Strpnost (lat. tolerantia) je
ena izmed velikih zapovedi sodobne družbe. Spada v red pojmov kot
svoboda, enakost, človekove pravice, pluralizem, demokracija. Če
komu pravimo, da je strpen, mu priznamo človeško širino in
sposobnost za ustvarjanje odprte družbe. Če koga označimo za
nestrpnega, ga razumemo kot socialno razdiralnega, kot morebitno
grožnjo sami demokraciji.
Rojstvo strpnosti pripisujemo
razsvetljenstvu oz. t.i. dobi razuma. Zgodovinski okvir pa so ji dale
verske vojne 17. stoletja, po katerih je postalo jasno, da evropska
družba ne more več računati na idejno in duhovno edinost srednjega
veka, temveč se mora naučiti živeti v različnosti ver. Ideja
strpnosti je zato že v začetku vsebovala kritiko religije.
Strpnost v rokah super-strpnežev
Do sem „šolska“ razlaga pojma
strpnosti. Drugo pa je njegova zgodovinska raba. Na Slovenskem,
denimo, smo priča pojavu, ko si določeni ideološki in politični
krogi pojem strpnosti lastijo. S tem pa tudi pravico in poslanstvo,
da vse druge učijo, kaj je in kaj ni strpnost, kdo je in kdo ni
strpen. Religija, domoljubje, navezanost na tradicijo ali zgolj želja
po redu v družbi, so v teh krogih radi videni kot vir nestrpnosti.
Kdor ne spada v kroge samooklicanih super-strpnežev, je zato pogosto
v zagati, ko se mora (pred javnostjo) braniti in dokazovati, da ni
nestrpen. Ti krogi so politično in medijsko silno močni, zato
zmorejo ostale skupine, zlasti katoličane, stigmatizirati in umetno
postaviti v podrejen položaj. To so npr. storili s prebivalci
Ambrusa po sporu z romsko družino Strojan l. 2006. Še danes kak
novinar dolenjsko vasico Ambrus označuje za sinonim nestrpnosti.
Kdor se je kdaj v Ambrusu ustavil na kavi, pa ve, da tam živijo
povsem normalni ljudje.
Zato bomo na tem mestu razvili nekaj
dvomov o strpnosti, kot jo pojmujejo bojeviti dediči
razsvetljenstva. Poskušali bomo osvoboditi ta ugrabljeni pojem.
Dvomimo trikrat:
Prvi dvom: Se je strpnost res rodila šele z
razsvetljenstvom?
Drugi dvom: Je monoteizem res vir stalne
napetosti in nestrpnosti?
Tretji dvom: Je imeti močno stališče
(vero) res v nasprotju z dialogom in strpnostjo?
Strpnost
preden nastopi „doba razuma“
Na dlani je, da je
strpnost kot človeška kakovost vedno obstajala. Pač pod drugimi
imeni. Indijski kralj Ašoka (+ 232 pred Kr.) je npr. temelječ na
budističnem izročilu izdajal zakone o strpnosti in solidarnosti do
šibkih, ki nagovarjajo še danes. Grška civilizacija, nato pa
rimski imperij sta bila mogoča, ker so zakoni ščitili manjšine
ter različnost narodov in ver. Podobno se je ravnalo, čeprav že
zedinjeno v eni krščanski veri, Sveto rimsko cesarstvo. Slovenci
nismo preživeli le zaradi ljubezni do lastnega jezika in zgodnje
prve knjige, ampak tudi zato, ker smo bili del nam ugodnega velikega
mednarodnega političnega sistema, ki se je najprej imenoval Sveto
rimsko cesarstvo, nato Sveto rimsko cesarstvo nemške narodnosti ter
končno Avstrija oz. Avsto-Ogrska.
Kaj pa (krščanski) srednji vek? Ta je
zelo priljubljena tarča razsvetljenstva, ko hoče pokazati nase,
kako odlično da je napram prejšnjim dobam.
Kot praktični primer srednjeveške
strpnosti navedimo madžarskega kralja Štefana, ki je okrog l. 1000
svojim podložnikom zapovedal prijaznost do popotnikov in tujcev ter
pripravljenost se od njih kaj koristnega naučiti. Madžari so nekaj
desetletij pred tem še ropali okoliške narode.
Tudi teoretični prispevek
srednjega veka ni zanemarljiv. Sam pojem tolerantia oz. glagol
tolerare je pravniških razpravah prisoten že v visokem
srednjem veku. Znameniti Decretum Gratiani (zbirka pravniških
norm, ki jo je sestavil menih Gratian) iz 12. stoletja uporablja
izraz tolerare, kar v kasnejših stoletjih sproži nadaljnjo
poglobitev. V 13. stoletju, kot ugotavljajo srednjeveški
zgodovinarji (naslanjamo se na članek Istvána
Bejczya, Tolerantia: A Medieval Concept, ki ga najdete na
spletu), naletimo na dve zanimivi formulaciji. Prva pravi, da Cerkev
nekaterih stvari ne odobrava, vendar jih dopušča. Druga pa, da
moramo včasih tolerirati manjše zlo, da preprečimo večje.
