torek, 24. november 2020

Avtobus pred zidom Milosti (2007)

Lukas Bärfuss: Avtobus (Kako se kali svetnica) 

SNG Drama Maribor, 2006; režija Samuel Schwarz; prva slovenska uprizoritev


V mariborsko gledališče rado zaide, kar je svežega na Nemškem. Prevedeni germanski komadi, od tam gostujoči režiserji, kakšna koprodukcija in ne nazadnje več ali manj redni obiskovalci mariborske opere iz Avstrije postindustrijski Maribor spet nekoliko naredijo Marburg an der Drau. V dobrem smislu.

Z dramo Avtobus (Kako se kali svetnica), švicarskega pisca Lukasa Bärfussa, se je preko severne meje k nam razlila jedka, v intenziven črnodramatski paket zavita refleksija o hrepenenju po Bogu. Prav tako germansko švicarski režiser Samuel Schwarz (glede na temo Avtobusa je etimologija njegovega imena igrivo umestna: Samuel = božje ime, Schwarz = Črno) je Bärfussovo refleksijo v temotnosti še dodatno izpopolnil in dopolnil z vpadljivimi elementi psihološke grozljivke. Odrsko dogajanje sicer vsake toliko časa skorajda zaspi, ampak ravno toliko, da je naslednja slika bolj udarna. Zanimiva je uporaba mikrofonov in zaključnega recitiranja na playback. Perverzni angelski šofer avtobusa Hermann (Nenad Tokalić), ki se razkazuje kot death metalec, s kitaro, efekti, dolgimi lasmi in podočnjaki vred, s samozavestnim govorom na mikrofon dosega učinek moralističnega pridigarja, katerega občestvo je spoštovano gledalstvo; angelsko perverzna romarica v Čenstohovo (Eva Kraš) z zaključnim playbackom popelje vso stvar v nadnaravni srh hollywoodskega pridiha.

Vsi ti učinki so v službi osrednjega sporočila, ki pravi, da je Bog mrtev in da so tudi poskusi oživitve Boga obsojeni na propad oziroma bodo prej kot Boga zbudili demona. Pristna religioznost je vpričo človekove dvolične in labilne narave po Bärfussu tako rekoč nemogoča. Toda švicarski avtor je prebrihten, da bi se naslajal v teh, nekoliko že obrabljenih tezah. Ob vsem vendarle opaža in na odrske deske pošilja gon po Bogu, blazno željo po nesmrtnosti. Religioznega čuta, ki jim razjeda um in povzroča trpljenje, bi se Bärfussovi ljudje najraje znebili. Sami sebe bi prisilili v ateizem, če bi bilo mogoče. Pa ni.

Zato je tragedija neizogibna. Hermannov Avtobus mora zdrveti v prepad. Erika se mora na cilju svojega romanja, v Čenstohovi, posataniti. Poljsko romarsko središče mora izgledati kot umobolnica, v katero prodira rajska svetloba nekega, morda umetnega ali zafrkantskega Boga.

Da se na takem avtobusu proti prividom odrešenja »cijazimo« vsi, mariborska izvedba pove s preprosto potegavščino, ko hell driver, peklenski voznik Tokalić vztrajno šarmira in koketira s publiko, ki se mu v izzvanem zaključnem aplavzu, naivna kot izpade, simbolno pusti potegniti na oder.

Gledano širše je germanski duh glede vere znova vznemirjen. Zlasti odkar je v Rimu vrhovni duhovnik Nemec. Tednik Der Spiegel objavlja obsežne dosjeje o religiji, kulturkampfersko zna biti razpoložena novičarska N-TV, pop kultura se gre raziskovalko verskih misterijev, na nemških kanalih smo videli kar nekaj mirnih televizijskih nadaljevank o menihih in nunah. Očitno germanski teater v zanimanju za religijo ne zaostaja, le da je za razliko od drugih medijev krut, osredotočen na bistveno in resnicoljuben. S kafkijansko točnostjo definira zid Milosti in naravnost pove, da sodobni človek – kljub občasnemu silnemu butanju vanj – ne zmore, ne ve in noče čez.

Ampak definira pa jo. Teater Milost, namreč.


* Objavljeno v tedniku Družina, 14.1.2007; slika: wikimedia.org

4 komentarji:

  1. Ja , predragi gospod zupnik Cestnik....
    Cedalje manjsa razlika je med dramo v gledaliscih nekoc in resnicnostjo danes tukaj...
    Ce se clovek spominja, naj se vsaj potrudi , spominjati se lepih trenutkov, da smo tukaj sedaj vsi dosti mocni , za vse kar je in bo treba.
    Da imamo obilo bozje milosti in blagoslova povsod, da obcutimo bozje usmiljenje, tudi ko bo in ce bo hudo.
    Na avtobusu so tukaj npr ljudje iz celega sveta, pa zdrvi naravnost v postajo, zares.
    Blizu mene.
    Kakor povsem blizu mene napovedujejo odresitev za svet, a clovek ne more verjeti..
    Kdo bi le vedel , kako veliko bo treba se moliti, da svet ne obvisi na sami eni niti...
    Skof Smej, ki me je Birmal, to spremlja od zgoraj in tudi verjetno poleg ostalih velikih nima besed, za vsa dejanja , ki kriva...
    Bog se nas vseh usmili.💖🙏

