ponedeljek, 13. maj 2019

Notre-Dame, »lepotica brez poze«

Kot antitotalitarist je Joja Ricov dal skozi tako nacistično kot komunistično taborišče. Slednje na otoku Grgur, ki je sosed Golega otoka, in to kljub temu, da je bil med vojno partizan. Preziran od režima je pisal pesmi, članke, prevajal, urednikoval. Rojen l. 1929 na otoku Ugljan je umrl l. 2017 v Zagrebu. Še l. 2015 je bil gost literarnega večera v Novem mestu. Več o Ricovu v članku Zadarskega lista.

V knjigi Hrvatska duhovna lirika, ki jo je uredil Đuro Kokša (izšla l. 1968 v Rimu), najdemo tudi nekaj Ricovih pesmi, med njimi odlomek iz pesmi NOTRE DAME DE PARIS. Smo v Marijinem mesecu maju, notredamski požar še skeli, zato podajam prepis:


Joja Ricov

Iz »Notre Dame de Paris«

(...)

Toranj se penje u vis nijem i sebedostatan:
Zraka duha čovjekova koji se uputio u nebo
Prst koji otkriva Boga

Ova povorka zbratimljenih bifora
Ovaj govor horizontala u vertikalnom hodu
Slavje prihvaćena i sveravnajućeg Deusa

Epos odanosti i zanosa
Svevremenska mladost otkupljene zemlje
Psalam stoljeća

Kako da te obujmim
Na Senom ustoličena

Miroljubiva
Lepezo neugasivoga sunca

Ljepotice uglazbljena u tišini
Ljepotice bez poze

(Svijet je poza i nasilje
Glupost krvoločna) hoću mir
Hoću mir
Notre-Dame mira
Notre-Dame nevinosti

(...)

Foto: Eric Terrade, unsplash.com

3 komentarji:

  1. Želiš Mir? V čumnati zidani, pa naj je še tako velika, in nje opis spominja na minaret, NI Miru. Ker Mir je Gospod in od Gospoda je Mir. Sveta Marija Favstina Kowalska (1659):

    "Mojo dušo je napolnil tako globok Mir, kot ga še nikoli nisem izkusila. To je Božje zagotovilo, ki ga ni mogoče z ničimer izbrisati, ta globoki Mir, ki ga NIČ ne more skaliti, čeprav bi morala prestati največje preizkušnje. Sem mirna – sam Bog to vodi."

    Jezus pa ji pove:

    1541: "Moja hči, spodbujaj ljudi k molitvi rožnega venca, ki Sem ti ga izročil. Po molitvi tega rožnega venca Sem pripravljen dati vse, za kar me bodo prosili. Trdovratne grešnike, ki ga bodo molili, bom napolnil z Mirom. Njihova zadnja ura bo srečna. Napiši to za trpeče ljudi: Ko bo duša uzrla in spoznala hudobijo svojih grehov, ko se ji pred očmi odgrne vse brezno njene bede, v kakršno se je pogreznila, naj ne obupuje, ampak naj se z zaupanjem vrže v naročje Mojega Usmiljenja kakor otrok v objem svoje ljubljene matere. Te osebe imajo prednostno pravico do mojega sočutnega Srca, imajo prednostno pravico do Mojega Usmiljenja. Povej jim, da še nobeden, kdor je klical Moje Usmiljenje, ni bil razočaran ali osramočen. Kdor je zaupal v Mojo Dobroto, mi posebej ugaja. Napiši: Kadar bodo pri umirajočih molili ta rožni venec Usmiljenja, ne bom stal med Očetom in umirajočo dušo kot pravični sodnik, ampak kot usmiljeni Odrešenik."

    In če smo že pri pesništvu; 1569:

    "+ O, večna ljubezen, Jezus, zaprl Si se v hostijo.
    Skrivaš veličastvo svojega božanstva, skrivaš svojo lepoto.
    To delaš zato, da se popolnoma podarjaš moji duši,
    da bi je ne prestrašil s svojo veličino.

