Zakaj je v Galiciji duhovnik vsaki
drugi dan (ali pogosteje) na pogrebu?
V prvih sedmih dneh, ki sem jih
preživel v Galiciji (Španija, atlantska obala), sem bil na
štirih pogrebih. Naj opišem enega izmed njih.
Pogreb v Galiciji (foto B.C.) |
Na pogrebu navzoči štirje
duhovniki. Župnik mašuje in pridiga, drugi duhovnik somašuje in
kasneje vodi pokop, tretji duhovnik bere prvo berilo, ne somašuje,
enako ne somašuje četrti duhovnik, ki edinole streže s kadilom
glavnega duhovnika.
Zakaj štirje duhovniki? Zakaj dva niti
ne somašujeva? Zakaj sva prišla iz 40 km oddaljene Villagarcije?
Poznava pokojnega? Ne. Še na začetku pogrebnih opravil nisva vedela
ali je moški ali ženska. Je pokojni starš od kakšnega duhovnika,
pa zato toliko duhovnikov na pogrebu? Tudi ne.
V Galiciji je na prvem mestu najprej
karseda slovesen pokop rajnih, nato njihovo češčenje. K slovesnemu
pokopu spada slovesna pogrebna maša, na kateri so včasih bili
prisotni subdiakoni, diakoni in bližnji duhovniki. Danes, ko
subdiakonata ni več, diakonov pa skorajda nič, je pomembno, da je
okrog oltarja čim več duhovnikov, četudi ne somašujejo. Po
pravilu morajo biti vsaj trije, če jih je več, toliko bolje. So
duhovniki od blizu ali daleč, jih kdo pozna ali ne, ni važno. Važno
je, da so. Po naše patre iz Villagarcije, ki ne vozijo avta,
pošljejo taksi, le da potem v kakšni oddaljeni vasi med pogrebno
mašo zgolj stojijo ob krsti in za oltarjem.
Na pogrebu mora biti čim več ljudi.
Žalujoči domači zato prek pogrebne službe naročijo avtobus ali
dva, ki uro pred pogrebom zapeljeta po zaselkih in pobereta
ljudi. Med pogrebom mora biti petje - na koru so honorarni pevci.
Pogreb zahteva posebno pritrkavanje - v zvoniku sta mož ali dva, ki
z zvonovi ustvarjata žalostne sekvence. Na pogrebih ni otrok in
ministrantov. Pri oltarju ministrira vedno odrasli moški, običajno
mežnar, pri samem pokopu pa možje iz pogrebne službe.
To ni vse. Ko bo čez eno leto obletna
maša za rajnega, mora slednja biti prav tako slovesna kot pogrebna:
petje, kadilo, pridiga in seveda – poleg domačega še vsaj dva
duhovnika za oltarjem, četudi ne somašujeta.
Kakšno duhovništvo je to?
Kakšno duhovništvo je to? Povprečen duhovniški dan na podeželju Galicije je izrazito "sakralen", če ne „zakristijski“. Dopoldan spovedovanje pred mašo (ki ga
je resda precej več kot v Sloveniji), maša in administracija v župniji. Popoldan pogreb v svoji ali v eni izmed sosednjih župnij.
Zvečer spovedovanje in maša ali dve na kakšni podružnici. Ker je
mašnih namenov za rajne veliko in ker ljudje hočejo, da se njihovih
rajnih spomnijo na točno določen dan, so lahko v kakšni cerkvici
neko delavniško popoldne zaporedoma kar dve ali tri maše.
Duhovniki so starejši. V celi dekaniji
samo eden pod 60 let. A izjemno vztrajni za toliko vsakodnevnih
obrednih opravil. In jih občuduješ in se ti smilijo, ker garajo,
dokler jih noge nesejo. Vendar a takšno duhovništvo še nagovarja
mlade?
