S papežem Frančiškom je t.i. "odločitev za uboge" (OZU) spet v ospredju. L. 2000 sem na Nikodemovih večerih predaval na temo "Kako se Cerkev odloča za uboge". Danes bi predavanje seveda pripravil drugače, morda z več razmišljanja o denarju in ekonomiji. Kljub temu na tem mestu podajam nekaj poglavij od takrat. Celoten tekst (in lektoriran kakopak) je izšel l. 2001 v zborniku, katerega naslov je bil Preprosto in pristno.
Kaj je »od-ločitev« za »u-boge«?
Južnoameriški
teolog José Maria Vigil o odločitvi
za uboge pravi:
»Odločitev za uboge je brez dvoma najvažnejši dogodek, ki se je
zgodil v krščanskih Cerkvah vse od časov protestantske reforme v
16. stoletju. V protestantskih Cerkvah nekateri govorijo o 'novi
reformi'. V vseh ostalih pa je odločitev za uboge postala
'questio disputata' in vir konfliktov.« To pa zato ker odločitev
za uboge »pretresa
krščansko življenje v temeljih in vsebuje nov način videti in
čutiti, verovati in ljubiti, predvsem pa delovati.«
Na Slovenskem
je pastoralni pojem odločitev
za uboge (OZU) dokaj
neznan in nas zato pravkar citirane besede gotovo presenečajo. Češ,
najpomembnejši dogodek po Reformi, mi pa tega ne vemo!
Po eni strani je temu tako, ker Cerkev v komunizmu ni mogla v
polnosti živeti svojega poslanstva z ubogimi, po drugi, ker so njene
aktualne usmeritve oz. odločitve pač drugačne ter po tretji, ker
OZU v ušesih povprečno razgledanega slovenskega teologa prikliče
teologijo osvoboditve, teologija osvoboditve pa vdor marksizma v
krščanstvo. Kar pa je že herezija.
Zato najprej
opredelitev pojma OZU.
Etimološko
ubog pomeni u-bog, kar prvotno pomeni, »proč od deleža«, t.j. »brez-boga«. Ko rečemo ubogi, mislimo na splošno antropološko
kategorijo umanjkanja, nepopolnosti, prikrajšanosti, prizadetosti,
ogroženosti. Pravim, antropološko kategorijo, da ne bi skrčili
vsega le na materialno in družbeno raven.
Odločitev
prihaja iz od-ločiti, torej pomeni, da nekaj ločimo od drugega.
Imamo več možnosti, opustili smo nekatere, izbrali pa eno, ki nas
odslej naprej določa.
Odločitev
za uboge v pastoralnem okolju torej pomeni, da posamezni kristjan,
kakšna skupnost kristjanov ali pa kar večje občestvo (tudi Cerkev
na nacionalni ravni) izbere uboge kot svojo prioritetno skrb, kot
svoj način življenja po evangeliju, kot intenziven način
oznanjevanja Božje besede in uresničevanja Božjega kraljestva. S
tem seveda izbere uboštvo kot svoj osebni slog.
Pastoralka
uporablja še druge izraze: prednostna odločitev za uboge,
prednostna in neizključujoča odločitev za uboge; prednostna
ljubezen do ubogih,... Vendar nekateri teologi teh izrazov ne
sprejemajo, saj pravijo, da vsak dodaten pridevnik preveč omili
radikalnost izraza »odločitev za uboge« in dopušča možnost
takšnih razlag, da do prave odločitve ne pride.
Julio Lois
OZU opredeljuje kot:
-
spreobrnjenje od logike moči in oblasti
-
identifikacijo z ubogimi, njihovim svetom, željami, bridkostjo
- zavesten in
aktiven vstop v delo in boj za premagovanje raznovrstnih oblik
uboštva
-
pripravljenost si deliti usodo ubogih do konca (v ekstremnih primerih
do mučeništva)
Papež v
Sollicitudo rei socialis (št.
42) o odločitvi za uboge piše, da je to »izbira oz. poseben primat
delovanja po krščanski ljubezni, o katerem pričuje vsa zgodovina
Cerkve. Ta izbira se nanaša na življenje vsakega kristjana, v
kolikor vsak posnema Kristusovo življenje. Obenem pa se enako nanaša
na našo odgovornost v družbi, zato tudi na naš način življenja v
njej ter na pravilne odločitve, koliko dobrin bomo imeli in kako
bomo z njimi ravnali«. (prevod iz italijanščine)
***
***
Ali je
Cerkev skozi zgodovino pozabila uboge?
Poskušajmo
na kratko razmisliti o zgodovini skrbi Cerkve za uboge. Kar drzno se
vprašajmo: Ali je Cerkev pozabile na uboge? Nekateri namreč trdijo,
da je Cerkev vedno ostala prva zaveznica ubogih, drugi pa, da se je v
4. stoletju izvirni naboj OZU izgubil in je prišlo do “pozabe
ubogih”. Poglejmo argumente obojih.
