Med prvimi, ki so se zavedali
zgodovinskosti in daljnosežnosti odstopa papeža Benedikta XVI. je
bil Ezio Mauro, glavni urednik rimskega dnevnika La Repubblica. Po
šokantni novici je na uredniškem sestanku umirjeno a z rahlo čustvenim tonom podal svoje razmišljanje.
(Posnetek nagovora si lahko ogledate na spletu. Med drugim, če znate
italijansko, lahko „v živo“ vidite, kako se na strateški ravni
dela visoko kakovostni žurnalizem.) Mauri opozori člane uredništva na
prelomnost in enkratnost dogodka ter na kaj naj bodo pozorni v
situaciji, ki bo v Rimu nastala v naslednjih dneh in tednih. Toda
njegova osnovna teza je bolj ali manj filozofska. Glasi se: „Vdor
modernosti v Cerkev “. Ta vdor se je zgodil preko papeža samega,
preko njegove človeškega lika. Predstavnik Absolutnega je dal
prednost človeku v sebi. Tako Mauro.
Ne bomo oporekali. Predstavniki sodobne
laičnosti, katere prapor visoko dviga tudi La Repubblica, imajo
svobodo interpretacije. Če hočejo v papeževem odstopu videti zmago
človeka sredi „Božje države“, zmago Josepha Ratzingerja nad
Benediktom XVI., bomo prisluhnili. Papež je eminentna figura zahodne
civilizacije, ena tistih, s katerimi se zahodna civilizacija
tako ali drugače meri. V papeževem odstopu, če hočete, lahko
vidimo nadaljevanje de-monarhizacije in splošne demokratizacije, ki
smo ji na Zahodu priča zadnja stoletja. Lahko zaznamo tudi korak v
smeri de-sakralizaciji oblasti. Nosilec oblasti, voditelj skupine
ljudi, plemena ali celega naroda je namreč v vseh (pra)kulturah bolj ali manj sakraliziran ("svet", tabuiziran). V prvih civilizacijah je to bilo silno nazorno, saj je
kralj opravljal tudi velikoduhovniško službo. Naslednja etapa je
bila storjena s krščanstvom, ko sta se že s Konstantinom „sveta“
in „svetna“ oblast ločili. Odsihdob teokracija na Zahodu nima
mesta, sakralizacija oblastnika je omejena. S protestantizmom, v katerem ljudstvo izvoli svojega pastirja, in kasneje z demokracijo pa se začne proces, ko je
kakršnakoli oblast vedno manj „sveta“, nedotakljiva, zavita v imuniteto.
"Ni tako težko." El Mundo, 12.2.2013 |
Benedikt XVI. je včeraj po svoje
de-sakraliziral in de-mitiziral oblast, ki smo jo imeli za absolutno
in za malodane obdano z glorijo onostranstva. Svoj človeški lik je
iztrgal iz te glorije, kar, kot vidite, poskuša ujeti priložena vinjeta
španskega dnevnika El Mundo. Čeprav kanonsko pravo papežu ta korak
dovoljuje, čeprav je 2. vatikanski koncil že nekoliko „povišal“
vlogo škofovskega kolegija in jo nekoliko približal vlogi papeža,
čeprav je Benedikt XVI. doslej vprašanje svojega odstopa med
vrsticami že izpostavil, je njegovo dejanje osupljivo in gigantsko. Določena
katoliška mitologija je ranjena. Teološke in pastoralne posledice
ne bodo izostale.
Kakšne posledice? Težko prerokujem
komaj 24 ur po dogodku. A prvi vtis se vrti okrog podobe Boga.
Papeštvo, ki je močno, nezmotljivo, nedotakljivo, češčeno, večnozdravo, sijajno, imperialno odgovarja tovrstni podobi Boga. To je papeštvo
Vsemogočnega. Papeštvo, ki ohranja edinstveno karizmo vodenja
in samo Petru in nobenemu drugemu apostolu izročene „ključe“, a
je tudi človeško krhko, zmožno opešanja, sestopa in odstopa
odgovarja drugačni podobi Boga. To je papeštvo Učlovečenega. V
ozadju je podoba Boga, ki jo Benedikt XVI. kot primarno oznani že v
naslovu svoje prve okrožnice „Bog je ljubezen“. Bog ne daj, da bi navijal za
sploščitev papeške vloge na nek zgolj človeški, nič kaj simbolni „functional leadership“. Še vedno pričakujem Absolutnega izza papeške
silhuete. A mislim, da bo po tem odstopu papeški lik, četudi manj
imperialen, bolj celovit.
