Foto B.C. |
Maša za partizane kot problem
V reviji Reporter (kolumna „Mamico so zatajili“, 4.5.2015) zgodovinar Jože Dežman problematizira sv.
mašo, ki jo je p. Bogdan Knavs prejšnji mesec daroval na Pohorju
„za vse padle partizane in žrtve nacifašizma“. Ne pravi, da te
maše ne bi smelo biti. Pod vprašaj postavlja njeno umeščenost ter
kritizira med obredom izrečene besede p. Knavsa. Povedano v
„cerkvenščini“, Dežman ne oporeka dogmatično-zakramentalnemu
vidiku dogodka (ex opere operato), temveč njegovi dušnopastirski
primernosti (ex opere operantis).
Seveda, besede patra Knavsa je moč problematizirati, saj pohorski partizani niso bili
svetniki, kot jih je kak ljudski glas plasiral še pred leti. („Bili
so 'pravi' partizani,“ se je reklo, „niso pobijali svojih.“)
Možnost, da je maša za partizane uporabljena v propagandne namene,
tudi ni majhna. Nenazadnje vodstvo slovenske borčevske organizacije
predstavlja eno najbolj jeznoritih, nestrpnih in ideološko togih sredin pri
nas (prim. govor Tita Turnška 7. maja 2015 v Kočevju). Previdnost v stikih s tako organizacijo ni odveč.
Nikakor pa se ne
gre strinjati z besnimi spletnimi forumaši, ki nimajo
Dežmanove rafiniranosti in mašo za partizane obravnavajo kot
zavrženo, p. Bogdana kot slovenskega Judeža. Pred takimi si maša
za partizane in p. Bogdan zaslužita biti vzeta v bran. Ne le zaradi
pokojnih partizanov in osebe p. Bogdana, temveč tudi zaradi
mašniškega in evharističnega zakramenta kot takega ter zaradi edinosti
Cerkve. Prav ste prebrali - zaradi edinosti Cerkve.
Congar: „Vi ne veste, kaj je
duhovnik.“
Eden največjih in najvplivnejših
teologov XX. stoletja Yves Congar (1904-1995)* je kot francoski sanitejec večino druge svetovne vojne preživel v nemškem jetništvu. Nekega dne se je pogovarjal s
„precej laično“ usmerjenim članom francoskega Odpora. Slednji
mu je dejal, da mu ne more povsem zaupati. V smislu, da ne deluje 100-odstotno opredeljen le za eno stran v spopadu. Congar mu je
odgovoril: „Vi ne veste, kaj je duhovnik. Kot duhovnik nimam nobene
pravice, da bi komu dal trden motiv, da bi me imel za svojega
nasprotnika do mere, da se ne bi obrnil name, če bi bil v duhovni
potrebi.“
Denimo, če bi francoskega duhovnika, sodelavca
Odpora, kak okupatorski oficir ali vojak prosil za spoved, bi ga
moral spovedati. Še več, duhovnik bi se moral potruditi, da bi bilo
med duhovnikom, sicer sodelavcem protinemškega Odpora, in spovedancem, sicer članom nemške okupatorske armade, čim manj ovir za pastoralno
zaupanje.
Absurdno? Da, če smo v svetu, kjer je
človek človeku volk. Ne, če so Francozi in Nemci bratje v eni Kristusovi Cerkvi.
Edinost Božjega ljudstva v času
nacionalnih, ideoloških in vojnih delitev
„Duhovniški stan je učinkovito
sredstvo transcendence, pogoj in sredstvo za edinost vsega Božjega
ljudstva,“ piše Congar. Duhovnik zato ne sme biti nacionalno,
strankarsko ali vojaško opredeljen do mere, da bi ga kakšni verniki
zavračali. Enako ne smejo biti verniki nacionalno, strankarsko ali
vojaško opredeljeni do mere, da bi zavračali bogoslužje duhovnika,
ki ni enake nacionalne, strankarske ali vojaške opredelitve kot oni.
Ne sme se zgoditi, pravi Congar, „kar se je dogajalo /v Franciji/
po l. 1791, ko se nekateri verniki niso udeleževali maš, ki so jih
opravljali duhovniki, ki so prisegli Republiki. Bog nas varuj česa
takega!“ Božje ljudstvo Nove zaveze ohranja svojo edinost, četudi
se tokom zgodovine zgodi, da so njeni člani strankarsko in vojaško
na različnih bregovih.
Prevedimo Congarjev nauk v naše
razmere. Slovenski duhovnik nikoli ne sme biti tako zelo na desni, da
ne bi k njemu k spovedi ali s prošnjo za sv. mašo prišel kak
politični levičar (če ima tisti kanček vere); in nikoli tako zelo
na levi, da ne bi k njemu k spovedi ali s prošnjo za sv. mašo
prišel kak politični desničar. Tudi ne sme biti tako zelo narodnoobrambno nastrojen, da k njemu ne bi pristopil kak pripadnik italijanske ali madžarske manjšine. Duhovnik je namreč ves v
službi Kristusovih zakramentov, do katerih imajo vsi slovenski
katoličani (in vsi katoličani na Slovenskem) enako pravico. Kot tak ustvarja edinost tudi tam, kjer
sta jo ideologija in vojna porušila.
Če je nacistična okupacija prihajala
od zunaj, komunistična revolucija ni bila toliko zunanja agresija na
občestvo kot razkol in kaos znotraj občestva. Praktično
vsi slovenski komunisti, partizani, vaški stražarji, domobranci,
liberalci, nemškutarji, četniki, mobiliziranci, oportunisti, denuncijanti,
skrivači, terenci, deportiranci, talci - in kar je še protagonistov
druge svetovne vojne - so bili krščeni in vzgajani v Katoliški cerkvi. Bili so
torej zakramentalno zvezani v eno. Uničenje te teološke prvine je
notranje jedro naše tragedije.
