Vendejski upornik (Wikipedia) |
Vendeja 1793-1796. Prvi genocid
moderne dobe?
Ob zadnjih lokalnih volitvah v Franciji
sem na spletni strani časopisa Le Figaro pogledal, kako so glasovali
v ljubem Lourdesu (zmaga socialista), kako v Narbonni lepih spominov
(zmaga konservatica), kako v departmaju Vendeja (fr. Vendée). Če so
konservativci bržkone po celi Franciji, razen v Parizu, slavili
zmago, je v Vendeji bila njihova zmaga na meji tega, da ji rečemo
totalna (link). Glede na zgodovino tega departmaja, rezultat ne preseneča.
Kaj vemo Slovenci o Vendeji? Malo ali
nič. Na slovenski Wikipediji jo najdemo na seznamu francoskih
departmajev. Med drugim o njej piše tudi tole: „Med francosko
revolucijo so se kmetje leta 1793 uprli proti revolucionarni vladi v
tim. Vendejski vstaji, ogorčeni nad spremembami vsiljenimi
rimokatoliški cerkvi. Gverilska vojna, ki jo je od začetka vodila
stranka imenovana Chouans (skovirji), je do njenega bridkega konca v
letu 1796 zahtevala več kot 100.000 življenj“ (članek). Ta zaznamek francoska Wikipedia popravlja v pomembni točki: žrtev
je bilo zelo veliko, verjetno med 170.000 in 200.000. Pozor: triletna
Vendejska vstaja je na področju manjšem od Slovenije povzročila
toliko smrtnih žrtev, kot jih je do sedaj bilo v triletni sirski
državljanski vojni, in skoraj enkrat več žrtev, kot jih je na Slovenskem
povzročila štiriletna druga svetovna vojna s povojnimi poboji vred (članek).
Nekateri zgodovinarji – in
kontroverzija glede tega še ni zaključena - pravijo, da se je v
Vendeji izvršil prvi genocid moderne dobe; genocid iz ideoloških
razlogov. Izvajalec genocida je bila francoska revolucionarna oblast,
žrtve so bili v veliki večini uporni katoliški kmetje in njih
družine. O razsežnostih genocida se je dolgo molčalo, vedelo malo,
šele zgodovinopisje zadnjih desetletij je prišlo do natančnejših
dognanj in številk (o tem knjiga Reynalda Secherja).
Tudi vendejska
zgodba je francoska zgodba. Zgodba krvave represije katoliškega
kmeta v imenu „naprednih idej“. Rana, ki na razdalji dveh
stoletij še deluje. Vemo kaj o tem - mi, Slovenci? Nam naši
časopisi Borba 1, Borba 2 in Borba 3 (Delo, Dnevnik in Večer) sploh
razlagajo Francijo takšno, kot je, ali pa jo rišejo takšno, kot
ustreza njihovim notranjepolitičnim (beri: protijanšističnim) in
ideološkim (beri: protikatoliškim) preferencam?
Ruralna ksenofobija. Res?
Avgust 1992. S prijatelji s Hajdine in
Ptuja smo bili med prvimi Slovenci, ki smo se po padcu železne
zavese odpravili na slovito Jakobovo pot v Španijo. Francijo smo
prečkali ponoči. S kombijem smo nekoliko tavali po regionalnih
cestah (avtoceste tam še ni bilo) in se znašli v neki vasi blizu
mesteca Lunel. Sredi nje čuden prizor: avtobus ovit v toaletni
papir. Ustavili smo. Reč si je veljalo natančneje pogledati.
Avtobus brez potnikov je bil italijanski. Verjetno se je pokvaril na
poti v Lourdes. Toaletni papir okrog njega seveda ni bil francoski izraz
ljubezni do „bratrancev“ onstran Alp. Napisi med razpetim
straniščnim pripomočkom so Italijane obravnavali z grdimi
besedami. Še najbolj „nežna“ je bila označba „TATOVI VINA“.
Bilo je prvič, da sem se srečal z
razvpito ksenofobijo južnofrancoskega podeželja, z le-penovskimi
revirji – kot so že takrat te kraje definirali mediji. Nepozabna
je prerokba, ki je jo ob tisti psevdo-straniščni prikazni, ob dveh
ponoči, sredi izgubljene južnofrancoske vasi, izrekel prijatelj iz
Hajdine: „Evropa ne bo nikoli združena.“
Ampak je podeželska Francija res
ksenofobna? Ko smo se ob povratku iz Jakobove poti slovenski romarji
ustavili v neki župniji v južnofrancoskem mestu Narbonne, so nas
gostoljubni Francozi od spredaj in zadaj stregli s siri, salamami in
pijačo. Domači kaplan je tisti dan kljub negodovanju župnika celo
preskočil mašo, da nam je lahko razkazal sanjske plaže blizu kraja
Port-La-Nouvelle.
