Prispevek na seji Duhovniškega sveta škofije Celje, Vrbje, 12.3.2014.
I.
Še pred petindvajsetimi leti bi tej
temi bilo naslov Ko ateizem udari s kladivom represije. Zdelo
se je namreč, da bo ateizem tisti, ki bo (v vzhodni Evropi tudi s
pomočjo državne represije) zamenjal teizem – vero. Danes vidimo,
da ateizem ni ne zmagovita svetovnonazorska opcija (čeprav po
11.9.2001 spet narašča), ne prvi problem Cerkve in njenih
duhovnikov. Prvi problem Cerkve je nekaj, kar se dogaja bliže
njenega jedra, nekaj, kar je sorodno ateizmu, a obenem ateizem ni.
Temu „nekaj“ smo se od Plenarnega zbora naprej navadili reči
„sekularizacija“. PIP, denimo, v sredino svoje diagnoze duhovnega
stanja na Slovenskem postavlja pojem sekularizacije in ne pojma ateizma.
foto: chiesaepostconcilio.blogspot |
Ob tem sociologi opozarjajo (npr. V.
Potočnik), da je tudi sekularizacija le en vidik velike preobrazbe
današnje družbe. Vidik, ki tudi s cerkvenega zornega kota, ni nujno
negativen. Tudi ni nujno protiverski. Pod vplivom sekularizacije
namreč še ni nujno, da izginja religioznost, niti tista osebna
molitvena religioznost ne. Gotovo pa se religioznost raz-cerkveni.
Govorimo lahko o raz-cerkvenjenem krščanstvu. Krščanstvo toliko
ne izginja kot spreminja „agregatno stanje“: iz trdega je najprej
prešlo v tekoče stanje, zdaj se zdi, da prehaja v plinastega. Je
komaj vidno, neoprijemljivo, nevezano na trdno strukturo.
Kakorkoli, pojav, ki smo mu se mu
navadili reči sekularizacija, vključno z raz-cerkvenjenim
krščanstvom v plinastem stanju, duhovnika skorajda ne rabi več.
Duhovnikova stoletna identiteta je na udaru. Duhovnik postaja obrobni
lik. Sicer še pomemben za določeno obredje in ohranjanje tradicije,
a brez večjega pomena za bistvene usmeritve v življenju ljudi.
Duhovniško malodušje je zato za
vogalom. Vse kar smo storili, da bi zajezili sekularizacijo, ni
zdržalo. Sekularizacijski cunami je odnesel vse zaščite in izničil
protiukrepe. Občutek poraženosti ni majhen zlasti pri duhovniku, ki
je, recimo, pred 30 leti sprejel župnijo X, vanjo vložil celega
sebe, se odrekal, ni hodil na počitnice, zdaj pa kljub temu župnija
X nima ne otrok pri nedeljski maši, ne mladincev, komaj koga za
ministriranje, komaj koga od mladih parov v svetem zakonu ipd..
II.
Papež Frančišek se je v apostolski
spodbudi Veselje evangelija boju proti demonu malodušja
posebej posvetil v podpoglavju Zavračanje jalovega pesimizma
(VE 84-86). Še prej pa v VE 83 zapiše: Tako nastaja največja
nevarnost, »sivi pragmatizem cerkvene vsakdanjosti, kjer na videz
vse poteka v redu, v resnici pa vera peša in se utaplja v malodušju«
(citiran Ratzinger).
Nastaja pokopališka psihologija, ki postopno spreminja kristjane v
muzejske mumije. Razočarani nad resničnostjo, nad Cerkvijo ali nad
samim seboj, kristjani živijo v stalni skušnjavi, da bi se oklepali
žalosti, ki se polasti srca, kakor »najdragocenejši od demonovih
napojev« (citiran Bernanos).
“Sivi
pragmatizem cerkvene vsakdanjosti“, kot je to stanje imenoval
Ratzinger l. 1996 na nekem predavanju v Mehiki, je pravzaprav že
zmaga malodušja, četudi se zdi, da „zadeve še nekako
funkcionirajo“ in četudi duhovnik še ima precej dela in stabilne
prihodke. Sekularizacija torej preko žalosti, jamranja in občutka
nemoči posredno prodre v osrčje Cerkve in v življenje duhovnikov.
Še bolj nevarno je, da bi se občutek nemoči prelevil v jezo, celo
v sovraštvo do sodobnega sveta. Hudobni duh poraza je brat
skušnjave, da bi predčasno ločili pšenico od plevela,
opozarja papež (VE 85).
Pastoralno
malodušje je z Veseljem evangelija
postalo resen predmet pastoralne refleksije, eden izmed negativcev, s
katerim se moramo spopasti. Pojav pastoralnega malodušja je toliko
bolj nevaren, ker se zna maskirati. Ateizem s kladivom represije za
duhovnika ni bil psihološko tako zahrbten, kot je zahrbtna
sekularizacija s kladivom malodušja.