Galicija je po statistikah sicer
najbolj tradicionalna krščanska španska regija. V srcu te dežele
se nahaja Santiago de Compostela, velika duhovna luč današnje
Evrope. Tudi na politični sceni tukaj vsa leta z absolutno večino
zmaguje demo-krščanska Ljudska stranka. Ampak leta 2012 je šest
škofij skoraj trimilijonske regije premoglo zgolj sedem novih maš.
Najbolj krščanska španska regija je po številu novih maš
presenetljivo podobna najbolj razkristjanjeni španski regiji –
Kataloniji. Kako to?
Čudna so pota Gospodova, čudne in
raznovrstne so oblike sekularizacije, lahko rečemo. Ampak zastavil
bom bolj drzno vprašanje...
A Gospod sploh še kliče fante v takšno duhovništvo?
Večinoma smo prepričani, da ni novih
duhovniških poklicev zaradi:
- demografskih razmer: preveč edinčkov;
- kulturnih razmer: sekularizacija in porabništvo obračata mlade k bolj plehkim in lahkotnim izbiram;
- nevere: ljudje manj verujejo in zato mladi manj iščejo Gospoda;
- slabe poklicne pastorale: cerkveno okolje ne zna in ne zmore nagovoriti mladih;
- premalo molitve za nove duhovne poklice.
Naštel sem pet dejavnikov. Morda je dozorel čas, da se vprašamo o šestem.
Kaj pa če Gospod sam noče novih
duhovnikov? Kaj če je Gospod izračunal, da se mu ne splača klicati
mladih, ki bi jih potem sedanji obredni in pastoralni sistem posesal,
jim naprtil oskrbo desetih cerkva in jih zaprl v deset različnih
zakristij? Kaj če mu je škoda duhovnikov, ki bi preživljali popoldneve na poti od pogreba do pogreba? Kaj če Gospod za novo evangelizacijo pripravlja nov tip
duhovnikov? Kaj če čaka, da sedanji ritualni tip duhovništva
skupaj s preživelo formo množičnega krščanstva preprosto izumre,
da bo šele potem On lahko poslal novi val duhovniških poklicev?
Val duhovnikov za novo evangelizacijo.
Takšnih, ki bodo najprej močni v oznanjevanju in ne zgolj močni
v obredju. Kajti sodobni človek mora spet slišati Besedo, ji
verjeti, postati njen učenec, da bo potem lahko spet sedel za
evharistično mizo. Takšen je redosled evangelizacije in temu redosledu primerno bo novo evropsko duhovništvo.
PS: A sem res moral priti na "konec sveta", kot so včasih imenovali Galicijo, da sem vprašal o šestem razlogu?
Kapo dol...
OdgovoriIzbrišiRes se moramo zamisliti, zakaj so cerkve vsak dan bolj prazne. Človek danes ne išče več obredja in tradicije, ampak živega Boga, ki bo vsak trenutek prisoten v njegovem življenju. Časi so takšni, da je potrebno "duhovno lakoto" nasititi z novimi pristopi. Današnji človek potrebuje izkušnjo z Bogom, da lahko veruje. Predvsem pa se je potrebno ponovno naučiti moliti in klicati Svetega Duha na pomoč, da bo naša vera bolj živa!!! G. Branko želim vam obilo Božjega Blagoslova pri vašem poslanstvu. Magda
OdgovoriIzbrišiAvtor je odstranil ta komentar.
OdgovoriIzbrišiAvtor je odstranil ta komentar.
IzbrišiDraga Katarina,
Izbrišihvala ti, da si bila tako korajžna in si sprejela velik križ na svoje rame in istočasno velik izziv. Hvala ti, da se nisi ozirala na vse tiste, ki so te morda tudi obsojali, kar se je zgodilo. Hvala ti, ker si se v dani situaciji, kljub vsemu odločila ZA ŽIVLJENJE. S tem si si "nakopala" težave, ampak Gospod ne pozabi tistih, ki se odločijo za življenje.
