Zgodovinski objem Atenagore in Pavla VI. 5.1.1964 v Jeruzalemu. Vir: conciliaria.com |
5. januarja 1964, ob pol desetih
zvečer, sta se v stavbi Apostolske delegacije v Jeruzalemu po
stoletjih sovražnosti med krščanskim Vzhodom in Zahodom objela
carigrajski patriarh Atenagora in papež Pavel VI.. Papež je dejal:
„Izražam Vam vse moje veselje, vso mojo ganjenost. Zares mislim,
da je to trenutek, ki ga živimo v Božji navzočnosti.“ Atenagora
pa: „V Božji navzočnost, ponavljam, v Božji navzočnosti.“
Naslednje leto sta preklicala
izobčenje, ki sta si ga Carigrad in Rim drug drugemu izrekla
daljnega leta 1054. Poslej za katoličane pravoslavci več ne bodo
heretiki in shizmatiki ter obratno. Evropsko krščanstvo naj bi spet
začelo složno dihati z obojnimi pljučnimi krili, se je reklo.
Ekumenizem je obetal zlate čase. Ampak nekdo v serijo ekumenskih
objemov, ki je v naslednjih letih sledila, ni vstopil. Nekdo, ki ima
za razliko carigrajskega patriarha, ki je zadnjih 500 let realno gledano vodil le krščanski otoček sredi ogromnega islamskega morja,
veliko moč. To je bil moskovski patriarh.
Ko je prišla na vrsto Moskva
Moskva ima poklic tretjega Rima. Moskva
je za ruske ideologe zadnji pravi Rim. Pri tem ne gre le za
geopolitično retoriko, gre za realna dejanja in mišljenja, ki
sežejo v čas padca Carigrada v turške roke (l. 1453) in torej v
čas usihanja drugega Rima, kar je Carigrad od Konstantina naprej (od
l. 330) hotel biti in bil. Ko je bil l. 1589 moskovski metropolit
povzdignjen na raven patriarha in postal „patriarh Moskve in vse Rusije“, so Rusi opravili dvoje pravnih in simbolnih dejanj, katerih
sadove moremo gledati in okušati še danes – tudi ko se soočamo s trenutnim dogajanjem na Krimu:
- carigrajski dvoglavi orel je postal simbol Moskve in je še danes simbol Ruske federacije; s tem se jasno nakaže kontinuiteta z drugim Rimom (Carigradom) in se tudi pove, da se je „središče pravovernega krščanskega sveta“ zdaj, ko so v drugem Rimu muslimani, premaknilo v Moskvo;
-
moskovski patriarhat je vstopil v Pentarhijo; postal je član
častitljivih petih antičnih patriarhatov (Jeruzalem, Antiohija,
Aleksandrija, Carigrad in Rim), ampak na način, da je v Pentarhiji
prevzel mesto, ki ga tam ima/imel Rim, saj je ta za pravoslavce postal krivoverski in razkolniški, torej izključen iz „kluba petih“; Moskva tako po
bizantinski cerkveno pravni liniji direktno zamenja Rim.
Patriarh Ciril in predsednik Putin med versko slovesnostjo.
Foto: AP
|
Poslanstvo tretjega Rima
Poklic tretjega Rima je podoben poklicu
prvih dveh Rimov. Biti vodilen, ustvarjati imperij, širiti svojo
politično (prva orlova glava) in duhovno oblast (druga orlova
glava), kakor daleč se le da – tudi na ameriško celino (Aljaska je
bila pod Rusi do l. 1867). Ljudstva, ki jih ob tem srečaš, morajo
priznati tvojo nadoblast in se sprijazniti, da so omejeno suverena.
Pravzaprav morajo biti srečna, da so s teboj, ki si močan,
najmočnejši, največji in ki prinašaš luč resnice. Kamor rusko
cesarstvo ne seže z geografskimi mejami, naj seže moralno in
politično. Tako se je Rusija v 19. stoletju trudila, da bi v odnosu
do Turčije dobila status edine zaščitnice vseh kristjanov v
otomanskem cesarstvu. Tudi zato, ker ji Turčija in Zahod tega nista
dovolila, je izbruhnila krimska vojna (1854-1856). Navada je železna
srajca. Poglejmo, kaj je storil Vladimir Putin v primeru še
trajajoče sirske državljanske vojne. Postavil se je za zaščitnika
sirskih kristjanov in preprečil Zahodu, da bi vojaško posredoval v
korist sunitskih upornikov.
Zanimivo, da so vzorec Moskve kot
tretjega Rima enako in še bolj kot pravoslavni carji pograbili
ateistični komunisti. Stalin je razširil sovjetsko nadoblast
globoko v Evropo (ruski tanki so desetletja dolgo prežali le 300 km od
Rena), se imel za voditelja svetovne komunistične revolucije, Moskvo
pa postavil za politično-vojaško (prva orlova glava) ter ideološko
(druga orlova glava) središče socialistične preureditve sveta. Ko
sta se l. 1960 Sovjetska zveza in Kitajska sprli in je Maocetungova
Kitajska hotela prevzeti primat v svetovnem komunizmu, se je
govorilo, da nastaja četrti Rim – Peking.
Objem, ki ga čakamo
Benedikt XVI. se je z zdajšnjim ruskim patriarhom Cirilom, ko je bil slednji metropolit Smolenska in Kaliningrada, srečal dvakrat. Vir: catholic.org |
Zdaj razumemo, kako pomemben in kako
dolgoročno pozitiven za Evropo in svet bi bil objem rimskega papeža
in moskovskega patriarha. „Ni miru brez miru med religijami,“
vztrajno ponavlja švicarski teolog Hans Küng.