TEZA 1: CERKEV JE
BILA VEDNO NA STRANI UBOGIH
Najprej
lahko mirno rečemo, da nikoli ni bilo obdobja, ko bi Cerkev uboge
popolnoma pozabila. Tudi v času največjega razkošja in politične
moči, tudi v času dekadence na Petrovem prestolu in moralnega
razsula med klerom, kriza Cerkve ni bila tako globoka, da bi se tako
daleč izneverila sama sebi, da bi ne bilo nikogar, ki bi se žrtvoval
za uboge. Naštejmo nekaj dejstev:
- za prve krščanske skupnosti je ljubezen do bližnjega imela moč socioloških sprememb (učinkovita odprava revščine, materialna enakost med brati), po teološko pa so ljubezen in solidarnost razlagali kot živo navzočnost Jezusa v svoji Cerkvi (Ko je Hananija prikrival posest, mu je Peter dejal: “Hananija, zakaj je satan napolnil tvoje srce, da si lagal Svetemu Duhu in si pridržal del izkupička od zemljišča?” Apd 5,3);
- liturgija zlasti evharistija je vedno izhajala iz povezanosti vsega občestva in je imela viden solidarnosten naboj (npr. začne s priznanjem grehov proti bližnjemu, npr. nabirka je lahko za reveže)
- svetniki, ti svetilniki v življenju Cerkve, so bili veliki karitativni delavci; nekateri so do svetosti prišli prav skozi odločitve za uboge (Janez od Boga); Vincencij Pavelski uči: “Kristus je hotel priti na svet ubog; za učence si je izbral uboge može, sam je postal služabnik ubogih in se je tako enačil z ubogimi, da je dejal: karkoli dobrega ali hudega storite revežem, bom sprejel, kot da je meni storjeno”. (Bogoslužno branje, 27. september)
- ideal uboštva je bil v Cerkvi, zlasti v redovih vedno živ in če je za kakšno obdobje zašel v krizo je potem butnil na dan še z večjo močjo (Frančišek, Terezija Velika)
- Cerkev je vedno našla nove in nove načine služenja ubogim; v večini primerov nastopala avantgardno: organizirala je nego bolnikov in umirajočih na raveninstitucije kot je bolnica; bila je prva, ki je zmogla vzpostaviti mrežo planetarne solidarnosti, ...
Glede
na tip družbe, v kateri Cerkev uresničuje svoje karitativno
poslanstvo kardinal Martini razdeli zgodovino na dva velika dela:
I. Preprosta
pred-moderna družba je
slonela na preprostih in neposrednih ekonomskih in družbenih
odnosih, zato je tudi karitativa delovala po načelu neposredne skrbi
za ubogega:
- pred Konstantinom je skrb za uboge bolj interne narave: Cerkev na zgleden in organiziran način skrbi za svoje uboge in s tem močno pričuje v poganskem okolju
- po Konstantinu se ta skrb preko političnih in ekonomskih sredstev lahko razširi na vso družbo
- država v srednjem veku deluje po krščanskih principih, toda to ne pomeni, da Cerkev ne išče novih poti do ubogih in s tem do lastne identitete:1. ljubezen je bolj v domeni karizme kot institucije2. potreba po sprotnem odgovoru na nove oblike revščine3. Cerkev mora biti bolj uboga
II.
Kompleksna moderna družba sloni na posrednih odnosih in zahteva
avtonomijo od Cerkve; toda v teh pogojih Cerkev ostaja zvesta svoji
neposredni skrbi za zadnjega obenem pa »ljubezen do bližnjega
poskuša postati inteligentna in učinkovita, se pravi da kompleksne
pojave sodobne družbe poskuša razumeti od znotraj in najti ustrezna
orodja za njihovo rešitev«, povzame Martini; skratka ljubezen do
ubogih se mora premakniti na višji tehnični in organizacijski nivo;
mora premikati profesionalne in prostovoljne ustanove; Cerkev pa
izdela svoj družbeni nauk.
TEZA 2: CERKEV JE
POZABILA UBOGE
Tezo
o »pozabi ubogih« razvijajo predvsem južnoameriški teologi
osvoboditve. Jon Sobrino se najprej seveda strinja, da Cerkev ni
nikoli šla mimo ubogih, da je ljubezen do ubogih bila vedno zapisana
v njeno bistvo in da so se cerkveni očetje in svetniki vseh časov
vsega tega živo zavedali. Obenem pa zaznava dve razvojni liniji, ki
sta prakso ljubezni do ubogih relativizirali oz. zasenčili: prva je
skrb za pravovernost, druga ideja o močni Cerkvi.
I.
Pravovernost. Potreba, da globlje spoznamo in razmišljamo
o Bogu in Jezusu Kristusu je pod pritiskom herezij v prvih stoletjih
dobila takorekoč krizno razsežnost. Zelo pomembno je postalo, kako
pravilno formulirati našo veroizpoved in kako to veroizpoved
prenesti v pravilni dogmatični nauk. Na tih način, četudi se
nikoli ni zanikala osrednja vloga ljubezni, se je zgodil premik v
smeri ortodoksije, zanemarila pa se je ortopraksa.
II.
