Veliki neznanec oz. svetoduška
anemija
To pomlad je „strašni“ španski
teolog José Ignacio Gonzáles Faus
dal na svetlo še eno od svojih „strašnih“ besedil: Krivoverstva
v sodobnem katolištvu (izvirni
naslov: Herejías del catolicismo
actual). Pravim,
da gre za „strašnega“ pisca, saj ta osemdeset
let stari jezuit še vedno piše na način,
da ti „dvigne pokrov“. Piše neposredno in zanj ni tabu teme. V
svoji zadnji knjigi našteje deset „krivoverstev“, ki gnezdijo v
današnjem katolištvo. Ne gre za formalna krivoverstva, kakopak,
temveč za polzavedne popačene teološke vzorce oz. za „herezije“
v prvotnem pomenu te besede (iz gr. airesis
= pristransko mnenje, delna resnica).
Kot deseto
krivoverstvo in kot tisto, ki je nekakšna botra ostalim devet, Faus
imenuje „pozaba Svetega Duha“. Faus ne pove nekaj novega. Novo
je, da se „pozaba Svetega duha“ oz. „svetoduška anemija“
(kot jo je imenoval rimski teolog Nicola Ciola) kljub nasprotnim
željam, binkoštnemu gibanju ter papeški okrožnici o Svetem duhu
(Janez Pavel II.: Dominum et
Vivificantem, 1986) še kar nadaljuje
in nemalo vpliva na duhovnost posameznika in življenje Cerkve. Naj
spomnim, da je ena prvih knjig o pozabi Duha izšla že v sredini
prejšnjega stoletja in je imela naslov Veliki
neznanec (Antonio Durante: Il
grande sconosciuto, ossia, Lo spirito santo).
Izraz grande sconosciuto, se
je v teoloških vodah precej udomačil. Uporabil ga je tudi papež
Frančišek 13. maja letos v svoji jutranji pridigi, ko je dejal:
„Sveti duh je še vedno nekoliko neznanec v naši veri. (…) Mnogi
kristjani ne vedo, kdo je Sveti duh. (...) Pravijo: 'Sveti duh je
golob, ki nam prinese sedem darov.' In tako je ubogi Sveti duh vedno
zadnji in ne najde pravega mesta v našem življenju.“
Kako smo Svetega
duha dali v „hišni pripor“
Kako se je zgodilo,
da Sveti duh v našem duhovnem in pastoralnem življenju, kot pravi
papež, „vedno zadnji“? Razlogi so zgodovinski, teološki,
psihološki pa tudi politični. Naštejmo tri:
- Spor zaradi Svetega duha je bil usoden za odnos med zahodno (Rim) in vzhodno (Bizanc) Cerkvijo. L. 1054 pride do končnega razkola. Razprava o Svetem duhu kot visokonapetostna razprava. Se bo poslej preveč poudarjati Svetega duha, oz. sploh se nejasno izražati o njem, na Zahodu (med katoličani) razumelo, kot da si sumljivo blizu „razkolniškemu“ in „krivoverskemu“ Vzhodu (t.j. pravoslavcem)?
- Spor zaradi Svetega duha je bil usoden za odnos med zahodno (Rim) in vzhodno (Bizanc) Cerkvijo. L. 1054 pride do končnega razkola. Razprava o Svetem duhu kot visokonapetostna razprava. Se bo poslej preveč poudarjati Svetega duha, oz. sploh se nejasno izražati o njem, na Zahodu (med katoličani) razumelo, kot da si sumljivo blizu „razkolniškemu“ in „krivoverskemu“ Vzhodu (t.j. pravoslavcem)?
Zračnost, nebo, veter, voda, modrina, golob,.. Kako lahko in kako težko obenem je upodobiti Svetega duha. slika: s spleta |
- Odličen in
vpliven srednjeveški teolog Gioacchino da Fiore (+ 1202) je
razglasil „tretjo dobo“: po dobi Očeta (Stara zaveza) in dobi
Sina (Nova zaveza, nastanek Cerkve) še dobo Svetega duha, dobo
prenovljene Cerkve in človeštva. „Nova Cerkev“ bo prežeta z
duhovnostjo in svobodo, še meje med laiki in kleriki bodo zabrisane.