Maša za partizane je legitimna in
veljavna
Kako se opredeliti do „fenomena“
patra Bogdana Knavsa in njegovih maš za (padle) partizane? Ne vem,
zakaj se to sploh sprašujemo. Že to, da so se maševale in da jih
hierarhično vodstvo, ki ima karizmo razločevanja, ni prepovedalo,
pove, da so legitimne in veljavne. Kristus se je pri teh mašah na
nekrvav način daroval za ubogo človeštvo kakor pri vseh drugih. Daroval se je enako, kakor se daruje pri mašah za med vojno
padle ali po vojni zahrbtno pobite domobrance. Ker je K r i s t u s.
Če kdo meni, da je p. Bogdan izdajalec
katolištva, ker je maševal za „hudobne in neverne“ partizane,
potem naj naredi korak več in reče, če upa, da je p. Bogdan tudi
bogoskrunitelj. Saj nam je v okvirih tovrstne argumentacije moč domnevati,
da je Boga pod podobo kruha dal v roke „hudobnim in nevernim“. Če
pa si ta isti kritik ne upa reči, da je p. Bogdan bogoskrunitelj,
potem naj ne govori, da je izdajalec ali kak drugačen negativec. Naj
bo lepo tiho.
Prav ste prebrali in naj še enkrat
poudarim – za edinost Kristusovega mističnega telesa gre.
* Yves Congar - francoski dominikanec in duhovnik, ki je pred koncilom zaradi svoje
„napredne“ misli doživljal cerkvene sankcije, na koncilu bil
eden glavnih navdihovalcev, po koncilu postal obvezno čtivo novih
generacij teologov in dejavnih laikov. Za njegov prispevek k
samo-dojemanju Cerkve ga je papež Janez Pavel II. l. 1994 nagradil s
kardinalskim klobukom. Congarjevi citati v tem zapisu so iz njegove
knjige: Au milieu des orages. L'Église affronte aujourd hui son
avenir (Sredi neviht. Današnja Cerkev v soočenju s svojo prihodnostjo),
1969.
Avtor je odstranil ta komentar.
OdgovoriIzbrišiCerkev je poslana v oznanjevanje, najprej v oznanjevanje ljubezni. Tu gre za novo zapoved, edino, ki jo daje Jezus.
IzbrišiJezus sam pravi, da ni prišel, da bi svet sodil, ampak rešil (Jn 12,47).
Kdo od zgoraj navedenih dveh je torej bližje Jezusu?
In Cerkev je Jezusova. Ni moja in ne tvoja, je Jezusova.
Maša za partizane?
OdgovoriIzbrišiNaj pater Knaus raje opravlja maše za vernike. Maša za partizane pa je čista politizacija vere.
Verniki so lahko edini naslovniki maš. Svet zunaj Cerkve in vere pa čisto dobro shaja brez maš.
In seveda vsi mi danes na slovenskem lahko uradno in svobodno govorimo prelep slovenski jezik zato, ker so partizani prijazno POLITIČNO prepričali okupatorja naj zapusti to območje, oni so pa dobrovoljno odšli?! Ne, za to so umirali in grozo vojne jim je pomagala prebroditi vera in upanje. Medvojni partizan in politika imata toliko skupnega kot današnji obrtnik in davčna uprava. Čas je, da se v tej deželi neha mešati jabolka in hruške ter brez razmisleka ponavljati neke parole, ki nimajo ne repa ne glave; namenjene pa so izključno širjenju nesmiselnega sovraštva.
IzbrišiNe gre toliko za cerkveno priznanje partizanom, kot tudi upravičencem božjega blagoslova,
OdgovoriIzbrišiampak gre predvsem za spravljanje partizanstva pod plašč Cerkve.
Cerkev, ki mašuje je nad svojimi ovčicami. Tu gre brati sporočilnost Knausove maše.
Bistveno vprašanje za p. Bogdana je, ali morda ne sodeluje v izkoriščanju vere in Cerkve za politične in ideološke namene, kar ne bi bilo nič novega v zgodovini partizanstva. To ugotavlja tudi Branko Cestnik: "Možnost, da je maša za partizane uporabljena v propagandne namene, tudi ni majhna."
OdgovoriIzbrišiVtis pa imam, da Branko Cestnik tukaj ne polemizira z nekimi "besnimi spletnimi forumaši" (saj jih menda ne prebira?) in anonimnimi kritiki (saj jim menda ne odgovarja?), ampak z nekaterimi svojimi kolegi, ki jih je javno boljše ne imenovati.
Ko se bo prenehalo širiti nesmiselno sovraštvo med ljudmi, se bo razumelo tudi to, kaj p. Bogdan sporoča slovenskemu okolju, t.j. da je ljubezen namenjena vsem ljudem, ki so jo pripravljeni sprejeti v svoje srce in da ljubezen med ljudmi ne dela razlik; ona preprosto ljubi. Partizani so umirali za svoj narod, kulturo in jezik; ob tem niso razmišljali o politiki. To metati v isti koš je izredna žalitev vseh tistih, ki so dali življenje za to, da smo danes tukaj. Maša je bila namenjena ljudem, ki so dali svoja življenja za to, da se danes tukaj lahko pogovarjamo svobodno in v slovenščini. Čas je, da pričnemo to ceniti in čas je, da pričnemo izražati spoštovanje ljudem kot je pater Bogdan.
IzbrišiKaj pa maše za Janeza Janšo - ali ni tudi to izkoriščanje vere v politične namene?
OdgovoriIzbrišiKaj pa maše za Janeza Janšo - ali ni tudi to izkoriščanje vere v politične namene?
OdgovoriIzbriši