Foto B.C. |
Že petnajst let poslušam zdaj tega zdaj onega duhovnika
negodovati nad skavti, ki da se imajo za katoliške, k maši pa da
jih ni. Ne samo to. Skavti da rušijo mladinsko pastoralo, zaradi
njih menda ni mladinskih veroučnih skupin, skavti da so grožnja
obstoju oratorijskih animatorjev. V kakšnih hierarhičnih segmentih zato naletimo na pravcato „alergijo na skavte“. Pa misliš, da je samo
v Sloveniji tako. Potem greš po svetu, eno leto skavtuješ v daljnem
Madridu in srečaš katoliškega skavtskega voditelja, ki ti pove, da so njihovo
skupino v zadnjih 20 letih vrgli že iz treh različnih župnij.
Pogovarjaš se z drugo voditeljico, ki ti zaupa, kako jim je
ravnatelj katoliškega kolidža, v katerega kletnih prostorih imajo
skavtsko sobo, nekoč odvzel vse ključe od stranišč misleč, da bo
s pomočjo naravnih pritiskov v mehurju pregnal orutkana bitja s
svojega dvorišča.
Skavti da „ne čutijo s Cerkvijo“, se reče. Skavti pa v
zameno pojamrajo, kako „Cerkev ne čuti“ z njimi. Kako ni in ni
duhovnikov, ki bi bili kaj več z njimi. Kakšni se zato umaknejo iz
bližine klerikalnih logov in nesreča je še večja. Drugi izdelajo
taktiko, kako se tu in tam „pokazati“ na fari ali v dekaniji.
Madridska skupina, katere član sem bil eno leto, na primer, vsako
leto tudi s ciljem, „da ne bodo rekli, da nas nič ni zraven“,
postavlja ogromne božične jaslice v farni cerkvi. Volk sit, koza
cela.
Skavti v tovrstnih mukah niso sami. Tu so še karizmatiki. Slednji
imajo podobno kot skavti samosvoj „ideološki“ profil, svojo
govorico, svoje programe in simbole, močno mednarodno zaledje. Krasi
jih visoka stopnja samozadostnosti. Za svoje delovanje kakšne
posebne podpore v uradni katoliški pastoralki in njenih medijih ne
potrebujejo. Zgodilo se je, in ne samo enkrat, da je „uradna“
cerkvena prireditev ali slovesna maša s škofom v stolnici
zabeležila nizko udeležbo, medtem ko so ob isti uri, v istem mestu,
niti kilometer vstran, pripadniki karizmatičnega gibanja
imeli svoje molitveno srečanje z veliko večjo udeležbo. Med
stolniškimi duhovniki je spet nastopila jeza na
one, ki „se rolajo po tleh“, namesto da bi prišli na skupno mašo;
spet tiha zamera do duhovnikov, ki so vključeni v karizmatično
gibanje. In obratno: zgodilo se je, in ne samo enkrat, da so
karizmatiki zbrali tisoč ali dva tisoč ljudi, ki so slavili Boga, v
„dominantnih“ katoliških medijih pa ni bilo niti obrobnega
zaznamka o tem dogodku.
Med drugim smo pred problemom katoliške identitete.
Obstaja dokaj preprosta, dokaj globoko v podzavest zasidrana in
dokaj pogosto uporabljana razlaga, kaj je katoliška identiteta:
katoliško identiteto ima tisti kristjan, ki priznava avtoriteto
papeža. Prevedeno iz globalnega na lokalno, iz podzavestnega v
zavestno: katoličanova identiteta je toliko močnejša, kolikor bolj
priznava avtoriteto župnika in dekana ter kolikor bolj zvesto se
udeležuje dogodkov, ki jih pripravlja župnijska, dekanijska in
škofijska katoliška skupnost. Skavti bodo torej imeli „močno
katoliško identiteto“, kadar bodo redno pri župnijski maši ter
na razpolago za strežbo na različnih uradnih katoliških
prireditvah. Če jih ne bo, bomo bržkone rekli, da nimajo „prave“
katoliške identitete. Tako prepričanje bomo gojili, četudi vemo,
da skavti pred jedjo molijo, da imajo rožni venček na rutki in da si včasih dobijo kakšnega duhovnika, ki mašuje za njih tam
nekje v hribih.
Kje je težava? Težava je, ker Cerkev še vedno pojmujemo kot
zaprti sistem, v katerem (katoliško) identiteto podeljujemo
enosmerno: oblast ljudstvu, center periferiji, duhovščina skavtom.
Pri sebi imam revijo Communio iz l. 1979 in razpravo „Cerkev kot
odprti sistem“, ki jo je spisal prof. Heinz Schürmann.