Posledica: Gioacchinov nauk ima veliko pristašev (zlasti med
frančiškani), a je razumljen tudi kot, danes bi rekli,
anarho-utopičen. Zato se ga zavira, nekatere pristaše se preganja,
Savonarolo (+ 1498), ki navdahnjen od „tretje dobe“ kasneje
ustanovi versko republiko Firence, pa se zažge na grmadi. Zanimivo, da sam G. da Fiore ni obtožen krivoverstva in je celo razglašen
za blaženega. A skupaj z zavrnitvijo Gioacchinove „tretje dobe“
je tudi Sveti duh postavljen v ozadje. Rad bi slišal odgovor od
stroke na naslednje vprašanje: Je morda Sveti duh odsihdob osumljen
anarho-utopije?
- Sumičavost se
okrepi po XVI. stoletju; v tem stoletju smo priča pastoralnemu
razsulu, ki ga potem sanira Tridentinski koncil. Poleg Lutra se na
terenu pojavijo tudi bičarji, skakači, prekrščevalci. Slednji
oznanjajo „novo Cerkev“, po možnosti brez hierarhije in klera, brez nadzora in represije;
njihov prvi teološki in izkustveni referent pa je pogosto sam Sveti
duh. Spet je posredi „ubogi“ Sveti duh! Poleg skakačev in
prekrščevalcev ter skupaj z njihovimi ekstazami in radikalnimi
cerkveno-političnimi rešitvami mora v „hišni pripor“ spet
tudi Sveti duh. Ne vem, kaj bodo rekli teologi in umetnostni
zgodovinarji, ampak sumljivo mi je, da je neki papež (ime sem žal
pozabil) tistega časa prepovedal kakšno drugačno upodabljanje Svetega duha
kakor pod podobo goloba, medtem ko je, denimo, Očeta kot dedka z belo
brado pustil. Je morda Sveti duh ptič za v kletko?
Spet med nami
Gioacchino da Fiore in trk dveh konceptov?
Danes so
„svetoduške“ razmere na Slovenskem približno takšne (in mojega
blogerskega zapisa ne jemati za suho zlato):
- Imamo
tradicionalni cerkveni ustroj. Ta dela s Svetim duhom „previdno“,
v skladu s tridentinsko tradicijo. „Boga-Goloba“ izpusti iz
„kletke“ za sv. birmo in za binkoštni praznik. Glavni ostaja „objektivni“ pastoralni model z moralno vzgojo in
podeljevanjem zakramentov v ospredju. Podoba Cerkve je v osnovi
podoba dvodelne ustanove: posvečeni na eni, laiki na drugi strani.
Pokorščina gre predvsem cerkvenim predstojnikom. Če se kdo apelira na
pokorščino navdihom Svetega duha, bo sumljiv.
- Imamo binkoštni
val. To je val, ki zaobjema ves svet. „Binkoštni krščanski slog“
je tisti, ki ga je vse več, ugotavljajo religiologi. Tudi v katolištvu ga je več. Na Slovenskem je
najbolj očiten pri Prenovi, pri karizmatikih. Tu je Sveti duh
popolnoma „svoboden“. Njegovo delovanje je takorekoč „fizično“:
počivanja, ekstaze, ozdravljenja, ples, govor v jezikih,... Tista,
včasih tako hladna, formalna, racionalistična cerkvena miselnost je
tu premagana. Zgleda, da smo zbudili Svetega duha in z njim odkrili
tako dolgo iskano formulo za novo evangelizacijo.
Trk med dvema
konceptoma je neizogiben. Spet „objektivni“ model proti
„svetoduškemu“? Rim proti Gioacchinu da Fioreju? No, na
Slovenskem se škofje trka dobro zavedajo in zaenkrat zadeve
obvladajo. Pravzaprav slovenski škofje, ko gredo na karizmatična
srečanja in tam vodijo sv. evharistije, delajo, kar je njihova
temeljna naloga – naloga pontifeksov: mostograditeljstvo. Kakšni
predstavniki iz „objektivnega“ vzorca zato škripljejo z zobmi,
češ, škof se druži z „onimi, ki se pri maši rolajo po tleh“.
