Sinodalnost: laiki in duhovniki se pogovarjajo. Celje, 16.XI.2013. foto: B.C. |
Neurje
z gorenjske smeri
Slovensko
katoliško telo je v rahlem šoku. Neurje z gorenjske smeri. Na
iskreni.net so se odločili, da bodo odprli vprašanje obnove
dvorca Goričane ter izpostavili vlogo ljubljanske nadškofije in
kardinala Rodeta. Nadškofija se kakopak brani pred obtožbami. Tu in
tam se na spletnih lokacijah k debati priglasi kak posameznik. Večina
iz aktivne klerikalno-laiške sredice pa se nas je potuhnila in čaka,
kaj bo.
To ne
pomeni, da ni mnenj; da nas reč ne zanima; da se in pectore
ne opredeljujemo. Srečaš duhovnika, ki se strinja z iskrenimi,
a šepetaje; srečaš onega, ki brani nadškofijo in kardinala, a
potihoma. Sam nisem izvzet. Sem pa v precepu bolj kot kdo drug. Sem
prijatelj in občasni sodelavec iskrenih, sem prijatelj in
sodelavec ljudi iz ljubljanskega cerkvenega središča. Veselim se
pogumnih laikov, kot vrednoto gojim tudi vdanost hierarhiji. Bi bilo
najbolje, da bi se potuhnil in počakal, da neurje mine? Nagon po
preživetju (beri: kalkulacija o karieri) pravi, da naj storim tako.
Glavo dol, Brane, glavo dol!
Ampak
vedno je kak ampak (in o teh "ampakih" bomo še kaj rekli). Z leti si
grem vedno bolj na živce, če sem tak: šepetajoč in za vogalom. Ko
je l. 1982 nek miličnik s pendrekom v roki navalil name, da bi me
stolkel, se nisem upognil. Dvignil sem glavo gor, se zravnal, ga
gledal naravnost v oči in rekel: „Nimaš me pravice tepsti!“ Sem
se vmes izgubil? Ali sem se zgolj (cinično) prilagodil stvarnosti?
Tiho, tiše,
klevetaje...
Tiho, tiše,... tako smo
katoličani vajeni že desetletja, ko gre za razpravo o kočljivih
notranjecerkvenih temah. Šok, o katerem govorim, je zato bolj
komunikativne kot vsebinske narave. Šokantna ni toliko obnova
dvorca, niti ne kritičnost skupine laikov, kot je šokantno, da je skupina laikov spregovorila javno.
Ni namreč res, da
se o tabu temah v Cerkvi med slovenskimi katoličani ne debatira. Se debatira. In na
veliko debatira. Ampak v off-the-record modusu. Tiho, tiše,...
Naša hišna specialiteta je konspirativni način komuniciranja in
ustvarjanje neslišnega javnega mnenja. Ja, prav ste prebrali. Menda obstajajo zaobljeni
koti in kvadrature kroga, zakaj ne bi obstajalo še neslišno javno
mnenje? Nekateri prav uživamo v njem.
A tudi tega vzorca bo
konec. Bolj bomo gradili občestvo, bolj bo nevzdržen. Premagati ga
moramo, ker konspirativna manira skriva hudičevo zanko. Stopnjevanje
se ne zaključi z „najtiše“, temveč gre takole: tiho, tiše,
klevetaje. Končna postaja je razkolniška šinfarija.
Ampak
Drug zaznamek, ki se mi
vrinja v misli ob zadevi Goričane, je o laikih. Kako dolgo že
govorimo o „uri laikov“! In da se ta ura premika sila počasi!
Kaj pa če se premika sila počasi, ker je naš (duhovniški) govor o
laikih pogosto „ampak govor“?
Laiki - da, seveda! Ampak,
saj veste, preveč pa tudi ne smejo imeti v rokah.
Katoliški laiki samoorganizirani v civilni družbi - da, seveda! Ampak pozor, da ne postanejo kača na prsih matere Cerkve!
Iskreni.net - pridni, pridni! Ampak vprašanje, če katoliški.
Nek komunikolog na rimski
Salesiani nas je nekoč podučil, da je z uporabo ampaka
(it. però)
tisti del povedi, ki je po ampaku, pomembnejši od onega pred njim.
Aplicirajmo: če rečemo, „laiki so v redu, ampak pozor...“,
smo težo dali besedi „pozor“. Poudarek v podsporočilu torej ni, da so laiki v redu, pač pa:
„Pazi se laikov!“
Lev, ovca, lev, ovca,
lev, ovca,...
Kaj je narobe z laiki?
Nič. No, nič, dokler se kleriki ob njih ne počutimo ogrožene.
Včasih je za občutek ogroženosti dovolj že to, da nad aktivnimi
in nekoliko bolj avtonomnimi laiki nimamo želenega nadzora. Alergija
nekaterih na skavte bi si na tem mestu zaslužila posebno analizo in
poglobitev.
Večkrat sem dejal, da smo
slovenskega laika stoletja vzgajali za ovco, po drugem vatikanskem
koncilu pa naj bi kar naenkrat postal lev: dejaven, samozavesten,
pobudniški. Toda zadeva je še bolj zapletena. Pravzaprav nekateri
kleriki od laika pričakujemo, da je lev in ovca obenem. Lev tam
zunaj; rjoveča zverina, ko se je treba spopasti z liberalci in
komunisti; primerek z vrha prehranjevalne verige v džungli tega
sveta. A ovca tu notri; krotko bitje v cerkveni stajici.
