Predavanje na duhovnem in izobraževalnem srečanju duhovnikov mariborske nadškofije
5.2.2014,
Maribor
|
Bl. Janez Pavel II. - papež nove evangelizacije.
Znamenita fotografija je bila posneta na Betnavi pri Mariboru
ob Slomškovi beatifikaciji 19.9.1999. |
Spoštovani
duhovniki in pastoralni sodelavci! Hvaležen sem vaši Pastoralni službi za
povabilo, da vas danes nagovorim o imperativu evangelizacije za področje in
razmere mariborske nadškofije. Razmišljanje bo potekalo v štirih korakih:
-
RAZLOČEVANJE:
koliko in kako globoko zna biti duhovno poškodovana lavantinska škofija vsled
finančnega zloma in kaj je ta trenutek največja nevarnost;
-
VERA:
kdo tvori nezlomljivo jedro naše Cerkve in kako tudi s pomočjo bostonskega
primera poživiti zaupanje v nepredvidljivega Boga;
-
PASTORALA:
zakaj se moramo takorekoč „pastoralno spreobrniti“ k evangelizaciji in kakšen
pastoralni slog bo v prihodnje „zanesljivo deloval“;
-
DUHOVNOST:
kakšna naj bo duhovnost duhovnika v času nove evangelizacije.
RAZLOČEVANJE:
Kako globoka je lahko poškodba in ali smo še „lunarna“ Cerkev
Papež
Frančišek v apostolski spodbudi Evangelii gaudium (EG - Veselje evangelija) govori o najhujši skušnjavi Cerkve. To je skušnjava,
ko „iščemo človeško čast in osebni blagor namesto Gospodove časti“.
Frančišek jo, citirajoč de Lubaca, imenuje „duhovna posvetnost“ in ji namenja eno
poglavje (prim. EG 93-97). Po vseh teh dogodkih v Mariboru bi nam verjetno šel
hitreje v uho izraz „materialna posvetnost“. Češ, očaral nas je denar, nasedli
smo prividu materialnega blagostanja, preveč smo verjeli v materialne temelje
pastorale, itn.. Potrebno bo razmišljati v drugi smeri. Če se je zgodila
„materialna posvetnost“, je to bilo možno, ker se je poprej v nas - potihoma,
kot zna – naselila „duhovna posvetnost“. Povedano drugače: če smo zašli v
operativno pastoralno zmoto, smo poprej boljkone na nezavedni ravni gojili
neko teološko in duhovno zmoto.
Poglejmo
pobližje, kaj je „duhovna posvetnost“. Citat je malo dolg, a vredno ga
je slišati. Henri de Lubac v svoji znameniti Meditaciji o Cerkvi (Méditation
sur l'Église, 1953) piše: „Duhovna posvetnost ni nič drugega kot
radikalno antropocentrična drža. Ta drža bi bila neoprostljiva v primeru – ki
ga imejmo za možnega - ko bi nekega človeka odlikovale vse mogoče duhovne
popolnosti, ki pa ga ne bi peljale k Bogu. Če bi ta duhovna posvetnost
preplavila Cerkev in jo začela kvariti z neposrednim napadom na njen izvir, bi
bilo to neskončno bolj pogubno, kakor vsaka druga zgolj moralna posvetnost.
Bila bi hujša od nečedne gobavosti, ki je v določenih trenutkih zgodovine kruto
iznakazila ljubljeno Nevesto, ko se je zdelo, da se dogaja pohujšanje v
svetišču v obliki libertinskega papeža, ki je Kristusovo obličje prekril z
dragimi kamni, okraski in vohuni... To je pretanjeni humanizem, neprijatelj
živega Boga - in, potihoma, nič manj neprijatelj človeka - ki se lahko naseli v
nas na tisoče prikritih načinov.“
Ena
izmed podob, ki jo uporabljajo očetje, ko govorijo o Cerkvi, je Cerkev kot „mysterium Lunae - skrivnost Lune“. Če je Cerkev Luna, kdo je Sonce? Sonce
ne more biti kdo drug kot Kristus. "Fulget Ecclesia non suo sed Christi
lumine – Cerkev ne sveti s svojo lučjo, temveč s Kristusovo," pravi
sv. Ambrož. Če bi Cerkev svetila s svojo lučjo, bi pomenilo, da se opira na svoje človeške, bodisi duhovne ali
materialne, ampak na svoje vire. „Duhovna posvetnost“, kot jo razlagata de
Lubac in Frančišek, na zunaj na videz ne uničuje Cerkve, temveč jo toliko bolj
rani v njenem jedru, se pravi, v njeni „lunarnosti“. Počasi se gradi - zmota
vseh zmot - Cerkev brez Kristusa.
