V teh dneh sem od prijateljev dobil
nekaj pozivov, naj zablogiram o aktualijah. Pod aktualije seveda ni
mišljena letošnja žetev in skrbi okrog odkupne cena pšenice, tudi
ne, kako slovenski narod koristi zgodovinske vavčerje, temveč
napeto dogajanje na ljubljanskih ulicah, napeto dogajanje v najvišjem
štuku slovenske politične zgradbe. Scenarista slovenskega korona
obdobja se zdi, da sta brata Coen, morda celo Hitchcock iz
onostranstva. Kako drugače bi se dalo razložiti, da je prejšnji PV
skočil v prazen bazen, do vladne dirigentske palice pa je skupaj s
karanteno prišel zdajšnji PV, ki je v imaginariju tukajšnjega
progresizma, kot oseba in politik, čista apokalipsa?
Po dolgem času imamo Slovenci vse
elemente za dober film, le deus ex
machina še manjka. Za slednjega, božanstvo, ki pride iznenada in hudo
kočljive zadeve postavi na pravo mesto, se mi dozdeva, da ga še nekaj
časa ne bo. In tudi ni potrebno, da deus ex machina vpade med nas. Ljudje smo. Morali bi se znati zmeniti sami.
O aktualijah mi ni luštno govoriti.
Prejšnji mesec sem dajal neke izjave za levo-sredinski medij, skoraj
istočasno za desno-sredinskega. Ko sem gledal naslove in podnaslove
ter promocijo člankov na spletu, sem se zbal, da nisem več eden,
pač pa dvojen, shizofren. Vsak te po svoje priredi in obrne. Ne
zamerim. To jim je služba. Naiven si ti, ki tega ne predvidevaš.
Aktualije, o katerih teče beseda, so nadvse kužne in
invazivne. Ko se jih enkrat dotakneš, ko malo popustiš v
pozornosti, te prevzamejo kot znameniti bodysnatchersi. Tiho ležejo zraven, zaspiš, že si eden
izmed njih, v istem telesu, a ne več ti. V teh časih najprej bodysnatcher naredi svoje, potem, v drugi fazi, je bolj vprašanje
nians kot vsebine, ali boš pristal v histeričnem modulu antifašista
ali v histeričnem modulu antikomunista. Denimo, če si za puhanje
trave, boš bolj verjetno vročični antifašist; če si vlivaš
šnops v polliterski pir, boš bolj verjetno vročični antikomunist.
Kakor koli. Mislim, da imamo trenutno
na sceni veliko histerizma, se pravi, sprožanja histerije, vzorca histerije.
Primer ena. Umi, ki furajo proteste na ulicah,
ustvarjajo histerizem, ga hočejo, računajo, da bo histerija imela
za učinek padec vlade. Ni kaj – program. Njihov problem je, da je
na drugi strani človek-apokalipsa, granit, ki mu je vanj uperjen
val histerije jutranja kava z rogljičkom. Vprašam vas: ali je on,
ki je osrednja tarča napadov, v času protestov za milimeter
popustil? Ne. Obratno. Protestni požar je gasil s twitter-bencinom.
Hotel je več histerije, dobil jo je ... Smo pri primeru dva.
Ker nisem član rdeče buržoazije in
ker so me že v zgodnjih osemdesetih v marksističnih političnih
tečajih na Ptuju poučili, kako presneto zahteven je boj zoper njo,
saj da ima veliko obrazov, pa tudi zato, ker je na obnašanje ptujske
rdeče buržoazije vezana neka moja najstniška travma, priznam, da
malce vendarle uživam, ko gledam, kako direktno je on, katerega ime
se ne sme povedati, zapičil viteško kopje vanjo. In ko mislim, da
je dovolj, da debela buržoazna mati zaradi kopja v svojih plečih že dovolj
trpijo, on, katerega ime se ne sme povedati, rukne na svetlo zakon o
medijih ...
Umi ljubljanskih protestov spet niso
toliki umi, da bi lastno igro do konca doumeli. Vidi se, da je
njihova hektika, čeprav politično hotena, tudi nepremišljena,
nenadzorovana, nekakšen računajte-na-nas trans, ki ne zmore racionalne izpeljave, s
tem pa konsistentne alternative.
