Sovražijo nas v našo sveto
korenino
Teroristi, ki so udarili v Kataloniji,
so še enkrat izkazali fanatično sovraštvo do tega, kaj je Zahod.
Sovražijo našo sproščenost in svobodo (napadli so promenado
Rambla), sovražijo samostojno zahodno žensko in tudi
njenega nedolžnega otroka (med žrtvami ženske in otroci), sovražijo naše krščanstvo in naš
tipično evropski čut za vzvišeno in lepo (načrtovali so napad na
Sagrado Familio); skratka, sovražijo nas v našo sveto korenino.
Izpulili bi to korenino, jo potacali, na njeno mesto bi na silo v
zemljo zabili betonski kol mračne in krvoločne verske diktature, kot je svet še ni videl.
Toda izpuliti civilizaciji njeno
korenino, njeno hrbtenjačo, ne gre tako hitro. Pravzaprav sploh ne
gre. Angleški zgodovinar Arnold Toynbee je rad povedal:
„Civilizacija umre zaradi samomora in ne zaradi umora.“ Ubiti
civilizacijo od zunaj, kar delajo teroristi, ni mogoče. Lahko pa
civilizacija umre od znotraj, ko njeni člani sami zanemarimo lastno
korenino ali se iz kakšnih ideoloških razlogov celo obrnemo proti
njej.
Naša korenina je tisočletna in stoji
na treh točkah, postavljenih v tri mesta: Atene (razum), Rim
(pravo), Jeruzalem (presežno). Tega trojega nam ni mogoče izpuliti.
Povsod okrog nas je. Dovolite mi, da vam to na igriv, pravzaprav na
šoferski način dokažem.
Le dober kilometer pa povsod korenina
Oni dan sem se peljal skozi Šentjur
pri Celju. Zapustil sem kozjansko drobovje iz smeri Slivniškega
jezera, skočil preko ozkega mostu na glavno cesto Rogatec – Celje,
takoj zatem pa zavil na desno v Šentjur v smeri Dramelj. Med prvim
in zadnjim semaforjem tega podeželskega mesteca sem opravil malo
miselno igro. Te dni namreč berem Rebulov roman V Sibilinem
vetru, ki se odvija v času visokega rimskega cesarstva (II.
stol.), in se sploh zanimam za antiko na naših tleh. Zato sem na
tistih nekaj ovinkih skozi Šentjur na kažipotih, reklamnih panojih
in v imenih trgovin načrtno lovil sledi antičnega,
prastaroevropskega, sledi naših tisočletnih korenin. Poglejmo, kaj
sem naštel.
- Kažipot za Rifnik. Ta hrib južno od Šentjurja je mala zakladnica tisočletij. Bil je poseljen že v mlajši kameni dobi (3000 let pred Kr.), na njem so v V. in VI. stol. bile postavljene zgodnje krščanske cerkve.
- Podjetje Ahac. Mučenec sv. Ahac je bil rimski legionar. Ker je sprejel krščansko vero, je bil za časa cesarja Hadrijana križan na gori Ararat (kjer je pristala Noetova barka). Poleg podjetja in skladišč Ahac, je v Stopčah pri Šentjurju nasproti cerkvice sv. Ahaca še znana gostilna Ahac.
- Transparent z vabilom na Angelsko nedeljo v Planino pri Sevnici (na veselici bodo igrali Modrijani). Angeli, duhovna bitja Stare Zaveze, Nove Zaveze pa tudi Korana. Kljub krizi tradicionalnih religij angeli krize ne poznajo. Postali so del pop-kulture.
- Trgovina s tehničnim blagom Akvonij. Po vodnem božanstvu Akvonu, ki so ga tod častili za časa Rimljanov. Na Rifniku so Akvonu v II. stol. zgradili svetišče.
