Doživeli smo oprostilno sodbo za častnika
JLA, ki je v zadnji vojni „razarao“ po Gornji Radgoni. Sodba ni
brez dodatnih učinkov, saj lahko v nadaljnjih korakih zamaje moralno
podlago naši osamosvojitveni vojni. Mnenje, da je osamosvojitvena
vojna bila moralno sporna, se tu in tam že pojavlja. Na Twitterju,
na primer, je uporabnik T. M. pred kratkim zapisal: „Naša vojska,
nas je ubranila, ker nas ni nihče napadel. Kje si videl napad, kjer
braneča stran prva dobi dovoljenje za streljanje Veteran VzS.“ In še: „Brez upora bi JLA inštalirala Yu carinike, iz
Slovenije pa odpeketala največ leto kasneje, vse brez žrtev.“
Če
smo mi napadali prvi ter če bi popolno suverenost lahko dosegli brez
vojne in žrtev, je torej vojna za Slovenijo bila moralno upravičena oz. „pravična“?
Obenem sem v zadnjem času dvakrat
padel v debato o tem, koliko so imeli prav partizani in koliko
domobranci, ko so oboji prijeli za orožje. Enkrat v pogovoru z
znanim slovenskim novinarjem, drugič na Twitterju, ko sta tozadevni ping-pong udarila dva vplivna intelektualca. Obakrat sem omenil
klasični krščanski nauk o pravični vojni. Ker je večina
partizanov in domobrancev bila katoličanov in ker so
nekateri imeli višjo izobrazbo, je kdo gotovo poznal nauk o pravični
vojni in se verjetno tudi odločal v skladu z njim. Ko premišljujemo
o njih, je prav, da upoštevamo njihovo dojemanje vojne in se istočasno poskušamo držati nekih objektivnih kriterijev. Ker sem za
Družino o temi pravične vojne že pisal*, mi ni v napoto zadeve
ponovno odpreti še na blogu.
Nauk o pravični vojni
Uvodoma povejmo, da sodobna krščanska
pacifistična gibanja ne dovoljujejo, da bi katerokoli vojno
imenovali „pravična“. Katekizem katoliške Cerkve iz l. 1992
tudi nima poglavja o pravični vojni, pač pa prinaša poglavje
„Ohranjevanje miru“, znotraj katerega pa v podpoglavju
„Izogibanje vojni“ poudari pravico narodov, da se branijo (točka
2308), ter povzame prvine klasičnega nauka o pravični vojni (točka
2309) .
Po Tomažu Akvinskem, ki se naslanja na
Avguština, so za pravično vojno potrebni trije sočasni pogoji
(prim. Tomaž Akvinski: Summa Theologiae II-II, q. 40):
I. LEGITIMA AUCTORITAS: da vojno sproži
legitimna avtoriteta; ne more vsak sklicati vojne, temveč je za kaj
takega pristojen legitimni knez oz. legitimna državna ali ljudska
avtoriteta.
II. CAUSA JUSTA: da gremo v vojno iz
pravičnega razloga; popolnoma moramo biti prepričani, da sta
resnica in pravica na naši strani; to tudi pomeni, da smo popolnoma
prepričani, da nasprotna stran vodi krivično vojno.
III. INTENTIO RECTA: da je namen čist,
pravilen in vojni postopek uravnovešen; z vojno zasledujemo odpravo
objektivnega zla in skupno dobro ter se izogibamo zlim dejanjem; med
vojno ne smemo slediti namenom, kot so: kraja in bogatenje na račun
vojne, izživljanje in nasilje nad nedolžnimi, večanje sovraštva
in maščevalne sle, zasebni obračuni in prevare.
Tomaž Akvinski v svoji Summi posebej
opozori, da sta lahko kdaj dana prva dva pogoja za vojno, tretji pa
ne. Če ni pravilnost v namenu in v postopkih, vojna ni pravična,
čeprav jo je sklicala legitimna avtoriteta in je njen cilj
osvoboditev nekega naroda izpod zle tiranije. Tomaž še razvije
vprašanje, če je gverilska vojna („postavljanje zasede“)
moralna ali nemoralna. Njegov sklep je: če je vojna pravična, je
tudi vojskovanje „iz zasede“ dopustno.
Tomistični nauk o pravični vojni, ki
ga povzema tudi civilni jus ad bellum, se v novejši dobi
razvije v sedem pogojev za pravično vojno (po Pie Régamey:
Non-violenza e coscienza cristiana, Roma 1962). Vsi morajo biti enako
in istočasno uresničeni. Če manjka samo eden od sedmih, vojna ni
pravična. Pogoji so:
1. da je pravičen razlog;
2. da se pravilnost namena ohrani
ves čas spopada;
3. da je vojna zadnje sredstvo, ki
smo ga uporabili, potem kot smo izčrpali vsa diplomatska in
mirovniška prizadevanja (dokler je kanček upanja na politično
rešitev spora, ne smemo v vojno);
4. da so uporabljena vojaška
sredstva primerna (nobenih sredstev za množično uničevanje,
nobenih taktik, ki predvidevajo uporabo civilnega prebivalstva,...);
5. da je z vojno pridobljena dobrina
za ljudi večja od z vojno povzročene jim škode (popolnoma
opustošeni deželi z ogromno mrtvimi vojaška zmaga malo koristi);
6. da je vojaška zmaga zanesljiva (zgolj
vojaško izzivanje močnejšega nasprotnika je nekoristno in
nemoralno, zlasti če se nasprotnik v povračilo znaša nad civilnim
prebivalstvom);
7. da je končni mirovni dogovor
pravičen do mere, da se oboroženi spopad ne bo ponovil (vojna
ni zaključena in ni imela smisla, če je zgolj ustvarila podlago za
naslednjo vojno).
