Ko
je resnica spet pomembna
Povsod,
kjer se dobro živi in je napredek v medosebnih odnosih, napredek na
delovnem mestu, napredek v kulturnih in športnih dosežkih, je na
delu resnica. Človek je narejen za resnico, možgani so njegov organ
za resnico, srce je njegovo operativno središče za resnico.
Življenje v laži je nevzdržno, saj gre proti naravi človeka. Kdor
veliko laže ali dolgo živi v laži, zboli na duši, v naslednjem
koraku še na telesu.
S
tem v zvezi je nadvse zanimiv naš družbeni trenutek. Naenkrat se
vse bojujemo proti laži. Vsi bi radi več resnice. Pojav, ki je
sprožil to malodane hrepenenje po resnici, je povezan z učinkom
interneta, vsenavzočnimi družbenimi omrežji in lažnimi novicami
(fake news). Seveda je
tudi v boju proti fake news
takoj zraven politična manipulacija, saj tekmeci drug drugega
obtožujejo proizvodnje lažnih novic, toda nagib je dober. Potem ko
se je zdelo, da bodo nekatere povojne filozofije (strukturalizem,
postmodernizem, nova gnoza,...) in moderni življenjski slogi
(cinična distanca, brezbrižnost, porabniški egoizem,...) odpravili
resnico, nas je družbena situacija prisilila, da se znova zavemo, da
brez resnice ne pridemo nikamor. Čudno se sliši, vendar se dogaja
nekakšna rehabilitacija resnice. Kar je v osnovi dobro.
Ko
je resnica spet pomembna; ko jo hočemo, takšno kot je; ko se nam iz
srca upira poslušati dvoumne čveke,... vznikne krepost iskrenosti.
Iskrenost je najprimernejša krepost, ko gre za resnico. Ko resnica
vidno zažari v naši komunikaciji, je na delu iskrenost.
Iskrenost
je med brez primesi
Latinska
beseda za iskrenega človeka je sincerus.
Etimologi si niso docela enotni, od kod izhaja, ampak največkrat in
tradicionalno besedo sincerus
= iskren povezujejo z medom. Da, z medom, ki ga pridelajo čebele.
Takole: sin (brez) +
cerus (cera
= vosek), dobesedno brez voska.
Že
starodavni ljudje so namreč cenili čisti med. Trudili so se s svojo
primitivno tehnologijo, da bi iz njega odstrani vosek in morebitne
smeti ter v jed ponudili čisto zlato snov. Postopek čiščenja medu
ter veselje nad čistim medom je v nadaljnjem koraku postal podoba
človeške kakovosti. Človek, ki ni lagal; človek, ki je bil povsem
naraven; človek, ki ni imel dvojnih namenov,... je daljne latinske
prednike spominjal na sčiščen med, na med brez
voska. Če nadaljujemo po tej logiki, lahko
rečemo, da so iskrenega človeka zaznavali kot človeka z lastnostmi
čistega medu: zdravilen, sladek, vir veselja.
Resnica
je včasih težka, včasih boli, včasih škodi našim interesom.
Zato smo se brž naučili povedati jo s primesmi (z voskom).
Pri tem ne ravnamo vedno narobe. Vsi smo kdaj v položaju, ko je
bolje ne povedati vse resnice.
Nekaj
primerov. Prijateljevo ženo smo zalotili, da vara svojega moža.
Bomo prijatelja takoj poklicali in mu po špijunsko javili, da je
varan? Resno bomo premislili in se verjetno odločili za molk –
vsaj do primernega trenutka. Nek človek je v bolnici v komi, vmes mu
je umrl nekdo od najbližjih. Mu bomo takoj po prebujenju iz kome in
ko začne povpraševati po svojem bližnjem povedali žalostno
novico? Verjetno ne. Prej se bomo posvetovali z zdravnikom. Tu je še
uvidevnost. Nekdo ima določen kompleks, določeno rano (denimo
razpad družine, težko otroštvo, odvisnost od tega ali onega,... ).
Okolica se nekako »zaroti«, da v njegovi navzočnosti ne odpira
direktne teme, ker bi mu to povzročalo bolečino. V pogovor vnese
takšne ali drugačne »primesi«, ki blažijo bolečino in se
izogibajo konkretni razpravi.
Iskrenost
pa je tisti postopek, ko v podajanju resnice odstranjujemo primesi.
Bodisi dobronamerne primesi (ampak ne na račun uvidevnosti), zlasti
pa zlonamerne primesi (manipulacija, ščuvanje, varanje...).
Iskrenost je lepota čiste resnice.
