Fabrice
Hadjadj (rojen l. 1971), francoski katoliški filozof judovskih korenin in arabsko
zvenečega priimka, je pred dvema mesecema na svetlo dal novo knjigo – refleksijo o družini: Qu’est-ce qu’une famille?* Hadjadj v njej definira družino kot „naturo pred kulturo“, kot nekaj divjega in anarhičnega. Opozori še, da pri družini ne gre le za ljubezen pač pa za ohranitev človeka kot človeka, ter razkrinka tri sodobne sovražnike družine: 1. zadnje
elektronske tehnologije; 2.
biotehnologije za reprodukcijo človeka; 3.
falocentrični feminizem.
V slovenščini že imamo avtorjev filozofski
bestseller Vera demonov ali preseženi ateizem,** želeno bi bilo, da bi v Trubarjev jezik dobili še razpravo o družini.
Zaenkrat podajam prevod še svežega Hadjadjovega intervjuja za
italijansko revijo Tempi, v imenu katere se je pogovarjal Rodolfo
Casadei.***
Fabrice Hadjadj (foto: Wikimedia) |
Tempi: Vaša knjiga (o družini) je izšla na
predvečer škofovske sinode o družini. Se vam zdi, da potek in
zaključni dokument Sinode odražajo kakšno od vaših skrbi?
Fabrice Hadjadj: Težava Sinode je,
da mora nagovarjati vesoljno Cerkev, medtem ko so družinske
situacije lahko od dežele do dežele zelo različne, celo radikalno
nasprotne. Kar se mene tiče, razmišljam o tem, kar se dogaja z
družino v post-industrijskih družbah, zaznamovanih z liberalno
ekonomijo. Relatio Synodi se v svoji diagnozi zadovolji še
enkrat priklicati „individualizem“ in „hedonizem“, same
razprave pa so se izčiščevale okrog vprašanja „ločenih
in ponovno poročenih“ ter okrog blagoslova homoseksualnih oseb. Na
ta način, se mi zdi, je popolnoma umanjkalo, kar je zelo lastno naši
dobi, se pravi, antropološka revolucija, ki je v teku: prehod od družine na podjetje, prehod od rojstva na izdelavo, oz. če hočete,
od zatemnjenega spočetja (it. concepimento oscuro) v telesu matere do razvidnega spočetja (it. concepimento trasparente) v
inženirjevem duhu.
Na ideološki osnovi je družina napadana
vse od začetka krščanstva. S strani gnostikov, denimo. Vendar je
danes napad bolj radikalen: ne prihaja toliko s strani ideologije kot
s strani tehnoloških možnosti. Ni več vprašanje teorije, ampak je
vprašanje prakse in učinkovitih sredstev za produkcijo brez spolnih
odnosov - produkcijo čim bolj ustreznega in delujočega posameznika.
Tempi: Izpostavljate nasprotje med
leseno mizo (an. table), ki združuje družino, in tabličnim
računalnikom (an. tablet), ki člane ločuje in izolira.
Poudarjate, da je tehnologija zrušila družino in da smo priče
„tehnološkemu uničenju“ družine. Smo pred največjim
sovražnikom družine?
Fabrice Hadjadj: Kje
je kraj, kjer se tke družinska povezanost? Kje je kraj, kjer se
srečajo generacije, se pogovarjajo, včasih prepirajo, a na koncu se
kljub vsemu srečajo preko primitivnega dejanja skupnega obeda in so
združeni v skupnost? Tradicionalno je ta kraj miza. Danes pa vse
bolj jemo pred vrati hladilnika, da bi se vsak čimprej vrnil k
svojemu lastnemu ekranu. Tu niti ni več „individualizem“, temveč
je „dividualizem“****, kajti vsak na svojem ekranu odpre več
oken in se deli (it. si
divide), se fragmentira,
se razgubi; izgubi svoje obličje, da postane množica „profilov“;
izgubi svoje posinovljenje, da bi imel svojo „klicno številko“
(it. prefisso).
Miza
pomeni združevati se na podlagi genealoškega in telesnega izročila.
Tablet pomeni
razkropitev na podlagi tehnološke in breztelesne zabave. Poleg tega
tehnološka inovacija spodbuja, da je to, kar je novejše, boljše kot to, kar je starejše. Tako je uničena častitljivost starega in
častitljivost izkušnje. Če lesena miza izginja, je to zato, ker je
adolescent postal glava družine. On je tisti, ki obvlada zadnje
elektronske pridobitve. Ne dedek ne oče ga nimata česa učiti.
