Tübingen:
legenda o rdečem športnem avtu in starem koleslju
Med 2. vatikanskim koncilom je v
ospredje prišla nova generacija teologov, med katere štejemo
dva odlična mlada profesorja, ki sta poučevala v starem
univerzitetnem središču Tübingen:
prvi je bil Joseph Ratzinger, drugi Hans Küng.
Ravno zgodba teh dveh je, v grobem kakopak, paradigmatična zgodba
teologije zadnjih desetletij.
Joseph Ratzinger konec šestdesetih |
Legenda pravi, da se je Ratzinger po
Tübingenu
prevažal s kolesom (mož tudi ni naredil izpita za avto), mimo
njega pa je tu in tam pridrvela rdeča Alfa Romeo Giulia, športni avto, s
kolegom Küngom
za volanom. Legenda pravi, da se je na ulicah Tübingena
v drugi polovici šestdesetih dogajala cerkveno-teološka drama visoke napetosti.
Avtomobilist je kolesarju pokazal, s čim in kako hitro se svet danes
prevaža, kolesar je avtomobilistu sporočal, da se počasi in na
star način tudi daleč pride.
Pred kratkim so novinarji vprašali
Künga
(intervju v španskem dnevniku El Mundo, 23.2.2013), koliko je
resnice o rdeči Alfi in starem koleslju. Küng
se je zasmejal in potrdil, da sta takrat on in Ratzinger resda
uporabljala to dvoje prevoznih sredstev, ampak da se na podlagi
takratnih prehitevanj ne da delati nekih strašno globokih
zaključkov. Usodno da je bilo l. 1968, pove Küng,
ko je Ratzinger opazoval dinamiko študentskih demonstracij. Takrat
se mu je t.i. napredna teološka smer začela zdeti sumljiva. V njej
je videl izgubo globine. Tudi med njima je bilo vedno več razdalje.
Nadaljevanje poznamo. Kolesar Ratzinger
je l. 1977 postal münchenski
nadškof, l. 1981 prefekt Kongregacije za nauk vere; šoferju Küngu je Vatikan l. 1979 odvzel „missio canonica“, se pravi, licenco
za poučevanje katoliškega nauka. Ukrep proti Küngu
je bil sprožen deloma tudi zato, ker je v knjigi „Unfehlbar? –
Eine Anfrage“ (Nezmotljiv? Vprašanje.) postavil pod vprašaj dogmo
o papeški nezmotljivosti. No, igra se tu ne konča. L. 2005 je za
nezmotljivega papeža izvoljen nihče drug kot Küngov
sopotnik, tekmec, kolega, idejni nasprotnik, ali karkoli sta si že
bila, Ratzinger.
Vatikan kot „tovarna teologije“
Vekoslav Grmič, slovenski protagonist pokoncilske teološke drame |
Pomnim predavanje pri Svetem rešnjem
telesu na Taboru v Mariboru (verjetno l. 1984), ko je Vekoslav
Grmič kakšnim 200 poslušalcem dejal: „Janez Pavel II. vlada
s trdo roko. Palica, s katero tolče po teologih, pa je Ratzinger.“
Dvojec Karol Wojtyła kot papež Janez Pavel II. in Joseph
Ratzinger kot varuh katoliške pravovernosti je namreč v osemdesetih
odločno vzel v roke vajeti teološkega voza. Že prej je bilo več
močnih spopadov med Kongregacijo in teologi, denimo, z velikim Edwardom Schillebeeckxom. S prihodom Ratzingerja v
stavbo bivšega Svetega oficija pa je najbolj odmevala obsodba teologije osvoboditve. Znotraj le-te pa drama brazilskega teologa
Leonarda Boffa.
Boffova zgodba je, podobno kot Küngova,
zanimiva tudi po osebni plati (o čemer pripoveduje Boff v svežem intervjuju). V šestdesetih in potem spet v sedemdesetih je študiral v Nemčiji. Ratzinger je bral njegovo doktorsko
disertacijo, poznala sta se osebno, sodelovala pri znameniti reviji
„Concilium“, včasih po kosilu šla skupaj na sprehod. L. 1984 pa
tale prizor: Boff klican v Rim na zagovor zaradi knjige „Cerkev:
karizma in moč“ (l. 1986 izšla tudi – oh, kako pomenljivo! - v
slovenščini pri še socialistični založbi Obzorja); Boff v prostorih
bivšega Svetega oficija kot obdolženec, kot sodnik pa njegov
včerajšnji sosprehajalec Ratzinger.
Proti koncu devetdesetih je završalo.
Teologi so podpisovali protestne izjave, ki so obtoževale Vatikan
kratenja svobode teološkega raziskovanja. „Vstajniki“ so menili,
da Vatikan grobo posega v prostor teologije in da sam sebe spreminja
v „tovarno teologije“. V smislu, da je produkcija papeških in
drugih vatikanskih teoloških besedil postala preobilna, preveč
avtoritarna, preveč dušeča za „ne-rimsko“ teologijo. Kmalu si
nihče več ne bo upal misliti drugače, kot misli papež. Kmalu bomo
v teoloških tekstih citirali le še papeža. Protestirali so tudi
proti metodam vohljanja in zasliševanja. Bernhard Häring, verjetno največji moralni teolog prejšnjega stoletja, je, na primer, v začetku devetdesetih dejal,
da je bolj trpel, ko ga je preiskoval Sveti oficij, kot takrat, ko so
ga v ječo vrgli nacisti.