Cerkev
brez Kristusa je neke vrste naravna religija, naše duhovništvo v taki Cerkvi pa
neke vrste šamanstvo. Dokument Pridite in poglejte (PIP) je zaznal ta
pretanjeni nagib tudi v slovenski Cerkvi, ko govori o „pastoralni tehnologiji“,
ki nastopi, kadar bolj kot v Kristusa „zaupamo materialni ali
politični moči“
(prim. PIP 42). Sliši se pošastno: ampak mi lahko religiozna opravila zastavimo
tehnično zelo dobro, lahko smo tehnično gledano uspešni verski delavci,
sociološko gledano uspešna religija, četudi smo stik z živim Bogom izgubili.
Psihološki
in medijsko-politični trenutek nas seveda raztresa. Moti našo teološko
lucidnost in nas odganja od bistva. Vsak dan beremo in debatiramo, kakšna je
mariborska finančna polomija in kdo je kriv zanjo. Pred kratkim je o mariborski
škofiji pisal celo znameniti britanski časnik Financial Times. Ves ta
trušč je po svoje poučen in vznemirljiv ter mu ni mogoče ubežati. Ampak naj v
teh dneh kak Reporter ne zamenja Biblije, ko gre za presojo o Cerkvi.
Naj se v tej dramatični uri za lavantinsko škofijo toliko glasneje sliši vabilo
k meditaciji o Cerkvi. O njeni najgloblji naravi. O „skrivnosti Lune“.
Nujno je vedeti, kaj je pravzaprav v ozadju.
Zdaj je čas za ignacijansko
tradicijo „razločevanja duhov“. Če smo zabredli zgolj v „moralno posvetnost“,
kot pravi sprotnim grehom Cerkve de Lubac, ni tako hudo. Obnovimo kesanje,
prosimo odpuščanja, komu izrecimo kakšno kanonično kazen, opravimo spravo! Toda
če je v ozadju „duhovna posvetnost“, je skušnjavec lahko še vedno na delu.
Bistvo mariborske Cerkve je lahko še vedno ogroženo. Celo nujno moralno
očiščenje, ki ga kot škofijska skupnost zdaj doživljate, se lahko zgodi v
znamenju moraliziranja in čistunske nadutosti oz. kot da je še enkrat vse
odvisno od nas ljudi. V tem trenutku vam ne sme biti v prvi vrsti za kolektivno
katarzo in nazaj pridobljeni družbeni ugled, temveč da ste „Luna“ - odsev
Kristusove luči.
VERA
V GOSPODA: Nezlomljivo jedro in neuničljivost Cerkve
Na
stropu podružnice sv. Trojice na Gojki nad Frankolovim je (v slovenščini izpred
150 let) napisano nekaj misli cerkvenih očetov, tudi Avguštinova: „Kako
hočeš Božjo naturo zapopasti? Vedi, da jo zapopasti ne zamoreš.“ Ker ne
razumemo Boga, smo lahko frustrirani. Vendar velja tudi obratno. Ko smo v
stiski, nam je lahko v tolažbo prav Bog, ki ga „zapopasti ne zamoreš“.
Mi ne vemo, On ve; mi smo šibki, On ne. To je Bog, ki je svoboden in preseneča.
