Povsod Jurij, ubijalec zmaja
Čez palec se zdi, da je prav sv. Jurij, ki goduje danes (23. april), evropski
svetnik št. 1. Tako pravoslavje kot katolištvo in anglikanstvo ga
zelo povzdigujejo. Je zavetnik mnogih dežel, mest, župnij. Je
zavetnik Bolgarije, Gruzije, Anglije, Portugalske, Katalonije,
Etiopije. Brezštevili Evropejci nosijo ime Jurij, Jorge, Georg,
George, Đorđe, Jordi, Jiří, Jörg, György, Giorgio,...
Njegovi simboli oz. elementi iz njegove
zgodbe so povsod naokrog, le videti jih je treba: Jurijev konj v grbu
Slovenskih Konjic; Jurijev rdeči križ na beli podlagi v grbu Ptuja;
Jurijev antagonist zmaj v ljubljanskem grbu (četudi ljubljanski
turistfirerji Kitajcem govorijo o Argonavtih in pošasti iz barja);
Jurij – ubijalec zmaja v grbu Šentjurja, Šenčurja, Svetega Jurija ob Ščavnici,...; Jurij –
ubijalec zmaja v grbu predsednika Ruske federacije (slika zgoraj) in
ruske obveščevalne agencije FSB; Jurijev križ kot zastava Anglije;
Jurijev križ v grbu nogometašev FC Barcelona in AC Milan;
nenazadnje Jurijev križ na lutkah, v katere za vajo streljalo člani
Islamske države in podobnih islamističnih terorističnih
organizacij.
Starodavni ideal moške duhovnosti
Osnova priljubljenosti je viteška
legenda o Juriju, ki ubije zmaja in reši Marjetico. Zgodovinski
Jurij, vitez iz Kapadokije (današnja vzhodna Turčija), mučenec pod
Dioklecijanom (leta 303), zagotovo ni ubil zmaja, saj zmajev ni.
Moral pa je izvršiti neko posebej plemenito dejanje, da se je ravno
nanj navezala legenda o ubijalcu zmaja. To dejanje je lahko bilo samo
mučeništvo (ko je ubil zmaja strahopetnosti in nevere), lahko pa že
poprej kakšna junaška vojaška in humanitarna akcija na nemirnem
vzhodnem limesu Rimskega cesarstva.
Kakor koli, evropski moški je skozi
čaščenje sv. Jurija stoletja negoval moško duhovnost. Sveti Jurij sporoča, da krščanstvo ni vera, ki moške skopi, pač pa
je vera, ki jih vzpostavlja kot junake in viteze. Njihovo viteštvo
bodi razvidno v družinskem življenju, pri delu, v politiki, v
športu,... Njihova vrhovna odlika bodi razločevanjem med dobrim in zlim ter sposobnost zoperstaviti se zlu.
Ko ga Jurij in zmaj skupaj žurata
Pred kratkim so v Šentjurju (v AO so
mu rekli Sv. Jurij ob južni železnici) izvedli rock koncert. Še
eni, ki niso mogli mimo Jurija in »njegovega« zmaja. Plakat za
koncert Šentrock (slika spodaj) je pomenljiv: vitez in zmaj
nazdravljata s pivom, belega konja in Marjetice ni nikjer. Vitez (Jurij) dviguje desnico in s prsti tvori demonski znak, kar kaže (uf, neugodno!), da je
prestopil na zmajevo stran.
Kaj reči? Lahko smo zaskrbljeni, celo
jezni, češ, še ena deformacija krščanske ikonografije.
Jurij z zmajem na pivu? Nikakor! Dobro ni zlo, zlo ni dobro.
Lahko se namuzamo, češ, celo v času
moralnega relativizma, ko niti brihtnim glavam ni jasno, kaj je dobro
in kaj zlo, se človečki zatekamo k Juriju po simboliko in semantiko.
Naj živi Šentrock! Z Jurijem v genih tudi v tretjem tisočletju krščanske ere!
Naj živi Šentrock! Z Jurijem v genih tudi v tretjem tisočletju krščanske ere!
Ni komentarjev:
Objavite komentar