Ekumenizem ni neka interna obrobna dejavnost cerkvenih ljudi, nek
teološki hobi za nekaj navdušencev, ekumenizem je strateška
dejavnost kristjanov in njih voditeljev za prihodnost sveta.
Nujno se bo srečati. Prvi in tretji Rim za isto mizo. Da bi se srečala papež Frančišek in patriarh Kirill (Ciril), na tem se je v jeseni 2013 že delalo. Kardinal Kurt Koch je obiskal patriarha v Moskvi, metropolit Hilarion in predsednik Putin sta bila v Vatikanu. Izjave na obeh straneh so bile optimistične.
Nujno se bo srečati. Prvi in tretji Rim za isto mizo. Da bi se srečala papež Frančišek in patriarh Kirill (Ciril), na tem se je v jeseni 2013 že delalo. Kardinal Kurt Koch je obiskal patriarha v Moskvi, metropolit Hilarion in predsednik Putin sta bila v Vatikanu. Izjave na obeh straneh so bile optimistične.
Pomnimo, kakšna hladnost je zavladala
na relaciji Moskva-Vatikan, potem ko je v začetku devetdesetih papež
Janez Pavel II. po vzhodni Evropi vzpostavljal pod komunizmom
razrušeno mrežo katoliških in grško-katoliških župniji in
škofij ter še enkrat podprl uniate, zlasti ukrajinske. Marca 1992
so se pravoslavni patriarhi srečali v Carigradu in v skupni izjavi
ostro kritizirali rimsko pastoralno-pravno ofenzivo v deželah z
večinskim pravoslavnim prebivalstvom. Predvsem vprašanje uniatov,
ki jih pravoslavci imajo za izdajalce pravoslavja in Rimu prodane
duše, je tisto vprašanje, ki Moskvo najbolj boli. Boli pa tudi Rim,
saj je živ spomin na nasilno podrejanje ukrajinskih uniatov
moskovskemu patriarhatu po l. 1946. Nasilno podrejanje z nasilnimi
prepisi lastništva stavb grko-katoliške Cerkve na pravoslavno
Cerkev sta z roko v roki izvajala komunistična NKVD in pravoslavni
kler. Kakorkoli že, poljski papež ni mogel pričakovati, da bi
obiskal Rusijo in da bi ga moskovski patriarh sprejel. Tudi zato, ker
je Poljska po ruskem prepričanju „kriva“ za nastanek uniatov v
16. stol..
S Frančiškom je slika drugačna. Že
to, da ni Evropejec, je z ruskega zornega kota plus. Povrh vsega se
Frančišek rad naziva „rimski škof“ - naslov, ki mu ga
pravoslavna stran ne oporeka. Da se je pripravljen od pravoslavne
Cerkve tudi kaj učiti glede načina vodenja cerkvenih stvarnosti, je
jasno (in silno pomenljivo) zapisal: „V pogovoru s pravoslavnimi
brati imamo katoličani možnost, da se naučimo nekaj več o pomenu
škofovske zbornosti in o izkušnji sinodalnosti.“ (Veselje
evangelija 246).
Ob protestih v Kijevu so svet obšle zgovorne in za zahodnjaka nekoliko nenavadne fotografije o vlogi duhovnikov. Foto: AP |
Ni miru brez miru med religijami
Ampak ali lahko objem dveh verskih
voditeljev prinese mir? Ni diplomacija tista, ki največ naredi za
pomiritev spopadov? Diplomacija, politične stranke, ideološke mode in državne
tvorbe danes so, jutri jih več ni. Religije ostanejo. Religija
zaznamuje človeka globlje, kot si predstavljamo. Zato, dolgoročno:
„Ni miru brez miru med religijami.“ To moč religij je razumel
Samuel Huntington, ki je v znamenitem delu Spopad civilizacij
opozoril, da bo katoliško-protestantska Evropa vedno izpostavljena
konfliktom z vzhodno pravoslavno Evropo, se pravi, predvsem z Rusijo.
Ne gre samo za dvoje interesov, po Huntingtonu gre za dvoje
civilizacij – latinske in bizantinske. Da so ti konflikti venomer
za vogalom, vidimo danes na primeru Ukrajine. A pomnimo, kaj se je l.
1999 zgodilo v Prištini, na še eni izmed geografskih ločnic med
civilizacijami (med tremi, če smo natančni), ko so si pri tamkajšnjem
letališču nasproti stali ruski in britanski oklepniki in je malo
manjkalo, da bi udarili drug po drugem.
Težko je z zgodovino. V Sloveniji
poskušamo „popravljati“ stranpoti za 70 let nazaj, v Evropi bo
to potrebno storiti za 1000 let nazaj. Zaradi prihodnosti. Zaradi
ljubega, zares ljubega miru.
Kaj ima skupnega vera in nasilje?-V nobeni od teh se ne uči:Nasprotuj dobro mislečemu!-Nasprotovanja se dogajajo izven verskega sveta...
OdgovoriIzbriši˝Kdor more v mojem imenu izgnati hude duhove in hkrati zatem o meni grdo govoriti?˝...
Kristus pravi tudi to:Pride čas ,ko bosta jagnje in lev spala skupaj...
Zato sem brez skrbi...Ker v kaj se človek spusti reševati to stori še slabše!