9. avgust 1945, zlovešča goba nad Nagasakijem. (Wikipedia) |
Po padcu atomskih bomb na japonski
mesti Hirošima in Nagasaki avgusta 1945 je postalo dokončno jasno,
kako krhko je zidovje zgolj na razumu in znanosti utemeljenega
stolpa. Posvetilo se nam je, da tudi stene te novogradnje lahko pod
seboj pokopajo njegove graditelje in prebivalce. V času hladne vojne
je celotno človeštvo živelo v strahu, da bo zdaj zdaj prišlo do
atomskega spopada med velesilami in uničenje človeštva. Prvič v
zgodovini se je človek soočil z realno možnostjo, da kot vrsta
izgine z obličja Zemlje.
Zadrega ni bila samo v domeni
razsvetljencev, bila je tudi cerkvena in teološka. Poglejmo primer
Nagasakija. Pred jedrsko kataklizmo je bilo to mesto najbolj
katoliško med japonskimi mesti. Tu so l. 1597 svoje življenje za
Kristusa darovali mučenci Pavel Miki in tovariši. Tu je med obema
vojnama deloval Maksimiljan Kolbe. Ameriška bomba je 9. avgusta 1945
počila točno nad katoliško katedralo v četrti Urakami in ubila
dve tretjini članov cvetoče nagasaške cerkvene skupnosti.
Vprašanje, ki ga zastavljajo japonski
katoličani še danes, se glasi: Zakaj je Zahod hotel udariti najbolj
krščansko mesto na njihovem otočju? Zakaj je bombnik za orientir
atomske pošasti vzel ravno Marijino katedralo v s kristjani
poseljeni dolini Urakami? Zakaj je Bog to dovolil? Okrog tega
vprašanja se je ustvarila zarota molka, v kateri je po mnenju
kritičnih japonskih kristjanov sodeloval tudi Vatikan, ki desetletja
po vojni v uradnih mirovniških in protiatomskih izjavah imena
Nagasaki ni izrekal. Četudi je bomba širjenje katolištva v tem
delu sveta zelo zavrla.
Res je, da je ameriška vojska
zapovedala molk o vseh posledicah obeh jedrskih eksplozij, in res je,
da je povojna japonska družba žrtve radiacij stigmatizirala. Vendar
japonski kristjani so potrebovali nauk o zlu in o vlogi Boga, ko
umirajo tisoči nedolžnih in gre vse hudo narobe. Kaj je z božjo
previdnostjo? Kaj z njegovo ljubeznijo? Kje so 9. avgusta 1945 bili
angeli varuhi, h katerim molimo takoj, ko shodimo? Nas pri verouku
niso učili, da Bog sliši in usliši vse naše prošnje? Skratka,
teologija o sladkem Bogu, o Bogu vsevidnem zaščitniku, ni vzdržala.
Kdor je po nagasaškem uničenju govoril o odsotnem, za razum
temotnem in molčečem Bogu, pa je tvegal označbo krivoverca.
Japonski katoličani so odgovore na
vprašanja iskali v glavnem sami. O nagasaškem „holokavstu
katoličanov“ so napisali nekaj knjig in dram.
* Pričujoči tekst je vzet iz daljšega
članka o vprašanju Boga ob velikih kataklizmah. Članek je bil
objavljen v Božjem okolju spomladi 2011.
Tema o nagasaških katoličanih žrtvah atomske bombe je bila dolgo časa prezrta oz. tabuizirana. G. Biffi, bolonjski kardinal in pisec večih knjig, jo je pred leti v svoji knjigi spominov in refleksij vendarle odprl (Giacomo Biffi: Memorie e digressioni di un italiano cardinale, Siena 2007). ZDA niso nikoli pojasnile, zakaj so bombo vrgle točno nad dolino Urakami, kjer je za japonske razmere živelo izjemo veliko kristjanov, in zakaj točno nad Marijino katedralo. Poprej močna katoliška skupnost si po atomskem uničenju ni nikoli več opomogla.
Tema o nagasaških katoličanih žrtvah atomske bombe je bila dolgo časa prezrta oz. tabuizirana. G. Biffi, bolonjski kardinal in pisec večih knjig, jo je pred leti v svoji knjigi spominov in refleksij vendarle odprl (Giacomo Biffi: Memorie e digressioni di un italiano cardinale, Siena 2007). ZDA niso nikoli pojasnile, zakaj so bombo vrgle točno nad dolino Urakami, kjer je za japonske razmere živelo izjemo veliko kristjanov, in zakaj točno nad Marijino katedralo. Poprej močna katoliška skupnost si po atomskem uničenju ni nikoli več opomogla.
Ni komentarjev:
Objavite komentar