Drugi vtis gre v smeri Cerkve, njenih služb, karizem, hierarhij. Spomnim
se debate iz študentskih let na Gregoriani. Vedeli smo, da po
kanonskem pravu papež lahko odstopi, a vprašali smo se: „Komu
neki naj izroči odstopno izjavo?“ Po piramidalni shemi ni
namreč nikogar nad njim, edinole Bog. V slučaju, da izroči
odstopno izjavo kardinalom in škofom, pa prizna njihovo oblast nad
seboj in krši teološko predpostavko, po katerem mu Petrova „oblast
ključev“ prihaja po „osebnem nasledstvu“ od samega Kristusa.
Tozadevni kanon 332 § 2 se nam je zato zdel paradoksen.
No, včeraj smo dobili odgovor. Shema ni piramidalna, shema je bratska in sredi bratov je Bog. Papež svojo odstop naznani sobratom (Cerkvi) in se izroči Bogu. Papež včeraj ni rehabilitiral ideje, da je zbor škofov več kot papež (t.i. episkopalizem in konciliarizem, oz. nekakšna cerkvena verzija parlamentarne demokracije, v kateri parlament postavlja in odstavlja vlado), je pa podprl duha škofovske kolegialnosti in cerkvene sinodalnosti. Videli bomo, kakšen bo razvoj v naslednjih letih. Zaenkrat ostanimo pri včerajšnji lekciji, ki pravi, da pri papeškem odstopu ne gre v prvi vrsti za pravno vprašanje, kdo je pristojen in kdo ne, kdo je večji in kdo manjši, temveč za vprašanje vere, zaupanja, občestva in Boga sredi tega občestva.
No, včeraj smo dobili odgovor. Shema ni piramidalna, shema je bratska in sredi bratov je Bog. Papež svojo odstop naznani sobratom (Cerkvi) in se izroči Bogu. Papež včeraj ni rehabilitiral ideje, da je zbor škofov več kot papež (t.i. episkopalizem in konciliarizem, oz. nekakšna cerkvena verzija parlamentarne demokracije, v kateri parlament postavlja in odstavlja vlado), je pa podprl duha škofovske kolegialnosti in cerkvene sinodalnosti. Videli bomo, kakšen bo razvoj v naslednjih letih. Zaenkrat ostanimo pri včerajšnji lekciji, ki pravi, da pri papeškem odstopu ne gre v prvi vrsti za pravno vprašanje, kdo je pristojen in kdo ne, kdo je večji in kdo manjši, temveč za vprašanje vere, zaupanja, občestva in Boga sredi tega občestva.
Skratka, interpretacije svetovnega
časopisja gor ali dol, naša predvidevanja sem ali tja, eno je gotovo: Benedikt XVI. je leto vere, ki ga je sam
razglasil, obeležil z monumentalnim dejanjem vere, svoje osebne vere.
Nek človek je na rtvslo pre dkratkim napisal "po mojem bo prej odstopil papež kot Janez Janša" - vsi smo se smejali temu komentarju ... kdo bi si mislil, da se bo uresničil?
OdgovoriIzbrišiTudi v Španiji so satirični komentarji v to smer. V dnevniku ABC je karikatura: dva škofa se sprehajata po Rimu, pa eden pravi "če v Španiji kdo odstopi, to razumejo kot čudež".
OdgovoriIzbrišiSam se bom verjetno v kratkem lotil primerjave apostola Janeza in Benedikta XVI. Četudi poleg vdora modernosti zraven potiho dodajajo določen pritisk, četudi nočem biti apologet dejanj papeštva, pa vendar na kratko: Janez - največji teolog med evangelisti, Ratzinger - eden največjih teologov, Janez - Bog je ljubezen - Ratzingerjeva prva okrožnica (Peter Lah pa celo dodaja, da je zadnja leta namesto Vsemogočni Bog rekel Bog je ljubezen - kar je vidno tudi v pismu mladih), Janez - edini ni umrl mučeniške smrti - Ratzinger ne bo umrl v "jarmu" apostola Petra.
OdgovoriIzbrišiVsak človek ima pravico, da po ,dela in obveznosti polnem življenju, v miri in počitku preide v večni MIR.
OdgovoriIzbriši