Kantavtor Bob Dylan je torej letošnji
Nobelov nagrajenec za književnost. Prav je, da ob tem spomnimo na
pomemben vidik njegovega ustvarjanja – na vidik duhovnosti in vere.
O slednjem namreč v Sloveniji ni slišati veliko.
Javier Ledesma Saúco je škofijski duhovnik španske škofije Ciudad Real, ki se je posebej poglobil v lik in sporočilo Boba Dylana. Napisal je knjigo Bob Dylan: Dios y Jesucristo, ¿Una provocación? (Bob Dylan: Bog in Jezus Kristus. Provokacija?). V spodnjem članku (link do izvirnika La dimensión cristiana de Bob Dylan) Ledesma Saúco zelo sintetično povzema Dylanov odnos do vere.
Javier Ledesma Saúco je škofijski duhovnik španske škofije Ciudad Real, ki se je posebej poglobil v lik in sporočilo Boba Dylana. Napisal je knjigo Bob Dylan: Dios y Jesucristo, ¿Una provocación? (Bob Dylan: Bog in Jezus Kristus. Provokacija?). V spodnjem članku (link do izvirnika La dimensión cristiana de Bob Dylan) Ledesma Saúco zelo sintetično povzema Dylanov odnos do vere.
Članek je nastal l. 2015, ko je bil
Dylan na turneji po Španiji. Prevedel in z mednaslovi opremil sem ga
Branko Cestnik.
------------
Krščanska razsežnost
pri Bobu Dylanu
Javier Ledesma Saúco
1978, križec na odru
Kot pravijo glasbeniki, ki so igrali z
Bobom Dylanom (rojen v kraju Duluth, Minnesota, ZDA, 1941), se je
odločilni trenutek zgodil, ko je nekdo izmed oboževalcev na oder vrgel
majhen križec. Bilo je proti koncu leta 1978 v zadnjih dneh turneje, na
kateri so predstavljali album Street Legal.
To je bil za Dylana čas družinskih
prepirov, polpraznih scen in nakopičene utrujenosti. Med potrtostjo,
ki je nastopila zaradi ločitve z ženo Saro in zaradi razprav o tem,
kako bosta skrbela za njunih pet otrok, ga je tisti križec spremljal
vse zadnje dni turneje. Tiste dni se je mu v nekem hotelu v Tucsonu v
Arizoni zgodilo razvpito „razodetje“, o katerem je sam rekel:
„Jezus je položil svojo roko name.“
1979-1981, krščanska trilogija
1979-1981, krščanska trilogija
Od tod naprej se začne znamenito
obdobje spreobrnjenja. Med leti 1979 in 1981 izda svojo krščansko
trilogijo in sicer albume: Slow Train Coming (Počasni vlak
prihaja) – absolutni uspeh, zaradi katerega je pesem Gotta Serve Somebody (Nekomu moraš služiti) prejela nagrado Grammy, prvo za
Dylana; sledi album Saved (Rešen); in na koncu, kot zaključek
trilogije, album Shot of Love (Ljubezenski strel), na katerem
se nahaja biser Every Grain of Sand (Vsako zrno peska).
V teh treh albumih Dylan izrazi svojo
gorečo vero v Jezusa Kristusa, kateremu posveti celo serijo
pesmi. Njegova nova vera se najpogosteje naslanja na Knjigo razodetja
in Pavlovo Pismo Rimljanom. Vero najde in zaživi v evangeličanski
Skupnosti Vinograd, v kateri posebej poudarjajo vlogo Milosti, pa
tudi vlogo greha, ki do konca skvari človekovo svobodo. Če v tej
smeri nadaljujemo, sčasoma pridemo do luteranskih tez.
