej sam in se lahko cela generacija birmancev požvižga nate; ko
ti zdravnik pove diagnozo, si čisto sam... Ni mi več do tega.
Spet bom uporabil
Hölderlinovo: „Kjer nevarnost je, raste rešilno tudi.“ In kje
je „rešilno“ pri obnovah? Je naš „administrativni“ način
pastorale res povsem nemisijonarski? So obnove cerkvenih zgradb
brcanje v meglo? Ne bi rekel. Tudi pri obnovah sem duhovnik za jutri.
Sakralni objekti niso zgolj objekti, so simboli, so – kot bi rekel
filozof Paul Ricoeur – žive metafore. Metafora je po
Ricoeurju pomensko jedro simbola s koreninami v predbesedju. Metafora
sporoča o nečem, kar presega besede. In je živa, saj nujno govori
in bo nujno govorila in vedno bodo oni, ki bodo zaznavali njeno
sporočilo. Obnovljeni cerkveni objekti so žive metafore in govorijo
jezik vere in lepote. Jezik vere, ker je vera v Boga tista, ki jo
ljudje izražajo, ko obnavljajo cerkvico na hribu; jezik lepote, ker
svoj prostor z lepo arhitekturo odevajo v Božjo lepoto.
Cistercijanec Branko
Petauer je fotograf. 29. oktobra 2016 zelo zgodaj zjutraj –
beremo na njegovem FB profilu - se je odpravil k Sv. Tomažu nad
Praprotnim, da bi ob sončnem vzhodu poslikal to cerkvico v
škofjeloških hribih s Kamniško-Savinjskim gorskim kompleksom v
ozadju. Ko je prišel tja, so tam že bili češki in poljski
fotografi, in za konec je gor prispel še en kombi – ne moreš
verjet! - Kitajcev. Vprašam vas: Bi Čehi, Poljaki in Kitajci
slikali tisti kos slovenske krajine, če ne bi bilo v ospredju
cerkvice? Skoraj zagotovo lahko rečemo, da ne bi. Tempelj vrh hriba
je predbesedni dej in univerzalna metafora o človekovem hrepenenju
po Presežnem. Vsakič ko popotniku ponese pogled na cerkvico na
hribu - kot je, recimo, meni in še komu danes z avtoceste poneslo
pogled na malečniško lepotico – in ko ta pogled tam ostane
sekundo več, kot je treba, lahko govorimo o mini smrti ateizma.
To vam pravim, da se vam
ne bi zgodilo, da bi obžalovali, da ste toliko obnavljali.
Obžalujete lahko, da ste toliko delali sami, da obnov niste znali
delegirati, da ste si zaradi zidarstva uničili prebavo, ne smete pa
obžalovati, kar ste zemeljskega storili za presežno Lepoto, ki bo
govorila še sto, dvesto ali tristo let... In govori že zdaj, kot
smo videli, celo Kitajcem.
6. In če se kot
duhovnik podam v okolje tehnoloških pospeškov in kibernetičnih
presežkov?
Ena
„nevarnost“, ki je postala „rešilno“, so bile naše obnove.
To „rešilno“ ni dovolj. Klic k spreobrnjenju od administracije k
oznanjevanju ostane. Pred nami so nekateri večni izzivi, denimo,
mladinska in družinska pastorala; ter nekateri zelo novi izzivi,
denimo, internet. Res je, da je naša pastoralna ekonomija naravnana
na obrede. Ko se začneš ukvarjati s kakšno manj obredno in bolj
oznanjevalno pastoralo, si boš povečal stroške, prihodke pa lahko
celo zmanjšal. Da je temu tako, vam kot duhovnik, ki vztraja v
mladinski pastorali, zagotavljam. Če hočeš, da denar odteka od
tebe, delaj z mladimi; če hočeš, da denar ostaja pri tebi, sedi v
pisarni, čakaj na pogrebe.
Toda če bo denar imel
komando v naših pastoralnih izbirah in slogih, smo brez prihodnosti.
Nismo duhovniki za jutri.
Pri obnovah smo videli vzorec tega, kar smo delali, zdaj poglejmo vzorec tega, kar bi lahko delali. Eden izmed načinov, da
zakorakamo v jutri, je vstop v internet. Starejšim
duhovnikom so sodobne tehnologije ali neznana ali postranska reč.
Morda predvsem „nevarnost“, brez sledu po „rešilnem“. Toda,
vprašam vas:
- Ali veste, da zadnjega družinskega referenduma,
ki se je zgodil na 4. adventno nedeljo 2015, krščansko humanistična
opcija ne bi dobila, če ne bi bilo interneta?
- Ali veste, da naša
pastoralna revija Cerkev danes dosega naklado 700 številk in ima
precej slabe bralce, če pa zanimiv pastoralni članek obesiš na
internet, ga ogleda/bere tudi do 3000 in več ljudi?
- Ali veste, da
domnevno „ateistični“ svet na internetu vsake toliko časa
sproži plemeniti val sporočil duhovnega značaja? Recimo, po
islamističnih atentatih splet poplavijo pozivi Pray for Paris, Pray
for London, Pray for Sweden,... Naenkrat človeštvo zahrepeni po
molitvi in v njej sluti odgovor na nasilje in ideološko norost.
- Ali veste, da je med izumitelji interneta tudi duhovnik - pater Roberto Busa?
- Ali veste – in zdaj že
veste – da so slovenske hribovske cerkvice, za katere obnove smo
duhovniki darovali ogromno ur s prebavnimi motnjami vred, mali
internetni hit, ki nagovarja tudi daljne Kitajce?
Sem dokaj „internetni“
duhovnik: blog, FB, TW,... Na prvo žogo bi rekli, da sem že zato,
ker mi „šesti kontinent“ - kot pravimo svetovnemu spletu – ni
tuj, pravcati duhovnik za jutri. Seveda tako hitro to ne gre. A
vendar sem na spletu skoraj 20 let in za konec lahko popričujem o
svoji navzočnosti v svetu tehnoloških pospeškov.
Čeprav sem zlasti na
Twitterju – ki naj bi bil med socialnimi omrežji najbolj
intelektualno šik - zaradi občasno res grdih napadov z leve in desne kdaj
prizadet, je moja duhovniška izkušnja spleta pozitivna. Duhovnik,
ki sproščeno in iskreno prisurfa v Omrežje, bo namreč s strani večine
uporabnikov spleta zaželen. Še več. Ravno na internetu spoznaš,
da je „v obtoku“ več Boga, kot ga kažejo pastoralne statistike
tvoje župnije. Celo to si upam reči, da ti lahko tvoja navzočnost na
spletu kakor skozi obris pokaže lik duhovnika za jutri. To je
duhovnik, ki je izstopil iz stoletnega bojnega oklepa, in je danes eden izmed
mnogih na svetovni tržnici idej in dobrih misli. To je duhovnik, ki
ga spletni anonimneži klofutajo, a tam ostane nastavljajoč drugo
lice. To je duhovnik, ki so mu mnogi hvaležni, da je med njimi, eden
izmed njih, obenem pa je nezamenljivo drugačen – božji mož.
* Dies santificationis ali Dan duhovniškega posvečenja je dan, ko se duhovniki snidemo in se spominjamo svojega duhovniškega posvečenja ter skupaj s škofom obnovimo duhovniške obljube.
** Na sliki sv. Križ na Belimi Vodami. To je zadnja cerkev, ki jo je posvetil bl. Anton Martin Slomšek; in sicer v l. 1862, le šest tednov preden je umrl. Foto: B.C..