Partizani, domobranci in
teritorialci
Takoj vidimo težave za partizane in
domobrance. Moje skromno mnenje je, da nobena od teh dveh vojaških
formacij ne pride skozi sito treh Tomaževih kriterijev, še manj
skozi sito sedmih novejših pogojev za pravično vojno. Če pri
pravičnem razlogu za vstop v oborožen spopad še lahko najdemo
elemente, ki opravičujejo partizansko in domobransko prijetje za
orožje, se pri legitimni avtoriteti in pravilnosti namena pojavi
veliko vprašajev, slika se zamegli, hitro smo v polju nedopustnega
in nemoralnega. Poglejmo razpredelnico:
CAUSA JUSTA
|
LEGITIMA AUCTORITAS
|
INTENTIO RECTA
|
|
partizani
|
Upor proti okupatorju
|
Protiimperialistična fronta / OF?
Od Moskve vodena KP? |
Izvedba revolucije? Medvojni in
povojni poboji političnih nasprotnikov ter povsem nedolžnih
ljudi?
Izpostavljanje civilnega prebivalstva? |
domobranci
|
Obramba pred revolucionarnim nasiljem
|
Jugoslovanska vlada?
Od okupatorja potrjena lokalna oblast? |
Državljanska vojna?
Vojaško sodelovanje z okupatorjem?
Izpostavljanje civilnega
prebivalstva?
|
Povsem drugače je pri slovenski
Teritorialni obrambi oz. Slovenski vojski, ki je junija in julija
1991 z orožjem pred JLA ubranila komaj rojeno slovensko državo. Tu
se rišejo poteze „pravične vojne“. Težko se je strinjati s
tviterašem T. M., sicer veteranom vojne za Slovenijo, da je
slovenska stran „začela“ z agresivnimi dejanji. Enako se je
težko strinjati, da bi jugoslovanska armada itak odšla in da ne bi
bilo potrebno iti v oborožen spopad.
Morda lahko nekaj dvoma sproži 6. pogoj: t.j. o prepričanosti v zanesljivost svoje zmage. So naši odgovorni
junija 1991 bili prepričani, da bo spopad uspešen in da ne bo
prišlo do dolgotrajne vojne z mnogimi mrtvimi in hudo škodo (kar se
je kasneje zgodilo v Bosni)? Danes vemo, da je spopad bi kratek in
uspešen ter da je pridobljena dobrina odtehtala povzročeno škodo,
čeprav nam je vsakega mrtvega človeka na eni in drugi strani zelo
žal. Vemo tudi, da je vojna bila zaključena na način, da se v taki
konstelaciji deležnikov več bo ponovila (za vojno v Bosni tega žal
ne moremo reči). Toda po bitki biti general ni težko.
* Avgusta 2003 sem v tedniku Družina
objavil sestavek o tem, ali lahko vojaško posredovanje zahodnih sil
v Iraku obravnavamo kot pravično. Zapisal sem, da glede na katoliški
nauk o pravični vojni katoličani t.i. „druge iraške vojne“ ne
moremo odobravati. Julija 2011 sem za isti tednik napisal sestavek o
partizanih in domobrancih. Zapisal sem, da so oboji imeli prav, ko so
branili sebe in dom: eni pred okupatorjem, drugi pred revolucionarnim
nasiljem; oboji pa tudi svojo zmoto: eni zaradi revolucije, drugi
zaradi vojaškega sodelovanja z okupatorjem.
** Foto B.C.: Ribniški vrh na Pohorju.
** Foto B.C.: Ribniški vrh na Pohorju.
Izraz "pravična vojna"je že sam po sebi kontradikcija.Sicer pa ima vse tisto,kar se zgodi ali se je že zgodilo,absolutno prednost pred vsemi našimi Špekulacijami.Poslej gre le še za to,ali bomo znali shajati z vsemi posledicami naših zmot in zablod ne,da bi povzročali nove krivice.Zanikanje ne izpolnjuje tega nujnega pogoja.
OdgovoriIzbriši"Mnenje, da je osamosvojitvena vojna bila moralno sporna"
OdgovoriIzbrišiTisto čemur mi pravimo osamosvojitvena vojna je bil predvsem piarovski spopad v Cankarjevem domu. Zmagovalec je bil Jelko Kacin.
Oborožen spopad med pripadniki Policije in teritorijalnih enot s pripadniki jugoslovanske vojske je bil zgolj to, oborožen spopad.
Poglejte malo med teoretiki vojne. Da bi spopad nosil ime vojna, mora ustrezati nekaterim atributom.
- mora trajati dovolj časa
- mora zajemati dovolj velik segment prebivalstva
- mora povzročiti dovolj veliko materialno škodo
- mora povzročiti dovolj veliko žrtev med udeleženci,
itd.
V devetdesetih je divjala vojna na Hrvaškem, v Bosni, na Kosovem. Slovenija je imela srečo in jo je glede na gornje, odnesla le s praskami.
Dejstvo torej je, da je med 2. svetovno vojno na Slovenskem potekal upor proti okupatorju in predvsem državljanka vojna.
OdgovoriIzbriši