Bostonska
škofija je na prelomu tisočletja doživela verjetno najhujši udarec v svoji
zgodovini. Policija je razkrila mrežo duhovnikov pedofilov ter dolgoletno
spolno zlorabljanje otrok znotraj cerkvenih inštitucij. Pozor! Tu ni šlo za
zdrs zdaj tega zdaj onega v spolni zločin. Tu je šlo malodane za organizacijo,
ki je štela 70 članov. Bl. Janez Pavel II. je na Veliki četrtek 2002 v pismu
duhovnikom s tem v zvezi spregovoril o duhovnikih, „ki so izdali pri
posvečenju prejeto milost, ko so padli v najhujše oblike ‘skrivnosti zla’, ki
deluje v svetu.“ Pomnimo, da izraz „skrivnost zla - mysterium iniquitatis“
uporabljamo tudi za označevanje Satanovega delovanja.
Kaj se je zgodilo z
bostonsko nadškofijo potem? Po pravili sociologije, socialne psihologije in
politike, pa tudi ekonomije, saj so sledile milijonske odškodninske tožbe, bi
nadškofija morala zapreti svoje duri. Bostonski moralni krah je bil
neprimerljivo večji, kot je mariborski. Slabih 15 let po tistih dogodkih je
slika v Bostonu naslednja: ljudje hodijo normalno k maši; župnije živijo;
bostonsko semenišče je polno bogoslovcev. Bostonski nadškof je od l. 2003
kapucin Sean Patrick O'Malley. Na zadnjem konklavu je bil med papabilimi, trenutno
pa predstavlja Severno Ameriko v papeževi skupini osmih kardinalov za reformo
Cerkve. Koluarji ga imenujejo „Božji vzdrževalec“.
Imamo
premalo informacij, da bi lahko natančno poizvedeli, kako je potekalo bostonsko
okrevanje po škandalu. Vemo, da je ena izmed temeljnih postavk bil nadškofov
„neusmiljen“ protokol ničelne tolerance do spolnih prestopnikov med klerom.
Dodajmo še na sploh povečano disciplino klera ter veliko zaupanje v laike, za
katere je O'Malley dejal: „Reforma Cerkve brez laikov ni mogoča“. Svoje
je naredil tudi pritok špansko govorečega prebivalstva v Boston, kar je v
zadnjem desetletju precej poživilo življenje župnij. A to, kar nas v Mariboru
zanima glede Bostona, je že golo dejstvo, da je okrevanje po hudem škandalu
možno. In ne samo to. Okrevanje se lahko zgodi relativno hitro.
Nenadomestljiva pri okrevanju je seveda vloga prvega voditelja – škofa.
Bog
uhaja posvetnim prognozam in preseneča. Moč vstalega Kristusa deluje, četudi
upravni cerkveni sistem dela na pol moči. Ni drugega, kot obnoviti vero in
zaupanje vanj. Mnogi verniki so danes zmedeni in prizadeti – to je res. A ker
ohranjajo vero v Kristusa, ohranjajo vse. Včasih duhovniki pozabimo na moč
vernega ljudstva. PIP opozarja na „najpomembnejšo silo, ki vedno deluje in
veže celotno cerkveno zgradbo. To je skrita vsakdanja molitev mnogih mož in
žena, njihovo trdno zaupanje v Boga ter njihova zvesta medsebojna ljubezen.
Živo jedro Cerkve na Slovenskem sestavljajo Kristusu predana srca preprostih
ljudi“ (PIP 30). Tudi to leto, ko smo brez obeh nadškofov, v neprijazni
medijskih in politični krajini, ko celo britanski časopis kaže s prstom na nas,
in ko ne vemo, kaj nas čaka jutri, lahko še vedno oz., po paradoksu, toliko
lažje kontempliramo neuničljivost Cerkve.
PASTORALNI
SLOG: Evangelizirati zastonj, z ubogimi in veselo praznujoč
Kako
naj se v danih razmerah lotimo nove evangelizacije? Najprej tako, da se zanjo
zavestno odločimo. Papež Frančišek pravi, da se preveč ukvarjamo sami s seboj.