Skratka, ne bomo razsvetljenstvu jemali
pomembne vloge, ki jo ima v razvoju in uveljavitvi socialne kreposti
strpnosti, ne bomo pa tudi toliko naivni, da ne bi videli, da gre za
obče človeško krepost, ki so jo velike civilizacije in religije
vedno znova odkrivale in povzdigovale. Vključno s srednjeveškim
krščanstvom. Vmes so seveda nanjo tudi pozabljale ali zašle v
nestrpno formo. Toda v Evropi tudi po razsvetljenstvu ni bilo
drugače. Pravzaprav so dobo razuma po svoje nadaljevali in kronali
zločinski totalitarni sistemi dvajsetega stoletja, ki so iz
nestrpnosti naredili vrlino (npr. t.i. razredni boj).
Monoteizem - pravir nestrpnosti?
Stara Zaveza je jasna. Posejana je s
trditvami in zapovedmi: Veruj v enega Boga! Jaz sem ljubosumen Bog.
Ni drugega Boga... Vernik je pravi vernik, če zavrača lažne
bogove, njihovo čaščenje in templje. Monoteistično ostrino ima
tudi Koran. Do politeizma je neprizanesljiv kot Stara Zaveza. Ker sta
se povrh vsega islam in krščanstvo skozi stoletja frontalno
udarjala in izključevala in ker je ob tem udarce dobivalo tudi
judovstvo, ni bilo težko skovati teze, da je pravzaprav monoteizem
prvi vir nestrpnosti. To tezo boste danes še posebej veselo slišali
razlagati s strani novodobnih duhovnih učiteljev. Teza bo
podkrepljena s trditvijo, da vzhodna verstva, ki niso monoteistična
(budizem in hinduizem), tudi niso nestrpna do drugačemislečih. (No,
kronika verskega nasilja v Indiji v zadnjih letih seveda kaže
drugačno sliko.)
Spet lahko navedemo vrsto
zgodovinskih primerov o strpnosti treh velikih monoteizmov. A
zazrimo se v soseščino. V severovzhodnem bosanskem mestecu
Bijeljina je v katoliški cerkvi bil kip fatimske Matere Božje
imenovane tudi Gospa od Orienta. Vsako leto 13. maja so se ob
kipu srečali katoliški, pravoslavni in muslimanski verniki ter
njihovi kleriki. Fatimska Devica je nagovarjala katoličane, ker se
je prikazala v katoliškem prostoru, pravoslavne, ker je napovedala
spreobrnjenje Rusije, in muslimane, ker spoštujejo Jezusovo mater in
ker je Fatima bilo ime četrti hčeri preroka Mohameda. Nasploh je za
mnoge predele Bosne bilo značilno, da kadar so praznovali kristjani,
so v goste vabili muslimanske sosede, kadar pa muslimani, so pri njih
praznični mizi sedeli tudi kristjani.
Potem je nastopila vojna in eden prvih
pokolov, ki so jih zagrešile srbske paravojaške enote, se je zgodil
prav v Bijeljini.
Za super-strpneže bo Bosna še en
dokaz o agresivnosti monoteizmov. Kdor gleda globlje, vidi drugače.
Bosna danes nima drugega izhoda kot ekumenizem in dialog med verstvi,
trdijo poznavalci balkanske duše in večina tamkajšnjih verskih
voditeljev. Monoteizmi, v svoji najbolj čisti duhovni sredici, se
kažejo kot zakladnica sožitja in medsebojnega spoštovanja, ki
lahko tudi Bosno dvignejo na raven svetlega zgleda. Monoteizem namreč
ne omogoča le strpnosti do drugačnih, temveč po svoji notranji
dinamiki med seboj drugačne napeljuje, da iščejo svoj skupni
Temelj. In bliže so Mu, bolj se čutijo bratje in sestre.
Sodobni predsodek: človek s trdnimi
stališči je nestrpen
Zaključimo v postmoderni. Po padcu
ideologij je zrasel nov ideologem strpnosti. Najbolj strpen naj bi
bil tisti, ki nima močnih in vseobsegajočih idej, ki je pragmatik,
liberalno nevezan, uživač v različnosti in lahkoten v menjavah
slogov. Ker ga nič ne veže, ker ne verjame v višji smisel, naj bi
bil najbolj primerno gradivo za pluralno in globalno družbo, saj naj
bi ne zahajal v idejne spore. Še več, na idejne in verske spore
lahko gleda zviška. Tak, kot je, zlahka začne opravljati vlogo
razsodnika v sporih med idejami in verami. Za šefa državnega Urada
za verske skupnosti, denimo, bi po tej formuli najbolj ustrezal
človek, ki je ateist in ki svoj posel razume kot da je nekakšna
vzgojiteljica v vrtcu religij.
Vendar se rado izkaže, da je človek
brez trdnih stališč in zavezanosti velikim idealom prazen človek.
Super-strpnež je na koncu človek, s katerim se nimaš o čem
pogovarjati. Ponovimo, kar smo že zapisali na nekem drugem mestu:
Biti strpen ne pomeni odpovedati se svoji identiteti. Kdor nima
identitete in stališč, tudi za dialog ni sposoben. Ta libertarna
vseenost, ki je danes zelo v modi, je na dolgi rok večji vir
nestrpnosti kot pa izoblikovana stališča.
Hočete dialog in strpno družbo?
Verjemite v nekaj ali v Nekoga!