Ko torej dobimo laika
leva, se rado zgodi, da hoče biti lev vedno: tam zunaj in tu notri.
Noče dveh natur. Če rjove v džungli, zakaj ne bi tudi v staji?
Takega laika se bomo morali v cerkveni sredici preprosto bolj
navaditi.
Če hočemo odpraviti shizoidno nihanje med levom in ovco, se bo potrebno več srečevati, pogovarjati, podpirati. Naša smer je bolj sinodalna Cerkev.
Cerkev je občestvo, ki ga sestavljamo vsi ki verujemo v Jezusa Kristusa, ki je bil pa po današnjih kriterijih laik.
OdgovoriIzbrišiNe vem zakaj, vendar se mi je ob branju članka spomin vrnil na nedavno pokojnega kardinala Martinija. Papež Benedikt ni bil na pogrebu in po pisanju katoliških časopisov , je bil tudi bolj zadržan do njegove duhovne filozofije. Kardinal Martini je v intervjuju, le nekaj mesecev pred smrtjo, jasno povedal, da zaostaja Cerkev najmanj 200 let za zgodovino oziroma življenjem današnjega kristjana. Ko pa poslušam papeža Frančiška, pa spodbuja in priporoča knjige kakor duhovnost in življenje g. Martinija. Mislim, da celo na eni od avdienc je govoril o "tem velikem človeku". Sama sem pri osebni duhovni rasti razmišljala in se navduševala nad njegovimi knjigami. Torej zgoraj napisano je razmišljanje v krogu, saj je Cerkev tista, ki naj bi odprla ta krog in postavila pot po kateri naj bi laiki hodili in samozavestno delovali kot kristjani v družbi. Slovenska Cerkev, pa je po mojem gledanju v takem stanju, da so vse smernice in delovanje ostali na nivoju župnika. Kje je uresničevanje sklepov SŠK. Laiki pa smo velikokrat tiho oziroma šepetamo, ker če povemo na glas postanemo črne ovce tudi za svoje pastirje.
OdgovoriIzbrišiI have a dream... da bi lahko odkrito o Cerkvi brali v verskem tisku ne pa da moramo informacije o dogajanju in zapletih v njej iskati pri tistih, ki ji niso ravno naklonjeni (tisk) ali pa brskati po netu, da vemo kje smo in kaj se v resnici pri nas dogaja.
OdgovoriIzbrišiS tem samo dokažemo, da nismo prav nič boljši od ostalih, ki informacije filtrirajo glede na svoje potrebe.
Pater Cestnik bi bil odličen nadškof.
OdgovoriIzbrišiČe bi se laike kaj slišalo, bi se to morda še uresničilo !!!
Ja res bi bil.
IzbrišiNa žalost se tega ne moremo nadejati pri sedanjem nunciju. Slednji žal še pregloboko živi imperialno Cerkev, o kateri je nedavno govoril p. Marko Ivan Rupnik v radijskem misijonu. Kolikor smo ga imeli možnost spoznati po dejanjih v primeru Uran, živi daleč od resnice in od potreb ljudi.
Samo resnica osvobaja in veseli me, da tudi avtor tega bloga to ve in udejanja. Tudi kadar ni prijetno in utegne odgnati prijatelje. Ljudje namreč nimajo radi tistih, ki kličejo h spokornosti in pogledu vase.
OdgovoriIzbrišiDa bomo razumeli stanje v slovenski cerkvi, predlagam ogled poslovnega sveta. SCT in njegov "ta glavni", gospod Zidar sta izginila iz posla, ko je bil gospod Zidar obsojen in sicer v Nemčiji, za goljufa. Namesto zapora je izbral 1 milijon €, plačal jih je takoj. Ker je bil obsojen kot goljuf, noben razumen človek ne bo šel z njim v posel ... bi vi vzeli posojilo, dali pod hipoteko vse premoženje in denar dali v roke človeku, ki so ga obsodili kot goljufa?
OdgovoriIzbrišiNekaj podobnega vidim v slovenski RKC. Zadnji štirje "ta glavni" so bili odstavljeni, kar je podobno obsodbi v poslovnem svetu. Boste petemu verjeli ali raje počakali, da se pokaže oziroma, da pozabite? Kako sem že zapisal ... noben razumski človek ne bo dal pod hipoteku vse in za denar dal goljufu ...
Ni enačaj, absolutno ni enačaj, je pa podobno ...
Alojz Železnik, Trebnje
Branko,
OdgovoriIzbrišihvala za odkritost. Blagodejna je kot hladen obkladek na opeklino. Ker sem kritičnega duha in brez dlake na jeziku, sem se v katoliški "srenji" že večkrat izpostavila z drugačnim mnenjem. Prispodoba z levom in ovcami je res odlična! Dodajam, da znajo biti ovce s svojo množičnostjo kar hud nasprotnik. Mogoče ne rjovejo, znajo pa rezati s poševnim pogledom in motečega leva izločiti.
Trudim se vnašati pluralnost - kjerkoli že sem. Pogled z druge strani. Včasih je kar izčrpavajoče. A vredno.
Še bom obiskala vaš blog.
Helena Pirih Rosa