S svojo podobo in samopodobo, s svojimi kompetencami in nerodnostmi. Cerkev
prihodnosti naj se manj posveča „varovanju sebe“ ter več misli na one zunaj,
poudarja. Naša Cerkev se bo morala takorekoč spreobrniti k oznanjevanju.
Temu imperativu sledi tudi naš PIP, ki piše o „pastoralnem spreobrnjenju v
misijonarskem smislu“ (PIP 51). Ko je bila celota družba prepredena s krščanstvom,
je bilo nekako samoumevno, da so vsi ljudje verni, da torej evangelijsko
oznanilo načeloma sprejemajo. Naši župnijski sistemi so nastali v tej
samoumevnosti ter so vse do danes še precej naravnani nanjo. Zdaj je
samoumevnosti konec. Tudi v Evropi smo pred „misijonarsko izbiro“. Papež pravi:
„Sanjam o misijonarski izbiri, ki je zmožna preoblikovati vse, da bi navade,
slogi, urniki, govorica in vsaka cerkvena struktura postali ustrezen prevodnik
za evangelizacijo sedanjega sveta, bolj kakor pa za varovanje sebe“ (EG
27).
Sprememba
nam vzbuja pomisleke, morda tudi strah. V tolažbo naj nam bo, da z novo
evangelizacijo ne prihaja nobena takšna naloga, ki ni podana že v evangeliju.
Tudi ni nujno, da zaradi t.i. „misijonarske izbire“ današnji duhovniki
radikalno spremenimo svoje urnike in zadolžitve. Da več delamo. Kljub temu
lahko začnemo znova in delamo na novo. Nov naj bo naš duh, pristop, zavzetost.
Ugledni
nemški teolog Medard Kehl v okviru svoje razprave o hrepenenju sodobnega
človeka po Bogu (članek „Sehnsucht“ - eine Spur zu Gott? v reviji Geist
und Leben 70, 1997) podaja tri makro-metode, če hočete, tri „recepte“ za
novo evangelizacijo. Po Kehlu bo željo po Bogu vzbujal pastoralni slog, ki bi
ga lahko povzeli v geslo: zastonj - z ubogimi - praznujoč.
Najprej
zastonjskost cerkvenega oznanila in dela. Sodobni človek bo verjel
Cerkvi, če bo oznanjevala in delala brez prikritih namenov, brez računice, brez
želje po obvladovanju ljudi, brez hlastanja po dobičku, brez šopirjenja s
številkami,... popolnoma gratis. Človeku oznanjamo evangelij iz spoštovanja do
njega in iz ljubezni. To je to. Ničesar ne pričakujemo v zameno. Bolj ko je
svet preračunljiv in „mahnjen“ na korist in dobiček, večja bo pričevalna moč
naše zastonjskosti.
Nadalje
ne bomo zgrešili, če bo naša Cerkev uboga in za uboge. Sodobni človek bo
verjel Cerkvi, če jo bo začutil ob sebi, ko mu bo najtežje. Sporočilo Božjega
sočutja vstopi v vsakega človeka in omehča najbolj trda srca. Papež Frančišek
uči: „Danes in vedno velja: 'ubogi so prvi naslovljenci evangelija'.
Brezplačno oznanjevanje evangelija ubogim je znamenje Božjega kraljestva, ki ga
je prinesel Jezus. Naravnost je treba povedati, da obstaja neločljiva
povezanost med našo vero in ubogimi“ (EG 48).
Tretji
nasvet Medarda Kehla je nasvet o praznovanju. Sodobnega človeka bo Cerkev
nagovorila z lepimi prazniki in običaji, z druženjem in sproščenim praznovanjem
človeškega in božjega, z lepim in pristnim bogoslužjem,... Praznik je
vabljiva in vesela govorica presežnega in resničnega. Kardinalu O'Malleyu
je ljub ameriški rek: „Zgradi stadion in ljudje bodo prišli.“ V smislu,
veselo in pristno praznuj ter pripravi prostor za praznovanje, prej ali slej se
bo napolnil.