Naredimo
zatorej korak naprej. Kje bolj natančno se skrivajo pasti za
duhovnikovo malodušje v času zmagovite sekularizacije? Kakšen naj
bo njegov odgovor?
III.
Dominikanec
Timothy Radcliffe je imel l. 2004 v Atlanti na Nacionalnem
kongresu duhovniških svetov predavanje z naslovom Duhovnik:
med krizo in upanjem. Sodobnega duhovnika je videl v treh velikih
zagatah oz. kriznih situacijah, ki obenem silijo v malodušje in
kličejo k upanju. Zagate so:
- DILEMA: biti zvest uradnemu katoliškemu nauku in obenem biti zvest svojemu ljudstvu, ki se požvižga na ta nauk;
- RAZDOR: težka enotnost med duhovniki, nenehne delitve tudi na podlagi teologije;
- DILEMA: biti zvest uradnemu katoliškemu nauku in obenem biti zvest svojemu ljudstvu, ki se požvižga na ta nauk;
- RAZDOR: težka enotnost med duhovniki, nenehne delitve tudi na podlagi teologije;
- POHUJŠANJE: vpliv velikih
duhovniških škandalov na duhovniško počutje in pastoralno delo.
Poskušajmo Radcliffovo diagnozo
aplicirati na slovenskega duhovnika.
DILEMO doživljamo duhovniki praktično
vsak dan. Duhovnik je po stari tradiciji učitelj in varuh čistega
nauka in morale. Ljudje iz njegove župnije pa katoliški nauk mešajo
s takšnimi in drugačnimi tujerodnimi primesmi (horoskop,
bioenergija, vera v reinkarnacijo,...); moralo, zlasti spolno, si
razlagajo precej po svoje (kontracepcija, tudi splav,
koruzništvo,...). Duhovnik je v škripcih. Prepad me življenjem
vernikov in naukom Cerkve je velik. Če jasno pove, kaj je prav in
narobe, se zameri ljudem; če je tiho, opušča tako skrb za pravilni
nauk kot povezovanje svojega občestva z vesoljno Cerkvijo. Radcliffe
vidi rešitev v nauku Tomaža Akvinskega o učiteljstvu, ki je
prijateljstvo; o prijateljstvu, ki je učiteljstvo. Duhovnik mora
vztrajati v prijateljstvu z ljudmi. Prijatelj ni vsiljiv, jezljiv,
dvoličen. Prijatelju ne zameriš, ko te kaj pouči ali ti celo kaj
očita.
RAZDOR med duhovniki, ki je na Zahodu
in v Južni Ameriki nastal vsled vatikanskega obračuna s t.i.
progresistično teologijo v osemdesetih in devetdesetih, v vzhodni
Evropi ni bil tako prisoten in viden. Na Slovenskem so nekoliko
povečane možnosti za razdor na črti laksizem/rigorizem pri
podeljevanju zakramentov; malenkost tudi na črti rivalstva
svetno/redovniško duhovništvo ter na črti zgodovinskega rivalstva
štajerski/kranjski kler. Trenutno najbolj razdiralno za duhovniško
bratstvo pri nas pa je sumničenje, kdo pripada kakšnemu lobiju in
kdo ne, kdo koga špeca, kdo koga ruši. Razdor hromi duhovnika in
vso pastoralo. Se bomo zdaj na silo uniformirali, da se izognemo
sporom? Treba je reči, da smo duhovniki (in kristjani) med seboj
povezani po zakramentu in ne po mentaliteti, ideologiji in človeških
interesih. Ravno ker smo različni, smo zakrament Kraljestva, pravi
Radcliffe. Nadalje: potrebno je ustvarjati duhovniške prostore
dialoga, pogovora, pogumnega zavzemanja za resnico. Pogovor in
resnica sta protistrup razdoru. Pometanje pod preprogo je razdor na
zalogo.
POHUJŠANJE, ki so ga povzročile
duhovniške zlorabe otrok (in druge stranpoti), bo še dolgo kot črn
oblak viselo nad cerkveno krajino. Tudi nad slovensko. Četudi je pri
vsem tem bilo ogromno antiklerikalne propagande, ki je napihovala, po
potrebi celo lagala o razširjenosti pedofilije/efebofilije med
duhovniki, se ne smemo braniti, češ zgodba je predvsem zlonamerno
napihnjena. Resnica je takšna: nekateri duhovniki so grdo izdali
duhovniško službo - in pika. Sram in ponižanje je zaradi njih
prizadelo vsakega izmed nas. Zdaj je trenutek, da izdajstvo in greh
postaneta platforma za milost in prenovo. Radcliffe v zvezi s tem
spominja, da se je tudi Jezus na zadnji večerji pustil obkrožiti z
izdajalci, zanikovalci, strahopetci,... pa vendar je Večerja še
danes vir milosti in odrešenja. Paziti še moramo, da sobratov, ki
so zgrešili zla dejanja, pred javnostjo ne zanikamo s Petrovim „ne
poznam ga“. Še vedno so sobratje, ki potrebujejo naše odpuščanje
in sprejetje.
Ni komentarjev:
Objavite komentar