Druga stran verske svobode je pravzaprav pacifikacija
svetovnonazorskega pluralizma, ki pa iz tega izhajajočih bremen ne
razdeli enako na vse. Do zdaj je liberalna država izmed svojih
državljanov edinole od vernikov zahtevala, da tako rekoč razcepijo
svojo identiteto na javno in zasebno.
Jürgen
Habermas l. 2001 v govoru Vera
in védenje
A tako militantni islamizem kot militantni katolicizem sta
bibličnega izvora, izvirata iz potlačenega mojzesovskega izhodišča
biblijske supercivilizacije. Nista zloraba, marveč uporaba tega
izhodišča; ena od njegovih izpeljav, zato se lahko kadarkoli
prebudita.
Tine Hribar v članku Vloga džihadistov pri sesuvanju in preporodu Evrope, Sobotna priloga, 6.2.2016
Geneza 1, 27 in proti-religijsko
varovalo na TV Slovenija
Pred nekaj leti sem bil povabljen v
dopoldansko oddajo na prvem programu TV Slovenija. Skupaj z urednico
ene izmed slovenskih revij naj bi podala nekaj misli o zakonski zvezi
med možem in ženo. Na daleč se je videlo, da so najini vlogi
standardni: gospa urednica – oblečena v črno kot se spodobi
metropolitanski intelektualki - bo zagovarjala liberalno videnje
poroke; gospod župnik – oblečen v črno kot se zanj spodobi - bo
zajahal konja katoliške dogme.
Ko sem bil na vrsti, da povem, kakšno
je katoliško gledanje na zakon in družino, mi je voditeljica
prijazno kimala, kimala, kimala,... vse dokler nisem prišel do
besede, ki jo tvorijo tri črke: B+O+G. Ob omembi Boga me je
strokovno vljudno, a čudno urno prekinila.
Saj vem, da v takšnih oddajah ne smem
imeti pridigarskih izlivov. Toda če me nekdo vpraša o katoliškem
nauku o zakonski zvezi, ne morem mimo Geneze 1,27. Tam piše, da je
Bog ustvaril moža in ženo, iz česar sklepam, da sta mož in žena
ne samo vsak zase temveč tudi oba skupaj Božja podoba. Skratka,
dostojanstvo zemeljske poroke izhaja iz njene transcendentalne
osnove. Nič drugega nisem hotel – jaz, predstavnik transcendence -
pojasniti slovenskim gospodinjam, ki so tisto dopoldan ob televiziji
likale perilo.
foto Kim Gottlieb-Walker |
Voditeljica me je prekinila, vendar
nisem bil potrt. Ni bila grda do mene. Kaj hočem, tako je - sem si rekel, ko sem ponižno
zapuščal osrednjo RTV hišo. Svojih javnih pet minut sem vendarle
imel, čeprav misterija Geneze 1,27 nisem pojasnil. Morda
drugič.
Ponovno trpanje ljudi v opuščene
rudnike. Varovalo, kje si?
Čez nekaj tednov je ista voditeljica v
isti oddaji na isti TV Slovenija imela v gostih Iva Godniča,
slavnega imitatorja maršala Tita. Prijetno sta se pomenkovala.
Gospodinjam za likalnimi deskami ob poslušanju hvalospevov Titu roka
verjetno ni zastala. Rade poslušajo o alfa samcih. Proti koncu
Godnič preide na tiste, ki omalovažujejo Tita, in pravi, da je v
„Sveti Barbari“ zdaj spet prostor in da se take lahko strpa
noter. Besed ni težko razumeti v smislu: kdor ni za Tita - marš z
njim v Hudo jamo!
Zavora, gospa voditeljica, zavora!
Zastonj. Nobene zavore ni. Godnič se
nekoliko ustavi sam, češ, kakšen sarkazem, ha, ha, ha,...
Voditeljica pa se ves čas široko smeje in dela reklamo za
kdo-ve-kateri-že kalodont. Nobenega jastrebovega refleksa, nobenega
profesionalnega poseganja v besedo.
Sklep je preprost: Bog je v javnem
diskurzu prepovedan, Bog spada v totalno privatno sfero.
Zaporedje črk B+O+G je vstavljeno v varnostno kodo in ko RTV ožilje
to zaporedje zazna, je protivirusna blokada avtomatska. Zaporedje črk
B+O+G je na slovenski nacionalni televiziji subverzivno, če je
izrečeno izven verskega programa. Zgolj verski program je „rezervat“
za take Indijance, kot smo župniki, zunaj tega območja veljajo
granitna pravila Jenkijev.
Nadaljevanje sklepa: ob zaporedju črk
T+I+T+O ogroženosti za sistem ni, protivirusna blokada se ne
aktivira, reklama za kalodont je dovoljena. Še več: varnostni
mehanizmi so veselo na dopustu, tudi ko burkeževe besede zaidejo v
cinizem najslabše sorte; ko torej iz za silo prikrite hvalnice
genocida preide v odkrito izpoved želje po novem genocidu.
Genocid da je smešen, Bog da je
nevaren. Kako je tak zdrs mogoč?