V tem času so v pesmih evangelijske
reference stalnica. Sinteza sporočila je jasna: radikalna vera v
Kristusa. Naletimo pa tudi na kritiko verske hinavščine - kritiko,
ki po njegovem izhaja iz evangelija – pri njegovih sodržavljanih,
zlasti pri njegovih znancih in „prijateljih“. Ta kritika je
združena s prikrito grožnjo z Božjo sodbo, ki je že na delu in se
približuje.
V albumu Shot of Love dobesedno
prepeva „sem Jezusova last“ (song Property of Jesus). Skratka,
pošteno povedano, verski nemir združen s krščanskim sporočilom
se mojstru Dylanu v tej trilogiji zelo poda.
Sledi evangelija v pesmih izven
trilogije
Versko iskanje se pri Dylanu začne že
v prvi minuti njegove glasbene kariere. Že v njegovem prvem albumu iz
l. 1962 z naslovom Bob Dylan naletimo na sledi evangelija. Najprej v
pesmi In my time of Dyin' (Ob uri moje smrti) ali v Gospel Plow (Oznanjevalec), nato v komadih kot Masters of War
(Gospodarji vojne) iz leta 1963 ali v With God on our Side (Z
Bogom na naši strani) iz leta 1964. In kaj reči o glasbenih biserih
kot All Along The Watchtower (Ob stražnem stolpu) in Señor- Tales of Yankee Power (Señor – Pripoved o moči Jenkijev);
ter kaj reči o mojstrskem komadu Knockin´on Heaven´s Door
(Trkajoč na nebeška vrata), v katerem je v ospredju duhovno
sporočilo o smislu življenja in o možnosti obstoja nebes!
Glasbeno gledano je Dylan vedno plaval
proti toku in bil svoboden; nikomur se ni pokoril in nihče ga ni
pogojeval. Ustvaril je tendenco, ustvaril je slog. Zato zaseda mesto,
ki ga zaseda: na vrhu glasbenih genijev XX. in XXI. stoletja. Morda
je pri njem ravno zato krščansko sporočilo ostalo navzoče ves čas
in vse do danes. Res je, da so nekatere njegove pesmi požveplane,
zlasti ko kritizira cinizem oblastnikov ali ko napada ameriški
verski in politični puritanizem. Zna biti zelo sarkastičen –
uporabljajoč pri tem evangelijska besedila – v odnosu do ljudske
rabe in zlorabe evangelijskih določil. Skratka, tudi po specifični
krščanski etapi je Dylan nadaljeval s pisanjem pesmi o krščanskih
vrednotah, v nekaterih pa tudi z zelo nazornim sklicevanjem na Jezusa
Kristusa.
Dylanovo obvladovanje Svetega pisma
Koherentnost njegovih verskih
prepričanj se kaže skozi teme kot Ye shall be changed
(Spremenjen boš), Lord protect my Child (Gospod varuje mojega
otroka), You changed my Life (Spremenil si moje življenje),
Man of Peace (Človek miru), Shooting Star (Padajoča
zvezda) ali Ring them Bells (Zazvonite).
To so nekatere od mnogih pesmi, v
katerih Dylan pokaže, da zelo obvlada Sveto pismo, zlasti Staro
zavezo – in to gotovo zaradi svojega judovskega porekla. Leta 2009
si je drznil izdati album, ki je na pol poti med country in blues in
na katerem je izbor božičnih pesmi. Naslov albuma je Christmas
in the Heart (Božič v srcu), na njegovi zadnji strani pa je
slika Treh kraljev.
Naj zaključim. Če se hočemo z
izkoristkom srečati z verskim in humanističnim sporočilom mojstra
Boba Dylana, moramo počasi in študijsko iti skozi njegovo celotno
diskografijo. Tako si bomo ustvarili idejo o resnični krščanski
razsežnosti, ki je prisotna v mnogih njegovih pesmih in skozi vso
njegovo več kot petdesetletno glasbeno pot.
https://oltrelamusicablog.com/2015/05/30/dichiarazioni-shock-ho-venduto-lanima-al-diavolo/
OdgovoriIzbriši