Želim ti, da bi v dani situaciji ljudje odprli svoja srca tudi v odnosu do vaju, ki sta ostala sama v vajini stiski. Naj zaradi vsega tega tvoja vera ne opeša, ravno nasprotno, naj postane še bolj pričevalna. Tako boš kljub svojim mladim letom dokazala tvojo odraslost.
Bog vaju živi in naj bo Božji blagoslov nad vama. Naj vaju varuje tudi Mati Božja. Veliko preizkušenj je prestala Sv. Družina, ampak Bog jih je varoval na vseh njihovih poteh, naj varuje tudi vaju na nadaljnji poti.
Mir in Dobro!
Osebno Vas izredno cenim, g. Branko Cestnik. Glede tega pa se z Vami ne strinjam.
OdgovoriIzbrišiMoje mnenje je: Gospod še vedno kliče. Vodstvo Cerkve je odgovorno zakaj ni več duhovnikov. Zakaj jih ni več? Zaradi stvari, ki ste jih našteli v alinejah. Zakaj ni več DOBRIH? Zaradi celibata.
Branko, zanimiva so tvoja odkritja na "koncu sveta". Vseeno pa bi se strinjal tudi s svojim predhodnikom - tudi vztrajanje Cerkve pri celibatu duhovnikov ima svojo ceno...
OdgovoriIzbrišiVsekakor ni pričakovati, da bi Cerkev ukinila duhovniški celibat. A med pastoralisti, ki je sedaj poslušam in berem, se govori o ponovni vpeljavi posvečenih poročenih mož (viri probati), ki bi vodili lokalne krščanske skupnosti in njene obrede. Taka praksa je v prvi Cerkvi že obstajala in nima tehtnih teoloških in bibličnih razlogov proti.
OdgovoriIzbrišiO tem je svoj čas pisal tudi Zulehner, ki je skupaj z enim upokojenim škofom podal predlog o dvojnem tipu duhovništva:
- PAULUSPRIESTER: pavlinski tip duhovništva, celibatski, dinamični, bolj misijonarski;
- KORINTHPRIESTER: "korintski" tip duhovništva, poročen, bolj statični, delujoč v lokalnem občestvu.
Vidim, da se te ideje v zadnjem času prijemljejo tudi med duhovščino (Avstrija, Nemčija, Španija,...). Kriza poklicev sili k razmišljanju. S tem, da spoznavamo, da ni fer računati, da bi pomanjkanje duhovnikov v Evropi mašili z duhovniki iz Afrike in Azije. Tam so namreč potrebe po duhovnikih še večje kot v Evropi.
Dragi Branko, lepo razmišljanje.
OdgovoriIzbrišiMoram priznati, da se mi je tvoj šesti razlog že večkrat pojavil v zavesti, samo si ga nikoli nisem "upal" izraziti naglas... nisem (bil) čisto prepričan ali je navdih ali skušnjava - ali pa preprosto spekulacija?
Osebno bi bil zelo vesel, če bi bil priča novega vala "novih" duhovnikov... jih bomo videli? Moramo mi to postati. Jih bomo mi lahko prebudili? Ne, če ne bomo sami sebe prenovili.
Lep pozdrav iz Rima...
Ne vem, zakaj mi ni objavilo profila... Tale "Unknown" sem Vlado Bizjak
IzbrišiTo je to. Včeraj mi je starejši, a zelo dinamični duhovnik, povedal, kako ga boli, da mlajšim duhovnikom ni za pastoralno delo z mladino. Dejal je: "vidiš mladega kaplana celega srečnega klepetati v krogu starih ženičk, z mladino pa noče ali pa se boji delati." Menim, da s(m)o duhovniki raje v pisarni in zakristiji kot pa z nahrbtnikom na ramenih ali na pastoralnem obisku, ker je to dosti lažje. Seveda potem ne moreš pričevati. Kako je že 7 naglavni greh: Acedia - lenoba.
OdgovoriIzbrišiHvala, Branko.