Objavljeno 23. 3. 2014 v Mladem valu v tedniku Družina pod naslovom "Kriza in brezposelnost sta priložnost" kot odgovor na vprašanje, kaj bo brezposelnim mladim prinesel čas in kaj lahko storijo sami.
Kaj
bo prinesel čas, ne vemo natančno. Kaj lahko storite sami, pa bi
lahko bilo po petih letih krize bolj jasno. Lahko verjamete v
zdajšnji kapitalizem in se zavzemate za idejo svobodnega trg. Ampak
s tem boste verjetno pripravljali naslednje krize. Lahko verjamete v
socializem in se zavzemate za idejo vodenega trga ter zaposlovanja na
politično komando. Ampak skoraj gotovo boste sebe in svoje potomce
zapisali revščini, verjetno tudi diktaturi.
Lahko
pa čas krize izkoristite za razmislek, kot ga pred vami še ni
opravil nihče. Ne da bi ukinjali svobodni trg ter ne da bi se
odrekli socialni pravičnost in solidarnosti, lahko začrtate nekaj
novega, boljšega.
Kaj?
Ne vem. Vem pa, da boste morali delati na sebi. Ždenje doma in
čakanje na boljše čase je samomorilsko. Zgolj vstajniško
zaganjanje v vladajoči sistem tudi ne pomaga, če alternativnega
sistema nimaš v sebi, če nisi ponotranjil drugačnih in boljših
drž. Ne pomaga, če si proti ideji kapitalističnega potrošništva,
sam pa požiraš pop-kulturo, goltaš poceni izdelke, nadiraš
starše, ker v hladilniku ni neke fine paštete.
"Manj, da bi živeli bolje." Serge Latouche (wikipedia) |
Prvi
korak k alternativni ekonomiji je razstrupljanje samega sebe od
potrošništva. Francoski ekonomist Serge Latouche* je prepričan, da
je možno „živeti veliko bolje z veliko manj“.** Med drugim pravi:
„Eden glavnih problemov našega ekonomskega modela so viški.
Trgovski center odvrže 20% hrane, ostalih 20% odvržejo
gospodinjstva. Rok trajanja je eden izmed motorjev moderne družbe.
Vse je programirano, da traja kratko, da bi se potem kupovalo več in
več.“ Reklame so zadolžene, da ljudi za tak ekonomski model
psihično preparirajo. Oglaševanje ima po Latouchu nalogo, da
„frustrira ljudi in jih dela nezadovoljne“. Trik končno uspe, ko
pri tebi, potrošniku, zaradi nakupa oglaševanega izdelka nastopi
psihična pomiritev, zadovoljstvo.
Že
če si izstopil iz tega vedno istega trika reklam in iz modela „več
in več“, si naredil veliko. Si kakor Neo, glavni junak filma
Matrica, v trenutku osvoboditve iz primeža strojev.
Naslednji
korak je dejavno iskanje novih gospodarskih vzorcev. Navedimo samo
eno možnost: ekološko kmetijstvo. Latouche, sicer znan kot „ideolog
padca rasti“, meni, da bi se več ljudi moralo vrniti k zemlji, saj
je absurdno, „da jogurt do nas potuje 9000 km“. Z vrnitvijo k
zemlji bi bilo več delovnih mest, jedli bi boljšo hrano, krepile bi
se socialne vezi.
In
tretje ter najpomembnejše: etika. Slovenije v krizo in mlade v
brezposelnost ni toliko potisnil sam sistem kot pomanjkanje ali celo
popolna odsotnost etike v njem. Če nimaš nove gospodarske in
socialne etike, je morda res bolje, da ždiš doma, in čakaš, kaj
bo prinesel čas.
* Rojen 1940, specialist za vprašanja ekonomske antropologije, eden najbolj vplivnih zagovornikov teorije padca rasti (degrowth theory).
** V slovenskem prostoru podobno ekonomsko, okoljsko in sploh življenjsko izbiro razvija Aleš Čerin; glej blog Preprostost http://www.edusatis.si/preprostost/
* Rojen 1940, specialist za vprašanja ekonomske antropologije, eden najbolj vplivnih zagovornikov teorije padca rasti (degrowth theory).
** V slovenskem prostoru podobno ekonomsko, okoljsko in sploh življenjsko izbiro razvija Aleš Čerin; glej blog Preprostost http://www.edusatis.si/preprostost/
Ni komentarjev:
Objavite komentar