Kardinal Lustiger l. 2005 v Auschwitzu. (foto: AFP) |
O
pariškem kardinalu Jean-Marie Aronu Lustigerju (1926-2007) se je v
devetdesetih po cerkvenih hodnikih v Rimu reklo: „Lustigerja nihče
na mara. Judje, ker je kristjan. Kristjani, ker je Jud. Pariški
intelektualci, ker je bolj izobražen od njih.“
To
se je reklo, kot se reče šala. Nismo vedeli, da se je v tej šali
skrivalo veliko resnice o osebni kardinalovi bolečini. Ta bolečina
je bila tolikšna in tako svojska, da so o njej posneli film.
V
ZDA film nosi naslov The
Jewish Cardinal (Judovski kardinal), njegov izvirni francoski naslov
pa je Le métis de Dieu (Božji mestic). Te dni ga vrtijo na
Festivalu judovskega filma v New Yorku. Na
Youtube lahko vidite
trailer, ki je zanimiv že zato, ker prikaže enega vrhuncev zgodbe:
opravičilo Janeza Pavla II. kardinalu Lustigerju za vse trpljenje,
ki mu ga je nanesla pripadnost Cerkvi in pokorščina papežu.
Za
kakšno trpljenje gre? Mlademu Aronu Lustigerju so nacisti v
Auschwitzu ubili mater. Očetu je uspelo preživeti in se skriti na
jugu Francije. Še pred materino smrtjo se je Aron kot
štirinajstletnik odločil za krst in postal kristjan. Njegov oče se
je po vojni tudi s pomočjo samega pariškega rabina trudil, da bi izničil
krst, vendar brez uspeha. Jean-Marie je vstopil v semenišče in bil
l. 1954 posvečen v duhovnika. Zgodba bi ostala skrita široki
javnosti, če ga Janez Pavel II. l. 1979 ne bi postavil za škofa v
Orleansu in dve leti kasneje za nadškofa v Parizu. Janez Pavel II.
je s to potezo hotel prispevati k dialogu med judovstvom in
krščanstvom.
Prizor iz filma Judovski kardinal. (vir: rfi.fr) |
Lustigerju
je bilo naloženo veliko. Njegov oče je sinovo krščanstvo že prej
razumel kot izdajstvo judovsta in ta družinska bolečina ni nikoli
pojenjala. Določeni judovski krogi so postavitev spreobrnjenega Juda
na položaj pariškega kardinala razumeli kot provokacijo. Določeni
katoliški krogi so gojili hladen, nekateri (npr. nadškof Marcel Lefebvre) pa kar odprto odklonilen odnos do židovskega člana
francoskega episkopata. Bil je velik kritik nacionalizmov in zato v spopadu z Le Penovo desnico. Zaradi svoje zvestobe rimski pastoralni liniji ni bil preveč priljubljen niti pri liberalnih klerikih. Jean-Marie Aron Lustiger je bil postavljen na
samo presečišče zgodovinskih in cerkvenih dram in je kljub vsem težavam veliko
storil za dialog in spravo. Janez Pavel II. je stavil nanj do konca
in ga je še l. 2005 kot svojega osebnega predstavnika poslal na
slovesnost ob 60. letnici osvoboditve taborišča Auschwitz.
Morda
bi bilo za vse lažje, če bi se Jean-Marie Aron Lustiger odpovedal
judovstvu. Tega ni nikoli storil. Dejal je: „Rodil sem se Jud in to
bom ostal, čeprav je to za mnoge nesprejemljivo. Verjamem da je
poklic Izraela, da razsvetljuje nejudovske narode. To je moje upanje
in verjamem, da je krščanstvo način, da ta poklic uresničimo.“
Upajmo,
da film o tem velikem človeku dvojne pripadnosti pride kdaj tudi na
slovenske ekrane.
Za ta kratek blog bi se g. Cestnik moral izkazati kot boljši poznavalec judovstva. Namreč, nadškof je zaradi spreobrnitve še vedno ostal Jud in je prenehal biti jud. Krščanstvo kot univerzalna religija s naj ne bi imelo težav s tem saj vernike ne ločuje po narodnosti. In narobe, judovstvo (in ne Judovstvo!) je ekskluzivna religija, od Boga namenjena le Judom. Enkrat rojen kot Jud vedno ostaneš jud. Zato spreobrnitev nima nobenega teoretičnega pomena in je domnevna jeza nadškofove družine neosnovana. Enak problem zasledite v zgodovini z Marxom, Mendelsonom, ne nazadnje tudi z znanim slovenskim jezuitom in misionarjem na Japonskem, Vladimirom Kosom. Težave, ki si v Vatikanu ozadju so drugje. Prav ta blog me je spodbudil, da bi sam prispeval kakšen članek na to temo.
OdgovoriIzbrišiIgor Vojtic
član UO Judovske skupnosti Slovenije
G. Vojtič,
Izbrišiprosim če lahko kaj več o Judih napišete: o krščanskem ( katoliško, pravoslavno, protestantsko) , komunističnem sovraštvu do Judov, o Arendtovi, o slovenskih Judih. Narodnost je Jud ali Žid ali Izraelec. Religija je judovstvo.
http://pavel.blog.siol.net/2014/02/11/ocena-filma-hannah-arendt/
Kaj je Hannah hotela povedati z judovskimi sveti v konc. taboriščih, ki so kolaborirali z nacizmom in dosegli večje uničenje Judov kot sicer?
Ne poznam nobenega Juda in juda ( ste vi judovske vere?) v Sloveniji tako dobro, da bi ga o tem lahko povprašal. Tudi Jeličnič Boje je samo uradna oseba, ki bi jo kaj takega vprašal na odprtem pogovoru, omizju. Dejte kaj napisat ali linkat o teh vprašanjih.
Hvala za opombe. Religiozno in nacionalno sta dve stvari. Gotovo premalo poznam celotno Lustigerjevo zgodbo, da bi dal kompetentno sodbo. Hočem pa opozoriti na tega izjemnega človeka, o katerem se je veliko govorilo za časa mojega študija v Rimu.
OdgovoriIzbriši