Ta vzhodnonemški ekseget iz novozaveznega nauka o Cerkvi ter iz
analize prvih krščanskih skupnosti dokazuje, da Cerkev izvorno ni
bila (in zato tudi danes ne more biti) zaprti sistem. Prve skupnosti so zrasle in zaživele ravno zato, ker niso nastajale po
vzorcu najprej pastir - nato čreda po podobi pastirja. Odnos med
središčem (pastirjem) in dogajanjem v ljudstvu (čredo) je bil
vzajemen, dinamičen, odprt.
Lahko rečemo, da več ko se dogaja v čredi, bolj pastir najde
svojo vlogo; različnejša kot je pobuda periferije, močnejša je
moč centra. To ni paradoks. To je zrela skupnost. V zreli skupnosti
se identiteta ne podeljuje enosmerno, temveč dvosmerno. Mož daje
identiteto ženi, žena možu; papež vesoljni čredi, vesoljna
čreda papežu; župnik župniji, župnija župniku; katoliška
skupnost skavtom, skavti katoliški skupnosti.
Pripadnost Cerkvi namreč razumemo predvsem kot
pripadnost ljudstva izročilu, nauku in hierarhiji. Če nekdo sprejema
vse, kar uči Cerkev in se pokorava cerkvenim voditeljem, rečemo:
„Ta pa res čuti s Cerkvijo.“ Že prav. Ampak to je samo ena plat.
Te dni je izšel intervju, ki ga je s papežem Frančiškom
v imenu vseh jezuitskih revij sredi avgusta opravil p. Antonio
Spadaro, šef priznane revije La Civiltà Cattolica. Argentinski papež o „čutiti s Cerkvijo“ pravi:
„Ljudstvo je subjekt. In Cerkev je Božje ljudstvo na poti skozi
zgodovino, v veselju in žalosti. Čutiti s Cerkvijo zato zame pomeni
biti znotraj tega ljudstva.“ Ni samo vernik, ki je zvest papežu in
zato rečemo, da „čuti s Cerkvijo“; je tudi papež, ki je zvest
verniku in zato tudi zanj lahko rečemo, da „čuti s Cerkvijo“.
Ni samo skavt tisti, ki mora biti zvest župniku ali dekanu, sta tudi
župnik in dekan, ki morata biti zvesta skavtu.
Naučiti se dojemati Cerkev kot odprti
sistem, ljudstvo kot subjekt in gojiti večsmerno čutenje s Cerkvijo bo torej naloga nas
vseh, zlasti nosilcev cerkvene oblasti. Kaj pa naj storijo skavti,
karizmatiki in podobni, da bodo „imeli“ katoliško indentiteto?
Prvič: zavedati se, da identiteto že imajo, ker verujejo v Kristusa
in ker so zvesti papežu in škofu. Drugič: ne se vleči vstran, temveč zahtevati svoje mesto pri „uradnem“ cerkvenem omizju,
sodelovati v razpravi, graditi sinodalno Cerkev. Tretjič: zavedati
se, da brez (skupne) evharistije ni Cerkve in ni katoliške identitete.
Hvala, Branko, za tole razmišljanje!
OdgovoriIzbrišiRavno v teh dneh se pri pisanju diplomske ukvarjam s podobnim primerom izpred 800 let, ko je nastanek reda Frančiškovih manjših bratov sprožil hude reakcije med duhovščino.
Kaj je naredil Frančišek? Šel je vse do papeža in dobil potrditev svojega načina življenja. In potem se je tega držal. Za razliko od drugih podobnih uboštvenih gibanj, ki so se oddaljila in propadla, so manjši bratje (frančiškani, minoriti, kapucini) še vedno med najštevilčnejšimi redovi na svetu.
Kaj smo pa naredili skavti? Tudi mi imamo s strani Cerkve potrjene dokumente, s katerimi smo "umeščeni" v pastoralno strukturo (listina katoliškega skavtstva, ...). Treba se bo malo bolj sklicevati na to in pokazati - na lokalni, državni in mednarodni ravni - da želimo biti znotraj Cerkve. In to pokazati s konkretnimi odločitvami.
Evharistija ni (samo) stvar duhovščine, ampak vsega ljudstva. To pri nas še ni dovolj prodrlo ne pri duhovščini ne pri ljudstvu.
OdgovoriIzbrišiZakramentalno življenje ni prvi znak vere, ampak prej poslednji, najglobji znak vere. Vsi bodo prišli k maši, le trpljenja mora biti dovolj. Če pa se vsi samo zabavajo, so zgolj (naučeno) samo pozitivni in optimistični, potem ni veliko razlogov za iti k maši, za prejemanje zakramentov. Saj imamo že vse, kajne.
OdgovoriIzbrišiPo drugi strani podeljevanje zakramentov je le postavni del duhovniške službe. Zgolj izpolnjevanje postave. To pa še ni ljubezen. Zgolj s spolnjevanjem postave ni zveličanja. Duhovnik zato ne more zreducirati svoje službe na maševanje in spovedovanje. In potem jamrati, da verniki ne pridejo.