Ksenofobija je ogabna. Tujec, popotnik,
sirota v iskanju vsakdanjega kruha so že v starozaveznem Devteronomiju razumljeni
kot tisti, ki jih mora skupnost ščititi (5 Mz 14,29; 16,11.14). V
kolikor v Franciji zmaguje ksenofobija kot ksenofobija, je to ogabno.
Vendar včerajšnjo zmago Le Penove lahko beremo tudi kot „upor sužnjev“
proti večdesetletni vladavini politične korektnosti in površnega
multikulturalnega diskurza; proti ponižanjem, ki so si jih na račun
„zaostalih“ kmetov in nacionalistov toliko let lahko privoščili
po časopisnih kolumnah razbohoteni levičarski intelektualci; morda tudi proti
uradnemu državnemu laicizmu, katerega vloga že dolgo ni več
nevtralna, temveč tipično ideološka – na trenutke skoraj
diktatorska.
Skratka, Francija ni samo Pariz, ni
samo moda, avantgarda in laicizem. Francija je tudi podeželje,
kmečki stik s prstjo, tradicija, religija, vendejska zgodovinska travma, nacionalizem. Ko se ta
duša prebudi, se marsikaj strese. Francoski predsednik Francois
Hollande je razumel sporočilo lokalnih volitev in nemudoma zamenjal
predsednika vlade. Kaj se bo zgodilo po zmagoslavju Marine Le Pen, ki
je včeraj na evropskih volitvah s svojo Nacionalno fronto pregazila
desne in leve, pa si ne upamo napovedati.
Utrinek iz manifestacije v podporo klasični družini. (Facebook La Manif pour tous) |
Kaj se lahko še naučimo od
Francozov?
Francija je učiteljica. Svet je poučila o demokraciji in človekovih pravicah, o sekularnosti in o državi po meri državljana. Francija danes opozarja z Marine Le Pen. Ampak s tem njenega „učiteljevanja“ ni konec. Francija lahko dandanašnji slovensko podeželje in kmete pouči o njihovi realni in strah vzbujajoči družbeni moči. Za Francijo namreč pravijo, da ji nobena vlada
ne more vladati, če nima kmetov „pomirjenih“. Danes slišiš, da
so francoski kmetje tisti, ki pomembno „soustvarjajo“ evropsko
kmetijsko politiko in sploh evropsko strategijo do podeželja. Mimogrede: legenda pravi, da so francoski kmetje vplivali tudi na avtomobilsko
industrijo. Znameniti avto „spaček“ (Citroën 2CV) naj bi
nastal, ker so poljedelci in živinorejci rabili avto, s katerim bi
po slabih cestah tistega časa (pisalo se je l. 1948) iz svojih vasi
do mestnih tržnic pripeljali jajca, ne da bi se polomila. Citroën
je še danes med vodilnimi, kar se tiče podvozja in vzmetenja.
Francoski poduk lahko prejme tudi naš ljudsko-katoliški segment, ki
prisega na družinske vrednote. Močan sunek mu lahko da gibanje „La Manif pour tous“ (link). To gibanje, ki je medversko in nestrankarsko, je na ulice Pariza
spravilo več zagovornikov družine kot katero koli drugo pro-life
gibanje v Evropi. Tu so še kreativni aktivisti iz gibanja „Les
Veilleurs“ (link) ter pogumna dekleta, nekakšna pro-life inačica Femen performerk, iz skupine „Les Antigones“ (link). Vsa omenjena gibanja so močna v idejah, duhu in akciji. Borba 1,
Borba 2 in Borba 3 vam o njih ne bodo povedale.
Odličen članek, nam res neznana zgodovina in trk z realnostjo.
OdgovoriIzbrišiVse to s ponujenim avtorjevim razumevanjem, ki je alternativno in sveže.
Hvala za razgled! Ni pa nauk povsem nov za nas. Desetletja je nas avantgarda posiljevala z ideologijo bratstva in enotnosti (pri čemer nimam nič proti vrednoti sami na sebi temveč proti "načinu prepričevanja"). Brž ko je prisila popustila sta bratstvo in enotnost pokazala svoj pravi obraz v balkanski vojni.
OdgovoriIzbrišiLa Manif pour tous je vsem kandidatom za evropske poslance iz Francije dalo podpisati peticijo Evropa za družino s katero bodo zagovarjali principe Evrope za družino in otroka. 220 kandidatov (kar je 25% od vseh kandidatov za evropske poslance iz Francije) je peticijo podpisalo, 23 od le teh je bilo izvoljenih, kar pa je 31% od vseh izvoljenih poslancev iz Francije.
OdgovoriIzbrišiMogoče bi podobno akcijo lahko naredili tudi v Sloveniji pred bližnjimi državnozborskimi volitvami. Žal nam samo manjka močno gibanje za družino kot je La Manif pour tous...