Tempi: Zelo provokativno pišete, češ
če zares mislimo, da sta vse, kar otroci potrebujejo, ljubezen in
vzgoja, potem to potrebo lahko zadovoljuje ne samo homoseksualni par
pač pa tudi kakovostna sirotišnica. Če gre samo za ljubezen in
vzgojo, ni rečeno, da je ravno družina najboljši kraj za otroka.
Zakaj je potemtakem potrebno privilegirati družino z očetom in
materjo?
Fabrice Hadjadj: Vprašanje
je zastavljeno v Krasnem
novem svetu Adousa
Huxleya. Če ste dobili otroka po poti spolnosti, je to zato, ker ste
preprosto bili v postelji z neko žensko. Slednje ne podaja nobene
garancije o vaši reproduktivni kakovosti in o vaši vzgojni
kompetenci. Zato bi bilo bolje, da bi v dobro novega ustvarjenega
bitja to bitje bilo narejeno v inkubatorju in vzgojeno s strani
specialistov. Ta argument je močan. In dokler bodo kristjani
nadaljevali z definicijo družine kot kraja ljubezni in vzgoje, temu
argumentu ne bodo oporekali, pač pa bodo nasprotnikom dajali orožje
v roke. Nasprotniki bodo lahko prihajali do sklepa, da sta dva
moška, čustveno na mestu in specializirana v pedagogiki, bolj
primerna od očeta in matere.
Problem
je, da je še vedno primat tehnologije nad genealogijo tisti, ki vodi
to idejo in nas napeljuje, da bi mater zamenjali z matrico ter očeta
z ekspertom. V ozadju je zmota, da iščemo dobrobit otroka, namesto
da bi upoštevali njegovo bit. Kajti biti otrok je biti sin ali hči
moškega in ženske preko njune spolne združitve. Preko te združitve
pride otrok kot presežek ljubezni. Ni izdelek nekih fantazem in ni
rezultat nekega projekta, temveč je druga oseba, ki vznikne
edinstvena, nepreračunana, onstran naših načrtov.
Kar se
tiče očeta, je ta že zaradi preprostega dejstva, ker je prenesel
življenje, avtoriteta brez kompetenc. To je veliko bolje kot
kakršnakoli profesionalna kompetenca. Kajti oče je tu predvsem, da
otroku pokaže, da je bivati dobra stvar, medtem ko so eksperti tu,
da pokažejo, da je dobra stvar imeti uspeh. Nadalje avtoriteta brez
kompetenc sili očeta, da pred otrokom prizna, da on ni absolutni
Oče, in da se skupaj s svojim otrokom obrača k temu Očetu, od
katerega vsako očetovstvo dobi ime.
Tempi: Drugi vzrok za uničenje
družine, ki ga navajate, je zavračanje rojstva kot rojstva, se
pravi, kot nečesa naravnega in nepredvidljivega. Tisti, ki
zagovarjajo biotehnologizacijo rojstva, pravijo, da je sicer treba
biti pozoren, da je uporaba biotehnologij koristna pričakovanemu
otroku, vendar da pa so te tehnike vsekakor dobre. Kaj bi jim
odgovorili?
Fabrice Hadjadj:
Če so biotehnologije uporabljene, da spremljajo in vzpostavljajo
naravno plodnost, jih sprejemam; to je pač smisel medicine. Če pa
je njihov namen, da uvedejo umetno produkcijo, to ni več medicina;
to je inženirstvo. Sledi, da otrok postane pravica, ki jo zahtevamo,
in ne več dar, ob katerem se čutimo nevredne. Lahko si
predstavljate, kakšne pritiske bo tak otrok prenašal.
Ampak še
hujša stvar je v nečem drugem; imenoval bi jo pomešanost pojmov
novost in inovacija. Če novorojenček prenavlja svet, je to zato,
ker on na nek način pride kot predzgodovinski. Ni namreč globljih
razlik med današnjim italijanskim novorojenčkom in novorojenčkom
jamskega človeka. Novorojenček je vedno mali primitivec, mali
divjak, ki pristane v družini in prinaša s seboj absolutni začetek,
obnovljeno obljubo zore. Če pa se bo prihodnost rojevanja merila z
metrom inovacije, če se bodo fabricirali transhumani novorojenčki,
bodo ti že pred svojim rojstvom stari, saj bodo vsiljevali logiko
napredka in s tem tudi logiko usodne postopne izgube učinkovitosti
(an. obsolescence)
tehničnih predmetov. Ustrezali bodo ciljem naročnikov in
pričakovanjem družbe. Smo pred popačenjem formulacije iz Creda:
ljudje bodo hoteli bitje, ki bo „rojeno iz veka pred vsemi očeti“
in ki bo „ustvarjeno, ne rojeno“.
