ponedeljek, 22. oktober 2018

16-krat spoštovanje, 9-krat svoboda


Devetnajstega avgusta leta 1985 se je zgodilo, kar se iz današnjega zornega kota marsikomu zdi nemogoče, da bi se ponovilo. Rimski papež je nagovoril ogromno množico mladih muslimanov, namenoma zbranih na velikem stadionu. Zgodilo se je v Casablanci v Maroku v okviru velikega apostolskega potovanja sv. Janeza Pavla II. po Afriki ter v okviru velikega shoda maroške mladine, ki je bil civilne in športne narave in sprva ni predvideval srečanja s papežem.

Format filmskega platna in ekranov je že nekaj desetletij v razmerju 16: 9. Na to razmerje naletimo, če preberemo kratek casablanški nagovor in preštejemo besedi »spoštovanje« in »svoboda«. 80.000-im mladim muslimanom je Janez Pavel II. šestnajstkrat položil na srce besede o spoštovanju in devetkrat o svobodi. Šestnajstkrat o spoštovanju med ljudmi, narodi, religijami; devetkrat o svobodi veroizpovedi, o svobodi vesti.

Kaj je spoštovanje? Filozof Emmanuel Levinas je nekje izzivalno zapisal, da ne bi bilo narobe, če bi v našem jeziku besedo »ljubezen« zamenjali z besedo »spoštovanje«. Ko rečemo »ljubim te«, prevečkrat izražamo hotenje po drugem; ko rečemo »spoštujem te«, takoj pokažemo, da je druga oseba neodvisna od nas in svobodna. Spoštovanje poudarja svobodo drugega. Če ni spoštovanja, tudi svobode kmalu več ne bo.

Smo v času precejšnjih družbenih in cerkvenih sprememb. Trenja med različnimi skupinami in nazori se zaostrujejo. Nekatere elite se spogledujejo z državno represijo drugače mislečih, nekdo bi ustanavljal paravojaške enote, nekdo bi se ogradil z bodečo žico. Marsikdo je negotov, marsikoga je strah. Ključno zato postaja, da vztrajamo v spoštovanju. Spoštovanje drugih in drugačnih bo ohranjalo prostor svobode in varnosti za vse.

»Casablanški« Janez Pavel II. nas uči, da se najbolj iskreno spoštovanje in najbolj žlahtna svoboda smeta in morata skovati tam, kjer se zdi najtežje: dialog med kristjani in muslimani, dialog med vernimi in nevernimi, dialog med levimi in desnimi. Verjeti v dialog (dia-logos) pomeni ne nazadnje verjeti v Boga, čigar beseda (logos) je ustvarila vse ljudi enako. 


* Besedilo je bilo objavljeno 14. 10. 2018 kot uvodnik v tedniku Družina. Foto B.C. (2015): Kana Galilejska (Izrael); spredaj pravoslavna cerkev, levo zadaj katoliški zvonik, desno zadaj muslimanski minaret.
** Izsek papeževega govora v Casablanci: https://www.youtube.com/watch?v=xRpINVSaE5Y

4 komentarji:

  1. Dialog prihaja, ni problema:

    http://moja-dolenjska.si/migranti-v-bihacu-je-zavrelo-protestni-shod/

    http://moja-dolenjska.si/nas-po-lokalnih-volitvah-caka-hitra-postavitev-registracijsko-sprejemnega-centra-v-beli-krajini/

    Naši predniki so po milijonih mrtvih spoznali, da je včasih edini možni dialog z "noži, vilami in motikami", še posebej, če prihaja 100.000 od otroštva za boj proti krščanstvu vzgajanih mladih moških. Pripravljenih na dialog z našo lastnino in mlajšimi ženskami, z vsem ostalim pa ne.

    OdgovoriIzbriši
  2. Vsi vemo, da so bili Bosanci najboljši Jugoslovani. Tudi tokrat so "begunce" sprejeli odprtih vrat. Zdaj pa se jim dogaja kriminal in posilstva. Pater Brane ima kar nekaj Bogu všečnih deklin v fari. Ko bo prva doživela "dialog" z nekaj "ubogimi" begunci, se bo začelo velikansko trpljenje. Krivda pa to ... BOG NE DAJ! A Bog pomaga le, če si sami pomagamo: s pametjo in tudi močjo. To je Kristusov Evangelij.

    OdgovoriIzbriši
  3. Naj razložim iz še tople izkušnje: moral bi peljati osebo v Avstrijo. Datum je dal Gospod, avto smo uredili, vse je bilo požegnano. A je še pred Ljubljano mašina preklopila na le 50% moči. Servis je pokazal naj gremo domov. Gospodovi predani služabniki, z Njegovim blagoslovom in Njegovo prisotnostjo - še do Ljubljane nismo prišli. Nauk in svetniki učijo, da je bolje imeti Gospoda kot ves svet, praksa življenja pa kaže, da je bolje imeti dober avto kot dva slabša plus trdno vero v Boga. Očitno Mu res ni mar za naša zemeljska »jajca«, četudi nas požegna.

    Enako je glede dialoga z islamom, ki komunicira s takiyo jezika, pestjo in udom: najboljši dialog se vzpostavi, ko je na meji 30.000 policistov in vojakov, ki določijo, kolikšen del ''hord'' lahko vstopi. Beseda horde prihaja iz videnja svetega Janeza Pavla II., ki je napovedal, da bodo tokratne veliko hujše od vseh prejšnjih. Dialog je torej možen, če si močan, sicer je samomor.

    Včeraj je prišlo deset-tisoče popolnoma nevernih ljudi vsaj do Ljubljane, Njegovi sluge pa ne. Sklep: razdaja starih avtov in nabava novega. Pa bo Bog pomagal.
    Vse bolj pa razumem svet, ki Gospoda še videl ni: bolje je iti na boks in v fitnes, kot biti hudo verna mila Jera. Ne bi bilo dobro, da se določeni deli naše zgodovine ponovijo, napolnjenih jam je že zdaj preveč. Več o islamskem načinu dialoga pa tukaj (ne glejte fotografij):

    http://topnews.si/2018/10/23/foto-sokantno-novinar-namesto-v-konzulat-prisel-v-klavnico-objavljene-grozljive-fotografije-razkosanega-novinarja-jamala-khashoggija/

    OdgovoriIzbriši
  4. Ljubezen je precej več od spoštovanja.

    OdgovoriIzbriši