DUHOVNIKOV
SLOG: Čas za duhovnikovo vero, pristnost, gorečnost in veselje
Timothy
Radcliffe, duhovni pisatelj in vrhovni predstojnik dominikanskega reda, v
knjigi Zakaj sploh biti kristjan? (Družina, 2012) o vlogi kriz v
življenju Cerkve piše,: „V nekem trenutku /krize učencev/ jim je Gospod
darova svoje telo, v naslednjem pa evangelije. Zato se ne smemo bati krize.
Cerkev se je rodila v krizi upanja. Krize so naša hišna specialiteta.
Krize nas prenovijo. Ta, ki jo doživljamo zdaj je neznansko majčkena.“
Če je
zdaj čas krize, je to tudi trenutek (in ne vemo, kdaj nam bo spet v toliki
jasnosti predočen), da duhovniki zaživimo in pokažemo, kaj je najdragocenejšega
v nas osebno in v našem poklicu. Imamo ne samo službo, pač pa tudi karizmo
voditeljstva. Ker smo voditelji, je povsem na mestu, da ljudje nas najprej
preverjajo, če še verujemo. Zato „sursum corda – kvišku srca“! Poživimo
osebno vero in napovejmo vojno pastoralnemu malodušju oz. „pokopališki
psihologiji, ki postopno spreminja kristjane v muzejske mumije“ - kot sočno
pravi papež Frančišek. Pesimizem je jalov, še uči papež, žalost pa je – in tu
papež uporabi definicijo pisatelja Bernanosa - „najdragocenejši od demonovih
eliksirjev“ (prim. EG 83-84).
Francoski
sociolog Jean-Marie Donegani v članku Nekredibilna Cerkev? (Une
Église décrédibilisée?, v reviji Lumen Vitae 67, 2012) cerkvenim
ljudem, ki bi radi, da se njihov glas spet sliši v družbi, predlaga, naj
bodo čim bolj pristni. Izkušnja in pristnost sta danes dobili tisto vlogo,
ki jo je včeraj imela resnica, meni Donegani. To za duhovnika pomeni, da te ne
bodo poslušali, če boš hotel, da s prve verjamejo v Boga, ki ga ti oznanjaš s
prižnice. Tvoja resnica o Bogu jih ne zanima. Povrh so prepričani, da govoriš o
Bogu, ker pač „po službeni dolžnosti“ moraš. Če boš pa pristno živel po tem,
kar veruješ, jih bo tvoja pristnost nagovorila, četudi v Boga (še) ne verujejo.
Rekli bodo: „Ne vemo, če Bog obstaja ali ne, vemo pa in cenimo, da je župnik
'fant od fare', pristna in nasmejana duša. To bo verjetno zato, ker veruje v
Boga.“ Pristnost kot preverba resnice.
Če k
pristnosti dodamo še gorečnost, smo že precej blizu eksplozivne
mešanice, ki bo poganjala naš motor nove evangelizacije. Papež Pavel VI. v
apostolski spodbudi Evangelii nuntiandi (EN - O evangelizaciji
današnjega sveta, 1975) takole razmišlja o nujnosti nove gorečnosti za
oznanjevanje: „To pomanjkanje gorečnosti je tem usodnejše, ker prihaja od
znotraj. Kaže se v utrujenosti, v razočaranju, v lagodnosti, brezbrižnosti in predvsem v pomanjkanju
veselja in upanja. Zato pa vse tiste, ki imajo kakršenkoli način ali na
katerikoli stopnji nalogo evangelizacije, spodbujamo, naj poživijo in okrepijo
duhovno gorečnost“ (EN 80). Opomnimo, da je „nova apostolska gorečnost“
zapisana v glavni strateški ideal slovenskega pastoralnega načrta (PIP 59).
Zaključimo
z diko duhovniškega veselja. Veselje je, kot je vse boj razvidno,
skrivna formula papeža Frančiška. Pomenljiv in aktualen je stavek Pavla VI.: „Ohranimo
prisrčno in tolažljivo veselje, ki je lastno oznanjevalcu evangelija tudi
tedaj, kadar mora sejati v solzah“ (EN 80).