Podobno imam občutek, da bo v ZDA
po strašnih protestih BLM-ja, klasični WASP-ovec nekaj časa
potuhnjen, nakar se bo dvignil močnejši kot prej. Drugi amandma ustave ZDA (pravica do orožja) bo še bolj svet kot prej. Iracionalna ihta
ne rešuje problemov. Zlasti ne, če po maoistično ruši spomenike
ustanovnih očetov in svinja po kipih Device Marije.
Skrbi me nehotena in pasivna histerija.
Žrtev slednje smo tisti, ki nismo neposredno vpleteni. Gre za
pretirano čustvo strahu, ki se naseli vate, ki preko Trojan zreš na
dogajanje v Ljubljani. Tako se mi včasih zazdi, da ni daleč čas,
ko bodo takšni ali drugačni skvadristi butnili na moja vrata in me
na dvorišču vrgli pred noge nekim ljudskim sodnikom s pištolami za
pasovi. In ljudski sodnik s pištolo za pasom bo rekel: »No, ti,
xy far, kaj si že pisal o nas?« (Kjer je »xy«, naj bralec
vstavi poljubno barvo: »rdeči«, »črni« ...)
Ko se zalotim v takšnih kafkovskih
mislih oziroma ko na dvorišču pred farovžem skoraj že vidim
onega s pištolo za pasom, se moram oklofutati. Vedeti moram, da sem
malenkost že okužen, bodysnatcher je tik ob meni, čas je za prvo
pomoč. Običajno ta zgleda tako, da neham gledati informativne
oddaje, čekirati twitter, čakam na špansko ligo po SK kanalih, v roke vzamem knjigo ... Mimogrede: ste že
prebrali roman Angel pozabe od Maje Haderlap ali še vedno vztrajate
v škandalozni neobčutljivosti do koroških Slovencev?
Človek se resno vpraša, če je
naslednja faza naše družbe surovost in odsotnost razuma. Potem se
vpraša, kako je lahko do novega posurovljenja sploh prišlo, ko pa
smo toliko državljanskega napora vložili v sprejemanje drugačnosti,
dialog, nenasilno komunikacijo, kulturo miru, ekološko osveščanje
… Je naenkrat vse to postalo bla-bla? Smo marljivo od države
pobrali denar za naše mirovniške projekte, v bistvu pa ves čas
držali fige v žepih? Kako je lahko prišlo do tolike kapitulacije
razuma? Zakaj zmagujejo politiki in privlačijo mnenjski voditelji,
ki znajo upravljati z levo-desno histerijo, in ne oni, ki so zmožni
sinteze različnih interesov in idej?
Kdor me pozna, ve, da sem politično
vernik sredine. Demokracija se gradi iz sredine, ne iz skrajnosti.
Sredina civilizira skrajnosti, ne obratno. V demokraciji niso
skrajnosti tiste, ki bi po svoji podobi oblikovale sredino oziroma jo
razbijale.
Zakaj? Ker je sredina naravni prostor pogovora. Tudi na
vasi, ko si imamo kaj povedati, tega ne naredimo nekje na robu
naselja, pri vegastih plotovih, kjer so gnojne jame in koprive,
temveč nekje na sredini, kjer so lipa, park, bife, šola, cerkev,
trgovina, sejna soba KS. Pogovor na odprtem je bistven, saj hipoma
aktivira dvoje: spoštovanje in razum.
Zato mi je želeti in računati, da
bomo Slovenci tudi tokrat šli od histerizma do histerizma do končne
zmage razuma. Ne boste verjeli, toda za kaj takega ne potrebujemo
novih obrazov. Sredinsko usmerjenih političnih voditeljev je dovoljšnje število. Res je, imajo svoje hibe, v dobi populizmov ne pridejo do
izraza, Boris A. Novak jim ne nameni homerskih verzov, enkrat so na
sredini sami ne znajdejo, drugič jih levi ali desni jurišniki
masakrirajo kot zajce, ker so pač na sredini. A glej to čudo! Še so tam, nekako se ne zlomijo – dober znak.
Foto: B.C.: v jami na Veliki planini.