    OdgovoriIzbriši
  2. Žao mi je što sam ovo stavio na internet, ali ne preostaje mi ništa drugo nego ispuniti obećanje dr. ALABI, moćnom bacaču čarolija koji mi je pomogao vratiti svog bivšeg supruga koji je već bio odsutan dva tjedna bez pozdrava meni. tako bolno iskustvo za mene jer je on moja prva ljubav i moj se život vrti oko njega, ali kad me ostavio zbog druge dame, dijelila sam suze i pokušavala sve da zaboravim na njega, ali duboko u srcu bilo je tako nemoguće jer sam ga voljela toliko unatoč boli od koje sam patila. Jedne vjerne večeri pročitao sam komentar o dr. ALABI, moćnom bacaču čarolija koji može pomoći vratiti bivšeg ljubavnika ili okupiti slomljeni dom i još mnogo toga, u početku je to bilo poput šale jer nikada nisam vjerovao u magiju. i Dr. ALABA mi se dokazuje dovodeći njezina muža kući kući nakon dva dana njegove ljubavne čarolije na mog supruga. hvala dr. alabi što me ponovno učinio kompletnom ženom i vratio mog izgubljenog ljubavnika, nastavit ću dijeliti ovo kome će možda biti važno popraviti sve u braku, umjesto da dijelim suze ili prolazim kroz srčani udar, samo ljubazno kontaktirajte dr. ALABU NA njegovoj kontakt e-adresi u nastavku (dralaba300@gmail.com), samo ga kontaktirajte i pogledajte što može učiniti. WhatsApp možete nazvati i putem njegovog broja +2349071995123. Sretno vama onima koji ikad daju ovo suđenje. Pozdrav, samo ljubazno kontaktirajte dr. ALABU na njegovu kontakt e-adresu ispod (dralaba300@gmail.com), samo ga kontaktirajte i pogledajte što može učiniti.
    WhatsApp možete nazvati i putem njegovog broja +2349071995123 sretno vam bilo

    OdgovoriIzbriši
  3. Moje ime je Lilian N. To je zelo vesel dan v mojem življenju zaradi pomoči, ki mi jo je pomagal dr. Bila sem poročena 6 let in bilo je tako grozno, ker me je mož res varal in iskal ločitev, ko pa sem na internetu naletel na e-pošto Dr.saguru, kako je pomagal toliko ljudem, da so dobili nazaj svojega bivšega in pomagajo popraviti odnos. in naj bodo ljudje srečni v svojih odnosih. Pojasnila sem mu svojo situacijo in nato poiskala njegovo pomoč, toda na moje presenečenje mi je rekel, da mi bo pomagal pri mojem primeru in zdaj praznujem, ker se je moj mož popolnoma spremenil za vedno. Vedno hoče biti ob meni in ne more storiti ničesar g brez mojega darila. Res uživam v zakonu, kako čudovito praznovanje. Še naprej bom pričeval po internetu, ker je Dr.saguru resnično pravi urok. ALI POTREBUJETE POMOČ, PO KAJ POZNITE ZDRAVNIKA SAGURU ZDAJ PO EMAILU: drsagurusolutions@gmail.com ali WhatsApp +12098373537 On je edini odgovor na vašo težavo in v vašem odnosu se počutite srečni. in njegova tudi popolna v
    1 LJUBEZEN ČOVEK
    2 ZMAGAJTE NAZAJ
    3 SADJE MAJKE
    4 PROMOCIJA ČASOPISA
    5 ZAŠČITA ČAROVOVA
    6 POSLOVNI ČASOPIS
    7 DOBRA ČLANKA
    8 LOTERIJSKI PRAVOPIS in SODNI PRIMER

    OdgovoriIzbriši
  4. Susisiekite su mūsų klientų aptarnavimo tarnyba:
    ĮMONĖ: Iskandar Lestari paskolų bendrovė
    el. paštas:[[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]]
    Mūsų paslaugos... 100% garantija

    AR JUMS REIKIA FINANSINĖS PAGALBOS?
    AR JŪS PATEKO KOKIA FINANSŲ KRIZĖ?
    AR REIKIA LĖŠŲ SAVO VERSLUI PRADĖTI?
    AR JUMS REIKIA LĖŠŲ SKOLAI ATSImokėti?
    AR JUMS REIKIA LĖŠŲ SĄSKAITĄ APSImokėti AR PADĖTI GERĄ VERSLĄ?

    AR JŪSŲ KREDITO BALAS ŽEMAS IR JUMS SUNKU GAUTI KAPITALO PASLAUGAS IŠ VIETINIŲ BANKŲ IR KITŲ FINANSŲ INSTITUTU?

    TAI YRA JŪSŲ ŠALIA GAUTI FINANSINIŲ PASLAUGŲ IŠ MŪSŲ ĮMONĖS. SIŪLOME ŠIUS FINANSUS ASMENIMS-

    *KOMERCINIAI FINANSAI
    *ASMENINIAI FINANSAI
    *VERSLO FINANSAI
    *STATYBOS FINANSAI
    * VERSLO FINANSAI IR DAUG DAUGIAU:

    DĖL DAUGIAU INFORMACIJOS SUSISIEKITE MUMIS PER
    .
    Susisiekite su mūsų klientų aptarnavimo tarnyba:
    ĮMONĖ: Iskandar Lestari paskolų bendrovė
    el. paštas:[[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]]
    Mūsų paslaugos... 100% garantija

    OdgovoriIzbriši