Berlin, Hiša Enega - načrtovano skupno svetišče treh monoteizmov.
(tagesspiegel.de)
|
Jaz sem Charlie Hebdo
Dekalog, oz. katoliška katehetska
inačica slednjega, kot drugo za vse večne čase zabetonira „ne
skruni Božjega imena!“, kot peto pa „ne ubijaj!“.
Pariški morilci so kršili obe. To je
očitno za peto. Ubijali so in so ubijalci. Nobenega opravičili
nimajo. Ampak kršili so tudi drugo. V hipu ko so z ubijalskim
orožjem v rokah vzklikali „Alah je velik“, so žalili Alaha
(Boga).
Ubijanje v imenu Boga je dvakrat
demonsko: ker je ubijanje in ker umore pripiše Bogu. To je
skrunjenje Božjega imena. Bogoskrunitelji pridejo po Danteju v sedmi
krog pekla, kjer so tudi ubijalci. Nič kaj lepi obeti sodnega dne za
tri pariške teroriste, ki so oboje. Borili so se proti karikaturam,
bili pa sami največja karikatura.
Nova zaveza ni naivna. „Pride celo
ura, ko bo vsak, kdor vas umori, mislil, da opravlja bogoslužno
daritev,“ napoveduje Jezus (Jn 16,2). To so storili v Parizu:
ubijali in mislili, da služijo Bogu. Popolna deformacija verskega
čustva, običajno ji rečemo „verski fanatizem“, je konstanta v
zgodovini religij. Proti njej se bojujemo z orodji srca (molitev in
askeza) ter razuma (teologija in kateheza). Verski fanatizem
preprečujemo tudi z religijsko disciplino oz. s skrbjo za
pravovernost, ki jo izvajajo za to zadolženi (v katolištvu na
lokalni ravni vsak škof, na planetarni ravni papež in Kongregacija za nauk
vere).
Da ne bo dvoma! Jaz sem Charlie Hebdo.
Kajti če kje obstaja kakšen bog, ki naroča ubijanje
karikaturistov, ker so karikaturisti, sem zagotovo raje ateist kot
služabnik takega boga.
Jaz nisem Charlie Hebdo
Jaz nisem Charlie Hebdo, ker ne žalim
muslimanov.
Vprašanje je na mestu in velike
poročevalske hiše (CNN npr.) so ga postavljale že na dan atentata.
So šli karikaturisti predaleč? Prevedeno v katoliško-katehetsko
govorico: Je drugo zapoved kršilo tudi uredništvo lista Charlie
Hebdo, ko je z veliko ležernostjo karikiralo religije in Boga?
Vendar, ali lahko anarho-liberali in ateisti sploh kršijo kakšno od
Božjih zapovedi, ko pa Boga ne priznavajo? Za religioznega človeka
je pljuvanje po religiji boleče, ker ga osebno prizadene. Kljub temu
ne more od ateista pričakovati, da bo imel „feeling“ za
religijsko doživljanje. Je pač „a-theos“, brez-božnež.
So torej pariški karikaturisti
skrunili Božje ime? So. A tega niso vedeli. Ker ne poznajo Boga. A
to, da so neverni, je le delno opravičilo. Če ne „vidijo“ Boga,
religioznega človeka gotovo vidijo in točno vedo, kaj ga žali. Če
ne priznavajo druge Božje zapovedi, bi vendar morali imeti občutek
za mero in okus. Pa tudi praktični politični občutek, ki pravi, naj se na karbid ne pljuva, oz. naj se razdraženih in agresivnih ljudi
dodatno ne draži in spodbuja k agresivnemu vedenju (npr. zaradi
novega Čarlija H. te dni v Nigru že štejejo zažgane cerkve in mrtve
ljudi).
Osredotočimo se na žalitev. Imamo
dvoje tehtnih glasov:
- Papež Frančišek, na letalu za
Šrilanko: „Če bi moj prijatelj užalil mojo mater,
bi ga udaril. To je normalno. Ne smemo izzivati in žaliti vere
drugih.“
- David Cameron, angleški premier, v
intervjuju za CBS: „Sem kristjan. Če bi kdo rekel kaj žaljivega o
Jezusu, bi bil užaljen. Vendar v svobodni družbi nimam pravice do
maščevanja.“
Frančišek da poudarek na
nesprejemljivost žalitve in da žalitev užaljenega navaja k
agresivnemu odgovoru. Cameron da prednost neodrekljivi svobodi.
Rešitev je v preseku: bodimo svobodni, a ne žalimo drugačemislečih.
Tudi ko jih obravnavamo z orodji satire, imejmo mejo.
Umetnost sredine – ah, ti
nedosegljiva!
Jaz sem kristjan
Sem kristjan. Kje
je zdaj moje mesto? Spopad Islam – Razsvetljenstvo, jaz pa
opazovalec iz fotelja?
Zdi se namreč, da se spopadata dva, ki
drug drugemu nista nič, meni pa sta oba brata. Musliman je moj brat
po monoteistični religioznosti, razsvetljenec (tudi če ateist) je
moj brat po moderni civilizaciji. Z muslimanom si deliva starodavno
Abrahamovo hrepenenje, z razsvetljencem sva po drugi svetovni vojni
skupaj gradila evropske sanje o miru in napredku.
Odnos do brata razsvetljenca, vemo, je
težak. On je v zadnjega pol stoletja vzpostavil intelektualni
monopol, jaz sem sekundaren, tih, plah, ves čas česa kriv. Ko se on
vzdigne nad mene in paca po mojih svetih ikonah (podgana v Marijinem
naročju, zažgani križ nad klifom,...), sem vedno znova v izgubljenem
položaju. Brat razsvetljenec se je ustoličil v medijih in državnih
službah. Ti in te bi me lahko vzele v bran, pa me ne. Če sem
preglasen, sem spet kriv (Delo), kriv (Dnevnik), kriv (Večer),....
Potem z Jutrovega privrši brat
musliman in čelno trči v dotični monopol. Spopad je spet okrog
ikon. Kjer smo bili kristjani tiho, muslimani niso. Ko oni branijo
pravico do nedotakljivosti svojih svetih stvari (do neupodabljanja
Preroka in Boga, če smo natančni), tudi nam zraste ponos, ki smo ga
že skoraj izgubili.
Skušnjava je, da bi se kristjan usedel
v fotelj in s kokicami v roki užival v predstavi. Razsvetljenec, ki
je postavil nad tisoč diagnoz o „zaostali religiji“, a zdaj nima
idej, kako z religijo! Ha, ha ha,.... Razsvetljenec, ki se ne zanaša
več na razum, pač pa na golo politično in medijsko premoč (npr.
100 krat večja pozornost Parizu kot Nigeriji, čeprav v Nigeriji
istočasno 100 krat več nedolžnih žrtev istega terorizma)! Fej in
fuj! Razsvetljenec, ki bo na koncu zadeve rešil na „edini rešljiv način“: tako, da bo pripel bombe pod krila svojih supersonikov in tam
doli v puščavi zbombardiral vse, kar se zbombardirati da. Blefer!!!
Jaz sem Charlie Hebdo. Jaz nisem
Charlie Hebdo. Jaz sem kristjan. V tej hudi uri ne bi smel čemeti v
fotelju.
Kaj pomeni svoboda izražanja,brez svobode žaljenja preneha obstajati (Rushdie)
OdgovoriIzbriši