    O, večna Ljubezen, Jezus, ki Si se skril pod podobo kruha,
    večna Luč, nepojmljivi vir Sreče in blaženosti,
    kajti želiš mi biti nebesa na zemlji
    in Si res to že zdaj, če mi podeliš svojo Ljubezen."

    Že na zemlji torej, da ne bo spet kakšnih novoteoloških popačenj in nevrotičnih filozofiranj.

    Kaj ima Božji naš Mir z zidano Gospo? Nič, ker zidana je vedno nemirna, je le senca, odjek, fata, sanja ali blodnja, je le odsev Naše Žive Gospe in Živega Gospoda. Kaj iščeš mir na tviterju in v podobnih zidanih čumnatah, zatohlih in lišajastih, mar ne vidiš, da Milosti odidejo, ko vstopiš v beznico? Favstina pravi: "A da bi mogel Božji Duh delovati v duši, sta potrebna tišina in zbranost."

    Milost gre na vsakogar, kdor se poniža v svoji ranjenosti, a glej naravo človeka: ko mu je le malo dobro, je že ohol, samsvoj in se ima za nadangela Gabriela. Ropota, izziva, smeje se in popiva. Blodi in prešuštvuje. Takrat Milost odide, in čez nekaj dni duša spozna, da nima ničesar, ker je sama po sebi spet nobeden nič od niča. Zakaj nima nič? Ker je zapustila Božjo puščavo, kjer Gospod deli zabave svojim dušam, in odšla v mesto s katedralo, ki pa je puščava življenja in migrantski center praznih duš. Tam skuša umiti in poljubiti noge mnogim tujcem, A MIRU NE NAJDE NOBENEGA.

    Ja, taka je zdaj naša zidana gospa, mati naj bi bila, pa je starka.

    OdgovoriIzbriši
  2. Pa bi še to zgodbo omenil. Ko sem bil otrok, mi je oče povedal, da so v Ljubljani vrteli film z naslovom: NI MIRU MED MUSLIMANI. Polovica gledalcev je med predvajanjem odšla domov. Kajti v resnici je imel film naslov NEMA MIRA MEĐU MASLINAMA, Ni miru med oljkami. Bili so torej zavedeni s strani prevajalca, ki se je zmotil.

    Kakšnih 40 let kasneje sem šel po ulici mimo vitrine kina in mimogrede z očmi ošinil reklamo, da zdaj pa bo film NI MIRU MED OLJKAMI.

    Pa vendar, če naša starka že išče Mir, med muslimani ga ne bo našla. Starka, ko je bila še Živa Mati zidana, je bila namreč vedno bojevita, nje otroci pa Marijini in Kristusovi vojščaki. Torej je nekoč razumela svojo vlogo vrhovne poveljnice v boju proti satanu.

    Zdaj pa le poze dela. Žalostno je to, zelo. Šminka in poza na pozo. Pa še lepotica ni več. Je grešna starka v duši. V ogenj bo treba z njo, da vidimo, če je res feniks ali ni.

    Ja, točno to bo Ata storil.

    OdgovoriIzbriši
  3. Hello,
    Many thanks to you Martine for telling me about Mr Jacques DELAROSIERE. He is truly the messiah just as you have said so well. He granted me in less than 48 hours

    a loan of 180,000 euros on a low interest rate of 3% per year that I will repay over a period of 5 years and I have several colleagues who also received their

    ready at his level.
    I thank you again because it is because of you that I arrived there, and I owe you a service since I was in a financial stalemate with three

    children because my husband died last year in a traffic accident and I was crumbling under debts but today thanks to your testimony, my children and

    I have been smiling again and we are currently living in our house. I am posting this message because I promised to give it also as a testimony if I received

    my credit. I strongly advise you to address him and you will be satisfied but attention to you who do not like to repay the credits has good date.
    I can leave you his contact address email / banque.generale@gmx.it


    I apologize for the inconvenience and thank you for your understanding

    OdgovoriIzbriši