Ko je komunistični burkež enovito
bitje, katoliški duhovnik pa razcepljeno
Jürgen
Habermas, eden največjih filozofov našega časa, je l. 2001 prejel
nagrado za mir, ki jo podeljuje združenje nemških knjigotržcev
(Friedenspreis des Deutschen Buchhandels). Ob tej priložnosti je
povedal zahvalni govor z naslovom Vera in védenje
(Glauben und Wissen), katerega osrednja tema je odnos sekularizirane
države (družbe) do religije. Bilo je le nekaj tednov od
napada islamskih skrajnežev na newyorška dvojčka in ves svet je
razpravljal o „verskem terorizmu“ ter o bodočnosti sekularnih
družb.*
Sloviti agnostični razumnik je med
drugim dejal: „Do zdaj je liberalna država izmed svojih
državljanov edinole od vernikov zahtevala, da tako rekoč razcepijo
svojo identiteto /ihre Identität
aufzuspalten/ na javno in zasebno.“ Če povemo drugače: neverni
državljani nimajo rigidne obveze, da svoje intimno nazorsko
prepričanje, da Boga ni, zaprejo v zasebnost. Neverni državljani z
lahkoto v javnosti nastopajo kot neverni, verni težko kot verni.
Posledično je identiteta nevernega državljana v okolju javnega
diskurza enovita, identiteta vernega pa razcepljena.
Zdaj razumemo voditeljičin refleks. To, kar se nam je zdelo
televizijski zdrs, je bila zgolj nevešča raba „pravilnika“, po
katerem ima vernik neko neprijetno dvojnost, s katero je potrebno v
rokavicah. Cestnika, ki je povrh vsega profesionalni vernik misijonarskih ambicij, je v skladu s
„pravilnikom“ bilo potrebno obravnavati z velikim oprezom, da
tista njegova druga identiteta ne bi bruhnila na dan. Previdnost medijske delavke, ki je v bistvu previdnost zaradi v ozadju čemečega Boga. B+O+G je namreč sila
nevarna kombinacija znakov. To nas venomer opozarja barjanski
miselni par Hribar.
No, ko je v studio pridrsal Godnič,
posebnega opreza ni bilo potrebno. Godnič je, kot je. Komunistični
burkež nima neželene intimne in želene javne korpulence. Njegova
politična identiteta je enovita. In vsi vemo, kako oh in ah se je
pomenkovati z ne-dvojnimi ljudmi.
„Dvojno očiščenje“
Da je religiozna
navzočnost v družbi razcepljena navzočnost, za Habermasa ni dobro.
Ne samo zaradi religije, ki je v glavnem odrinjena od javne razprave,
kar ima za posledico stalno napetost. Tudi za liberalno državo, ki
temelji na tradiciji Razsvetljenstva, ni dobro, če ni zmožna
dialoga z religijo, ki je vendarle ogromna duhovna sila. Pomenljivo: po Habermasu
bi se morala sodobna država zelo previdno vesti, ko sprejema zakone,
ki se dotikajo verskih prepričanj.
Da bi v dobro vseh
izstopili iz napetih odnosov, Habermas predlaga „dvojno
očiščenje“: religijsko in razsvetljensko, versko in agnostično,
cerkveno in državno. Lepa ideja. Ko bo uresničena, bomo vsi lažje zadihali in pri medijskih delavcih bo ob kakšnem stavčiču iz Geneze manj zgoraj opisane protivirusne panike.
Za zdaj na Slovenskem znamo predlagati le „enojno očiščenje“ -
tisto, ki ga mora „nujno“ in „brez ugovarjanja“ opraviti naš
idejni nasprotnik! Naša nesreča je to.
Do kdaj, Gospod?
* Govor Vera in védenje je v izvirniku na tej povezavi, na spletu pa ga najdete tudi v drugih
svetovnih jezikih. Habermasovim pogledom na religijo in
sekularizirano družbo je posvečeno tudi eno poglavje v knjigi Nova
levica in krščanstvo španskih avtorjev Contrerasa in Pooleja.
Revija Tretji dan pa nam na tej povezavi ponuja v slovenščino prevedeno
Habermasovo predavanje Predpolitične podlage demokratične pravne
države?, ki ga je avtor povedal na srečanju s kardinalom
Ratzingerjem l. 2004, ki ga je pripravila Bavarska katoliška akademija.
Ena misel me pa daje: da bi v javnem diskurzu opuščali citranje Svetega Pisma. Sveto Pismo je za h maši. V javni besedi pa je potrebno stvari razlagati brez neposrednega citiranja. Ali bi to bilo možno?
OdgovoriIzbrišiIdentiteta vernega razcepljena ? Ker v javnosti ne more nastopat enovito ? A se ne spremeniš če si veren ? In postaneš prav tako enovit, samo spremenjen .. pregneten, očiščen ?
OdgovoriIzbrišiDobro Branko. Le več osebne transcendence dati notri. Take stvari se da zmeniti že pred oddajo, ter se obrniti in oditi, če duhovnik ne sme omenjati Boga. Kajti to je njegova edina naloga. Po drugi strani pa je grešno hudim vsiljevati Besedo. Sklep: hoditi tja po ponižanje, ne koristi nikomur. Kjer duhovnik ne more pridigati vsaj enega ali treh stavkov Evangelija, ni mesto zanj. Če odhaja potlačen in depresiven, Gospod ni vesel, duhovnik je žalosten in voditelj oddaje postane prebivalec Sodome in Gomore.
OdgovoriIzbrišiAvtor je odstranil ta komentar.
OdgovoriIzbriši