Močna Cerkev. Druga linija, ki je še bolj kot prva pripomogla k
»pozabi ubogih« je misel, ki se je konsolidirala po Konstantinu in
ki pravi, da mora Cerkev biti močna: močna v družbeni poziciji, v
sredstvih, v kadru,... Ta miselnost ima svojo pozitivno plat, v
kolikor lahko »močna« Cerkev veliko lažje ustvarja krščansko
kulturno okolje, krščansko družbo in evangelizira narode. Normalno
je, da »močna« Cerkev mora uporabljati obliko organiziranosti, ki
je podobna državni: se pravi hierarhičnost, resorski vodstveni
aparat, administracija, računovodstvo, ... Pri tem seveda nastopijo
naslednje možne deviacije:
Trgovina Zara v bivši cerkvi (Salamanca), foto: B.C. |
-
delovanje skozi moč in oblast zmore hitro okužiti tudi druge
sektorje; v prvi vrsti liturgijo; pojavi se namreč potreba, da oni
ki vodijo in so močni, stojijo spredaj, šibki in nepomembni pa
zadaj; čisto normalno postane, da si močni (oz. preverjeni in 100%
naši) celo vzamejo oltar zase, šibki pa lahko le ponižno gledajo
gor v svetli prezbiterij... – revež tako liturgijo le moti
-
tudi evangelizacija postane v domeni moči in oblasti; naenkrat se
nam zdi, da bomo uspešno oznanjali evangelij, če se bomo ukvarjali
z družbeno elito; ti lahko krščansko idejo učinkoviteje plasirajo
v prostor kot pa oni, ki niso bogati, niso vplivni, niso pametni,
niso zdravi, .... – revež spet ostane zunaj
***
Slovenska sinoda in »odločitev za družbo solidarnosti«
Slovenska
sinoda »odločitve za uboge«, tako kot smo jo obravnavali iz
južnoameriškega in evropskega vidika seveda ni sprejela niti ni
razpravljalo o njej. Na dveh mestih pa se tej odločitvi zelo
približa: v poglavju 2.2. »Odločitev za družbo solidarnosti« in
v poglavju 4.4. »Karitativna dejavnost«. To zadnje poglavje je
poglavje, ki je v takem dokumentu pač mora biti, zato si poglejmo
poglavje 2.2., ki pa je v sinodalnem dokumentu na odličnem uvodnem
mestu in je tam po zavestni izbiri.
»Odločitev
za družbo solidarnosti« pride takoj za splošno sinodalno
»odločitvijo za človeka« in pomeni, »da je potrebno na eni
strani spoštovati kot posameznika kot osebo, na drugi pa ga
razumevati kot bistveno družabno bitje, ki ne more preživeti brez
solidarnosti drugega. Kristjani smo poklicani, da s čutom
odgovornosti za sočloveka in celotno človeštvo odkrivamo in
pomagamo blažiti največje rane sodobne družbe tudi po poti
institucionalnih in strukturnih sprememb.«
Takoj vidimo
nekaj stvari:
-
personalistična filozofska utemeljitev solidarnosti (lahko bi bila
biblična)
-
mehkobnost izraza »pomagati blažiti« (J.M. Vigil bi dejal »tipični
funkcionalisti«)
- nujnost
prestopa iz privatne in priložnosti ljubezni do ubogih na
institucionalno in strukturno raven (se pravi nujnost preroškega
dialoga tudi s politiko)
Ob tem nekaj
pomislekov:
-
bo sploh mogoče ob poplavi besedil v sinodalnem dokumentu razbrati,
kaj je pastoralna prioriteta za naslednjih deset let, vsak bo namreč
iskal košček zase, ne bo pa skupnega napora v eno smer
-
če je solidarnostna družba prednostna odločitev, zakaj to ni
razvidno iz operativnih sklepov
-
če ni prednostna pastoralna odločitev, zakaj na tako izpostavljenem
mestu; upam da ne zato, da bi našim »političnim nasprotnikom«
takoj spočetka pokazali, kakšna je naša »politična« smer.
Tako tekst,
samo dogajanje na sinodi pa ocenjujemo tudi po vzdušju:
-
sinodalno občestvo je veliko bolj razgrel že vnaprej pogorel
predlog o predstavitvi birme v srednjo šolo kot pa »solidarnost do
ubogih« (logično: pojem birma nas izkustveno nagovori, pojem
solidarnost pa ne)
- na hodnikih
nismo nikoli debatirali o »solidarnostni« pastoralni smeri
- npr. v
skupini o mladinski pastorali smo debatirali eno popoldne in šele
naslednji dopoldan odkrili, da nismo niti omenili ubogih mladih
in da smo se ves čas ukvarjali, kako se bolj prav dela z »našimi«...
Nekega
posebnega vzdušja v smeri solidarnostne pastorale skratka ni bilo in
to je najboljša popotnica, da lepe besede ostanejo le na papirju.
***
Citirajmo za
konec don Lorenza Milani, velikega delavca za uboge. V zadnje vrstice
svojega testamenta je zapisal: »Imel sem
rajši vas kot Boga, ampak upam, da On ne bo gledal na te
podrobnosti, in da si je vse zapisal na svoj račun.«
Ni komentarjev:
Objavite komentar