Krčevita obramba vere
Toda Vatikan je za discipliniranje
teologov imel svoje razloge, za katerimi je nemško dosledni kardinal
Ratzinger trdno stal. Prvi je bil, da smo v pokoncilski Cerkvi dejansko prišli blizu tega, da bi določene teologije skrčile krščansko vero na
humanizem, na politično akcijo, na družbeno koristno duhovnost.
Nevarno je bilo zbliževanje krščanstva in marksizma, saj bi
krščanstvo v taki spregi zagotovo izgubilo samo sebe. Drugi razlog je
prihajal s področij (zlasti iz Azije), kjer se je Cerkev srečuje z
velikimi in ukoreninjenimi religioznimi sistemi. Tu je katoliško teologijo zanašalo v
smeri pretiranega poveličevanja verskega pluralizma. Seveda, spet na
škodo krščanstva. Če so vse religije več ali manj enake, če si
v vseh enako odrešen, kaj je potem sploh še vloga Jezusa Kristusa?
Spomnimo se vatikanskih obsodb Anthonya de Mella in Jacquesa
Dupuisa.
Kaj je bilo v igri? Bodisi pri teologih osvoboditve bodisi pri teologih verskega pluralizma je bila v igri nevarnost zanikanja bistva krščanstva: zanikati Jezusovo Božjo naravo, oporekati enkratnosti njegovega Odrešenja, relativizirati vlogo Kristusove Cerkve. Mislim, da bo čas pokazal, da je Ratzinger opravil veliko delo obrambe vere. Ker je utrdil razmajano stavbo katoliške dogmatike, seveda ni pričakovati, da ga bodo dediči Razsvetljenstva, marksizma in freudizma imeli za pozitivnega junaka. A podpreti velja tudi teologe, ki jih je rimska „tovarna teologije“ v tem dramatičnem času potisnila na rob oz. jih poskušala spremeniti v zgolj poštarje me Vatikanom in ljudstvom. Kot da je karizma teologa le ta, da zna fajn razložiti, kaj je rekel papež!
Najlepše
v tej napeti zgodbi je, da ni prišlo do razkola. Brazilski škof in
strastni zagovornik teologije osvoboditve Pedro Casaldaliga
je menda že papežu Pavlu VI.
dejal, da naj se ne boji razkola s strani „levice“, bolj nevarno da je, da se bo odcepil kdo na „desni“. Kar se je l. 1988 tudi
zgodilo, ko je ultrakonservativni škof Marcel Lefebvre
na svojo pest posvetil štiri nove škofe in se izločil iz vezi
edinosti z rimskim škofom. Skratka, cerkvena "levica" si za razliko od Lefebvra ni domišljala, da ima vso resnico na svoji strani in da se zato lahko razglasi za edino pristno Cerkev.
Epilog legende o rdečem športnem avtu in starem koleslju
Mediji so seveda v polemikah med
teologi in Vatikanom bili praviloma na strani teologa. Slikali so ga
kot nekakšnega pogumnega in romantičnega upornika proti temačni
inkviziciji, ki naj bi jo poosebljal prav Ratzinger. Slednjemu so nadeli
vzdevke kot „Panzerkardinal“ in „Božji rotvajler“. V vsem
tem času tudi Hans Küng
ni držal jezika za zobmi. Vatikan kot „srednjeveški dvor“ in
Ratzingerjev vlogo v njem je neusmiljeno kritiziral. Biti slišan mu
seveda ni bilo težko. V družbi je imel dokaj udobni status cerkvenega
disidenta in vrata v medijske hiše temu primerno na stežaj odprta.
Hans Küng danes |
Nov položaj
v odnosu Küng –
Ratzinger je nastal 11. februarja letos. O papeževem odstopu Küng
pravi: „Odstop vrednoti papeško figuro na način, ki še ga ne moremo povsem razumeti. Pred katoličane, pred vsakega direktno in
posebej, postavlja absolutno nov izziv.“ Prizna, da ga je papež sicer prijetno a popolnoma presenetil; prizna, da niti on, pisec debelih knjig o
krščanstvu in velik kritik rimske paradigme, ne ve, kaj vse bo
papežev odstop potegnil za seboj. Želi pa si, da bi Benedikt XVI. zapustil Rim, prišel živeti v rodno Nemčijo in da bi z njim še kdaj kakšno rekel.
Kolesar s starim
kolesljem je v velikem finišu prehitel avtomobilista v rdečem
športnem avtu.
Alfa Romeo Giulia letnik 1964 |
Ni pa Hansa zapustil njegov kriticizem. Takole pravi en članek:
OdgovoriIzbrišiHe repeated his past criticisms of the pope, saying: "During his time in office he has ordained so many conservative cardinals, that amongst them is hardly a single person to be found who could lead the church out of its multifaceted crisis.
Zanimiv intervju s Hansom Küngom v Spieglu.
OdgovoriIzbrišihttp://www.spiegel.de/international/zeitgeist/controversial-theologian-hans-kueng-on-death-and-church-reform-a-938501.html