Iskrenost
je bližina
Enako
kot latinska je zanimiva tudi slovanska etimologija besede iskren.
Sorodna je narečni besedi ískrnji,
kar pomeni bližnji,
izhaja pa iz praslovanskega prislova jь̀zkrь=blizu.
Tudi
tu si lahko predstavljamo razvoj pomenov. Najprej so naši daljni
slovanski predniki za bližnjega-iskrenega
imeli nekoga od svojih: brat, sestra, oče, klan. Nato se je beseda
bližnji-iskren začela
uporabljati za vsakega, ki je imel lastnosti, kot jih imajo brat,
sestra, oče, klan. In ena bistvenih lastnosti bližnjih je prav ta,
da ti ne lažejo.
Že
etimologija besede potemtakem pove, da je iskrenost je tesno povezana
s človeško bližino. Iskrenost ustvarja človeško bližino, je
prepoznavni znak človeške bližine, je sad človeške bližine.
Povedano obrnjeno: če hočemo porušiti človeško bližino (npr.
zakonski odnos), vnesimo v našo medsebojno komunikacijo laž,
neiskrenost, dvojnost, poniževalno zafrkavanje. Povedano
terapevtsko: če hočemo rehabilitirati človeško bližino (npr.
zakonski odnos), se potrudimo za iskrenost.
Skratka,
iskrenost je pravilno delovanje resnice
Katekizem
katoliške Cerkve (KKC) na več mestih uporablja pridevnik iskren:
iskreno iskanje Boga,
iskrena pobožnost,
iskreni zakonski
odnosi,.... V poglavju, kjer razlaga osmo Božjo zapoved, pa o
iskrenosti zapiše, nekaj, kar bi moglo biti njena definicija (KKC
2468): »Resnico kot pravilno delovanje in govorjenje imenujemo
resnicoljubnost, iskrenost ali odkritost.«
Iskrenost
(lat. sinceritas) KKC
postavlja v družbo resnicoljubnosti (lat. veracitas)
in odkritosti. Družba teh dveh besede pove, da, kdor je iskren,
ljubi resnico in govori odkrito. Ljubezen do resnice je njegova
notranja krepost, duhovno gonilo; odkrito govorjenje je slog njegove
komunikacije.
KKC
na tem mestu poda tehtno definicijo, ki bi si jo morali vzeti k srcu:
iskrenost je pravilno delovanje resnice in pravilno podajanje
resnice. Resnica je, a ta resnica je nemočna, če ni pravilno
povedana. Bog je resnica, a v imenu »Boga« lahko tudi ubijamo.
Družina je resnica, a v imenu »družine« lahko mož izvaja nasilje
nad ženo in otroci. Resnica ne more biti povedana na manipulativen
način, ne more biti vsiljena, ne more biti nasilna. Tudi resnica
potrebuje »pravilno delovanje in govorjenje« in na tem mestu je
nepogrešljiva krepost iskrenosti.
Če
se vrnemo na začetek. Danes bi se vsi bojevali proti fake
news. To je pohvalno. Želijo si resnice. To
je navdihujoče. Toda ali so pripravljeni biti iskreni? Na tej točki
mnogi padejo. Tudi njihov bitka proti fake
news ima primesi,
ima vosek politične
računice.
Podobno
je v zakonskem odnosu. Vsi bi hoteli odnos, ki resnično deluje in
resnično osrečuje. Toda ali so pripravljeni biti iskreni? So
pripravljeni na mizo dati kozarec medu brez kančka voska?
* Članek je bil najprej objavljen v reviji Družina in življenja, junija 2018. Foto: B.C..
Berem vašo iskreno izjavo:Prvi sem javno napisal, da je postala Cerkev največji distributer pornografije v Sloveniji. V Družini, mislim, da leta 2007. Podjetje T2 je takrat ponujalo največ pornografskih kanalov. Zame je bilo to povsem jasno znamenje, da je Boga zamenjal drug Bog – denar. Zato pravim, da so kršili prvo božjo zapoved. Kasneje so se izgovarjali na holding, pa na zapletene lastniške povezave… Sami izgovori. Cerkev v čem takem, kot je pornografija, pač ne sme sodelovati.
OdgovoriIzbrišiBranko Cestnik je bil eden prvih, če ne kar prvi duhovnik, ki je javno kritiziral početje klerikov v Mariboru. V intervjuju za Dnevnik je spregovoril tudi o tem ...
Kaj boste pater Branko Cestnik vi storili, ko pravite, da je v slovenski
cerkvi Boga zamenjal drug Bog-denar?
https://www.portalplus.si/2073/bog-ali-denar/