- Črpalka Petrol. Iz poznolatinskega petroleum, ki ga tvorita besedi petra = kamen in oleum = olje. Antični grški ekvivalent je beseda naphtha = nafta, ki etimološko pomeni plamen. Še slovenski oktani potegnejo po antiki.
- Veleblagovnica Mercator. Iz latinskega mercator = trgovec, prodajalec, tudi tihotapec. Največji slovenski trgovski sistem s svojim latinskim imenom posredno goji spomin na Rimsko cesarstvo, ki je imelo medcelinsko razvejano trgovino, katere zunanji kraki so segali do Indije in celo do „dežele svile“ - Kitajske.
- Sam trg Šentjur. Za časa Avstro-Ogrske imenovan tudi Sv. Jurij ob južni železnici. Ime ima po farnem zavetniku sv. Juriju, vitezu in mučencu, ki je bil rimski legionar in je mučeništvo dočakal v času Dioklecijanovih preganjanj. Legendni Jurij, ki ubije zmaja in reši Marjetico, je pravcati evropski arhetip viteškega zavračanja zla in varovanja šibkih; arhetip, ki se ga vsak večer naužijemo v policijskih filmih in nadaljevankah. Jurijev križ (rdeči križ na beli podlagi) je prisoten v številnih evropskih grbih in zastavah.
- Trgovina Mana. Lahko slovensko žensko ime Mana, Manica, lahko tudi biblijska mana, popotnikom skozi puščavo navržena hrana iz nebes.
- Lekarna Sv. Jurij. Logotip šentjurske lekarne je klasičen: Higijina čaša s kačo v okolju križa. Kača je sicer tudi na Asklepijevi palici, antičnem simbolu zdravilstva. Smo globoko v grški mitologiji. Kača, ki se levi, pomeni novo življenje, ki ga dočakamo, ko smo rešeni hude bolezni.
- Šentjurska postaja policije. Beseda policija izhaja iz grške politeia = upravljanje mesta oz. države (polis = mesto). Posredno raba besede policija prikliče starogrško demokratično naravnanost v stvareh redarstva in uporabe sile.
- Ulica Na Tičnico. Tičnice (nosijo tudi imena kot Tičarica, Tičjek, Tičnik,...) so bile v predkrščanski dobi na vrhu zravnani sveti hribčki, na katerih so ljudje vzpostavljali obredni odnos s pticami, ki naj bi nosile duše na oni svet. Raziskovalec Leopold Sever je v Sloveniji naštel 170 tovrstnih duhovnih hribčkov.
- Osnovna šola Franja Malgaja. Iz starogrške besede skholé = brezdelje, prosti čas. Brezdelje, se pravi odsotnost fizičnega dela, je bilo pogoj, da se je nekdo lahko posvetil učenju in izobraževanju. Evropska civilizacija je za vse otroke in mlade, bogate ali revne, prva določila „čas brezdelja“, da bi se lahko v svoj in skupni blagor čim bolje izobrazili.
Morala šoferske miselne igre
Morala ob koncu šoferske miselne igre
na poti skozi Šentjur je preprosta. Pot med prvim in zadnjim
šentjurskim semaforjem dokazuje, da smo tako rekoč na vsakem koraku
združeni s tem, kar smo bili. Tudi če nismo do podrobnosti
osveščeni o besedah in simbolih, ki jim sledimo, ko stopimo po
mleko v trgovino ali po tablete v lekarno, nas te besede in simboli, po večini iz trikotnika Atene-Rim-Jeruzalem, držijo, vodijo in oblikujejo. Ne, ne bomo kar tako nehali biti, kar
smo.
Razen, seveda, kot opozarja Toynbee, če se ne bomo sami po neumnem ali načrtno obrnili proti sebi.
Razen, seveda, kot opozarja Toynbee, če se ne bomo sami po neumnem ali načrtno obrnili proti sebi.
* Foto B.C.. Zgoraj: logotip Lekarne Sv. Jurij, spodaj: pogled na Šentjur s Tičnice.