Karizmatiki pa znajo veselo, a preuranjeno dejati, da je „tudi škof na njihovi
strani“.
Dolgoročna
rešitev: Sveti duh v rednem življenju
Paziti moramo, da
ene kletke osvobojenega Svetega duha ponovno ne zapremo v drugo
kletko. Karizmatično gibanje je lahko nova kletka za Svetega duha.
Kako? Če si Ga bo preveč lastilo, če Mu bo predpisovalo vedenjske
vzorce, če Ga bo poistovetilo z nekaj nadnaravnimi pojavi in
mističnimi stanji, če se bo v imenu Duha odrekalo racionalni
refleksiji, vsakodnevnemu trudu za skupnost, potrpežljivemu
sobivanju,...
Dolgoročna rešitev
je, da celotna Cerkev izstopi iz pozabe Svetega duha. Sveti Duh je
namreč njeno redno življenje. Sveti duh ni zgolj njen občasni
praznik in ni zgolj njena alternativna duhovnost na Kureščku in
podobnih lokacijah. Prvi korak bi bil, da Svetega duha „vrnemo“ v
zakramente, da ga „čutimo“ pri krstu, maši, spovedi. Ne gre za
prevzem „karizmatičnega“ liturgičnega vzorca, gre za resnico o
zakramentih samih. Ne bomo plesali okrog krstnega kamna z dojenčkom
in botro na čelu, temveč vedeli bomo, zavedali se bomo, veseli
bomo, srečni bomo, pristni bomo,... ker je Sveti duh v zakramentu,
ker smo z Njim in v Njem.
Zelo direktno je o tem spregovoril tudi papež Frančišek pri jutranji maši v domu sv. Marte, 16. aprila (na žalost imam samo povzetek pridige iz zenita):
OdgovoriIzbrišiIzhajal je iz berila in posebej Apd 7,51, kjer Štefan odločno obsodi jude z besedami: "vi, ki se vedno upirate Svetemu Duhu". In potem je nadaljeval: "Vedno - tudi med nami - obstaja ta upornost Svetemu Duhu. Priznajmo si: Sveti Duh nam je nadležen. Ker nas premika, nas sili da hodimo, potiska Cerkev naprej. In mi smo kot Peter ob spremenjenju na gori: 'Ah, kako lepo nam je biti tukaj, skupaj ... samo pusti nas pri miru!'
Katere so pa še ostale herezije?
Ne vem, če bi povzel še ostalih 9 "herezij". Še meni je Fausovo pisanje "dvignilo dekl"... :) V dobrem smislu. ... No, vseeno, tako je spisek:
Izbriši1. Zanikanje Jezusove resnične človeškosti
2. Zanikanje "imenitnega dostojanstva ubogih v Cerkvi"
3. Poneverba Kristusovega križa
4. Popačenje Gospodove večerje
5. Spremenitev krščanstva v teoretični nauk
6. Zanikanje absolutne nekompatibilnosti med Bogom in denarjem
7. Predstavljanje Cerkve kot predmeta vere
8. Pobožanstvenje papeža
9. Klerikalizem
10. Pozaba Svetega duha
Zanimivo ... Sem prej malo pomislil, katere bi lahko bile, pa sem jih nekaj zadel :) Bi pa vsekakor bilo zanimivo tole knjigo prebrat (ko bo na voljo v kakšnem zame bolj razumljivem jeziku)
IzbrišiMogoče malo izven konteksta, a vseeno moram napisati svoje opažanje ob branju tega istega prispevka v Časnik.si
OdgovoriIzbrišiZanimivo, kako vedno isti komentatorji skritizirajo vse, kar je dobrega. V tem primeru ta članek. Zanimiva je ta njihova napadalnost do ljudi, ki si upajo razmišljati s svojo glavo. Kar je izven njihove škatlice, je takoj nevarno.
Očitno bom moral opustiti branje tega portala...