Tempi: Pišete: „Zahvaljujoč
tehnologiji je falična dominacija zagotovljena v glavnem histeričnim
ženskam, ki so izdelek kastriranih moških.“ Kaj mislite s tem?
Fabrice Hadjadj:
Lastno ženskosti, ko vstopa v materinstvo, je, da sprejme v sebi nek
zatemnjen proces, proces življenja, ki se samo po sebi daruje.
Ustvarjanje umetnih maternic deluje kot emancipacija ženske, v
bistvu pa žensko oropa moči, ki so ji lastne. Po eni strani na ta
način ženska, ki ni več mati, postane uslužbenka in gospodarica
(kakor da gre za osvoboditev). Po drugi strani na ta način temoten
življenjski proces postane pregleden tehnični postopek, zunanja in
kontrolirana obdelava; nekaj, kar je v območju človeškega
delovanja; nekaj, kar nima maternice in dela s svojimi rokami.
Na tej
točki se znajdemo pred paradoksom večine feminizmov: niso drugega
kot ženski mačizem. Zahtevajo enakost, ampak po moških merilih;
hočejo napredovanje, ampak v skladu s falično podobo sveta. Kajti
oplojevanje in nosečnost in
vitro sta zelo blizu
falični dominaciji nad plodnostjo: ženskost več ni potrebna,
rojevanje vstopa v igro fabriciranja, preglednosti in konkurence. Kot
sem že govoril o preobračanju Creda, bi lahko v tem primeru govoril
o Proti-Oznanjenju. V evangelijskem Oznanjenju Marija sprejme
nosečnost, ki jo dvakrat presega: po poti naravnega in po poti
nadnaravnega. Pri tehnološkem Proti-Oznanjenju ženska zavrne
kakršnokoli nosečnost in zahteva, da je rojevanje otrok integralno
načrtovano, ki je več ne presega, ampak se vklopi v njen karierni
načrt.
Tempi: Strinjate se s Chestertonom, da
je družina „najbolj odlična anarhična ustanova“. Kaj to
pomeni? Družina je namreč dandanašnji obtoževana, da je
avtoritarna in da je ostanek patriarhalne nadvlade.
Fabrice Hadjadj:
Družina je anarhična ustanova v smislu, da je bila pred državo,
pravom in trgom. Odvisna je od nature, preden jo je uredila kultura,
kajti človek se rodi po naravni poti iz združitve moškega in
ženske. Nekaj živalskega je to – samec in samica – a istočasno
verjamemo, da je ta živalskost zelo duhovna, božansko duhovna,
zapisana v meso: „Bog je ustvaril človeka po svoji podobi, moškega
in žensko je ustvaril.“ To je nekaj darovanega, ne zgrajenega. Do
mere da je tudi patriarh, kot vidimo v Svetem pismu, vedno znova
presenečen in tudi obupan nad svojimi otroci. Pomislite na Jakobovo
zgodbo. Pomislite na Jožefa, Jezusovega očeta. Gotovo ne moremo
reči, da imata zadeve pod nadzorom. Avtoriteta očeta se preoblikuje
v avtoritarizem, ko si oče domišlja, da ima vse pod nadzorom in da
je popolnoma kompetenten. Toda, kot sem že dejal, njegova pristna in
najgloblja avtoriteta je v tem, da prizna, da ni na nivoju in da se
mora obrniti na večnega Očeta.
* Izvirna edicija: http://www.editions-salvator.com/A-23103-qu-est-ce-qu-une-famille.aspx
** Slovenski prevod Vere demonov: http://www.druzina.si/ICD/spletnastran.nsf/knjiga/vera-demonov-ali-presezeni-ateizem
***
Izvirnik intervjuja v italijanščini:
http://www.tempi.it/elogio-della-famiglia-selvaggia-anarchica-e-preistorica-se-basta-l-amore-per-allevare-i-bambini-vanno-bene-gli-orfanotrofi
****
Hadjadj se tukaj nanaša na etimologijo besede individuum:
in-dividuum
= ne-deljen; dividuum
= deljen.
Ni komentarjev:
Objavite komentar